Μικρομεσαία θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς τη Ζάκυνθο σε ό,τι αφορά το ξενοδοχειακό δυναμικό της, καθώς και την κατάταξή της στον τομέα των αφίξεων τουριστών στη χώρα μας.
Αυτό προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, τα οποία δημοσιεύει το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), σύμφωνα με τα οποία υστερούμε πολύ, όχι μόνο από την Κέρκυρα, η οποία εμφανίζεται ως η αδιαμφισβήτητη δύναμη της Περιφέρειά μας, αλλά και από άλλους δημοφιλείς προορισμούς της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε σημαντικές επενδύσεις, καθώς και πολλή δουλειά, όχι μόνο για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες της φετινής τουριστικής περιόδου, αλλά και για να προδιαγράψουμε μία πορεία ουσιαστική, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την τόνωση του τουριστικού προϊόντος του νησιού μας στην εγχώρια και την παγκόσμια αγορά.
Έκτη η Ζάκυνθος στις αφίξεις τουριστών
Αν παρατηρήσει κανείς τους πίνακες στους οποίους αναγράφονται οι αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στα αεροδρόμια της χώρας, από τον Ιανουάριο έως το Δεκέμβριο της χρονικής περιόδου 2004 – 2009, διαπιστώνουμε ότι στην Ιόνιο Περιφέρεια η Κέρκυρα έχει την πρωτοκαθεδρία – δεν αποκαλείται άδικα «ναυαρχίδα» του τουρισμού – αφού οι επισκέπτες της είναι σχεδόν διπλάσιοι από αυτούς που έρχονται στο νησί μας, ενώ στη γενική κατάταξη η Κέρκυρα δεν εμφανίζεται τόσο πληγωμένη όσο η Κεφαλονιά, με μία κάμψη της τάξης του -21,4%.
Η πορεία της Ζακύνθου είναι γνωστή:
2004 – 2005: -3,5%
2005 – 2006: +2%
2006 – 2007: -1,3%
2007 – 2008: -3,2%
2008 – 2009: -6,4%
Επίσης, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των τουριστών που έρχονται αεροπορικώς, στο σύνολο της Ελλάδας η Ζάκυνθος κατατάσσεται έκτη, με πρώτο το Ηράκλειο της Κρήτης, δεύτερη τη Ρόδο, τρίτη τη Θεσσαλονίκη, τέταρτη την Κέρκυρα και πέμπτη την Κω.
Κυριαρχούν τα ξενοδοχεία τριών αστέρων
Σε ό,τι αφορά το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας και τα πεντάστερα ξενοδοχεία, η Κρήτη κατατάσσεται πρώτη με 28.204 κλίνες, στη δεύτερη θέση είναι τα Δωδεκάνησα με 18.179 κλίνες και στην τρίτη θέση η Στερεά Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας με 13.421 κλίνες.
Στην κατηγορία των τεσσάρων αστέρων την πρωτιά λαμβάνουν τα Δωδεκάνησα, με 54.284 κλίνες, δεύτερη είναι η Κρήτη με 45.593 και τρίτη η Στερεά Ελλάδα συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας με 20.374 κλίνες.
Σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία τριών αστέρων πρώτη είναι πάλι η Κρήτη με 28.320 κλίνες, δεύτερη η Μακεδονία με 26.473 κλίνες και στην τρίτη θέση τα νησιά του Ιονίου με 25.227 κλίνες.
Στα ξενοδοχεία δύο αστέρων πρώτη είναι η Κρήτη με 43.203 κλίνες, δεύτερη η Στερεά Ελλάδα, της Αθήνας συμπεριλαμβανομένης, με 32.250 κλίνες και στην τρίτη θέση τα Ιόνια Νησιά με 31.691 κλίνες.
Στην κατηγορία ενός αστεριού πρώτη είναι η Μακεδονία με 17.886 κλίνες, στη δεύτερη θέση οι Κυκλάδες με 10.002 κλίνες και στην τρίτη θέση η Στερεά Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης και της Αθήνας, με 7.671 κλίνες.
Στη γενική κατάταξη, λοιπόν, κατατάσσεται πρώτη η Κρήτη με 1.537 μονάδες, 82.425 δωμάτια και 155.322 κλίνες, δεύτερα είναι τα Δωδεκάνησα με 1.013 μονάδες, 66.629 δωμάτια και 128.282 κλίνες και τρίτη η Μακεδονία με 1.572 μονάδες, 52.934 δωμάτια και 102.564 κλίνες.
Δεύτερη η Ζάκυνθος σε ξενοδοχειακό δυναμικό στα Ιόνια
Στα Ιόνια νησιά λειτουργούν (στοιχεία έως το 2009) 908 ξενοδοχειακές μονάδες, με 45.508 δωμάτια και 86.981 κλίνες.
Αναλυτικότερα, όπως είναι αναμενόμενο, στην κατάταξη έρχεται πρώτη η Κέρκυρα, με 404 ξενοδοχεία, 23.667 δωμάτια και 44.662 κλίνες.
Η Ζάκυνθος κατατάσσεται δεύτερη με 261 ξενοδοχειακές μονάδες, 14.045 δωμάτια και 27.167 κλίνες.
Τρίτη είναι η Κεφαλονιά με 135 μονάδες, 4.928 δωμάτια και 9.606 κλίνες, ενώ στην τέταρτη θέση κατατάσσεται η Λευκάδα με 93 ξενοδοχεία, 2.524 δωμάτια και 4.882 κλίνες.
Στην κατηγορία των πέντε αστέρων, πρώτη είναι η Κέρκυρα με 5.397 κλίνες, δεύτερη η Ζάκυνθος με 763 κλίνες και στο σημείο αυτό φαίνεται ότι οι Κερκυραίοι έχουν «φύγει» πολύ μπροστά σε ό,τι αφορά τον ποιοτικό τουρισμό, γιατί διαθέτουν 14 ξενοδοχειακές μονάδες πολυτελείας, ενώ το νησί μας μόνο τέσσερις.
Στην κατηγορία των τεσσάρων αστέρων η Κέρκυρα είναι πρώτη με 12.844 κλίνες, η Ζάκυνθος δεύτερη με 3.848 και η Κεφαλονιά με 2.812 κλίνες.
Σε ό,τι αφορά τα ξενοδοχεία τριών αστέρων, πρώτη είναι η Κέρκυρα με 11.890 κλίνες και δεύτερη, σε απόσταση αναπνοής, η Ζάκυνθος με 10.181 και τρίτη η Κεφαλονιά με 1.906 κλίνες, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στην κατηγορία των δύο και ενός αστεριού.
Σε γενικό επίπεδο, η κατάταξη των κλινών έχει ως ακολούθως:
1.Ρόδος: 76.442 κλίνες
2.Ηράκλειο: 64.838 κλίνες
3.Χαλκιδική: 45.309 κλίνες
4.Κως: 40.240 κλίνες
5.Χανιά: 37.982 κλίνες
6.Αθήνα: 29.912 κλίνες
7.Ρέθυμνο: 29.883 κλίνες
8.Ζάκυνθος: 27.167 κλίνες
9.Λασίθι: 22.619 κλίνες
10.Υπόλοιπο Αττικής: 21.412 κλίνες
11.Πιερία: 18.044 κλίνες
12.Θεσσαλονίκη: 14.277 κλίνες
Έντεκα μέτρα για τόνωση του τουρισμού και την έξοδο από την κρίση
«Ο τουρισμός μπορεί να βγάλει τη χώρα από την κρίση», τονίζει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ), καθώς ήταν και παραμένει ένας από τους σημαντικότερους και δυναμικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, ενώ για πολλές περιοχές της χώρας αποτελεί την κεντρική ή τη μόνη πλουτοπαραγωγική πηγή.
Μάλιστα, το ΞΕΕ προτείνει και συγκεκριμένη δέσμη μέτρων, τα οποία, εάν υιοθετηθούν, θα συμβάλουν στην τόνωση του τουρισμού και, κατ’ επέκταση, στη γρηγορότερη έξοδο της Ελλάδας από την κρίση. Ειδικότερα:
1. Για την αύξηση του ΦΠΑ το ΞΕΕ προτείνει σε πρώτη φάση την απορρόφηση της αύξησης του 1% (από 9 σε 10%) και, στη συνέχεια, μείωση του συντελεστή ΦΠΑ, κατά 3%,στις υπηρεσίες ύπνου και τροφής εντός των ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ώστε το ελληνικό τουριστικό προϊόν να είναι ανταγωνιστικό προς τις άλλες χώρες της ευρωζώνης (Γαλλία 5,5%, Ισπανία – Γερμανία 7%, Ολλανδία 6% κ.λπ.).
2. Ανάπτυξη στρατηγικών υποδομών (π.χ. γήπεδα golf, μαρίνες) και άμεση εξειδίκευση του ατελούς ειδικού χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό.
3. Άμεση άρση όλων των ισχυόντων ακόμη περιορισμών του cabotage για τη δρομολόγηση και νέων κρουαζιέρων από ελληνικά λιμάνια και, κυρίως, από τον Πειραιά (ανάπτυξη του Πειραιά σε hub κρουαζιερόπλοιων). Τούτο, πέραν των άλλων, θα αποφέρει, άμεσα, ετήσια τουριστικά έσοδα άνω των 500 εκατ. ευρώ, με προοπτική περαιτέρω αύξησής τους πάνω από το 1 δισ. ευρώ.
4. Βελτίωση των ναυτιλιακών συνδέσεων και, παράλληλα, βελτίωση των βασικών λιμανιών και λειτουργία τους με ιδιωτικό management.
5. Διαμόρφωση νέας στρατηγικής αερομεταφορών και άμεση εφαρμογή προγράμματος κινήτρων προσέλκυσης τακτικών και χαμηλού κόστους πτήσεων στη χώρα μας σε 8μηνη ή 12μηνη βάση. Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας της ΥΠΑ για την υλοποίηση του προγράμματος (πώληση των slots) με συμμετοχή των φορέων του τουρισμού και των αεροπορικών εταιρειών.
6. Θεσμοθέτηση των πηγών και του τρόπου καθορισμού του ύψους των κονδυλίων που διατίθενται κάθε χρόνο για το μάρκετινγκ του τουρισμού, καθώς και του τρόπου προγραμματισμένης και διαφανούς διαχείρισης των κονδυλίων αυτών.
7. Για την υπερπροσφορά ξενοδοχείων στις τουριστικές περιοχές, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο προτείνει τουλάχιστον 2ετή αναστολή των κινήτρων του Αναπτυξιακού Νόμου για τη δημιουργία νέων μονάδων στις τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές της χώρας. Η παροχή κινήτρων να ισχύει για τις μη ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, καθώς και για επενδύσεις εκσυγχρονισμού των ξενοδοχείων (ανεξαρτήτως κατηγοριών).
8. Επαναφορά του καθεστώτος υπολογισμού της αξίας των ακινήτων των ξενοδοχείων για τον ΦΜΑΠ, που ίσχυε για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μέχρι το 2007. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης, πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι τα κτίρια των ξενοδοχείων αποτελούν «εργαλείο δουλειάς», όπως επίσης ότι τα γήπεδα των ξενοδοχείων (τα οποία έχουν εξαιρετικά υψηλή αξία σε σχέση με το σύνολο των επενδυμένων κεφαλαίων -παραλιακά οικόπεδα ή κεντρικά αστικά ακίνητα- σε σχέση με τα χαμηλής αξίας γήπεδα, π.χ., των βιομηχανικών επενδύσεων) συνεισφέρουν τα μέγιστα στην «προστιθέμενη αξία» του τουριστικού προϊόντος και παράλληλα δεν έχουν τη δυνατότητα αλλαγής της χρήσης των.
9. Εκπόνηση και εφαρμογή ενός προγράμματος εγγυημένου δανεισμού των επιχειρήσεων, στα πρότυπα του ΤΕΜΠΕ. Παράταση της αναστολής για ένα ακόμη έτος της καταβολής της εισφοράς του Ν.128/75 για το σύνολο των δανείων. Άμεση καταβολή των οφειλομένων από τον ΟΑΕΔ προς τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις εποχικής λειτουργίας.
10. Καταβολή στις επιχειρήσεις των οφειλόμενων δόσεων του αναπτυξιακού και ΕΣΠΑ, καθώς και της επιστροφής του ΦΠΑ από τις πραγματοποιηθείσες επενδύσεις.
11. Άμεση εκπόνηση ενός σχεδίου για την ασφάλεια και την αστυνόμευση ειδικά του κέντρου της Αθήνας, με συνεργασία όλων των φορέων, (υπουργείων Προστασίας του Πολίτη, Υγείας, Δικαιοσύνης, Δήμου, Νομαρχίας κ.ά.).