Δημιουργικότητα και καινοτομία στο Μουσείο Σολωμού. Μια υβριδική εμπειρία με γνωστικότητα

Η Ζάκυνθος, επιτέλους τίμησε και τιμήθηκε, για τα 200 χρόνια από την επανάσταση.
Ως κύτταρο πολιτισμού στην καρδιά της σύγχρονης Ζακύνθου αναδεικνύεται το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, ερμηνεύοντας το παρελθόν, προβάλλοντας ταυτόχρονα μια προοπτική δημιουργικής αξιοποίησης της ιστορίας και των παραδόσεων μας.
Επισφράγισε το ρόλο του, γράφοντας ιστορία εξωστρέφειας, παιδείας, επικοινωνίας, κοινωνικής ενσωμάτωσης και εμπνευσμένων δράσεων.
Επί ένα δημιουργικό διήμερο, ο πολιτισμός της Ζακύνθου μεταφέρθηκε διαδικτυακά, στις άκρες του πλανήτη, μέσα από ένα καλοπροετοιμασμένο συνέδριο, με εξαιρετικούς ομιλητές και συντονιστές σε κάθε ενότητα. Με εξαιρετικές ανακοινώσεις, διαλόγους και νέα στοιχεία στο φως της ιστορίας. Με καλές πρακτικές, καινοτομία και σεβασμό.

Στο Μουσείο Σολωμού τα 200 χρόνια της επανάστασης
Ένας ολοζώντανος φορέας, με συνεχείς δράσεις που ακόμη και μέσα στα δύο χρόνια της καραντίνας δεν έπαψε να δημιουργεί και να προβάλει τις ιδιαίτερες αξίες, που βρίσκονται βαθιά ριζωμένες από το Μαυσωλείο μέχρι τα χειρόγραφα των Ελεύθερων Πολιορκημένων και από τους εκστατικούς πίνακες μέχρι τις στολές και τα ακρόπρωρα από τις γαλέρες των Σοπρακόμιτων που συμμετείχαν στη ναυμαχία της Ναυπάκτου.
Τα 200 χρόνια από την επανάσταση των Ελλήνων, ήταν το επίκεντρο του συνεδρίου, αποτελώντας την σημαντικότερη δράση του νησιού για την εθνική αυτή τιμή, μέσα στην χρονιά που διανύουμε.
Ο ρόλος των Ζακυνθίων και η γεωγραφική θέση του νησιού, απεδείχθη ότι ήταν μοχλός στην υποδαύλιση του αγώνα, τόπος σημαντικών διπλωματικών δράσεων, πνευματικός πνεύμονας αλλά και με ουσιαστική συμμετοχή σε πολύ μεγάλες μάχες.


Ενα “ζωντανό” Μαυσωλείο
Τίποτε δεν είναι τυχαίο και τίποτα δεν θα μπορούσε να χαρακτηρίζει καλύτερα τη Ζάκυνθο, από αυτόν τον ιερό χώρο, που τιμά το νησί και τα γεννήματά του.
Δικαιώνει εκείνους που εμπνεύστηκαν, δημιούργησαν και πάλεψαν για το Μουσείο.
Εμπνέει αυτούς που σήμερα το κρατάνε ολοζώντανο και λειτουργικό.
Πιστό στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοικτό στο κοινό, έχει ως έργο του τη συλλογή, τη μελέτη, τη διατήρηση, τη γνωστοποίηση και την έκθεση τεκμηρίων του Ζακυνθινού πολιτισμού και περιβάλλοντος, με στόχο τη μελέτη, την εκπαίδευση και την ψυχαγωγία.
Έκπληξη, η απολογιστική ανακοίνωση της διευθύντριας του Μουσείου Κατερίνας Δεμέτη, όταν μέσα από την λειτουργική ιστοσελίδα του Μουσείου, μας ξενάγησε στις δράσεις των δύο χρόνων της πανδημίας που ήταν πολλές και εξαίρετες. Ακόμη και στους μήνες του lockdown κάποιοι άνθρωποι δούλευαν αποτελεσματικά. Βρήκαν την ευκαιρία να κοινωνήσουν το μουσείο στα σπίτια μας.
Η παγκοσμιοποίηση έχει διαφοροποιήσει σαφώς τον ρυθμό της αλλαγής του κόσμου μας και σε ένα βαθμό έχει συνδέσει πλέον το τοπικό, εθνικό στοιχείο με το παγκόσμιο.
Το προγραμματισμένο συνέδριο του Μουσείου, τόλμησε να “παγκοσμιοποιηθεί”.
Στην ιστορία του, μπήκε μια ακόμη πρωτοπόρα τεχνολογική δράση, ώστε να πραγματοποιηθεί ψηφιακά, με μια διαδικασία που στην σύγχρονη εποχή τιτλοποιούμε ως “υβριδική”.



Το διαδικτυακό συνέδριο, πραγματοποιήθηκε με έναν μοναδικό τρόπο, βάζοντας τις βάσεις και αποτελώντας παράδειγμα προς μίμηση για τα πανελληνία δεδομένα.
Σημαντική και δικαιωμένη η ένταξη της δράσης στην υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και η χρηματοδότηση της Περιφέρειας Ιόνιων Νησιών για την τεχνική υλοποίηση του.
Ακόμη και οι πολιτιστικοί φορείς των Επτανήσων θα αναγκαστούν σήμερα, αλλά και στο μέλλον, να ακολουθήσουν “τον πρόδρομο” που άλλωστε, χάραζαν ανέκαθεν οι επιφανείς Ζακύνθιοι.
Δέος, για μια πρωτοπόρα δράση, που για δύο μέρες συνυπήρξε με όλες αυτές τις μορφές και τα κειμήλια στο χώρο.

Η τεχνολογία διαδικτύωσε το Μουσείο
Στην αίθουσα “Διονυσίου Σολωμού”, στον πρώτο όροφο, σκηνογραφήθηκε και δημιουργήθηκε γραφικά το backdrop με σεβασμό στο χώρο, εντάσσοντας εμβληματικά στο πολυεπίπεδο σκηνικό δύο υπάρχουσες προθήκες. Το εικαστικό σκέλος στηρίχθηκε στο έργο του Μπάμπη Πυλαρινού, το οποίο φιλοτέχνησε για το συνέδριο, εντάσσοντας την γραφιστική άποψη του Γιάννη Καποδίστρια που σχεδίασε την αφίσα, το πρόγραμμα και το προωθητικό υλικό.
Το backdrop ενσωμάτωσε δύο μεγάλα monitors 75’’, σε οριζόντια και κάθετη διάταξη, τα οποία λειτούργησαν διαδραστικά με τον χώρο, εξυπηρετώντας τις απομακρυσμένες συμμετοχές, τις παρουσιάσεις και τα video των ομιλητών..
Οι φυσικές παρουσίες φιλοξενήθηκαν τόσο στο pontium όσο και στις θέσεις μπροστά από το σκηνικό.
Μπροστά από τους φυσικούς συμμετέχοντες, υπήρχαν δύο ακόμη monitors – οδηγοί για τους διαδραστικούς διαλόγους, τις παρουσιάσεις και την διευκόλυνση των προέδρων των συνεδριών.
Ο σχεδιασμός, ενσωμάτωσε με επιτυχία τους φυσικούς με τους απομακρυσμένους συνέδρους, με ποιότητα τόσο στην εικόνα, όσο και στον ήχο (phygital). Οι απομακρυσμένοι μπορούσαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα (pgm) μέσω της πλατφόρμας σύνδεσής τους και να νοιώσουν την αύρα του χώρου, μαζί με τους θεατές.

Το διαδικτυακό συνέδριο μεταδόθηκε απευθείας στα κοινωνικά δίκτυα YouTube και Facebook τόσο του Μουσείου Σολωμού, όσο και στις σελίδες του IONIAN TV (31.000 συνδρομητών You Tube και 26.000 fb) όσο και της Ζακυνθινής Καθημερινής εφημερίδας της οποίας το portal (imerazante.gr) είναι το μεγαλύτερο σε επισκεψιμότητα στα Ιόνια Νησιά.
Οι παρακολουθήσεις (μέχρι και σήμερα) ξεπέρασαν κατά μέσο τις 3.000 σε κάθε συνεδρία, ξεπερνώντας έτσι κάθε προσδοκία.

Ο ψηφιακός μονόδρομος, αποτελεί εργαλείο εξωστρέφειας, φέρνει την γνώση πολύ κοντά στις κοινωνίες, σπάει τα στεγανά των παλιών λογικών, εντάσσει τους ερευνητές και τους ειδικούς σε ένα νέο καθεστώς επικοινωνίας και παράλληλα δημιουργεί ένα χρήσιμο, μοναδικό αρχειακό υλικό για τον μελετητή του μέλλοντος.
Σε κάθε περίπτωση το μέλλον δημιουργεί νέα δεδομένα συνδυασμών φυσικού και ψηφιακού κόσμου.
Το Μουσείο Σολωμού και οι άνθρωποί του, δείχνουν το δρόμο, και εντάσσουν άφοβα τον ιερό αυτό χώρο μέσα στην σημερινή κοινωνία. Παράγουν πολιτισμό σήμερα, κάνοντας την Ζάκυνθο υπερήφανη μέσα σε εποχές που όλα τα βλέπουμε “μαύρα”. Ανοίγουν την πόρτα του Μουσείου σε μια παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα, παρέχοντας την δυνατότητα, ακόμη και στους Έλληνες του εξωτερικού, αλλά και στην εν δυνάμη παγκόσμια επιστημονική κοινότητα να παρακολουθήσει αυτές τις δράσεις.
Στο μελλοντικό βήμα, όλες οι συνεδρίες θα ενσωματώνουν καθολική διερμηνεία στην Αγγλική γλώσσα, σε δεύτερο κανάλι μετάδοσης.

Η τεχνική ομάδα υλοποίησης

Την ολοκλήρωση αυτού του τεχνικά πολύπλοκου υβριδικής μορφής συνεδρίου, είχε η startup εταιρία Istros Production, την οποία τρέχει ζακυνθινής καταγωγής ομάδα και που αυτή την στιγμή αποτελεί πανελλαδικά μια από τις πιο σημαντικές εταιρίες στην οπτικοποιημένη ψηφιακή επικοινωνία, με ένα μεγάλο portofolio επιτυχημένων projects (istros.gr).
Ολη η ομάδα δούλεψε συντεταγμένα με την διευθύντρια του Μουσείου Κατερίνα Δεμέτη και τον Γιάννη Καποδίστρια επί έναν μήνα.

Την τηλεσκηνοθεσία ολοκλήρωσε με επιτυχία ο Χρήστος Φαραός.
Στις ρομποτικές κάμερες και τους τίτλους ήταν ο Γιώργος Μουζάκης
Στις κάμερες η Χριστίνα Βούτου και ο Αγγελος Κυριαζής
Τον φωτισμό και τον ήχο επιμελήθηκε ο Δημήτρης Βαρθάλης (Ocean Sound)
Τις απομακρυσμένες συνδέσεις και την ψηφιακή επικοινωνία ολοκλήρωσε η Ευγενία Καμπιώτη
Στα streams την όλη ευθύνη είχαν ο Χρήστος Φαραός και ο Σπύρος Κοστούρος
Ο σχεδιασμός της σκηνογραφίας και τα γραφικά μετάδοσης έγιναν από τον Μιχάλη Γεώργιζα (Έντυπο team), η υλοποίηση από την Stampa – Επιγραφές.

31 Οκτωβρίου, 2021
Σπύρος Καμπιώτης

Παρακολουθήστε στους παρακάτω συνδέσμους όλες τις μέρες του συνεδρίου

►►►Παρασκευή 29 Οκτωβρίου, πρωινή εναρκτήρια συνεδρία

►►►Παρασκευή 29 Οκτωβρίου, πρωινή εναρκτήρια συνεδρία

►►►Σάββατο 30 Οκτωβρίου – Πρωινή Συνεδρία

►►►Σάββατο 30 Οκτωβρίου – Απογευματινή Συνεδρία