ΣΔΙΤ στην Υγεία | Αναβάθμιση ή οπισθοδρόμηση;

Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας τόνισε ότι το επόμενο διάστημα θα γίνει πιλοτική εφαρμογή των ΣΔΙΤ σε τρία νοσοκομεία του ΕΣΥ(Εθνικό Σύστημα Υγείας) και θα σχετίζεται με ακριβό ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό.
Η συζήτηση για τις ΣΔΙΤ στον τομέα της Υγείας δεν είναι καινούργια. Επινοήθηκαν κυρίως στη Μ. Βρετανία επί κυβέρνησης Θάτσερ, για την υλοποίηση νεοφιλελεύθερων αλλαγών και ιδιωτικοποιήσεων στην Υγεία. Η υιοθέτησή τους στηρίζεται στην παραδοχή ότι ο ιδιωτικός τομέας είναι περισσότερο αποδοτικός από τον δημόσιο. Και ενώ οι ΣΔΙΤ προωθούνται συχνά ως λύση σε χώρες με δημοσιονομικά προβλήματα, ειδικά στον κλάδο των μεταφορών και των οδικών έργων, τα στοιχεία δείχνουν ότι μάλλον επιδεινώνουν αυτά τα προβλήματα και στην πράξη αποτελούν ένα δαπανηρό και αναποτελεσματικό τρόπο χρηματοδότησης υποδομών. Ειδικά στην Υγεία, είναι εξαιρετικά δύσκολη η εφαρμογή τους, αλλά και αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Σε τι θα ωφελήσει τους ασθενείς η ανάθεση της διαχείρισης (management) των δημόσιων νοσοκομείων σε μεγάλες εταιρείες, ακόμα και σε ιδιωτικά νοσοκομεία με αντιμισθία, αλλά και η εγκατάσταση και λειτουργία ολόκληρων κλινικών από ιδιώτες εντός των νοσοκομείων του ΕΣΥ;
Όλα τα εμπειρικά και στατιστικά δεδομένα από την εφαρμογή των ΣΔΙΤ στα νοσοκομεία της Μ. Βρετανίας συνηγορούν στο συμπέρασμα ότι δεν εγγυώνται θετικό αποτέλεσμα για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών στον τομέα της Υγείας. Έχοντας ως πρότυπο παρόμοιες παρωχημένες αντιλήψεις, η σημερινή κυβέρνηση προωθεί τις ΣΔΙΤ, που δεν στοχεύουν στην ενδυνάμωση του Δημόσιου Συστήματος Καθολικής Κάλυψης στον Τομέα της Υγείας με περισσότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες, αλλά στην εκχώρηση «κερδοφόρων» τμημάτων του ΕΣΥ στην ιδιωτική αγορά, με αποτέλεσμα την απόσυρση και συρρίκνωση του δημόσιου τομέα Υγείας.
Οι ΣΔΙΤ δεν αποτελούν λύση για τα προβλήματα του ΕΣΥ. Είναι μια μορφή επιθετικής ιδιωτικοποίησης της Υγείας που, ειδικά για την Ελλάδα, δεν απαντά στα μείζονα προβλήματα του δημόσιου συστήματος Υγείας. Ήδη υπάρχουν αντιδράσεις από Ιατρικούς Συλλόγους της χώρας που επισημαίνουν ότι με την προτεινόμενη αλλαγή «θα αυξηθούν στο έπακρον η υπερεργασία και η υπερεφημέρευση του ήδη υπηρετούντος ανεπαρκέστατου αριθμητικά προσωπικού». Η Ένωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθήνα-Πειραιά (ΕΙΝΑΠ) επισημαίνει ότι πρόκειται για «ακραίο πειραματισμό, εξαιρετικά επικίνδυνο για τους ασθενείς στις σημερινές συνθήκες».
Επιπλέον, οι εξαγγελίες του υπουργού Υγείας για δωρεάν προληπτικές εξετάσεις, που δήθεν για πρώτη φορά προβλέπονται στο σχετικό νομοσχέδιο, είναι εντελώς παραπειστική και απολύτως επικοινωνιακής χρήσης. Η αλήθεια είναι ότι με βάση τον νέο Ενιαίο Κανονισμό παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) ( ΦΕΚ Β’ 4898/ 01.11.2018, άρθρο 5 ) ήδη συνταγογραφούνται και πραγματοποιούνται δωρεάν εξετάσεις προληπτικού χαρακτήρα (με μηδενική συμμετοχή του δικαιούχου) ανά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα και σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες, όπως για παράδειγμα για την πρώιμη διάγνωση του καρκίνου του μαστού, του τραχήλου της μήτρας, του προστάτη, του παχέος εντέρου, για τον προγεννητικό έλεγχο των γυναικών κλπ. Και βεβαίως οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι δύο ζωτικής σημασίας προληπτικές εξετάσεις (ψηφιακή μαστογραφία και το υπερηχογράφημα β-επιπέδου/αυχενική διαφάνεια) που για χρόνια πλήρωναν οι πολίτες από την τσέπη τους, κοστολογήθηκαν και άρχισαν να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ(Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας) επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Ας σημειωθεί ότι μετά από επτά μήνες διακυβέρνησης από τη ΝΔ δεν έχει ακόμη προχωρήσει το σχέδιο 2.500 προσλήψεων στον τομέα της Υγείας, που είχε προγραμματίσει ο ΣΥΡΙΖΑ και το παρέλαβε έτοιμο η παρούσα κυβέρνηση. Για τέτοια αναβάθμιση μιλάμε(!) Ας μην περιμένουν λοιπόν οι πολίτες κάτι ουσιαστικό από το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία.
Η Δημόσια Υγεία είναι πρωτίστως πολιτικό και όχι τεχνοκρατικό ζήτημα. Και για να έχουν αποτέλεσμα οι προσπάθειες αναβάθμισης σ’ αυτόν τον τομέα, πρέπει να εντάσσονται σε ένα συνολικό σχέδιο καθολικής και ισότιμης κάλυψης των αναγκών Υγείας των πολιτών, μέσα από τη συνεχή ενδυνάμωση του ΕΣΥ και την ανάπτυξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (ΠΦΥ). Αυτή η προσέγγιση έχει αποτυπωθεί στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τη Δημόσια Υγεία, που έχει εκπονήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, με τη βοήθεια της επιστημονικής κοινότητας, την τεχνική υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και την έγκριση του Εθνικού Συμβουλίου Δημόσιας Υγείας (ΕΣΥΔΥ), που σήμερα αναιτιολόγητα καταργείται. Αυτή η στρατηγική, με έμφαση στην πρόληψη και στην ενσωμάτωση πολιτικών Δημόσιας Υγείας, υλοποιήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μέσα από τη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας( ΠΦΥ) και τη λειτουργία των τοπικών μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ).
Σήμερα, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώνεται, σύμφωνα με την τοποθέτηση του Αλέξη Τσίπρα, ως εξής:
«Η Δημόσια Υγεία έχει, στον πυρήνα της, την καθολικότητα και την ισότητα, ενσωματώνει ένα δημοκρατικό και προοδευτικό πλαίσιο, που οδηγεί στη μείωση των κοινωνικών και υγειονομικών ανισοτήτων και στο στόχο «Υγεία για όλους» του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ). Απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης, που επιχειρεί να μας γυρίσει στις μαύρες μέρες, που τα δημόσια νοσοκομεία έκλειναν, βρίσκονταν στα όρια κατάρρευσης και υπολειτουργούσαν, ο ΣΥΡΙΖΑ προτάσσει την ανάγκη στήριξης και ενίσχυσης των δημόσιων δομών με ανθρώπινους και υλικούς πόρους, καθώς και την αναδιοργάνωση και αξιολόγηση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Συντάκτριες του άρθρου
Τασία Μαρούδα-Μαρία Κόκλα
Μέλη του ΣΥΡΙΖΑ Ζακύνθου

photo: kathimerini.gr



Τελευταία άρθρα