Εξ αφορμής της σημερινής, 29.04.2023, συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου στη Ζάκυνθο, θα ήθελα να πω μόνο δυο λόγια σχετικά με το έργο διάνοιξης τριτεύουσας δασικής οδού, για σκοπούς πυροπροστασίας, στη θέση Ναυάγιο Ζακύνθου, της τοπικής κοινότητος Βολιμών Π.Ε. Ζακύνθου:
Στις 29.10.2021, φέρεται να υπογράφηκε Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, με σκοπό τη διάνοιξη δασικής οδοποιίας δρόμου Α΄ κατηγορίας, στη θέση «Ναυάγιο» στη Δ.Ε. Ελατίων Δήμου Ζακύνθου, στο πλαίσιο της Πολιτικής Προστασίας, συνολικού μήκους 1.633 μέτρων και συνολικού κόστους 870.652,37 ευρώ (Φωτ. 1).
Ωστόσο, κάπου εδώ προκύπτει μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων, τα οποία πιθανότατα να χρίζουν περισσότερης προσοχής και σαφών απαντήσεων.
Για παράδειγμα:
Α) Μετά την υπ’ αριθ. 16683/995-15-2-2023 εγκύκλιο του Γ.Γ. Δασών Κωνσταντίνου Αραβώση (Φωτ. 2), με ποια άραγε στοιχεία του επικαλούμενου δικαιώματος (τίτλος κυριότητας) αποδεικνύεται ο δημόσιος χαρακτήρας της περιοχής παρέμβασης, όπως εκ πλάνης υιοθετήθηκε, για να προχωρήσει και να υπογραφεί η σχετική σύμβαση του έργου;
Β) Ποια η σκοπιμότητα του συγκεκριμένου έργου και πώς αυτή αιτιολογείται, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην πολυσέλιδη υπ’ αριθ. 2405/20-3-2022 Γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ (Φωτ. 3);
Γ) Σε ποιο σημείο βρίσκεται η αναθεώρηση του σχεδιασμού κατασκευής του έργου, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. 41362/9-2-2022 έγγραφο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ζακύνθου (Φωτ. 4);
Για να μη σας κουράσω, λοιπόν, περισσότερο με δεκάδες έγγραφα και αποφάσεις, θα έλεγα τα εξής: εν αρχή η περιοχή που αναμένεται να διέλθει ο δρόμος διαφυγής αποτελεί μια προστατευόμενη και αναδασωτέα στο σύνολό της έκταση, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο υπ’ αριθ. 394/2-8-2010 ΦΕΚ. Κατά δεύτερον, αναφερόμαστε σε μια περιοχή απόλυτης προστασίας, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 50743 Απόφαση (ΦΕΚ 4432/15-12-2017 Αναθεώρηση εθνικού καταλόγου περιοχών του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000) και τον Ν. 4519/2018 (ΦΕΚ 25/20-2-2018 Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και άλλες διατάξεις), υπαγόμενη μάλιστα στις περιοχές ευθύνης του ΕΘΠΖ και εν συνεχεία του ΟΦΥΠΕΚΑ. Και, τρίτον, περιγράφουμε έναν υπό οριοθέτηση αρχαιολογικό χώρο, ο οποίος, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 3/2020 (28-7-2020) Πραγματογνωμοσύνη της Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ζακύνθου, και στη σελίδα 19 αυτής, «[…] περικλείει ένα ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο λατρευτικών και λειτουργικών χώρων, οριοθετούμενο από τα σωζόμενα λατρευτικά-αρχαιολογικά, αλλά και ιστορικά τεκμήρια».
Εν κατακλείδι, και για να λύνουμε τα θέματα ένα ένα, θα πω:
• Απαιτείται η δημιουργία ενός δρόμου διαφυγής στην περιοχή άνωθεν του κόλπου του «Ναυαγίου» Ζακύνθου; Ναι, απαιτείται.
• Το συγκεκριμένο έργο, του άγνωστου μελετητή, θα έχει σοβαρές αρνητικές περιβαλλοντικές, πολιτιστικές και άλλες (αστικού τύπου) συνέπειες; Ναι, θα έχει.
• Υπάρχει εναλλακτική, έτσι ώστε και το έργο να γίνει και το αποτύπωμα αυτού να μη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην περιοχή. Ναι, υπάρχει, και καταθέτω και τη σχετική πρόταση (Φωτ. 5)!