Χρ. Τετράδη: «Η Ζάκυνθος χρειάζεται να αναπτύξει τις δυνατότητές της στον τουρισμό»

«Είναι προφανές ότι χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέες υπηρεσίες και προϊόντα, να αναβαθμίσουμε τα υπάρχοντα και να απευθυνθούμε και σε νέες αγορές, εξειδικευμένες, ώστε και να καλύψουμε τις απώλειες από την πτώχευση του tour operator Thomas Cook και να έχουμε περιθώρια για τις τυχόν επιπτώσεις που θα δημιουργήσει το πολυσυζητημένο Brexit».

Κανείς δεν αμφισβητεί ότι ο τουρισμός αποτελεί τον κύριο όγκο της οικονομικής δραστηριότητας στην Ζάκυνθο και υπάρχουν προοπτικές περαιτέρω επέκτασης της δραστηριότητας αυτής και ακόμη περισσότερων ωφελειών για τους κατοίκους του νησιού.
Ζήσαμε πρόσφατα σχετικά απροσδόκητες αρνητικές επιπτώσεις, με την πτώχευση του tour operator Thomas Cook και τις γενικότερες ανησυχίες που έχει δημιουργήσει η κατάσταση αυτή, δεδομένου ότι η Βρετανική αγορά ήταν και είναι πολύ σημαντική για το νησί.
Συγχρόνως όμως διαπιστώνουμε μία αναζωογόνηση των ανταγωνιστικών μας αγορών, και η γειτονική μας Τουρκία, αλλά και η Κροατία, είναι από τους γεωγραφικούς προορισμούς που στο τελευταίο έτος εμφανίζουν ιδιαίτερη αύξηση αφίξεων, ακόμα και με μεγαλύτερα ποσοστά από τα δικά μας.
Οι συγκυρίες των τουριστικών εξελίξεων απαιτούν μία νέα προσέγγιση για τον τουρισμό της Ζακύνθου και σε αυτήν την προσέγγιση εντάσσονται βεβαίως θέματα υποδομών αλλά και θέματα στρατηγικής ανάπτυξης και ανάδειξης πόρων και θέματα διαμόρφωσης διαφορετικής έμφασης τουριστικής προβολής και της συνειδητής προσαρμογής του τουριστικού προϊόντος του νησιού στις νέες εξελίξεις και χρησιμοποιώντας και τις νέες τεχνικές.
Η πρόσφατη συγκέντρωση και συζήτηση για την προσέλκυση στο νησί του τουρισμού κρουαζιέρας προφανώς είναι μία καλή ευκαιρία για να αρχίσουμε να προσθέτουμε στα τουριστικά μας προϊόντα, για να αναδεικνύουμε τα μοναδικά χαρακτηριστικά της Ζακύνθου και να δημιουργούμε τις βάσεις για μία περεταίρω βιώσιμη αλλά και χρονικά διευρυμένη τουριστική ανάπτυξη.
Η τουριστική ανάπτυξη απαιτεί συγκροτημένες ενέργειες, χρειάζεται να έχουμε κάνει ένα Σχέδιο Δράσεων με χρονικό προγραμματισμό και να έχουμε αξιολογήσει πώς θα «εκμεταλλευτούμε» με αειφορικότητα τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της Ζακύνθου.
Ο κ. Πετρέας, Οικονομολόγος – Συμβούλος Τουρισμού κ. Χρήστου Πετρέα, που βρέθηκε στο νησί μας και παρακολούθησε την πρόσφατη ανοικτή συζήτηση – παρουσίαση του Master Plan, επισημαίνει και συμφωνώ μαζί του, ότι είναι πια ώρα η Ζάκυνθος και οι Ζακυνθινοί, να ασχοληθούμε με την αφύπνιση των χαρακτηριστικών που απλόχερα μας έδωσε ο Θεός, και να αναδείξουμε εκτός από το παραδοσιακό τουριστικό προϊόν «ήλιος – θάλασσα – παραλία» και τις άλλες δυνατότητες του νησιού, τόσο αυτές που είναι στα παράλια, όσο και αυτές που είναι στο εσωτερικό και στον ορεινό όγκο. Με την προτεινόμενη νέα προσέγγιση θα εκμεταλλευτούμε και τις καιρικές συνθήκες που προσφέρονται για μία σημαντική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Αυτά όμως δεν πρέπει να τα κάνουμε με προχειρότητα, ούτε χωρίς να προγραμματίσουμε σε βάθος χρόνου, πού και πώς θέλουμε να εξελιχθεί τουριστικά η Ζάκυνθος, τι νησί και τι κοινωνία θέλουμε να αφήσουμε στα παιδιά μας, και σε τι περιβάλλον θέλουμε και εμείς να ζήσουμε και να τα μεγαλώσουμε.

Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε καλά μελετημένοι και προετοιμασμένοι και να ζητήσουμε και την υποστήριξη της Περιφέρειας να εντάξει στον προγραμματισμό της, και διάφορα έργα ανάδειξης των πολλών τουριστικών πόρων που έχει η Ζάκυνθος, ώστε και αυτοί να αποτελέσουν δυνητικά επισκέψιμα σημεία, μνημεία και αξιοθέατα για τους προσδοκώμενους επιβάτες της κρουαζιέρας, και όχι μόνο.
Μέσα σε αυτά προτείνω να περιληφθεί και η ανάδειξη των Στροφάδων και ιδιαίτερα της Βυζαντινής Μονής, έργο για το οποίο πολλά έχουν ειπωθεί αλλά λίγα έχουν γίνει, ενώ είναι και άοκνες οι προσπάθειες που έχει κάνει και ο προηγούμενος και ο νυν Μητροπολίτης. Το νησάκι θα μπορούσε να αποτελέσει μία ημερήσια εκδρομή επιβατών κρουαζιέρας, σε ένα μοναδικό Βυζαντινό Μοναστήρι, και την περίοδο καλών καιρικών συνθηκών να συνδυαστεί με θαλάσσιο μπάνιο και τοπικό φαγητό, και να δημιουργήσει έσοδα και στην Ιερά Μητρόπολη αλλά και θέσεις εργασίας, στην εξυπηρέτηση των τουριστών, στις ξεναγήσεις, στην μετάβαση με ημερόπλοια, κλπ.
Αντίστοιχη μπορεί να είναι και η ανάδειξη του χώρου στο πάνω μέρος του γκρεμού πάνω από το ναυάγιο, που είναι διεθνώς αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό του νησιού, και να συνδυάζεται και με επίσκεψη στο Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου, και θα προβληθούν αλλά και θα αποκτήσουν έσοδα τα χωριά της ορεινής Ζακύνθου.
Είναι προφανές ότι χρειαζόμαστε και να δημιουργήσουμε νέες υπηρεσίες και προϊόντα και να αναβαθμίσουμε τα υπάρχοντα και να απευθυνθούμε και σε νέες αγορές, εξειδικευμένες, ώστε και να καλύψουμε τις απώλειες από την πτώχευση του tour operator Thomas Cook και να έχουμε περιθώρια για τις τυχόν επιπτώσεις που θα δημιουργήσει το πολυσυζητημένο Brexit.
Με συνεργασία, θετική προσέγγιση και κατάλληλη προετοιμασία μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Και η υπογράφουσα προσωπικά και οι συνάδελφοι τουριστικοί επιχειρηματίες, είμαι βέβαια, ότι όλοι θα στηρίξουμε τις σωστές πρωτοβουλίες και ενέργειες για το κοινό καλό και το κοινό όφελος.

Η Χριστίνα Τετράδη είναι Αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων της Δ.Ε. Λαγανά.

photo: onetravel.com