Αναβρασμός για το master plan | Διευρυμένη σύσκεψη συγκαλεί το Σαββάτο ο Βουλευτής

•Αντιδράσεις για τη χωροθέτηση της προβλήτας πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων
•Τα λιμενικά έργα και ο ρόλος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου
•Ηλεκτρονικό ψήφισμα από την ομάδα πολιτών «Καθαρά Νερά»

Να επιταχύνουν τις απαιτούμενες διαδικασίες, ώστε να ξεκινήσει η ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας στη Ζάκυνθο, φαίνεται ότι επιθυμούν οι τοπικές αρχές. Τον τελευταίο μήνα σημαντικές αποφάσεις έχουν ληφθεί από τον Δήμο, την Περιφερειακή Ενότητα και τον Βουλευτή για το λιμάνι του νησιού και τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστούν μία σειρά από έργα για την αναβάθμισή του.

Ο Βουλευτής, Διονύσης Ακτύπης μετά από συνάντηση που είχε πριν λίγες μέρες με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι προκρίθηκε η επαναφορά του αρχικού master plan ως πιο λογικής, άμεσα υλοποιήσιμης, πιο συμφέρουσας για το νησί και τους πολίτες λύσης, καθώς και οικονομικότερης ως προς την κατασκευή. Το ερχόμενο Σάββατο 12 Οκτωβρίου συγκαλεί μάλιστα διευρυμένη σύσκεψη στο Διοικητήριο, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς της Ζακύνθου για να καταθέσουν τις απόψεις τους για το θέμα. Ο κ. Ακτύπης έχει δηλώσει άλλωστε ότι στόχος του είναι να κινηθούν πιο γρήγορα οι απαιτούμενες γραφειοκρατικές διαδικασίες και να γίνουν σε πρώτη φάση μία σειρά από έργα στο λιμάνι, όπως για παράδειγμα η προβλήτα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, για να ξεκινήσει να αναπτύσσεται στο νησί ο τουρισμός κρουαζιέρας. Τόνισε ότι αυτό ουσιαστικά είναι ένα θέμα που επείγει και πρόσθεσε ότι μακροπρόθεσμα μπορούν να γίνουν και οι άλλες παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνονται στο master plan. Σχετικά με την ανάγκη επαναφοράς στον αρχικό master plan επισημαίνει: «Μόνο ένας «σαμποτέρ της Ζακύνθου» θα μπορούσε να σχεδιάσει αυτή τη μελέτη που περιλαμβάνει την τοποθέτηση κυματοθραύστη, το «σπάσιμο» του λιμανιού, την εκβάθυνσή του, κ.ά. Πρέπει να δούμε όλοι μαζί τι μπορεί να γίνει».

Αντιδράσεις για την χωροθέτηση της προβλήτας
Πλέον επίκειται η προώθηση της παλαιάς μελέτης στο Ε.Σ.Α.Λ. (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) προς έγκριση και εν συνεχεία, ο καθορισμός των προδιαγραφών από το υπουργείο Ναυτιλίας για να εκκινήσει εν τέλει η κατασκευή από το υπουργείο Υποδομών.
Την ίδια ώρα, έντονες είναι οι αντιδράσεις από τον Σύλλογο Μηχανικών Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών Ζακύνθου (Σ.Μ.Δ.Α.Σ.Ζ.), τα μέλη του οποίου με αφορμή τις πρόσφατες συζητήσεις εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για την ενδεχόμενη χωροθέτηση της προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στο μόλο του Αγ. Νικολάου. Απαριθμώντας μία σειρά από λόγους τεχνικούς, λειτουργικούς και οικονομικούς επισημαίνουν ότι αυτή η λύση θα ήταν άκρως προβληματική για τη Ζάκυνθο και το μέλλον της.

Τα λιμενικά έργα και ο ρόλος του «Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου»
Υπενθυμίζουμε ότι μεταξύ των τοπικών αρχών και συγκεκριμένα της δημοτικής αρχής και του Βουλευτή φαίνεται ότι υπάρχει διάσταση απόψεων για το Λιμενικό Ταμείο. Μπορεί ο Δήμος στην πρόσφατη συνεδρίασή του να είχε λάβει απόφαση για να περάσουν οι αρμοδιότητές του στον Δήμο, όμως ο Βουλευτής μετά τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Ι. Πλακιωτάκη, στην ανακοίνωση που εξέδωσε ανέφερε ότι ρώτησε τον υπουργό για το θέμα και εκείνος του απάντησε ότι η κυβέρνηση δεν προκρίνει την παραχώρηση των λιμενικών ταμείων στους δήμους, δεδομένου ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία αποκάλυψε ζητήματα στελέχωσης και λειτουργικότητας των υπηρεσιών, όπου αυτό έχει συμβεί.

Ηλεκτρονικό ψήφισμα για το Λιμενικό Ταμείο
Την ίδια στιγμή, στη σελίδα ηλεκτρονικών υπογραφών Avaaz έχει τεθεί προς συλλογή υπογραφών το αίτημα «ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΤΕΣ ΤΟΥ!» Αυτή η πρωτοβουλία ανήκει στην ομάδα πολιτών «Καθαρά Νερά» και έχει παραλήπτες το Υπουργείο Ναυτιλίας, την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και τον Βουλευτή. Στο ηλεκτρονικό ψήφισμα αναφέρεται: «Μέλη της ομάδας “Καθαρά Νερά” παρακολούθησαν στις 30/09/2019 την πολύωρη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ζακύνθου, που ένα από τα σημαντικά θέματά της ήταν η προσάρτηση του Λιμενικού Ταμείου στο Δήμο.
Δυστυχώς, η υπηρεσία αυτή με τα μεγάλα έσοδα, που είναι υπεύθυνη για ένα μεγάλο μέρος της Παραλιακής Ζώνης, είναι δυσλειτουργική με αποτέλεσμα να μην γίνονται τα απαιτούμενα έργα στο λιμάνι που θα έπρεπε να αποτελεί κόσμημα του νησιού μας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου είναι ένα από τα δέκα (10) της χώρας μας που είναι αυτοδιοικούμενα, με προέδρους τοποθετημένους από την εκάστοτε κυβέρνηση, ενώ τα υπόλοιπα εβδομήντα (70) περίπου έχουν εκχωρηθεί στους Δήμους.
Τα αποτελέσματα αυτής της κατάστασης τα ζούμε όλοι με αποκορύφωμα την τραγική εικόνα των θαλασσών μας από τα λύματα των ημερόπλοιων για τα οποία δεν υπάρχουν δεξαμενές υποδοχής στους χώρους ελλιμενισμού, όπως θα έπρεπε! Η καθημερινότητα των πολιτών συνδέεται άμεσα με το Λιμενικό Ταμείο. Για όλους αυτούς τους λόγους η ομάδα μας αποφάσισε να συμπαραταχθεί με την σχεδόν ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου υπέρ της εκχώρησης του Λιμενικού Ταμείου στο Δήμο Ζακύνθου και καλεί τους δημότες να την στηρίξουν με την υπογραφή τους».


Ο τουρισμός κρουαζιέρας, οι λύσεις και οι ανάγκες!
Παρά τις διαφορετικές απόψεις που θα ακουστούν το Σάββατο στη σύσκεψη αρχών και φορέων και τις πολλές αντιδράσεις που ήδη έχουν εκφραστεί, οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας είναι συγκεκριμένες και θεωρείται δεδομένο ότι όλοι θέλουν να γίνουν επιτέλους κάποια στιγμή σημαντικά βήματα για την υλοποίηση λιμενικών έργων στο νησί μας. Εδώ και πολλά χρόνια ακούγονται επίσης διαφορετικές απόψεις με αποτέλεσμα να γίνεται ένα βήμα μπροστά… και δέκα πίσω… Και πάλι εκκίνησαν διαδικασίες με ζέση, ας μην αφήσουμε τις αντιπαραθέσεις – για όποιους λόγος και αν δημιουργούνται – να γίνουν εμπόδιο…
Σχετικά με τα πολλά προβλήματα στις λιμενικές εγκαταστάσεις. αλλά και την επαναφορά του αρχικού master plan, ο συνταξιούχος πλοίαρχος και σημερινός ιδιοκτήτης του τουριστικού γραφείου «ISALA» Πέτρος Κυπριώτης, δήλωσε στην ΗΜΕΡΑ: «Το θέμα είναι σύνθετο. Ο καθένας έχει την άποψή του (καπετάνιοι, λιμενολόγοι, αρχές). Θεωρώ ότι το master plan είναι άχρηστο. Κακώς οι περισσότεροι μένουν και αναλύουν μόνο το θέμα της χωροθέτησης της προβλήτας. Είναι ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί σφαιρικά. Πρέπει να δημιουργηθεί μία σωστή μελέτη και μετά να δουν με ποια σειρά θα εκτελεστούν τα έργα. Παρόλο που μπορώ να αναφέρω πολλούς λόγους – και οικονομικούς – για τους οποίους διαφωνώ με το master plan, εν συντομία θα σας πω ότι η προβλήτα πρέπει να γίνει στον μόλο του Αγίου Νικολάου. Εκεί μπορεί να γίνει πιο γρήγορα και πιο εύκολα. Αν δεν φτιαχτεί ένας δρόμος στο λιμάνι και αν η παραλιακή δεν γίνει διπλής κατεύθυνσης, να επεκταθεί και να μπορούν να αράζουν θαλαμηγοί στο λιμάνι, δεν πρόκειται να λυθεί ούτε το κυκλοφοριακό πρόβλημα ούτε τα προβλήματα με το λιμάνι. Το επόμενο βήμα είναι να γίνει εμπορικό λιμάνι στα Λαζαρέτα και στο υπάρχον λιμάνι να τοποθετηθούν πλωτές εξέδρες – οι οποίες είναι οικονομικές – και να λειτουργεί ως μαρίνα».