O Π. Κολοκοτσάς απαντά στον Ν. Αρετάκη για τον ηλεκτροφωτισμό

Απαράδεκτα χαρακτηρίζει τα επιχειρήμα του νεοεκλογέντα Νικήτα Αρετάκη, ο απερχόμενος Δήμαρχος Π. Κολοκοτσάς σχετικά με τον ηλεκτροφωτισμό. Στην ανακοίνωση που εξέδωσε αναφέρει: «Η σειρά επιχειρημάτων που προτάσσει ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Νικήτας Αρετάκης υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση για την αλλαγή των λαμπτήρων και η τοποθέτηση των φωτιστικών LED στον δημοτικό φωτισμό Ζακύνθου είναι απαράδεκτη, ο Δήμος Ζακύνθου αντιπαραθέτει τα κάτωθι:
Η Ζάκυνθος αναβαθμίζει τον οδοφωτισμό και την ποιότητα φωτισμού του νησιού, σε συνδυασμό με την μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και του κόστους λειτουργίας του δικτύου οδοφωτισμού της. Συγκεκριμένα, αυτό το μεγάλο έργο συμπεριλαμβάνει:
1.Την εγκατάσταση νέων Λαμπτήρων / Φωτιστικών / Προβολέων σύγχρονης τεχνολογίας, στο σύνολο της γεωγραφικής έκτασης του Δήμου.
2.Τη λειτουργία «Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού & Ελέγχου Ενέργειας», τουλάχιστον σε επίπεδο κόμβου (Pillar), στο Σύστημα Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων, αλλά και σε επίπεδο φωτιστικού σώματος, για όσα φωτιστικά διαθέτουν αισθητήρες και αφορούν παροχή υπηρεσιών τύπου smart cities.
3.Το Σύστημα περιοδικής και επεμβατικής συντήρησης μέσω Η/Υ (μεθοδολογία καταγραφής βλαβών, ιεράρχηση, προγραμματισμός αποκατάστασης, έλεγχος αποκατάστασης, reporting και στατιστική παρακολούθησης).
4.Την Αξιοποίηση του Συστήματος Τηλε-ελέγχου – Τηλεχειρισμού και ελέγχου ενέργειας, για την εγκατάσταση απαραίτητων υλικών και λογισμικού για τη λειτουργία πιλοτικής εφαρμογής Smart Cities (πολλαπλές υπηρεσίες μέσω πλατφόρμας διαχείρισης).

Τα οφέλη για το Νησί είναι ύψιστης σημασίας και οι κάτοικοι, ήδη έχουν αρχίσει να τα εισπράττουν μέσα από την αισθητική αλλά και ποιοτική αναβάθμιση του φωτισμού. Μία αναβάθμιση που επιπρόσθετα παρέχει ασφάλεια, σε όλους τους κατοίκους.

Ειδικότερα, τα οφέλη συνοψίζονται ως εξής:

Εγγυημένη Εξοικονόμηση 79,69% (6.408.003,78 kWh / Έτος)

Μείωση αποτυπώματος: 7.362,79 τόνους CO2 (ανά έτος)

Εγγυημένο οικονομικό όφελος του Δήμου : 2.940.733,27 € (στην 12ετία)

Οικονομικό όφελος Δήμου από τη μείωση του κόστους εξόδων συντήρησης
και άλλων λειτουργικών εξόδων : 2.934.516,01 € (στην 12ετία)

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ = 5.875.249,28 € (στην 12ετία)

Η σύμβαση του Δήμου με τον Ανάδοχο είναι ΣΕΑ και όχι ΔΑΝΕΙΟ κι αυτό γιατί οι συμβάσεις ΣΕΑ είναι το πλέον πετυχημένο Ευρωπαϊκό εργαλείο που εφαρμόζεται ήδη και στην χώρα μας από πολλούς δήμους. Στην ελληνική αγορά έως σήμερα είναι σε εξέλιξη περισσότερες από 15 ΣΕΑ (Δήμοι: Ρόδου, Ζακύνθου, Βόλου, Καλαμάτας, Ασπροπύργου, Δελφών, Παπάγου – Χολαργού, Βριλησσίων, Ραφήνας, Ν. Σκουφά, κλπ), είναι σε διαδικασία αξιολόγησης περισσότεροι (Δήμοι: Πειραιά, Βόλβης, Ελληνικού – Αργυρούπολης, Βέλου – Βόχας, κλπ) και προετοιμάζονται περισσότεροι από 30 ακόμα. Στους διαγωνισμούς αυτούς μετέχουν συνήθως Ενώσεις ή Κοινοπραξίες Εταιρειών αφού τα έργα αυτά είναι σύνθετα. Ενδεικτικά αναφέρουμε: Όμιλος ΟΤΕ, Green Esco (Όμιλος ΔΕΗ), METKA AE (Όμιλος Μυτιληναίος), ΙΝΤΡΑΚΑΤ ΑΕ, Όμιλος GLOBILED, SIRECLED (Όμιλος Δαύιδ – Ιωάννου), ENVIROFINA AE, κλπ. Συνήθως οι ανωτέρω Όμιλοι συνεργάζονται με funds του εξωτερικού ή του εσωτερικού, αφού πρέπει να χρηματοδοτήσουν εμπροσθοβαρώς τις επενδύσεις αυτές.

Τα πλεονεκτήματα της Σύμβασης ΣΕΑ είναι τα εξής:

1.Οι συμβάσεις Σ.Ε.Α. είναι ένα αποδεδειγμένα πετυχημένα ευρωπαϊκό εργαλείο χρηματοδότησης του έργου ενεργειακής αναβάθμισης. Στην Ευρώπη έργα οδικού φωτισμού υλοποιούνται κατά κόρον με ιδιωτικά κεφάλαια και ρίσκο και οι Δήμοι απολαμβάνουν από την πρώτη μέρα της σύμβασης το οικονομικό όφελος από την εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ παράλληλα εξοικονομούν πολύ μεγάλο ποσοστό των υπέρογκων ετήσιων δαπανών συντήρησης του δικτύου φωτισμού. Στην Ελλάδα πολλοί Δήμοι έχουν επιλέξει συμβάσεις ΣΕΑ.

2.Το συγκεκριμένο έργο του Δήμου Ζακύνθου υλοποιείται με 100% αυτοχρηματοδότηση και ανάληψη του ρίσκου από τον ιδιωτικό τομέα, καθώς ο ανάδοχος θα υλοποιήσει την επένδυση με ίδια κεφάλαια και θα αποπληρώνεται τμηματικά σε βάθος 12ετίας, λαμβάνοντας ένα μέρος της επιτευχθείσας εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ παράλληλα θα είναι υπόχρεος για την 12ετή συντήρηση του δικτύου οδικού φωτισμού. Ενώ ο Δήμος θα απολαμβάνει ένα εγγυώμενο ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ, χωρίς να έχει δαπανήσει ούτε ένα ευρώ.

3.Ο Δήμος δεν έχει τους κατάλληλα εξειδικευμένους ανθρώπινους πόρους για να λειτουργεί εφαρμογές smart cities, ενώ επιπρόσθετα οι τεχνολογίες έξυπνου φωτισμού ενισχύουν τα συστήματα πολιτικής προστασίας, κάτι απαραίτητο σήμερα στους φορείς της Αυτοδιοίκησης.

4.Σε έργα προμήθειας, σε περίπτωση που ο ανάδοχος δεν τηρήσει τις δεσμεύσεις του και δεν παρέχει σωστά την εγγύηση του εξοπλισμού του, θα καταπέσει απλά η εγγυητική του, ωστόσο θα έχει εισπράξει το μεγαλύτερο τμήμα της αμοιβής του. Έτσι ο Δήμος θα έχει επιβαρυνθεί με τεράστια ποσά δανεισμού και θα βρεθεί να χρωστά εκατομμύρια ευρώ τα οποία θα παρακρατηθούν από τους ΚΑΠ ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Αντιθέτως στην περίπτωση ΣΕΑ οι πληρωμές είναι ανά τρίμηνο και βάσει ελέγχου του αποτελέσματος και της επιτευχθείσας εξοικονόμησης ενέργειας και εάν ο Ανάδοχος δεν τηρεί τις υποχρεώσεις συντήρησης και αντικατάστασης ελαττωματικών, ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ.

5.Στην περίπτωση έργων Προμήθειας Εξοπλισμού, δεν υπάρχει καμία εγγύηση για το ύψος του Οικονομικού Οφέλους του Δήμου που θα προκύψει από την αντικατάσταση, το οποίο απλά εκτιμάται σε μια μελέτη. Εφόσον αυτό δεν επιτευχθεί με αστοχία στην εξοικονόμηση, δεν υπάρχει διαδικασία απόδοσης ευθυνών και επιστροφής χρημάτων και η όλη διαδικασία βασίζεται απλά σε ότι δηλώνει ο Ανάδοχος της Προμήθειας, ενώ στη ΣΕΑ η διαδικασία είναι δυναμική και ελεγχόμενη και σε οποιαδήποτε περίπτωση ο Δήμος έχει Εγγυημένο Οικονομικό Όφελος ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ.

ΣΥΝΟΨΗ ΕΡΓΟΥ

1. Εγκατάσταση 19.920 νέων Λαμπτήρων / Φωτιστικών / Προβολέων σύγχρονης τεχνολογίας, στο σύνολο της γεωγραφικής έκτασης του Δήμου.

2. Λειτουργία του «Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού & Ελέγχου Ενέργειας», τουλάχιστον σε επίπεδο κόμβου (pillar), στο Σύστημα Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων αλλά και σε επίπεδο φωτιστικού σώματος για όσα φωτιστικά διαθέτουν αισθητήρες και αφορούν παροχή υπηρεσιών τύπου Smart Cities.

3. Σύστημα περιοδικής και επεμβατικής συντήρησης μέσω Η/Υ (μεθοδολογία καταγραφής βλαβών, ιεράρχηση, προγραμματισμός αποκατάστασης, έλεγχος αποκατάστασης, reporting και στατιστική παρακολούθησης.

4. Αξιοποίηση του Συστήματος Τηλεελέγχου – Τηλεχειρισμού και ελέγχου ενέργειας, για την εγκατάσταση απαραίτητων υλικών και λογισμικού για τη λειτουργία πιλοτικής εφαρμογής Smart Cities (πολλαπλές υπηρεσίες μέσω πλατφόρμας διαχείρισης)

ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Η ενεργειακή αναβάθμιση του Συστήματος Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων, υλοποιείται στο σύνολο της γεωγραφικής περιοχής ευθύνης του Δήμου Ζακύνθου, το οποίο με βάση τα καταγραφικά στοιχεία της Μελέτης του Δήμου, όπως αυτά αναφέρονται στα Συμβατικά Τεύχη ανέρχονται σε 19.920 φωτιστικά.

ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Έπειτα από την υπογραφή της σύμβασης τον Φεβρουάριο και την πρόσφατη υπογραφή των παραρτημάτων της, η μελέτη εφαρμογής βρίσκεται σε εξέλιξη με την καταμέτρηση των φωτιστικών και την πλήρη αποτύπωση του δικτύου οδοφωτισμού, ενώ έχει γίνει και πιλοτική εγκατάσταση σε στοχευμένες κατηγορίες οδών, όπου έχουν πραγματοποιηθεί φωτοτεχνικές μετρήσεις για τη βέλτιστη επιλογή φακών των φωτιστικών σωμάτων.

Στα επόμενα βήματα υλοποίησης του έργου, θα ολοκληρωθεί η μελέτη εφαρμογής όπου μεταξύ άλλων, θα συνεχιστεί η κατηγοριοποίηση των οδών σύμφωνα με το πρότυπο ΕΝ 13201:2015, θα επιβεβαιωθεί ο τελικός αριθμός των προς εγκατάσταση υλικών και θα παραμετροποιηθεί το νέο Σύστημα και φυσικά θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των φωτιστικών σωμάτων βάση της μελέτης εφαρμογής και της παραμετροποίησης και η εγκατάσταση των εφαρμογών Smart Cities.

Έπειτα θα γίνει η έναρξη λειτουργίας – συντήρησης, προγραμματισμένης και έκτακτης, του Συστήματος Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων (Οδοφωτισμός) του Δήμου, όπου η λειτουργία και συντήρηση των τοποθετημένων φωτιστικών, του συστήματος τηλε-διαχείρισης, αλλά και της πλατφόρμας και των εφαρμογές smart cities, θα γίνεται με έξοδα και μέσα του Αναδόχου για χρονικό διάστημα 12 ετών.

Τέλος έχουν τοποθετηθεί περίπου 1500 Φωτιστικά στους κεντρικούς δρόμους.

Η ΖΑΚΥΝΘΟΣ ΠΛΕΟΝ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΟ CLUB ΤΩΝ SMART CITIES ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΩΝ ΕΞΥΠΝΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ

Στα πλαίσια της υλοποίησης του έργου, θα εγκατασταθεί πλατφόρμα με τις παρακάτω έξυπνες εφαρμογές:

•ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΟΔΟΦΩΤΙΣΜΟΥ
•ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ SMART CITIES 2
1.Διασύνδεση της πλατφόρμας με τον διαδικτυακό τόπο του ΔΕΔΔΗΕ για δύο (2) κτιριακές εγκαταστάσεις του Δήμου με παροχή μέσης τάσης με το Λογισμικό Έξυπνης Πόλης
2.Πιλοτικό σύστημα για την παρακολούθηση μέσω της πλατφόρμας της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης σε δύο (2) κτιριακές εγκαταστάσεις του Δήμου

•ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΔΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ 150 ΚΑΔΟΙ
•ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΗΜΕΙΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ WI-FI 20 ΣΗΜΕΙΑ
•ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗΣ ΡΟΗΣ 8 ΣΗΜΕΙΑ
•ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΥΠΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ 150 ΘΕΣΕΙΣ

Τέλος, αναφορικά με το κόστος για τον χρωματισμό και συντήρηση του Δημαρχείου αυτό αγγίζει τις 25.000 ευρώ και όχι τις 75.000. Η εργολαβία των 75.000 αφορά και στην συντήρηση και χρωματισμό του Πνευματικού Κέντρου. Ο Δήμαρχος Ζακύνθου έχει κάνει πλήρη ενημέρωση και δεν δέχεται σχόλια και παρατηρήσεις για την εντιμότητά του. Το 2014 ανέλαβε με τις χειρότερες οικονομικές συνθήκες και υποδομές και δηλώνει υπερήφανος που διατήρησε τον Δήμο ανοιχτό και αφήνει στον επόμενο Δήμαρχο έναν στρατηγικό σχεδιασμό και χρηματοδοτημένα έργα και μάλιστα με βραβεύσεις από ειδικούς επιστήμονες-καθηγητές Πανεπιστημίων.

Περαιτέρω ενημέρωση για το κόστος χρωματισμού του Δημαρχείου και του Πνευματικού Κέντρου θα γίνει με δελτίο τύπου μετά το πέρας των εργασιών, καθώς και με ενημερωτικές συνεντεύξεις».