Αλλαγή μοντέλου || Το “open mall” στοχεύει στην τόνωση της αγοράς

Όλα είναι έτοιμα προκειμένου Δήμος και Επιμελητήριο Ζακύνθου να τρέξουν μια πρωτότυπη και όχι τόσο συνηθισμένη ιδέα. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός “έξυπνου” ανοιχτού εμπορικού κέντρου που στόχο θα έχει τόσο την τόνωση της εμπορικής κίνησης, όσο και την ανάδειξη του κέντρου της πόλης σε ντόπιους και επισκέπτες. Σε ότι αφορά στον Εμπορικό Σύλλογο, στηρίζει το πρόγραμμα, δεν θέλει να χαθεί, αλλά να γίνει σωστά, ωστόσο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ενός τέτοιου εγχειρήματος, ελλείψει εξειδικευμένου προσωπικού και εμπειρίας σε αντίστοιχες δράσεις.
Στην εποχή, λοιπόν, της κρίσης αντίδοτο αποτελεί ένα “Open Mall Αλεξάνδρου Ρώμα” με νοητούς ορόφους τις οδούς Ταβουλάρη, Τερτσέτη και Φωσκόλου.
Πιλοτικά ανοικτά εμπορικά κέντρα έχουν γίνει στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τον Πειραιά, την Πάτρα και τη Λάρισα. Με συντονισμένες ενέργειες και κοινή προσπάθεια μπορεί να γίνει και στη Ζάκυνθο. Αρκεί να υπάρξει αλλαγή νοοτροπίας της αντιπαλότητας δίνοντας χώρο στην συναδελφική συνεργασία και αλληλεγγύη.
Η μεγάλη σε διάρκεια κρίση έχει επηρεάσει όλες τις επιχειρήσεις, αλλά αυτές που λειτουργούν οργανωμένα στα κλειστά- ιδιωτικά εμπορικά κέντρα παρουσιάζονται πιο ανθεκτικές σε σύγκριση με τις επιχειρήσεις που λειτουργούν στις παραδοσιακές αγορές. Λαμβάνοντας υπόψη και έχοντας σαν αφετηρία την τεχνογνωσία τους μπορούμε να το εφαρμόσουμε στις επιχειρήσεις μας.

Η χρηματοδότηση
Η χρηματοδότηση υπολογίζεται να είναι ύψους 1.500.000€ για παρεμβάσεις που αφορούν τους κοινόχρηστους χώρους μέσω υποβολής σχετικής πρότασης που επιδιώκει να εξασφαλίσει ο Δήμος Ζακύνθου για την υλοποίηση του προγράμματος “Open Mall”.
Το σχέδιο προβλέπει πολλές και καινοτόμες υπηρεσίες όπως για παράδειγμα, το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις θα παρέχουν ειδικές κάρτες πιστότητας για αγορά προϊόντων σε ειδικές τιμές, ή σε χαμηλότερες με τη συγκέντρωση κάποιων πόντων, έξυπνες εφαρμογές, υπηρεσίες ενημέρωσης κοινού, ηλεκτρονικές στάσεις και ενημερωτικά κιόσκια.

Σημαντική προοπτική
Σημαντικά υπήρξαν τα συμπεράσματα και η ανταλλαγή απόψεων με τις τοπικές αρχές και τους φορείς, στο πλαίσιο της διευρυμένης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου & Νοτιοδυτικής Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Ζάκυνθο. Καθ΄ ύλην αρμόδιος για το θέμα ο πρόεδρο του εμπορικού συλλόγου Πατρών κ. Γιώργος Ρόρος δήλωσε “Μια πρωτότυπη ιδέα που λέει συνεργασία και συνέργιες των μικρών καταστημάτων ώστε να αντιμετωπίσουμε την λαίλαπα των μεγάλων πολυκαταστημάτων που θα μπουν και στο δικό σας νησί και την πόλη θέλοντας ή μη, μια και ο νόμος τους το επιτρέπει εδώ και 15 χρόνια”.

Η ανάδειξη της αγοράς
Σκοπός θα είναι να αναδείξει το εμπορικό κέντρο ολόκληρης της πόλης, αλλά και τις εμπορικές επιχειρήσεις των ευρύτερων εμπορικών και τουριστικών περιοχών, σε ένα ενιαίο κέντρο με δυνατότητες που να συνδυάζουν το πολιτιστικό ενδιαφέρον με την ψυχαγωγία, το αγοραστικό όφελος και την ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών.

Ένα ελκυστικό σημείο
Παράλληλα θα συντελέσει στην τόνωση της αγοράς, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητάς, καθώς και στην επανεδραίωσή της ως ελκυστικός προορισμός για αγορές, διασκέδαση και κέρδος, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση των εμπορικών επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση των δυσμενών συνθηκών της οικονομικής κρίσης.

Και διευρυμένο ωράριο
Τους καλοκαιρινούς μήνες θα μπορούν τα καταστήματα της περιοχής του Ανοικτού Εμπορικού Κέντρου OPEN MALL να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο εργασίας προσαρμοσμένο στην ανάγκες των καταναλωτών. Σε ένα πεζοδρομημένο περιβάλλον με αυξημένα μέτρα προστασίας τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις.

Υποδομές
Ενέργειες που μπορούν να γίνουν είναι η χωροθέτησης και χαρτογράφησης των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με τη δημιουργία σχετικών υποδομών.
Οργανωμένες ενέργειες μάρκετινγκ, π.χ. ενιαία κάρτα αγορών καταναλωτή (loyalty schemes) με πόντους αγορών ή και εκπτώσεις (στην οποία θα συμμετέχουν τα εμπορικά καταστήματα, καφετέριες, επιχειρήσεις στάθμευσης, κ.λπ.).
Οργανωμένη και συστηματική προώθηση, προβολή ή επικοινωνία των επιχειρήσεων της εμπορικής περιοχής που συμμετέχουν στη δράση. Δραστηριότητες που συνδυάζουν το αγοραστικό όφελος με την ψυχαγωγία, με πολιτιστικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα (π.χ. street events, social events). Επίσης, θα ακολουθήσουν πεζοδρομήσεις, αναπλάσεις χώρων, δεντροφυτευσεις, τοποθέτηση φωτισμού και παγκαιών.

Συντονισμένες ενέργειες
Και όλα αυτά είναι τόσο εύκολο να επιτευχθούν με σύμμαχο την τοπική κοινωνία. Αυτό προϋποθέτει μια σειρά συντονισμένων ενεργειών, μέσα από ενσυνείδητες δράσεις στήριξης του τοπικού οικονομικού ιστού, ώστε το χρήμα να “γυρίζει” και να μην κάνει “φτερά”, εκτός νησιού. Η τοπική αγορά, η παραγωγή, οι βιοτεχνίες, η παροχή υπηρεσιών, τα εμπορικά καταστήματα και οι επαγγελματίες αναμφίβολα αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο του νησιού μας και της κοινωνίας, καθώς παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή και την πρόοδο του τόπου μας και για αυτό πρέπει να στηριχθούν. Συντηρούν πολλές θέσεις απασχόλησης, δημιουργούν εισοδήματα σε όλο το νησί και εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων του.

Ο ρόλος μας
Ως καταναλωτές, ενσυνείδητα, θα πρέπει να προτιμάμε, τις επιχειρήσεις του νησιού μας, που ανήκουν σε ντόπιους ή αφήνουν τα χρήματα στην νησιωτική αγορά, με το σκεπτικό ότι οι πολυεθνικές και γενικότερα οι επιχειρήσεις – αλυσίδες που δεν ανήκουν σε ζακυνθινά χέρια, στο τέλος της εβδομάδας μεταφέρουν σε μετρητά, δεκάδες χιλιάδες ευρώ εκτός νησιού, χρήματα που δεν ξαναγυρίζουν και δεν κάνουν τον κύκλο.

Οι έμποροι
Επίσης, από τη δική τους πλευρά οι ντόπιοι έμποροι και επαγγελματίες επιβάλλεται, να προσπαθούν να διευκολύνουν τους κατοίκους προσφέροντας ποιότητα υπηρεσιών σε πολύ ενδιαφέρουσες τιμές, και προσφορές. Εκείνο για το οποίο αδιαφορεί το δίκτυο της τοπικής αγοράς είναι η επικοινωνία. Δεν ενδιαφέρονται για το βασικότερο ζήτημα πώλησης ενός προϊόντος, τη στιγμή που οι πολυεθνικές και το διαδίκτυο βομβαρδίζουν τους καταναλωτές, παίρνοντας τα χρήματα από την τσέπη τους με βίαια τρυκ, στα οποία κυριαρχεί η επιστημονική καταναλωτική ενεργοποίηση του υποσυνειδήτου. Είναι η μέθοδος αγοράς άχρηστων προϊόντων με την δικαιολογία ότι είναι φθηνά…

ΜΑΣ ΔΗΛΩΣΑΝ…
ΝΙΚΟΣ ΤΣΙΠΗΡΑΣ

“Το πρόγραμμα ονομάζεται “Έξυπνα Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου”. Δια μέσου αυτού του προγράμματος φιλοδοξούμε οι πεζόδρομοι αυτοί (στο χώρο του κέντρου) να αναπλαστούν και να γίνουν παρεμβάσεις όπως υπογειοποίηση κάδων, πάρκινγκ κ.α. που προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη που ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Στην πλατεία Αγίου Μάρκου σχεδιάζουμε μια παρέμβαση για την ανάδειξη της με έναν καλό και ουσιαστικό φωτισμό που είναι ελλιπής και είναι αίτημα χρόνων των επαγγελματιών και έχουμε τους δρόμους του ιστορικού κέντρου που σχεδιάζουμε να πεζοδρομηθούν και να πλακοστρωθούν. Τα δρομάκια αυτά θα πάρουν το χαρακτήρα πεζόδρομου και μπαίνει σε άλλη μια λογική το σύνολο της λειτουργίας της πόλης και για τους πολίτες και για τους επισκέπτες μας”

ΝΙΚΗ ΜΑΛΑΦΟΥΡΗ
“Το Open Mall είναι μια πρόταση που έχει γίνει πριν πολλά χρόνια από το Επιμελητήριο και άλλους συναδέλφους και ήρθε η ώρα να το υλοποιήσουμε. Η καταλυτική ημερομηνία αν δεν αλλάξει κάτι είναι μέχρι τις 8 Νοέμβρη να καταθέσουμε τις προτάσεις και τις μελέτες μας. Θα προσπαθήσουμε γιατί αγγίζει τον επιχειρηματικό κόσμο να αλλάξει πρόσοψη όλη η Ζάκυνθος, ο εμπορικός κόσμος και οι επιχειρηματίες, οι προσόψεις των μαγαζιών, οι δρόμοι με φωτισμό, οι κάδοι με υπογειοποίηση. Μια πρόταση που πραγματικά θα αναβαθμίσει τουριστικά, επαγγελματικά και επιχειρησιακά την πόλη της Ζακύνθου. Πρέπει να δούμε το καλό και τη σωστή εξυπηρέτηση των πολιτών. Θα πρέπει να γίνει ένας σωστός πεζόδρομος με σωστές προδιαγραφές”

ΑΛΟΪΣΙΟΣ ΠΛEΣΣΑΣ
“Το Open Mall είναι αναβάθμιση των περιοχών και εξέλιξη του εμπορίου. Θα βοηθήσει πολύ την αγορά που μαστίζεται από τα πολυκαταστήματα και το ίντερνετ. Αν γίνει σωστά στην πόλη μας θα βοηθήσει πάρα πολύ τα καταστήματα και θα έρθει κόσμος. Θα αναγκαστούμε να δουλέψουμε περισσότερες ώρες αλλά θεωρώ ότι είναι η εξέλιξη του εμπορίου αυτή. όλοι μαζί σωστά, συντονισμένα και οργανωμένα. Για να γίνουν αυτά θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Όλοι θέλουμε την Αλ. Ρώμα να γίνει πεζόδρομος, θα πρέπει όμως να υπάρχουν πάρκινγκ και χιλιάδες άλλα προβλήματα που υπάρχουν και δεν αφήνουν να γίνει πεζόδρομος και που για να δημιουργηθεί θα πρέπει να λυθούν κι αυτά”

ΔΩΡΑ ΤΑΜΑΡΕΣΗ
“Πάρα πολύ χαίρομαι που μία πρόταση που είχε ειπωθεί παλιότερα πέφτει πάλι στο τραπέζι. Είναι πολύ σημαντικό και σημαίνει ότι θα είμαστε πολυκαταστήματα για όλο τον κόσμο. Αυτό θα έπρεπε να έχει γίνει από χθες και όχι αύριο. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό να γίνει αυτό το ανοικτό εμπορικό κέντρο, διότι τα πολυκαταστήματα και τα μεγάλα εμπορικά τείνουν να κλείσουν τις μικρότερες επιχειρήσεις. Όταν, δε, μιλάμε για ένα ανοιχτό Mall δεν είναι μόνο η Ρώμα αλλά και οι οδοί Τερτσέτη και Φωσκόλου όσου σε συνδυασμό και με την Ταβουλάρη θα αποτελέσουν τους νοητούς ορόφους του. Οπότε όλοι μαζί, θα πρέπει να στηρίξουμε την τοπική αγορά και να αναδείξουμε τον τόπο μας”