Το ALOHA Mental Arithmestic είναι μια ολιστική διαδικασία ανάπτυξης εγκεφάλου βασισμένη στο σύστημα της νοητικής αριθμητικής, η οποία έχει αποφέρει απίστευτα αποτελέσματα. Είναι ένα διαπιστευμένο παγκόσμιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά του ηλικιακού φάσματος 5 με 13 ετών το οποίο ενισχύει τις μαθησιακές τους ικανότητες και αναπτύσσει την επιδεξιότητά τους στα μαθηματικά. Υπάρχουν 4000 κέντρα σε όλο τον κόσμο σε 40 χώρες ανάμεσά τους και η Ελλάδα.
Στη Ζάκυνθο το πρόγραμμα αυτό εφαρμόζεται το Φροντιστήριο Αγγλικής Γλώσσας, Νίκης Κομιώτη στην Αλ. Ρώμα 34Α και οι εγγραφές θα διαρκέσουν μέχρι τις 21 Ιανουαρίου. Η υπεύθυνη του προγράμματος Διονυσία Κακολύρη μας εξήγησε τι ακριβώς είναι το πρόγραμμα αυτό και γιατί ένα παιδί πρέπει να παρακολουθήσει το πρόγραμμα.
►Ποια είναι η γνωστική βάση του προγράμματος ALOHA
ALOHA σημαίνει Abacus Learning Of Higher Arithmetic. Πρόκειται για την ολιστική προσέγγιση στην μαθηματική γνώση, η οποία έχει σαν στόχο να υπερβεί τα μαθηματικά σαν γνωστικό αντικείμενο και να κάνει την μαθηματική αντίληψη, τρόπο σκέψης στο μυαλό του παιδιού. Είναι, ουσιαστικά, ένα πρόγραμμα νοητικής ανάπτυξης που χρησιμοποιεί ως μέσο επίτευξης του σκοπού του, την νοητική αριθμητική. Πρέπει να τονίσω σε αυτό το σημείο πως μέσα από το πρόγραμμα αυτό δε διδάσκουμε μαθηματικά στα παιδιά, δεν τα ελέγχουμε στις μαθηματικές τους γνώσεις, αλλά τους συστήνουμε έναν καινούριο τρόπο σκέψης μέσα από μια δραστηριότητα που ενισχύει τη συγκέντρωση, τη μνήμη, τη νοητική ανάπτυξη. Σε μια εποχή που τα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε τεχνολογικά gadgets τα οποία δυστυχώς αν δε χρησιμοποιηθούν σωστά ‘’τεμπελιάζουν’’ το μυαλό μας, οι πρακτικές εξάσκησης του εγκεφάλου είναι πολύ σημαντικές, ειδικά σε αυτές τις ηλικίες.
►Και πως επιτυγχάνεται αυτός ο σκοπός;
Βασικό εργαλείο είναι ο κινέζικος άβακας. Μια από τις αρχαιότερες συσκευές υπολογισμού, πρόγονος της αριθμομηχανής και του υπολογιστή, χρόνια ξεχασμένος στον δυτικό πολιτισμό, κάνει την επανεμφάνιση του στην Ελλάδα μέσω του προγράμματος ALOHA Mental Arithmetic. Ο λόγος που διαφέρει από κάθε άλλο είδος άβακα είναι πως μπορεί να μετρήσει πολύ υψηλούς αριθμούς, φτάνοντας μέχρι το δισεκατομμύριο και να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα ανάπτυξης εγκεφάλου λόγω των αμέτρητων οφελών και ιδιοτήτων που προσφέρει στο νοητικό νευρωνικό δίκτυο.
Στην πρακτική του εφαρμογή, οι μαθητές ξεκινούν να αντιμετωπίζουν τις χάντρες σαν παιχνίδι. Σταδιακά, αρχίζουν να κάνουν απλές (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό, διαίρεση) αλλά και σύνθετες μαθηματικές πράξεις (δυνάμεις, κλάσματα, ποσοστά, ρίζες, συναρτήσεις). Καθώς μαθαίνουν να εκτελούν αυτές τις πράξεις, δημιουργούν μια νοητική εικόνα του άβακα στο μυαλό τους και ξεκινούν να κάνουν πράξεις μέσω τις οπτικοποίησης. «Φορούν», δηλαδή, έναν άβακα στο μυαλό τους και κινούν τις χάντρες νοητικά σε πολύ μεγάλη ταχύτητα. Σαν αποτέλεσμα, οι μαθητές μπορούν να εκτελέσουν σε ταχύτητα «φωτός», μέχρι και δεκαεπταψήφιες πράξεις χωρίς την χρήση εξωτερικού υλικού. Αυτό σημαίνει πως οι μαθητές μαθαίνουν να επεξεργάζονται δεδομένα, τα οποία ξεπερνούν την μαθηματική γνώση και εφάπτονται σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας. Επεξεργάζονται πιο γρήγορα κείμενα, εικόνες, οδηγίες, ήχους και γενικότερα οποιαδήποτε πληροφορία.
►Σε ποιες ηλικίες αναφέρεται το πρόγραμμα;
Τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν το πρόγραμμα από τα 5 μέχρι τα 13 έτη. Ο λόγος είναι η αυξημένη πλαστικότητα του εγκεφάλου αυτών των ηλικιών καθώς ο στόχος είναι να αφομοιωθεί το πρόγραμμα σαν τρόπος σκέψης. Καθώς η ανάπτυξη του εγκεφάλου έχει ολοκληρωθεί κατά 85% μέχρι την ηλικία των 17 το πρόγραμμα δρα σαν αρωγός και δημιουργεί μέχρι τότε τις κατάλληλες νευρωνικές συνάψεις ώστε να ξεδιπλωθούν οι ικανότητες του παιδιού στο μέγιστο. Πέρα από την αριθμητική με άβακα και την νοητική αριθμητική, το πρόγραμμα αποτελεί ολοκληρωμένο σύστημα επιμόρφωσης καθώς σε κάθε μάθημα γίνονται διδακτικά παιχνίδια. Τα παιχνίδια αυτά, έχουν διαμορφωθεί από παιδαγωγούς, ειδικούς παιδαγωγούς και παιδοψυχολόγους και στοχεύουν στην περαιτέρω ανάπτυξη των οφελών του προγράμματος, στην ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης, των ηγετικών ικανοτήτων και της κοινωνικότητας των παιδιών.
►Για ποιόν λόγο πιστεύετε πως θα πρέπει ένα παιδί να παρακολουθήσει το πρόγραμμα;
Καταρχάς για τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρει. Ενισχύει την προσοχή και την συγκέντρωση, την αναλυτική ικανότητα, την ακουστική και οπτική ικανότητα, την φαντασία, την δημιουργικότητα και τα οφέλη συνεχίζουν να εξελίσσονται διαφορετικά για το κάθε παιδί καθώς το πρόγραμμα βασίζεται στην ετερογένεια. Έπειτα, αποτελεί μια αναγκαιότητα στις μέρες μας. Σύμφωνα με έρευνες τα παιδιά της σύγχρονης εποχής μαστίζονται από λειτουργικό αναλφαβητισμό καθώς το εκπαιδευτικό σύστημα ακολουθεί παρωχημένες εκπαιδευτικές μεθόδους και η υπερπληροφόρηση του διαδικτύου δεν επιτρέπει στα παιδιά να επεξεργαστούν σωστά την γνώση. Σαν αποτέλεσμα, τα παιδιά έχουν παραπάνω εργαλεία από όσα χρειάζονται αλλά δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν γιατί δεν έχουν δομήσει σωστά την σκέψη τους. Στόχος του προγράμματος είναι να μάθει στα παιδιά πώς να μαθαίνουν. Στατιστικές έρευνες του ALOHA έχουν επιδείξει εγγυημένη πρόοδο στο σχολείο και στο φροντιστήριο αλλά και στην συνέχεια της ακαδημαϊκής πορείας των μαθητών. Το πρόγραμμα είναι δώρο και επένδυση για τα παιδιά καθώς τα βοηθά να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά την πληροφορία και να καταπιαστούν αποτελεσματικά με οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο επιλέξουν. Επίσης, βοηθάει πολύ παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, διάσπαση προσοχής, δυσλεξία και ελαφρά μορφή αυτισμού, ακόμη και ελαφριά νοητική υστέρηση. Δεν πρόκειται για πρόγραμμα ειδικής αγωγής, παρόλα αυτά λειτουργεί με μεγάλη αποτελεσματικότητα στην ανάπτυξη του εγκεφάλου αυτών των παιδιών και τους δίνει την δυνατότητα να εξελίξουν τον χαρακτήρα και τις ικανότητές τους.