Περιφερειακή αυτοδιοίκηση και προβλήματα νεολαίας

Γράφει ο Γ. Στασινόπουλος
Περιφερειακός Σύμβουλος

Διαχρονικά παρατηρούμε ότι είναι τραγικά απούσες οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις από τα προβλήματα της νεολαίας.
Η Περιφερειακή αυτοδιοίκηση έχει την υποχρέωση να προάγει το «νούς υγιής εν σώματι υγιή». Η Αγωγή Υγείας θα έπρεπε να είναι ειδική θεματική ενότητα ώστε να αποτελεί την ενδεδειγμένη προληπτική προσέγγιση ως προς την αντιμετώπιση προβλημάτων που αφορούν σε όλες τις πτυχές της υγείας (σωματική, ψυχική, κοινωνική και πνευματική).
Όσον αφορά στην προσωπικότητα και την ψυχική υγεία του ατόμου, φαίνεται ότι η επιστήμη έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό στα πρώτα χρόνια της ζωής. Τονίζεται η ιδιαίτερη σημασία των πρώιμων εμπειριών και βιωμάτων του ατόμου, του πρώτου περιβάλλοντος. Οπότε, αναγκαστικά θα πρέπει να στραφούμε προς το πρώτο και βασικό περιβάλλον ανάπτυξης του ατόμου, που είναι η οικογένεια.
Εδώ αποκτά νόημα ο ρόλος της ενημέρωσης των γονέων μέσα και από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Ειδικοί επιστήμονες θα πρέπει να κληθούν ώστε να βοηθήσουν επί της ουσίας τους γονείς να νιώσουν περισσότερο επαρκείς στην άσκηση του γονικού ρόλου, μέσα από την παροχή γνώσεων, την πληροφόρηση αλλά και την απαραίτητη ψυχολογική στήριξη.
Τα σχολεία θα πρέπει να αποτελέσουν έναν σημαντικό συνδετικό κρίκο μεταξύ των ειδικών και της ομάδας στόχευσης για ενημέρωση σε θέματα αγωγής υγείας. Και αυτό γιατί τα σχολεία αποτελούν ιδανικό χώρο για πρόσβαση και παρέμβαση σε μεγάλο αριθμό ατόμων του πληθυσμού, στόχευση συμπεριλαμβανομένων των μαθητών, των οικογενειών τους, του διδακτικού προσωπικού κ.λπ.
Είναι επίσης γνωστό ότι, παράλληλα με την ισορροπημένη διατροφή, αναγκαία είναι και η φυσική δραστηριότητα, η οποία με τη σειρά της προσφέρει σημαντικά οφέλη στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Παρά τα οφέλη όμως της φυσικής δραστηριότητας, φαίνεται ότι ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών στη Ζάκυνθο δεν πληροί τις σύγχρονες οδηγίες για επαρκή καθημερινή φυσική δραστηριοποίηση.
Η υποστήριξη από τους γονείς για φυσική δραστηριότητα ενδεχομένως αυξάνει την πιθανότητα των παιδιών να ασχοληθούν με φυσικές δραστηριότητες.
Η Περιφέρεια με την δημιουργία και τη συντήρηση κατάλληλων εγκαταστάσεων κι εκδηλώσεων μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες στους γονείς για να ενημερώνονται και να συμμετέχουν από κοινού με τα παιδιά τους σε εκπαιδευτικά ή οικογενειακά προγράμματα υγιεινής διατροφής και άσκησης, σε παιχνίδια φυσικής δραστηριότητας, να πληροφορηθούν για χώρους αναψυχής και άσκησης και για τεχνικές που προάγουν τη Φυσική Δραστηριότητα ακόμα και στο σπίτι.
Η παιδική παχυσαρκία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας που αν δεν αντιμετωπιστεί θα επηρεάσει σημαντικά την ευημερία του πληθυσμού, αλλά και τους κρατικούς προϋπολογισμούς υγείας. Η παιδική παχυσαρκία δημιουργεί σημαντική νοσηρότητα τόσο στην παιδική ηλικία όσο και στην ενήλικη ζωή και μειώνει σημαντικά το προσδόκιμο επιβίωσης των ανθρώπων. Έχει ταυτόχρονα και σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχολογία των πασχόντων, με κύρια χαρακτηριστικά τη μειωμένη αυτοεικόνα και αυτοεκτίμηση, την κατάθλιψη και τη μειωμένη ακαδημαϊκή επίδοση.
Η Περιφέρεια θεωρούμε ότι μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον αγώνα κατά της παιδικής παχυσαρκίας, σε συνεργασία με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση , με τα σχολεία, επειδή τα παιδιά περνούν πολύ από τον χρόνο τους στο σχολικό περιβάλλον, ενώ το σχολείο ευνοεί την ενεργό συμμετοχή των παιδιών. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι περισσότερες παρεμβατικές έρευνες παγκόσμια για την πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας έχουν ως βάση τους το σχολείο. Τα παρεμβατικά προγράμματα, όχι ασφαλώς στη Ζάκυνθο με τους αδιάφορους αιρετούς, αλλά σε άλλα μέρη της Ελλάδας, έχουν δείξει ότι μπορούν να επηρεάσουν τις γνώσεις και τις στάσεις των μαθητών όσον αφορά τις διατροφικές τους συνήθειες και τη φυσική δραστηριότητα και άσκηση.
Είναι χρήσιμο λοιπόν να απομονώσουμε τα χαρακτηριστικά των επιτυχημένων προγραμμάτων, ώστε να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό προληπτικών παρεμβατικών προγραμμάτων σε περιφερειακό επίπεδο.
Βέβαια στην Ελλάδα πραγματοποιούμε μελέτες οι οποίες μένουν στα συρτάρια και δεν αξιοποιούνται καθόλου.
Οι δυσκολίες που αντιμετώπιζαν και ακόμη αντιμετωπίζουν τα παιδιά μας είναι πολλές και πολύπλευρες.
Η μετάβαση από την προεφηβική ηλικία έως την εφηβεία φέρνει μαζί της πολλές σωματικές αλλαγές για τα κορίτσια και τα αγόρια
Το διαδίκτυο εισβάλλει σε όλο και μικρότερες ηλικίες και όπως δείχνουν τα στοιχεία των ερευνών, σχετίζεται με όσα αναφέραμε στην αρχή δηλαδή την ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων, την παχυσαρκία και την έλλειψη άσκησης. Γι΄ αυτό μάθηση σωστής χρήσης του διαδικτύου από τη στοιχειώδη εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας.
Μας ανησυχεί το γεγονός ότι, δεν φαίνεται να βελτιώνονται τα επίπεδα ψυχικής υγείας των παιδιών και των εφήβων μας, αλλά μάλλον επιδεινώνονται, ιδιαίτερα τώρα με την οικονομική κρίση. Χαμηλά όμως επίπεδα υγείας προωθούν επίσης και κάθε μορφή παραβατικότητας, κάπνισμα, ποτό, ναρκωτικά, παράνομο οδήγημα, με όλα τα επακόλουθά τους.
Στη Ζάκυνθο δυστυχώς έχουμε θρηνήσει πολλά θύματα.
Τελειώνοντας θέλω να σας πω ότι συναισθανόμενοι την ευθύνη που έχουμε απέναντι στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, πρέπει να επεξεργαζόμαστε και να εφαρμόζουμε πολιτικές ώστε όλοι μαζί να εργαστούμε για την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής και της ψυχικής υγείας των παιδιών μας.

φωτο: tromaktiko