Tο φροντιστήριο “ΚΥΒΕΤΟΣ” σε συνεργασία με την “ΗΜΕΡΑ” και το “ΙΟΝΙΑΝ” θα παρουσιάζει καθόλη τη διάρκεια των Πανελλαδικών 2023 ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα όλων των εξεταζόμενων μαθημάτων των ΓΕΛ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΘΕΜΑ Α
Ο συντάκτης προσεγγίζει διαχρονικά τη θέση της. Παρουσιάζεται ότι στο πέρας των ετών πνευματικοί άνθρωποι διαιώνιζαν την ανισότητα των δύο φύλων. Συγκεκριμένα, η πεποίθηση του αναπαραγωγικού τους ρόλου τις οδήγησε στην υποτίμηση. Η βία σωματική και λεκτική είναι συχνό φαινόμενο σε διεθνές επίπεδο. Μάλιστα, τονίζει ότι σε εθνικό επίπεδο θεωρείται παράβαση. Παίρνοντας αφορμή από την παγκόσμια μέρα προτρέπει το συλλογισμό και την ευαισθητοποίηση απέναντι στην ανισότητα των γυναικών με σκοπό να επέλθει η ισότητα.
ΘΕΜΑ Β
Β1.
1. γ 2. γ 3. β 4. β 5. α
Β2.
Προφανώς: Δηλώνει έμφαση καθώς η αρθρογράφος τονίζει τις έντονες διαφορές που υπάρχουν μεταξύ ανδρών και γυναικών λόγω της φύσης τους, οι οποίες δε δέχονται αμφισβήτηση.
Όμως: Δηλώνει αντίθεση. Η αρθρογράφος επισημαίνει ότι παρά τις διαφορές που υπάρχουν, τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες θεωρούνται άνθρωποι που έχουν δικαίωμα να δράσουν.
Δηλαδή: Δηλώνει επεξήγηση. Ο πομπός παραθέτει ένα παράδειγμα, ώστε να εξηγήσει την αξία της ανθρώπινης ιδιότητας ανεξαρτήτως φύλου.
Επειδή: Δηλώνει αιτιολόγηση, αιτιολογεί ότι οι γυναίκες αποκλειστικά και μόνο λόγω της ταυτότητας τους δέχονται μορφές βίας.
Ώστε: Δηλώνει συμπέρασμα που αναδεικνύει την θυματοποίηση
Β3
α. Χρήση α’ ρηματικό πρόσωπο πληθυντικού αριθμού όπως για παράδειγμα “αναλογιζόμαστε”, “συμπονούμε” το οποίο δηλώνει αίσθημα συλλογικότητας όσον αφορά την αδικία κατά των γυναικών
Χρήση υποτακτικής έγκλισης όπως για παράδειγμα “να προσπαθούμε” που αποτελεί προτροπή προς τον αναγνώστη για να αναλογιστεί τη θέση του και να αλλάξει τη στάση του.
β. Τα δύο μέρη της αντίθεσης που εντοπίζονται στο απόσπασμα είναι πρώτον “Οι “κλασικές” φεμινίστριες…. πράγματα” και δεύτερον ο νεοφεμινισμός “ Αντιθέτως..ξεπεράσαμε”. Χρησιμοποιεί ως διαρθρωτική λέξη το «Αντιθέτως». Παρουσιάζει την αντίθεση ανάμεσα στο φεμινισμό και το νεοφεμινισμό, καθώς φεμινισμός διεκδικεί την ισότητα και την ελευθερία, ενώ ο νεοφεμινισμός αφορά τη διεκδίκηση της ισότητας με διάθεση στηλίτευσης του κοινωνικού στερεοτύπου.
Πρόθεση έχει την ανάδειξη διαφορών μεταξύ των δύο εννοιών για να αποφευχθεί η πιθανότητα σύγχυσης εφόσον διαφέρουν.
ΘΕΜΑ Γ
1η παραγραφος
Συναισθηματική κατάσταση:
ταραγμένος, αγχωμένος, πιεσμένος, σε συναισθηματικό αδιέξοδο
Κειμενικοί δείκτες:
“Μπλοκαρισμένος…….και το» εσωτερικός μονόλος
“ να φανώ αντρας» «οι αληθινοί άντρες» επανάληψη
“κολλάνε στο παρελθον» μεταφορα
«Οι αληθινοί…..πρακτικά» ασύνδετο σχήμα
2η παράγραφος
Αντίδραση: λογική, ανθρώπινη, αναμενόμενη λόγω των κοινωνικών επιταγών που αφορούν τη διάκριση των δύο φύλων. Αυτό βέβαια δε είναι σωστό γιατί στα πλαίσια της δημοκρατίας και της ισότητας των δύο φύλων υπάρχει αμοιβαία αρωγή στη μεταξύ τους σχέση.
ΘΕΜΑ Δ
Επικοινωνιακό πλαίσιο:
Ομιλία
Προσφώνηση:
“Αγαπητοί συνδημότες»
Πρόλογος
•Αφορμή από την παγκόσμια μέρα
•Αναφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα και την αξία τους
•Εστίαση στα δικαιώματα που αφορούν τη γυναίκα
Α’ ζητούμενο: Φαινόμενα παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας στον ιδιωτικό και το δημόσιο βίο
•Ιδιωτικός βίος
Οικογένεια: σωματική βία,λεκτική βία, υποχρεωτική ανάληψη ευθυνών όσον αφορά την οικογένεια και κριτική γι αυτό.
•Δημόσιος βίος
Επαγγελματικός τομέας: περιορισμένες ευκαιρίες λόγω μητρότητας ή λόγω πολλών οικογενειακών υποχρεώσεων
Κοινωνική υποβάθμιση π.χ. οδήγηση, εμφάνιση
Β’ ζητούμενο: Έμπρακτη επίτευξη ισότητας από την πλευρά της νέας γενιάς
•Συμπεριφορά: ισότιμη αντιμετώπιση σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο:φίλοι, παρέες, οικογένεια
•Επιλογή επαγγέλματος με βάση την επιθυμία και όχι το φύλο
•Επιλογή πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων με βάση το φύλο
•Συμμετοχή σε κινητοποιήσεις για την ισότητα των δύο φύλων σε επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο
Φιλολογική ομάδα του φροντιστηρίου “Κυβετός”