Το ΤΑΙΠΕΔ ανασύρει τις “Νηρηίδες” || Δεμένο στο μουράγιο το όνειρο για μαρίνα

Μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να ανέσυρε από τα συρτάρια του το παραμελημένο σχέδιο αξιοποίησης των τουριστικών λιμένων, που είχε εκπονηθεί το 2012 με την επωνυμία “Νηρηίδες”, ωστόσο αυτή τη φορά η οποιαδήποτε αναπτυξιακή προοπτική της περιβόητης μαρίνας της Ζακύνθου τίθεται σε προτεραιότητα.
Η τότε διοίκηση του Ταμείου είχε ανακοινώσει ότι μέσω του συγκεκριμένου σχεδίου επρόκειτο να παραχωρηθούν, για διάστημα μέχρι 40 χρόνια, 48 μαρίνες ανά την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και του νησιού, μέσα από εννέα κύκλους διαγωνισμών. Πέρυσι το ΤΑΙΠΕΔ επιχείρησε μια αναπροσαρμογή στο σχέδιο, ωστόσο αν και έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια από τότε δεν έχει παραχωρηθεί καμία μαρίνα. Σήμερα προχώρησε σε νέα επικαιροποίηση, η οποία πρόκειται να κατατεθεί προς έγκριση στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής όπου και πάλι δεν συμπεριλαμβάνεται η άμεση αξιοποίηση τουριστικού λιμένα της Κέρκυρας, ενώ αντίθετα στις προτεραιότητες είναι οι τουριστικοί λιμένες σε Αργοστόλι και Ζάκυνθο.
Στο ερώτημα “Έχουμε ή δεν έχουμε μαρίνα;”, η απάντηση είναι μια και τελεσίδικη “ούτε έχουμε, αλλά ούτε και θα αποκτήσουμε, με αποτέλεσμα ένα όνειρο που ήταν δεμένο στο μουράγιο, για είκοσι και πλέον χρόνια, να μην αποκτήσει τα δικά του πανιά και να μην υλοποιηθεί ποτέ, αφήνοντας το νησί μας χωρίς καινούργιες τουριστικές, επιχειρηματικές και οικονομικές προοπτικές”.
Πρόκειται για την περίφημη μαρίνα – “φάντασμα”, η οποία 30 χρόνια από τον αρχικό σχεδιασμό θα εξακολουθήσει να παραμένει στη σφαίρα της φαντασίας μας, μιας και μέχρι νεοτέρας δεν θα λάβει “σάρκα και οστά”, καμία προσπάθεια.

Στις “Νηρηίδες”
και τα Επτάνησα

Στο σχέδιο “Νηρηίδες”, που είχε εκπονηθεί το 2012 και σχεδίαζε την εκμετάλλευση 48 τουριστικών λιμανιών σε ολόκληρη την χώρα περιλαμβάνονταν και τα λιμάνια των νησιών του Ιονίου. Το σχέδιο είχε χωρίσει τα προς αξιοποίηση τουριστικά λιμάνια σε εννέα ομάδες.
Η πρώτη, περιλάμβανε τις μαρίνες του Αλίμου, σαν hub, και του Πόρου της Επιδαύρου, των Μεθάνων και της Υδρας. Η δεύτερη με hub port τη Γλυφάδα συμπεριλάμβανε τις μαρίνες της Σερίφου, της Νάξου, της Πάρου και της Ανδρου.
Η τρίτη, αυτή της Κρήτης, με hub τον Αγιο Νικόλαο της Κρήτης και το Ρέθυμνο, περιλάμβανε το Βόλακα, την Παλαιοχώρα, την Αγία Γαλήνη και την Τσούτσουρα.
Η τέταρτη, με hub τη Ρόδο και την Κω, περιλάμβανε τη Νίσυρο, την Πάτμο, την Αστυπάλαια και την Κάρπαθο. Η πέμπτη, με hub το Κατάκολο και τη Ζάκυνθο, περιλάμβανε την Αμφιλοχία, τη Βασιλική στη Λευκάδα, την Παλαιοκαστρίτσα στην Κέρκυρα και το Ληξούρι στην Κεφαλονιά. Η έκτη, πάλι στο Ιόνιο, με hub την Πάτρα και περιλάμβανε την Ιθάκη, την Αγία Ευθυμία, το Μεγανήσι, το Νυδρί, τις Μπενίτσες στην Κέρκυρα, και την Ιτέα. Η έβδομη με hub την Αρετσού στην Καλαμαριά και περιλάμβανε τη Θάσο, τον Πλαταμώνα, τη Σκόπελο και τη Σκιάθο. Η όγδοη με hub τη Μαρίνα της Χίου περιλάμβανε τον Αγ. Κήρυκο στην Ικαρία και το Μαραθόκαμπο στη Σάμο. Η ένατη ομάδα με hub την Πύλο συμπεριλάμβανε τη Μονεμβάσια.
Το σχέδιο συνόδευε και μελέτη που έκανε το Πανεπιστήμιο Πειραιά για λογαριασμό του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της οποίας η Ελλάδα η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην περιοχή της Μεσογείου, έχει το μικρότερο μέσο όρων θέσεων ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής.

Αδιευκρίνιστο καθεστώς
Η μαρίνα παραμένει, θλιβερό ενθύμιο μιας νοοτροπίας που δεν εννοεί να εκλείψει.
Όλη αυτή η διεργασία και το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ ακόμη δεν έχει αποσαφηνίσει τις απόψεις του για την μαρίνα της Ζακύνθου ανέδειξε για μια ακόμη φορά το αίτημα για παραχώρηση της μαρίνας στην Περιφέρεια. Ταυτόχρονα τον προβληματισμό της Περιφέρεια Ιονίων Νήσων για την “τύχη” που θα έχει το αίτημα για την παραχώρηση της μαρίνας από το ΤΑΙΠΕΔ προς την αυτοδιοίκηση.
Όσον αφορά, πάντως, τη θέση της περιφερειακής αρχής όπως αυτή εκφράστηκε με προηγούμενες δηλώσεις στην εφημερίδα μας από τον Αντιπεριφερειάρχης Λ. Νιοτόπουλο, αυτή είναι πως “επιμένουμε στο πόσο σημαντική είναι η παραχώρηση αυτής της έκτασης στην αυτοδιοίκηση γενικότερα για την ανάπτυξη της περιοχής. Το ποια θα είναι η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ δεν το γνωρίζουμε, ωστόσο παραμένουμε σε στάση αναμονής και με τα επιχειρήματα εκείνα που θα συνεχίσουν να στηρίζουν το αίτημά μας”.

Αντί του μάνα… χολή
Κέρκυρα, Λευκάδα και Κεφαλονιά, έχουν καταφέρει να έχουν όχι μόνο μία μαρίνα, αλλά πάνω από δύο. Η περιοχή του Ιονίου, διαθέτει οκτώ οργανωμένες μαρίνες που συνολικά διαθέτουν 3.600 θέσεις ελλιμενισμού και 2.800 θέσεις στη στεριά, επισημαίνοντας ότι παρατηρείται ένα έλλειμμα όσον αφορά στις υποδομές φιλοξενίας σκαφών άνω των 30 μέτρων.
Θυμίζουμε ότι πάγια θέση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης -επί Σπηλιωτόπουλου ακόμα- ήταν ότι το συγκεκριμένο έργο είναι σχεδόν έτοιμο, απλά μένουν κάποια τελευταία μικροέξοδα που θα πρέπει να καλύψουμε εμείς. Για αυτό οι αρμόδιοι να μην το αμελήσουν, αφού το έργο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας για τη Ζάκυνθο και είναι κρίμα να μην παραδίδεται προς χρήση ενώ είναι σχεδόν ολοκληρωμένο. Που θα παρκάρουμε, όμως, εμείς, τις βάρκες, τα κότερα και τα υπερπολυτελή γιότ μας, αν η παράδοση του έργου, καθυστερήσει περαιτέρω;
Άλλωστε, μην ξεχνάτε οτι το χειμώνα, η μαρίνα, μας είναι πολύ πιο απαραίτητη από το καλοκαίρι, αφού τώρα που πλέον γέμισαν οι δρόμοι από τα χιλιάδες αυτοκίνητά μας, η μόνη λύση θα είναι να κόβουμε δρόμο μέσω θάλασσας, με βάρκες!

Οι υποδομές…
Η μόνη βελτίωση που υπήρχε σε επίπεδο υποδομών από πέρυσι είναι ότι φτιάχτηκε ο χώρος της πλατείας του Ηρώου Πεσόντων στο μόλο, στον οποίο επισκευάστηκε το δάπεδο. Επίσης, το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου με αφορμή τον ερχομό του στρατού στο νησί για τη νέα γέφυρα, προχώρησε σε οριστική μετακίνηση των σαπισμένων τμημάτων -όσων είχαν απομείνει- της παλιάς γέφυρας. Στη συνέχεια, ο χώρος άνοιξε και μπορούσε να εισέλθει μηχάνημα καθαρισμού για την απομάκρυνση και άλλων ογκωδών και νεκρών υλικών, όπως σκουριασμένα παλιά οχήματα, σπασμένες ή χαλασμένες ηλεκτρικές συσκευές, διαλυμένες οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεις, κομματιασμένα είδη υγιεινής, ξύλα, στρώματα, σκισμένες μοκέτες, σωροί από ξερά κλαδέματα και ένα αξιοσημείωτο πλήθος από λευκά τελάρα φελιζόλ που «βασίλευαν» στο χώρο.
Θα μπορούσαμε να έχουμε έναν τεράστιο αριθμό τουριστών από τα κρουαζιερόπλοια, όμως χάνονται και πολύ μεγάλα έσοδα. Εάν υπήρχε προβλήτα θα γινόταν και εξοικονόμηση καυσίμων αλλά και το προσωπικό θα ήταν πολύ λιγότερο.
Και ενώ τα υπόλοιπα νησιά διαθέτουν υποδομές, η Ζάκυνθος μένει απ’ έξω. Μέσα στα νησιά που είναι ψηλά στη λίστα των προτιμήσεων των κρουαζιερόπλοιων είναι και η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά, αλλά και το γειτονικό μας Κατάκολο. Μάλιστα η τελευταία περιοχή είναι φημισμένη όχι μόνο για το λιμάνι της, αλλά και τις μεγάλες δυνατότητες του.