«Επτανησιακή Πρωτοβουλία» | Η κυβερνητική ρύθμιση για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων χρήζει επανεξέτασης

Κατά πλειοψηφία πέρασε το ψήφισμα της «Επτανησιακής Πρωτοβουλίας» – μετά την συνδιαμόρφωση και από την παράταξη “Ιόνιο Δυνατά” – στην χθεσινή συνεδρίαση (20η) του Περιφερειακού Συμβουλίου, κατά την διάρκεια της οποίας συζητήθηκε το θέμα της υποβάθμισης του Ιονίου Πανεπιστημίου με τις ρυθμίσεις της κ. Κεραμέως.

Αναλυτικά η τοποθέτηση του επικεφαλής, Αλέξανδρου Αλεξάκη:

«Η εικόνα που διαμορφώθηκε σε πολλά Πανεπιστήμια της χώρας, μετά την δημοσίευση των αποτελεσμάτων και τα ποσοστά των εισακτέων, προκαλεί προβληματισμό για το μέλλον της εκπαίδευσης συνολικά, μιας και η διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, αλλά ως ένα σύνολο παραγόντων που επιδρούν στις επιδόσεις των μαθητών από πολύ νωρίς, όταν η απόφαση των Πανελληνίων δεν έχει καν ωριμάσει. Δυστυχώς το Ιόνιο Πανεπιστήμιο δεν έμεινε ανεπηρέαστο και σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φώς της δημοσιότητας, πολλά αξιόλογα έως και ιστορικά τμήματα, αντιμετωπίζουν δυσμένεια εξαιτίας της κατακόρυφης πτώσης του αριθμού των εισακτέων.
Είναι προφανές ότι οι ρυθμίσεις για την κατώτατη βάση εισαγωγής, που επιβλήθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, είχαν ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό πολλών υποψηφίων και την μη κάλυψη των προσφερόμενων θέσεων από τις σχολές. Έμειναν εκτός περίπου 40.000 υποψήφιοι. Αναρωτηθήκαμε όμως σε ποιο επίπεδο θα είχαν διαμορφωθεί οι βάσεις εισαγωγής αν δεν είχε μπει το πλαφόν αυτό; Θυμίζουμε ότι κατά την περσινή περίοδο είδαμε πολλά παράδοξα να συμβαίνουν με τις βάσεις, με αποτέλεσμα μαθητές με μέσο όρο 5, να μπαίνουν σε σχολές αξιώσεων και συγκεκριμένων απαιτήσεων. Το πρόβλημα επομένως είναι πολύπλευρο και δυστυχώς οι χειρισμοί του Υπουργείου Παιδείας, είναι μάλλον πειραματικοί και δεν συμβάλλουν στην αποκατάσταση του προβλήματος.

Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο υποβαθμίζεται συστηματικά και σταθερά και για αυτό δεν ευθύνονται ούτε η οικονομική κρίση, ούτε η πανδημία. Ευθύνεται η ευκαιριακή αντιμετώπιση και τα λάθη ετών που οδήγησαν στην απαξίωση του ρόλου και του έργου των Πανεπιστημίων. Μέσα σε αυτό το κλίμα όμως υπάρχουν Πανεπιστήμια, όπως το Καποδιστριακό, που κερδίζουν έδαφος και αποκτούν διεθνές κύρος μεταξύ μεγάλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων. Αλλά και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, τα προηγούμενα χρόνια κατάφερε να ανακτήσει σε μεγάλο ποσοστό την φήμη και την βαρύτητα του, αποκτώντας την θέση που αρμόζει ως ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας των Επτανήσων και αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού διαλόγου, της προόδου και της δημιουργίας.

Η φετινή κατάσταση είναι οπωσδήποτε προβληματική και θλιβερή και δεν τιμά το κύρος της ακαδημαϊκής κοινότητας. Όμως επιμένουμε ότι πρόκειται για πρόβλημα βαθύ και διαχρονικό. Είναι πληγή, που όσο την αφήνουμε μολύνεται και ματώνει.
Έχει φτάσει προ καιρού η στιγμή για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ρηξικέλευθης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, μέσω της οποίας το Ελληνικό Πανεπιστήμιο θα αποτελεί πρωτοπόρο και όχι ουραγό. Τα τελικά αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων κατέδειξαν το αδιέξοδο του συστήματος πρόσβασης από την πρώτη του εφαρμογή. Πολλοί υποψήφιοι, που έγραψαν καλά ή σχετικά καλά, βρίσκονται εκτός πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα παρέμειναν πολλές θέσεις κενές. Αποδεικνύεται ότι η κυβερνητική ρύθμιση για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων χρήζει επανεξέτασης.
Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) σε μια τόσο δύσκολη χρονιά δυσχέρανε πολύ τους υποψηφίους, που βίωσαν την εμπειρία της προετοιμασίας αλλά και της εξέτασης σε πρωτόγνωρες συνθήκες. Η αστοχία της ρύθμισης αποτυπώνεται στο γεγονός ότι πανεπιστημιακά τμήματα μένουν χωρίς πρωτοετείς φοιτητές. Η Πολιτεία μέσω ενός οργανωμένου σχεδίου – με επιστημονική επάρκεια και κοινωνική συνεννόηση – οφείλει να εκπονήσει μια στρατηγική τόσο για τον τρόπο εισαγωγής, όσο κυρίως για το πώς θα συνδέσουμε τα Πανεπιστήμια μας με τις ανάγκες του αύριο ώστε η έρευνα, η καινοτομία αλλά και ο πολιτισμός να αποτελέσουν τον οδικό χάρτη για το μέλλον.
Μια προοδευτική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση πρέπει να συνδεθεί με την εφαρμογή του «Εθνικού Απολυτηρίου» στο Λύκειο με την ολοκλήρωση ενός κύκλου ουσιαστικής εκπαίδευσης, για την οριστική λύση του προβλήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Υπογραμμίζουμε κλείνοντας την ανάγκη για α) προτεραιότητα στην ανάπτυξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ως κύρια επαγγελματική διαδρομή και δημιουργία σοβαρών δομών της στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, β) ολόπλευρη στήριξη της Ειδικής Αγωγής και γ) επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας».

Ακολουθήστε το imerazante.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα από τη Ζάκυνθο