Άνοδος στις αφίξεις, μείωση στις κρατήσεις | Η Ζάκυνθος αντέχει κόντρα στις συνθήκες

Η συγκροτημένη άνοδος – στα όρια της σταθερότητας – στις αφίξεις τον μήνα Ιούνιο, μπορεί να απογοητεύει πολλούς καθώς τείνει να αξιολογείται σε σύγκριση με τη θεαματική άνοδο της τετραετίας 2014 έως και 2018 της τάξεως του 45,30% που είδαν τα Ιόνια Νησιά, ωστόσο αποτελεί μάλλον δείγμα εξαιρετικής αντοχής της αγοράς μας δεδομένων των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η βασισμένη στο θυμικό πολλών επιχειρηματιών του νησιού μας είναι η ερμηνεία της ανεπαίσθητης ανόδου ως «προεξαγγελθείσας» πτώσης. Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα;

Ανεπαίσθητη αύξηση αφίξεων
Τον φετινό Ιούνιο λοιπόν οι αφίξεις στο αεροδρόμιο Ζακύνθου ανήλθαν σε 161.707, έναντι των περσινών 160.291 δηλαδή παρατηρείται μια αύξηση της τάξεως του 0,90%. Για να έχουμε μία εικόνα της ευρύτερης «γειτονιάς μας» αξίζει να αναφέρουμε πως στη Κεφαλονιά καταγράφεται ίδιο ποσοστό αύξησης ενώ στη Κέρκυρα μείωση κατά 4,80%. Το Άκτιο από την άλλη προκαλεί αίσθηση παρουσιάζοντας αύξηση 13,60%. Οπότε δεν είναι στην ουσία η μείωση του εισερχόμενου τουρισμού που βλέπουμε στο νησί μας αλλά μία σειρά παραγόντων που προκαλεί την αίσθηση πως υπάρχει πτώση -πέραν της προαναφερθείσας σύγκρισης με την εποχή άτακτης ανόδου ‘14-’18.

Υπάρχει όντως μείωση; Και που;
Συζητώντας τον Ιούνη με δυο ταξιδιωτικούς πράκτορες είχαμε επιχειρήσει μία προσπάθεια αποτίμησης του μήνα Μάη και ερμηνείας του που ακριβώς είναι αυτό που βιώνουμε ως πτώση. Ο κ. Ι. Αβραμίδης υπεύθυνος εταιρείας που κάνει διαχείριση ακινήτων για ιδιώτες κι εκπροσώπησή τους σ’ όλες τις δημοφιλείς πλατφόρμες τότε είχε δηλώσει στην «Ημέρα» πως συμβαίνουν τα εξής δυο: οι τιμές «έχουν πάει προς τα κάτω» -μάλιστα σε πολλές βίλλες έχουν πέσει στο ήμισυ ή και στο 1/3 των περυσινών τιμών, όπως μας είπε χαρακτηριστικά- αλλά και πως «ο μέσος όρος παραμονής έχει πέσει κατά μία ή δυο μέρες». Ο κ. Γιάννης Φιλιπποπολίτης ιδιοκτήτης τουριστικού πρακτορείου είχε απαντήσει τότε στην ερώτησή μας περί πτώσεως για τον μήνα Μάη πως τα νούμερα των αφίξεων έδειχναν μεν 0,2% δηλαδή σταθερότητα, όχι πτώση, ωστόσο είχε μιλήσει για σαφή επιρροή της αγοράς από το Brexit αλλά και γενικότερη μείωση των προκρατήσεων. Είχε πει χαρακτηριστικά πως «Σαφώς μας επηρεάζει το Brexit. Πολλοί έχουν χάσει τη δουλειά τους. Ο κόσμος είναι επιφυλακτικός να κλείσει για τον επόμενο χρόνο. Δεν είναι το μοναδικό γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την φετινή σεζόν αλλά είναι από τα πιο σοβαρά για εμάς» κι είχε προσθέσει πως άλλοι παράγοντες που έχουν επηρεάσει αφίξεις αλλά και προκρατήσεις είναι «η άνοδος Τουρκίας, Αιγύπτου και Τυνησίας και το γεγονός πως όλο και περισσότεροι όχι μόνον από την Αγγλία αλλά κι από άλλες χώρες προσπαθούν να ταξιδεύουν εκτός ευρωζώνης γιατί είναι ακριβές πλέον όλες οι χώρες που έχουν ευρώ. Οι φόροι είναι αυξημένοι κι όλοι ψάχνουν πιο φθηνές λύσεις».

Σοβαρή η μείωση στις προκρατήσεις
Ένας από τους βασικούς λόγους συντήρησης των περυσινών επιπέδων αντί συνέχισης της ξέφρενης ανοδικής μέχρι τώρα πορείας αποδεικνύονται οι προκρατήσεις λοιπόν και πλέον σύμφωνα και με επίσημη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ). Συγκεκριμένα, ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων σε πτήσεις από το εξωτερικό που έχει προγραμματισθεί για τη θερινή σεζόν 2019 στα Περιφερειακά Αεροδρόμια (16,6 εκατ.) καταγράφει μείωση κατά 7% (1,2 εκατ.) σε σχέση με τις θέσεις που είχαν δρομολογηθεί την αντίστοιχη χρονική στιγμή για την σεζόν του 2018 και κατά 4,9% (855 χιλ.) σε σχέση με τον αριθμό των θέσεων που εν τέλει υλοποιήθηκαν το 2018. Αρνητικά φαίνεται να επιδρούν: η σχετική επιδείνωση του οικονομικού κλίματος στις ευρωπαϊκές οικονομίες το 2019, το περυσινό ζεστό καλοκαίρι στην Ευρώπη που οδήγησε τους δυνητικούς επισκέπτες σε παραμονή στη χώρα τους για τις διακοπές τους ή αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό, η επάνοδος Τουρκίας και Βόρειας Αφρικής στις αγορές, που ωθεί ταξιδιωτικούς πράκτορες κι αεροπορικές να αυξήσουν τη δυναμικότητα προς τους προορισμούς αυτούς για να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση αλλά και ο περιορισμός της δυναμικότητας του κλάδου των αερομεταφορών, λόγω της καθήλωσης των Boeing 737-Max.
Δεδομένων των συνθηκών λοιπόν, καλά κρατεί η αγορά μας. Κι ίσως με μία στροφή στον ποιοτικό τουρισμό καθώς για μαζικά, οικονομικά πακέτα πλέον τείνουν να βγαίνουν εκτός Ευρώπης οι συν-ευρωπαίοι ταξιδιώτες να κατορθώσουμε και το 2020 να συντηρήσουμε μεν τις αφίξεις αλλά και να εισπράξουμε λίγο περισσότερα και με μικρότερο «κόστος» συγκριτικά τουλάχιστον με φέτος.