“Πουλάει” το Ιόνιο || Θετικά μηνύματα για το νησί από τη WTM 2018


φωτο: travelling-news

Με best seller προορισμό θα μπορούσε κανείς να παρομοιάσει το Ιόνιο στα πλαίσια της μεγαλύτερης έκθεση παγκοσμίως, της World Travel Market που ολοκληρώθηκε και έδωσε ιδιαίτερη προοπτική στο τουριστικό γίγνεσθαι του νησιού μας, εξαιτίας των δεκάδων χιλιάδων τουριστικών πρακτόρων και επισκεπτών. Ένας πραγματικός πόλος έλξης μεγάλου αριθμού επισκεπτών, αφού συγκέντρωσε διακεκριμένους επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας από όλον τον κόσμο και άσκησε ιδιαίτερη επιρροή στην τουριστική αγορά των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Μια διοργάνωση όπου μαζί με την έκθεση του Βερολίνου αποτελούν το βασικότερο δείκτη για την πορεία του τουρισμού στην επερχόμενη σεζόν. Ταυτόχρονα δίνουν μια πρώτη “γεύση” από τις τάσεις της ζήτησης και των κρατήσεων που θα υπάρξουν. Πέρα, δε, από τα νεότερα για την πορεία των προκρατήσεων κυρίως από τη Βρετανική αγορά για το 2019, η παρουσία μας κρίθηκε ιδιαίτερα σημαντική. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τα Ιόνια αυτή τη στιγμή εμφανίζουν αυξητική τάση στις προκρατήσεις της τάξης του 8-10%, με τους πιο αισιόδοξους να κάνουν λόγο για διψήφιο ποσοστό που θα φτάσει στο 30% και τους πλέον μετριοπαθείς να κάνουν λόγο για 10%.
Σε αυτό το “ζωντανό” τετραήμερο γεγονός για τουριστικές επιχειρήσεις, το οποίο παρουσίασε ένα ευρύ φάσμα των προορισμών και των τομέων της βιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στους διεθνείς επαγγελματίες ταξιδιού συμμετείχε δυναμικά και η Ζάκυνθος.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, αφου σε ότι, δε, αφορά το νησί μας, το ενδιαφέρον των Βρετανών είναι ιδιαίτερα αυξημένο, αν λάβει κανείς υπόψη του πως μόνο το φετινό καλοκαίρι ξεπέρασαν τις 500.000 οι Άγγλοι τουρίστες που έφθασαν με πτήσεις τσάρτερς στη Ζάκυνθο.
Τα μηνύματα που έρχονται φέτος από τη διοργάνωση (όπου συμμετέχουν κορυφαίοι ταξιδιωτικοί οργανισμοί, αλλά και οι μεγαλύτεροι τουριστικοί προορισμοί) για τον ελληνικό Τουρισμό επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις πως και το 2018 θα είναι εξίσου θετικό από πλευράς ζήτησης.

Με τάσεις ανόδου
Με την επίγνωση πως “όλα ξεκινούν από το Λονδίνο”, στη Βρετανική πρωτεύουσα βρέθηκαν αρκετοί τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού. Αν και το μεγαλύτερο μέρος των συμφωνιών και συμβολαίων με τους βρετανούς τουρ οπερέιτορς έχει ήδη συναφθεί, πολλοί επιχειρηματίες και επαγγελματίες ταξίδεψαν στο Λονδίνο για να παρακολουθήσουν την έκθεση. Και τούτο αφού παραδοσιακά στο περιθώριό της γίνονται σημαντικές συναντήσεις, αλλά και ανταλλαγές απόψεων για τις διεθνείς τουριστικές τάσεις. Εξαιρετικά ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα μηνύματα των προκρατήσεων, που δίνουν όλοι οι tour operators, στις επαφές τους με τους τουριστικούς παράγοντες, στο περιθώριο της World Travel Mαrket που δηλώνουν απερίφραστα ότι το 2019 θα είναι μια εξίσου καλή χρονιά για τον τουρισμό. Ωστόσο, για το 2019 έχουν ήδη γίνει τα συμβόλαια μέσα στη σεζόν, τα οποία να τονίσουμε ότι πλέον δεν αποτελούν κάποια “δυνατή” εγγύηση, καθώς αποτελούν μία συμβολική, τυπική αν θέλετε συμφωνία, χωρίς να διασφαλίζουν κάποιες πωλήσεις, ούτε καν κι αν είναι σε βάση commitment η guarantee, όπως ήταν παλαιότερα, …άρα μιλάμε για συζητήσεις και συμφωνίες του 2020, ίσως και για το 2021 ως επί το πλείστον.
Σύμφωνα πάντως με την πρώτη ενημέρωση που υπάρχει από όσους βρέθηκαν ήδη στο Λονδίνο, το κλίμα είναι ιδιαίτερα θετικό, αφού και φέτος ως προορισμός κρατήσαμε υψηλά τον πήχη της ζήτησης, διατηρήσαμε τις τιμές σταθερές και να βελτιώσαμε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Ανταγωνιστές και Brexit
Επιφυλακτικοί μεν, αισιόδοξοι δε, προσήλθαν ξενοδόχοι και πράκτορες στα ραντεβού τους με τους μεγάλους tour operators, ταξιδιωτικά γραφεία και τις αεροπορικές εταιρείες που συμμετείχαν στην έκθεση και που σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν τις διεθνείς τουριστικές εξελίξεις της χρονιάς που έρχεται. Η επιφυλακτικότητα των επιχειρηματιών του κλάδου έχει κυρίως να κάνει με το brexit, ωστόσο είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπορέσει κανείς να προβλέψει στα αλήθεια ποιες θα είναι οι προεκτάσεις του, στην ευρύτερη οικονομική αγορά της Ευρώπης. Επίσης με την επανάκαμψη των ανταγωνιστριών χωρών και τα όσα προσφέρουν ανταγωνιστικά προς εμάς. Άλλωστε, και πριν το Βrexit, η Βρετανία διατηρούσε το δικό της νόμισμα, και το νόμισμα αυτό ήταν πάντοτε αντικείμενο αυξομειώσεων από χρονιά σε χρονιά, ένας παράγοντας που κανείς δε μπορούσε να προβλέψει. Οι tour operators αγοράζουν από την προηγούμενη χρονιά το συνάλλαγμα και κλείνουν τις τιμές για την επόμενη χρονιά, με αποτέλεσμα να έχουν μια σταθερή φόρμουλα υπολογισμού για τον τρόπο που τιμολογούν τις διακοπές. Αρα κάποια αλλαγή στην ισοτιμία δεν θα επηρεάσει τα πακέτα, παρά μόνο ίσως την κατανάλωση επιτόπου.

Το περίπτερο
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει δυναμική και στοχευμένη προβολή και προώθηση, την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, την προσέλκυση νέων επενδύσεων, την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και την εφαρμογή της καινοτομίας στον τουρισμό
Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, συμμετείχε με δικό της περίπτερο, ώστε να δώσει τη δυνατότητα στους φορείς και επαγγελματίες της, να συναντηθούν με τους συνεργάτες τους και λοιπούς παράγοντες στη σημαντική αυτή έκθεση. Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος σκοπός της συμμετοχής, δηλαδή να συναντώνται οι παράγοντες της προσφοράς με τους παράγοντες της ζήτησης. Πέραν από το πλούσιο διαφημιστικό υλικό, τις αντιπροσωπευτικές αφίσες με ονοματολογία των νησιών μας, υπήρξαν και ιστοσελίδες της ΠΙΝ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (site, facebook, twitter) αλλά και άλλες παραπομπές (links), που οδηγούσαν σε βίντεο και φωτογραφικό υλικό.

ΜΑΣ ΔΗΛΩΣΑΝ…
ΣΠΥΡΟΣ ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΣ

“Είναι θετικά. Επιβεβαιώθηκε ότι το 2019 θα είναι καλύτερο από το 2018. Αυτό μας δημιουργεί υποχρεώσεις που πρέπει να ανταποκριθούμε με υποδομές, υπηρεσίες, εγκαταστάσεις και συμπεριφορά. Είναι κάτι που το έχουμε. Συνεχώς για τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά και την Κέρκυρα. Οι tour operators ζητάνε κρεβάτια. Τα πράγματα είναι ότι καλύτερο. Άλλη φορά μας περίμεναν να κόψουν στιγμές. Πέφτουν πολλά εκατομμύρια προκαταβολές για να βελτιωθούν ξενοδοχεία και να γίνουν καινούργια. Αυτό ήταν επόμενο. Από την στιγμή που ανέβηκαν οι τιμές. Είναι μια εξυγίανση που έρχεται με την ανάπτυξη και την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων. Είναι στο χέρι μας να βελτιωθούμε και να αυξήσουμε την ποιότητα”

ΜΑΘΙΟΥ ΝΤΕΛΑΠ
“Πολύ θετικά βλέπω τα στοιχεία που υπάρχουν για την Ζάκυνθο. Είναι αυξητικές οι προκρατήσεις για τους Βρετανούς και ελπίζω να προχωρήσουμε όπως άλλες χρονιές, να συνεργαζόμαστε με τις αρμόδιες αρχές και οι Βρετανοί να έχουν ασφαλείς και χαρούμενες διακοπές. Από όλα αυτά που έχω δει μέχρι στιγμής, ελπίζω να υπάρχει μια μικρή άνοδο για τους Βρετανούς. Κατά την άποψη μου το club 18-30 δεν νομίζω να επηρεάσει τον τουρισμό. Ήταν μια από τις πολλές εταιρίες που φέρνουν Βρετανούς στο νησί. Δεν νομίζω να επηρεάσει τον τουρισμό, ούτε και το προφίλ του τουρισμού. Και νέοι αλλά και οικογένειες θα έρθουν όπως και τις προηγούμενες χρονιές”

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΛΙΤΗΣ
“Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στην Αγγλία λόγω του Brexit. Φοβούνται για την ισοτιμία λίρας με ευρώ και φοβούνται για το τι θα γίνει μετά την οριστικοποίηση του Brexit και είναι παγωμένη η αγορά. Θα έχουμε μια μικρή διόρθωση. Θα μειωθούν τα νούμερα αφίξεων λόγω της ανόδου των ανταγωνιστικών προορισμών και τα προβλήματα στην Αγγλία από του Brexit. Εγώ λέω μια μικρή διόρθωση σχετικά με το 2019. Αυτό είναι μεγάλο θέμα και θέλει ανάλυση. Έχει και θετικές και αρνητικές προεκτάσεις το Club 18-30. Έχει πολλές διαστάσεις και ανάλυση για αυτό το ζήτημα. Σίγουρα θα μειωθεί ο κόσμος. Από την άλλη ίσως είναι και η αρχή για κάτι διαφορετικό”

ΜΑΝΘΟΣ ΜΠΟΛΙΔΗΣ
“Τα μηνύματα που έχουμε πάρει είναι ότι οι προκρατήσεις ξεκίνησαν καλά αλλά υπάρχει διστακτικότητα στην αγορά γιατί δεν ξέρουμε τις άλλες αγορές πως θα κινηθούν αλλά και το Brexit. Οι υπόλοιπες αγορές ξεκίνησαν να έχουν πωλήσεις. Υπάρχει νευρικότητα για το αν θα διατηρηθεί η ανάπτυξη. Φέτος ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είχε ένα θέμα στις κρατήσεις λόγω της επιθετικής πολιτικής της Τουρκίας. Δεν πιστεύω ότι θα έχουμε κάποια μείωση. Κλείνει μια εταιρία με το brand name 18-30. Δεν νομίζω θα σταματήσει να μετακινείται τέτοιο τύπου τουρισμός άμεσα. Είναι μια καλή τάση ότι θα μπορέσει να ελαχιστοποιηθεί αυτό το στυλ τουρισμού”