Επιστολή στον Δήμαρχο από την Ένωση Ζακυνθίων Αθήνας για την ονομασία του νέου Θεάτρου

Η Ένωση Ζακυνθίων Αθήνας «Ο Άγιος Διονύσιος» παίρνει θέση για την ονομασία του νέου Θεάτρου και με επιστολή που αποστέλλει το Διοικητικό Συμβούλιο στον νέο Δήμαρχο Νικήτα Αρετάκη αιτείται να ονομαστεί «Παύλος Καρρέρ» αλλά και κατά την τελετή των εγκαινίων να αποδοθεί όπερα του Παύλου Καρρέρ από τη συμφωνική ορχήστρα Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό την Διεύθυνση του μαέστρου κ. Βύρωνα Φιδετζή.

Η επιστολή
Αξιότιμε Δήμαρχε, κε Αρετάκη

Παραθέτουμε σχετική με το θέμα επιστολή-επιχειρηματολογία από τον κο Βύρωνα Φιδετζή, αρχιμουσικό, διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, μόνιμο αρχιμουσικό της ΕΛΣ κ.ά., με τις θέσεις του οποίου, τις σχετικές με την ονομασία του νέου Θεάτρου Ζακύνθου,
η ΕΝΩΣΗ ΖΑΚΥΝΘΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ «Ο ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ» συμφωνεί απόλυτα και
αιτείται να ονομαστεί το νέο Θέατρο Ζακύνθου «ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΡΡΕΡ» και επιπροσθέτως
προτείνει κατά την τελετή εγκαινίων του θεάτρου να αποδοθεί όπερα του Παύλου Καρρέρ από τη συμφωνική ορχήστρα Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό την Διεύθυνση του μαέστρου κ. Βύρωνα Φιδετζή, η οποία έχει ήδη δεχθεί να παρουσιάσει το έργο αφιλοκερδώς.

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΡΡΕΡ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ

Το νεόδμητο Δημοτικό Θέατρο της Ζακύνθου αναζητεί το όνομά του.
Παρακάτω εκθέτουμε τις σκέψεις που κατά την άποψή μας θα αιτιολογούσαν την ονοματοδοσία του νέου ναού της Τέχνης με το όνομα του μεγαλύτερου Έλληνα συνθέτη όπερας του 19ου αιώνα, του Ζακυνθινού Παύλου Καρρέρ. Το όνομα του Καρρέρ λόγω του κυρίως αντικειμένου της τέχνης του, δηλ. της όπερας, θα έδινε άμεσα στο θέατρο πέραν της αυτονόητης ελληνικής και μία διόλου ευκαταφρόνητη διεθνή διάσταση, και μάλιστα εξόχως ευρωπαϊκή. Ως προς την ελληνική διάσταση η σημασία του Καρρέρ ως συνθέτη είναι κολοσσιαία για τους εξής λόγους:
1. Είναι ο πρώτος που τονίζει και μελοποιεί συνειδητά εκτός των άλλων, κείμενα που σχετίζονται με την ελληνική ιστορία, παλαιότερη και νεότερη, δημιουργώντας έργα μεγάλης πνοής όπως οι όπερες: Μαραθών – Σαλαμίς, Μάρκος Μπότσαρης, Δέσπω η ηρωίς του Σουλίου, Κυρά Φροσύνη, καθώς και κομμάτια μικρότερα μεν σε διάρκεια εξίσου ωστόσο σημαντικά όπως Ο Ψωμοζήτης, Ο θάνατος του Κλέφτη, Ο Γερο-Δήμος κ.ά. Πέραν της καλλιτεχνικής αξίας των ανωτέρω αξίζει να σημειωθεί ότι σε μία πολύ δύσκολη εποχή ακόμα και αμφισβήτησης της σχέσης των νεώτερων Ελλήνων με το ιστορικό τους παρελθόν, ο Καρρέρ έρχεται ως αρωγός των σύγχρονών του κορυφαίων ιστορικών (Ζαμπέλιου, Παπαρρηγόπουλου) να διακηρύξει μέσα στο χώρο του θεάτρου με τον δικό του μουσικό τρόπο, την διαμέσου των αιώνων αδιάσπαστη ελληνική συνέχεια.
2. Έδωσε στη Ζάκυνθο, και κατ’ επέκταση στην Ελλάδα, τη δυνατότητα της μετάβασης από την παθητική στην ενεργητική μουσική ζωή. Από το απαραίτητο δηλαδή στάδιο της μαθητείας στην ευρωπαϊκή μουσική ζωή και ιστορία, πέρασε με το έργο του την ελληνική μουσική στο ανώτερο στάδιο της αυτόνομης και αυτοδύναμης μουσικής δημιουργίας με συνειδητή προσπάθεια οικοδόμησης ελληνικής μουσικής γλώσσας.
3. Οι ιστορικές κι ελληνικής εμπνεύσεως όπερές του (Κυρά Φροσύνη και Μάρκος Μπότσαρης) υπήρξαν βασικά έργα ρεπερτορίου των ελληνικών μελοδραματικών θιάσων για περίπου 80 χρόνια και τουλάχιστον μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Συνέτειναν μάλιστα ιδιαίτερα και λόγω της θεματολογίας τους στην αποδοχή και την καταξίωση της όπερας ως είδους στο ελληνικό κοινό.
4. Δυστυχώς αυτός και το έργο του δεν τιμήθηκαν από τους επιγενόμενους κατά πόσο τους άξιζε. Σποραδικά και μόνο ευκαιριακά, η ΕΛΣ με φωτεινή εξαίρεση το ανέβασμα της όπερας Μαραθών – Σαλαμίς το 2003,παρουσίασε αποκλειστικά συναυλιακά τον Μάρκο και την Δέσπω. Το βάπτισμα του νέου θεάτρου της ιδιαίτερης πατρίδας του με το όνομά του πιστεύουμε ότι θα συντελέσει σταδιακά στην επανασύνδεση του έργου του με το κοινό της Ζακύνθου και θα επαναφέρει αξιακά αυτόν και τη δημιουργία του στη συνείδηση του έθνους. Ως προς την διεθνή και μάλιστα ως προς την κατεξοχήν ευρωπαϊκή διάσταση του έργου του Καρρέρ έχουν ιδιαίτερη σημασία οι κάτωθι λόγοι:
1. Το κύριο έργο του συνθέτη είναι οι όπερές του. Σε αυτές συνδέεται η μακρόχρονη ιταλική μελοδραματική παράδοση με την αναβιούμενη ελληνική μουσική δημιουργικότητα σε ένα μουσικοθεατρικό είδος που έχει τις ρίζες του στην αρχαία ελληνική τραγωδία και στις προσπάθειες τριών ευρωπαϊκών αιώνων για την αναβίωσή της. Χάρη στον Καρρέρ και το έργο του η Ελλάδα απέκτησε μεσούντος του 19ο αιώνα το δικό της μουσικό πρόσωπο στο χώρο του ευρωπαϊκού μουσικού θεάτρου.
2. Η όπερα ως κατεξοχήν κατάκτηση του ευρωπαϊκού πνεύματος έχει ρίζες και λάτρεις σε ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο από την Αγγλία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Γερμανία, την Αυστρία, την Τσεχία έως και τη Ρωσία. Είναι προφανές ότι πάμπολλοι εξ αυτών επισκέπτονται τη χώρα μας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Αντιλαμβάνεται συνεπώς εύκολα κανείς τι σημασία θα έχει στη συνείδηση αυτών των ανθρώπων η ύπαρξη ενός θεάτρου στη πόλη της Ζακύνθου με το όνομα ενός Ζακυνθινού συνθέτη, έργα του οποίου γραμμένα στην ΚΟΙΝΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ ΟΠΕΡΑΣ θα παρουσιάζονται εδώ! Με την κατάλληλη στρατηγική από ελληνικής πλευράς, είναι πολύ πιθανόν έργα του Καρρέρ (και όχι μόνο), εφόσον γίνουν γνωστά με σωστά ανεβάσματα, να ζητηθούν και σε άλλα ευρωπαϊκά θέατρα –όπου υπάρχει κορεσμός ως προς το σύνηθες ρεπερτόριο – με προφανές πολλαπλό κέρδος – πολιτιστικό, οικονομικό, τουριστικό – για την Ζάκυνθο αλλά και για την Ελλάδα. Σε βάθος χρόνου θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος ένα φεστιβάλ ελληνικής όπερας από κοινού ενδεχομένως με τα άλλα Επτάνησα, όπως από χρόνια πρότεινε επισήμως στο Συμβούλιο του Ιονίου Πανεπιστημίου ως εκλεγμένο μέλος του, ο αρχιμουσικός, βιολοντσελλίστας και μελετητής της ελληνικής μουσικής Βύρων Φιδετζής.
Κατόπιν των ανωτέρω παρακαλούμε να τεθεί η πρότασή μας στη κρίση του Δ.Σ και αφού την αξιολογήσετε, ευελπιστούμε στη θετική σας απόκριση. Θα είμαστε στη διάθεσή σας για οποιεσδήποτε διευκρινίσεις χρειαστείτε.