Ναυάγιο 37 χρόνια μετά…

Το Ναυάγιο αναμφισβήτητα, αποτελεί, αν όχι την πιο διάσημη, σίγουρα μια από τις πιο διάσημες παραλίες του κόσμου. Πρόκειται για τουριστικό αξιοθέατο του νησιού μας που προσελκύει χιλιάδες επισκεπτών κάθε χρόνο. Δεν είναι λίγοι αυτοί που επιθυμούν μια επίσκεψη στην παραλία αυτή, με αρκετούς να ρισκάρουν για ένα μοναδικό στιγμιότυπα, εκεί, πάνω από τον «Παναγιώτη».
Πρόκειται για το ναυάγιο του λαθρεμπορικού πλοίου «Παναγιώτης», που συνέβη την 2η Οκτωβρίου 1980 στις βορειοδυτικές ακτές του νησιού.
Η ιστορία του motorship «Παναγιώτης», 450 τόνων, ξεκινά το 1937 από τη Σκωτία, όπου ναυπηγήθηκε με το όνομα «Saint Bedan». Το 1964 περνά σε ελληνικά χέρια (Μ. Γκιγκιλίνης) και μετονομάζεται σε «Μερόπη». Δύο χρόνια αργότερα αλλάζει ιδιοκτησία και μετονομάστηκε σε «Χάρις» από τον νέο του ιδιοκτήτη Ν. Κάλφα. Το 1975 μεταπωλείται για τρίτη φορά και αλλάζει το όνομά του σε «Παναγιώτης» από την πλοιοκτήτρια εταιρεία «P. Lisicatos & Company» με έδρα τον Πειραιά.
Στις 2 Οκτωβρίου του 1980 η δυσπρόσιτη ακτή του Αγίου Γεωργίου – όπως ονομαζόταν τότε – δέχτηκε έναν απρόσκλητο επισκέπτη, που επρόκειτο να εκτοξεύσει στις προτιμήσεις των επισκεπτών τόσο τη συγκεκριμένη παραλία, όσο και συνολικά τη Ζάκυνθο. Πρόκειται για τον «Παναγιώτη», που μερικές μέρες πριν το ναυάγιο, είχε εντοπιστεί από το Λιμενικό στ’ ανοιχτά της Ζακύνθου να μεταφέρει λαθραία τσιγάρα για λογαριασμό της ιταλικής Μαφίας.
Το motorship «Παναγιώτης» απέπλευσε από το Αργοστόλι στις 12 Σεπτεμβρίου, στις 21:00 και σύμφωνα με τον απόπλου, θα πήγαινε στον Πειραιά. Όμως το πλοίο έβαλε ρότα για Μάλτα. Σύμφωνα με το πόρισμα του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων είχε παραλάβει γύρω στις 2.000 κούτες ξένα τσιγάρα, τα οποία θα παρέδιδε σε ταχύπλοα ανοιχτά της Νάπολης. Επειδή όμως υπήρξε εμπλοκή με τη συνεννόηση, λόγω μη καταβολής των συμφωνημένων ναύλων, ο το πλοίο έμεινε ανοιχτά της Ζακύνθου, αναμένοντας νεότερες οδηγίες. Αξίζει να αναφερθεί ότι μεταξύ των εννέα επιβαινόντων στο πλοίο συγκαταλέγονταν και δύο μαφιόζοι.

13 μέρες σε ομηρία οι δύο Ιταλοί μαφιόζοι
Το πλήρωμα με χρήση όπλου συνέλαβαν τους Ιταλούς συνοδούς του φορτίου και συνεννοήθηκαν με διαμεσολαβητές να πουλήσουν για λογαριασμό τους το παράνομο εμπόρευμα. Εξ αιτίας όμως των δυσμενών καιρικών συνθηκών, που επικρατούσαν στην περιοχή, το πλοίο προσάραξε στα αβαθή ενός μικρού γραφικού κόλπου στη βορειοδυτική πλευρά του νησιού. Επειδή όμως δε μπορούσαν να αποκολλήσουν το σκάφος από την αμμουδιά, άρχισαν να ξεφορτώνουν κούτες με τσιγάρα. Αρκετές κουτες παρασύρθηκαν από τα κύματα και εκβράστηκαν στις γύρω περιοχές. Το ξημέρωμα οι κάτοικοι των Βολιμών είδαν τις κούτες, πήραν τα τσιγάρα και τα μετέφεραν στα χωριά τους. Άξιο αναφοράς είναι ότι τα πακέτα ήταν με τέτοιο τρόπο συσκευασμένα, ώστε να μην καταστρέφεται το περιεχόμενο σε ενδεχόμενη επαφή με το θαλασσινό νερό.
Το πλοίο δε μπόρεσε να αποκολληθεί και έτσι το πλήρωμα του πλοίου το εγκατέλειψε, συνελήφθη όμως λίγες ημέρες αργότερα.
Ακολούθως έγινε δίκη, η απόφαση της οποίας ήταν καταδικαστική για τον πλοιοκτήτη, αλλά και για τους πειρατές – λαθρεμπόρους. Τα τσιγάρα πουλήθηκαν σε πλειστηριασμό, ενώ οι Ιταλοί απελάθηκαν στη χώρα τους.
Εν συνέχεια λεηλατήθηκε το πλοίο, μέχρι που έμεινε σκέτο κουφάρι, να το χτυπά η θάλασσα και να το σκουριάζει η αρμύρα της…

Φωτογραφίες: news247.gr