Τώρα διαδικτυακά οι μεγάλες παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μέσα από την GNO TV.

Η GNO TV, αποτελεί την νέα διαδικτυακή τηλεόραση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ξεκινά στις 25 Νοεμβρίου 2020 με την πρώτη διαδικτυακή προβολή της σπαρακτικής Μαντάμα Μπαττερφλάι, με τη διεθνώς καταξιωμένη υψίφωνο Ερμονέλα Γιάχο στον ρόλο του τίτλου.

Η GNO TV –η πλήρης λειτουργία της οποίας θα είναι στον αέρα τον ερχόμενο Ιανουάριο– υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.


Τι είναι η GNO TV

Η GNOTV αποτελεί μια νέα υπηρεσία της ΕΛΣ με σκοπό να διαδώσει το καλλιτεχνικό έργο του μοναδικού ελληνικού λυρικού θεάτρου σε όλο τον κόσμο. Στην ουσία είναι η ψηφιακή μετάβαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε μια εποχή με διαφορετικές ανάγκες και νέα δεδομένα στοχεύοντας να προσελκύσει κοινό σε όλο τον κόσμο, δεδομένου ότι η καλλιτεχνική ταυτότητα της ΕΛΣ και η ποιότητα των παραγωγών της μπορούν να σταθούν επάξια στην παγκόσμια διαδικτυακή αγορά του λυρικού θεάτρου.

Η έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας της GNO TV έγινε με τη μετάδοση της Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι. Ήταν η πρώτη όπερα που ανέβασε η ΕΛΣ στην ιστορία της –το 1940– και είναι η πρώτη όπερα που εγκαινίασε την GNO TV, τη νέα ψηφιακή σκηνή της ΕΛΣ. Από τις 25 Νοεμβρίου 2020, η Μαντάμα Μπαττερφλάι θα είναι διαθέσιμη μέσω του nationalopera.gr/GNOTV στο κοινό εντός και εκτός Ελλάδος με εισιτήριο μόλις 10 ευρώ.

Στην πλήρη λειτουργία της από τις αρχές Ιανουαρίου του 2021, η GNO TV θα προσφέρει μια μεγάλη ποικιλία προτάσεων για το κοινό της ΕΛΣ, από παραστάσεις όπερας και μπαλέτου από την Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, οπερέτας, μουσικού θεάτρου και φεστιβάλ από την Εναλλακτική Σκηνή, αλλά και παλιότερες παραγωγές της ΕΛΣ και νέα διαδικτυακά φεστιβάλ, εκπαιδευτικά προγράμματα και παιδικές παραγωγές. Ο αναλυτικός κατάλογος των υπηρεσιών της GNO TV στην πλήρη της λειτουργία θα ανακοινωθεί στο επόμενο διάστημα.

Δυο καταξιωμένοι ζακυνθινής καταγωγής καλλιτέχνες οι Διονύσης Σούρμπης (βαρύτονος) και Στάθης Σούλης (αρχιμουσικός) συμμετέχουν στις παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες και δύσκολες συνθήκες που εργάζονται, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις της δουλειάς, τους ζητήσαμε την άποψή τους για όλο αυτό το σκηνικό όπως έχει διαμορφωθεί στο χώρο της τέχνης και του πολιτισμού που πλήττεται από την αρχή της νέας κατάστασης καθώς τα πρώτα που έπαψαν να λειτουργούν ήταν τα θέατρα και οι πολιτιστικοί χώροι. Παραστάσεις, συναυλίες, και άλλες καλλιτεχνικές δράσεις ματαιώθηκαν καθιστώντας ταυτόχρονα και χιλιάδες καλλιτέχνες αλλά και ανθρώπους που στηρίζουν επαγγελματικά την τέχνη, άνεργους.

Στην ερώτηση λοιπόν πως βίωσαν όλη αυτή την κατάσταση και πως βλέπουν το νέο εγχείρημα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το GNO TV μας είπαν τα εξής:


Διονύσης Σούρμπης

«Σίγουρα είναι μια κατάσταση πολλή στενάχωρη, με την έννοια ότι επλήγη ο χώρος του πολιτισμού και της τέχνης με το κλείσιμο των θεάτρων λόγω covid.
Αυτό το βιώσαμε πιο έντονα στην πρώτη καραντίνα με το ολικό κλείσιμο των θεάτρων και της Λυρικής Σκηνής.
Στο δεύτερο κύμα η Λυρική Σκηνή λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα και όλες τις προφυλάξεις, κατάφερε παρ’όλα τα προβλήματα που αντιμετώπισε να ανεβάσει την παραγωγή της MADAMA BUTTERFLY , η οποία εστέφθη με επιτυχία. Η παραγωγή αυτή έχει βιντεοσκοπηθεί και θα παρουσιαστεί στην GNO-TV.

Θεωρώ ότι αυτή η πλατφόρμα επικοινωνίας σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, αποτελεί μια εξαιρετική ιδέα, γιατί δίνει τη δυνατότητα στον καθένα να μπορεί από το σπίτι του να παρακολουθεί ολόκληρη όπερα.
Ο χώρος του πολιτισμού σίγουρα έχει πληγεί και σίγουρα είναι από αυτούς που θα αργήσουν να επανέλθουν με δεδομένο ότι το θέαμα, οποιασδήποτε μορφής απαιτεί κόσμο.
Όμως μην ξεχνάμε ότι ο καλλιτέχνης, είτε τραγουδιστής, είτε ηθοποιός, είτε χορευτής δεν πρέπει να μπαίνει στο περιθώριο, γιατί πέρα απ’ όλα κάνει και αυτός ένα επάγγελμα όπως όλα τα άλλα.
Το κράτος θα πρέπει να μεριμνεί για όλους όσους έχουν πληγεί από όλη αυτή τη κατάσταση που ζούμε σήμερα.
»

Ο Διονύσης Σούρμπης συμμετείχε στην Όπερα Μαντάμα Μπαττερφλάι του Τζάκομο Πουτσίνι και το Ντον Τζοβάννι Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ ( για ηλεκτρονικά εισιτήρια καθώς και το πρόγραμμα μπείτε εδώ)

Στάθης Σούλης

«Ήταν όπως το παράδειγμα του αυτοκινήτου με τον τοίχο… φαντάσου ένα αυτοκίνητο να τρέχει με 200 χιλιόμετρα και ξαφνικά να μπει ένα τοίχος μπροστά του και να προκαλέσει μετωπική σύγκρουση.
Κάπως έτσι και ο «κύριος Covid-19» μπήκε σαν «τοίχος», στις ζωές όλων μας!!! Όλοι όσοι ετοιμαζόμασταν πυρετωδώς σε πρόβες για τις επερχόμενες παραγωγές, παγώσαμε ξαφνικά, καθώς για την Υγεία όλων μας έπρεπε να μπούμε σε αυτή την περιβόητη καραντίνα, μακριά ο ένας από τον άλλον! Έτσι, λοιπόν, πάνε οι πρόβες, πάνε οι συναυλίες, πάνε οι παραστάσεις, πάνε οι αμοιβές (για όσους δεν λαμβάνουν κάποιο μισθό μόνιμα από κάποιον εργοδότη/φορέα/οργανισμό)!
Θέλω να πιστεύω (ελπίζω και εύχομαι δηλαδή), πως όλη αυτή η «κρίση του Covid» είναι ένα προσωρινό πάγωμα για τον καλλιτεχνικό τομέα! Φοβάμαι ότι ίσως αργήσει λίγο η επιστροφή στην εξ ολοκλήρου κανονικότητα· ωστόσο, την αναμένω γλυκά…

Μου αρέσουν πάρα πολύ οι παρομοιώσεις… θα σας πω, λοιπόν, πως για μένα η Τέχνη είναι κάτι σαν το «νερό σε έναν ζωντανό οργανισμό»… Χωρίς αυτό δεν μπορεί να ζήσει!!! Όσοι άνθρωποι το αντιλαμβάνονται και το νιώθουν έτσι παρόμοια, σίγουρα τους έχει κοστίσει πολύ αυτή η στέρηση! Όμως η «δίψα» είναι κάτι που δεν κρύβεται και δεν φεύγει από μέσα μας… όσο ζούμε, υπάρχει κι αυτή! Όσο χρόνο και χρειαστεί η επιστροφή του χώρου στην κανονικότητα, είναι στο χέρι του καθενός να κρατήσει ψηλά την ποιότητα και την ουσία της Τέχνης, σε οποιοδήποτε κομμάτι της!!! (εύχομαι να μην αργήσει…)

Θεωρώ ότι τίποτε δεν θα είναι αρκετό ποτέ, για να καλύψει την στήριξη των καλλιτεχνών! Και αυτό γιατί συνήθως η μια ανάγκη γεννά κάποια άλλη… και δημιουργείται ένας τεράστιος φαύλος κύκλος! Έγινε ένα πρώτο βήμα, αυτό με την «αποζημίωση» των 800€, το οποίο δεν ξέρω αν ήταν αρκετό για όλους. Έχει να κάνει με το μέγεθος επένδυσης του καθενός καλλιτέχνη στην Τέχνη που υπηρετεί… εκεί δεν μπορούμε εύκολα να καταλήξουμε σε μεγέθη και πώς θα ήταν καλυμμένοι όλοι οι καλλιτέχνες! Η κατάλληλη στήριξη θα ήταν να βρεθεί σύντομα μια «φόρμουλα» (όχι μόνο στον οικονομικό τομέα), ώστε να παραμείνουν παραγωγικοί και ενεργοί όλοι οι καλλιτέχνες!!! Θέλει υπομονή, δεν είναι εύκολο! Είμαι αισιόδοξος και αναμένω…!

Είναι αποδεδειγμένο ότι η τεχνολογία μπορεί να κάνει θαύματα! Ενώνει τους ανθρώπους, κατά μια έννοια! Τι γίνεται όμως με το κομμάτι της Ψυχής μας;;; Αγγίζει το μέσα μας όλη αυτή η διαδικασία προβολής και παρακολούθησης πραγμάτων (παραστάσεις, θέατρο, μουσική κτλ.) μέσω μιας διαδικτυακής πλατφόρμας; Το θεωρώ λιγάκι δύσκολο, γιατί δεν μπορεί να είναι το ίδιο το ζωντανό χειροκρότημα που εισπράττει ο καλλιτέχνης, με το βλέμμα του φακού της κάμερας!!! Και αντίστοιχα για τον ακροατή, δεν είναι η ίδια ευχαρίστηση του να νιώθει την ενέργεια που προσπαθεί να του μεταφέρει ο κάθε καλλιτέχνης από τη σκηνή, την στιγμή της ζωντανής παράστασης μέσα από μια οθόνη!

Εδώ, λοιπόν, ξεκινά το κομμάτι της «επιτομής»! Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με πρωτοβουλία του καλλιτεχνικού της διευθυντή Γιώργου Κουμεντάκη, ξεκίνησε μετά την πρώτη καραντίνα μια σειρά Διαδικτυακών προβολών, στα πλαίσια του Διαδικτυακού Φεστιβάλ «Έξοδος Άνοιξη»! Αυτό αυτομάτως έδωσε το βήμα στους καλλιτέχνες να εκφραστούν και να κρατήσουν ζωντανό μέσα τους το κομμάτι της δημιουργίας! Είχα την τύχη να συμμετέχω κι εγώ σε δυο παραγωγές! Η διαδικασία ήταν πολύ ιδιαίτερη, καθώς το τελικό αποτέλεσμα που βγήκε ήταν υπέροχο παρά το γεγονός ότι θα προβαλλόταν στις οθόνες μας και θα το ακούγαμε από τα ηχεία της συσκευής παρακολούθησής μας! Όλοι δούλεψαν με το ίδιο πάθος, σαν να προοριζόταν για ζωντανή παράσταση και όχι για τη διαδικασία της ηχογράφησης, μαγνητοσκόπησης κτλ!

Η απογείωση όλης της προηγούμενης διαδικασίας θα γίνει πιστεύω με την καινούργια πλατφόρμα που εγκαινιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή, την GNO/TV! Η GNO TV είναι η νέα διαδικτυακή τηλεόραση όπου θα προβάλλονται μαγνητοσκοπημένες οι παραστάσεις που είτε πρόλαβαν να γίνουν την περίοδο πριν το δεύτερο Lockdown, είτε ήταν προγραμματισμένες για να γίνουν αυτό το διάστημα!
Είναι ένα εγχείρημα πραγματικά ελπιδοφόρο και ικανό να κρατήσει ζωντανό τον χώρο των Καλλιτεχνών, ειδικά αυτή την πιο δύσκολη περίοδο σε σχέση με την άνοιξη! Το μόνο που μένει είναι να το αγκαλιάσει ο κόσμος, έστω και με αυτό το ελάχιστο συμβολικό χρηματικό αντίτιμο σαν συνδρομή!
Ανυπομονώ να γίνω και εγώ μέλος αυτού του οράματος, είτε σαν ακροατής είτε σαν συντελεστής (Δον Κιχώτης, μπαλέτο, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2019)!
»

Για την παρακολούθηση μιας παράστασης απαιτείται η εισαγωγή ενός μοναδικού κωδικού που εμφανίζεται στο ηλεκτρονικό σας εισιτήριο. Προμηθευτείτε το εισιτήριό σας εδώ.