ΝΑΥΑΓΙΟ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ || Τύχη βουνό για εκατοντάδες τουρίστες

Ήρθε η στιγμή, που θα ευχηθούμε να αποτελέσει την αρχή, ώστε η πιο διάσημη παραλία του πλανήτη, να λειτουργήσει ως ένας οργανωμένος επισκέψιμος τόπος, ως μία οργανωμένη ευρωπαϊκή παραλία, ως ένας αξιοπρεπής προορισμός.
Επί δεκαετίες, η περιοχή αποτελεί την τουριστική καλοκαιρινή σημαία της Ελλάδας σε κάθε σημείο του πλανήτη.
Εκατομμύρια αναρτήσεις, φωτογραφίες, προβολή και δημοσιότητα, αξίας εκατομμυρίων ευρώ.
Ενα τυχαίο γεγονός, μετέτρεψε μια μοναδική παραλία, στην διάσημη σημερινή μορφή της. Ενα σκουριασμένο πλοίο αγκαλιασμένο από την ολόλευκη άμμο, με φόντο το απέραντο γαλάζιο, με την πλάτη ενός πανέμορφου μεγαλοπρεπή βράχου.
Η πρόσβαση και από ψηλά (ξηρά) και από κοντά (θάλασσα).
Ποιός αμφισβητεί ότι το 70% η Ζάκυνθος οφείλει στο Ναυάγιο την τουριστική της ζήτηση;

Προβληματισμός και απόγνωση
τα πρώτα συναισθήματα μετά την κατολίσθηση

Δεν ιδρώνει κανένα αυτί
Μια δεκαετία τώρα, «τρωγόμαστε» δημοσιογραφικά, ώστε να αναλάβει πρωτοβουλία η Ευρώπη, το κράτος, ο ΕΟΤ, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ο Δήμος Ζακύνθου… Κάποιος επιτέλους!
Πριν αρκετά χρόνια, θρηνήσαμε ανθρώπινες ζωές, όταν ένα περιηγητικό πλοιάριο, το «Ιάσων», βούλιαξε στην περιοχή, παίρνοντας μαζί του αρκετές ανθρώπινες ζωές…
Πριν λίγους μήνες, θρηνήσαμε ανθρώπους που έπεσαν από τα βράχια για μια selfie…
Γκρινιάζουμε, ότι «ο Παναγιώτης» (το Ναυάγιο), είναι πλέον ένα μάτσο σκουριασμένα σίδερα και εφόσον αποτελεί «τουριστικό μνημείο» χρειάζεται φροντίδα, συντήρηση και κανόνες προφύλαξης για την διάσωσή του…
Φωνάζουμε πως η βαθιά και άγρια παραλία δεν έχει κανόνες λειτουργίας, ναυαγοσώστες, ωράρια, υγιεινή και προφύλαξη.
Καταγγέλλουμε ότι ο απόκρημνος βράχος, είναι εντελώς αφύλαχτος και κατά μήκος εκατοντάδων μέτρων «προσφέρεται» για ατυχήματα που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές…
Και όλα αυτά… πέφτουν στο κενό, ή μάλλον στην ανάλωση συζητήσεων και σαφώς μικροπρέπειας, μικροπολιτικής, ανικανότητας και συμφερόντων…
Συμφερόντων, που έχουν να κάνουν με μικρά οικονομικά οφέλη, σε σχέση με αυτά που πραγματικά μπορεί να προσφέρει το Ναυάγιο, αν και εφόσον λειτουργούσε ως οργανωμένη παραλία, αξιοθέατο και περιοχή.

Η παραλία του «Ναυαγίου» η οποία αλλάζει πλέον μετά την κατάρρευση των βράχων

Η θαλάσσια εκδρομή
Σύμφωνα με ανθρώπους της ημερήσιας κρουαζιέρας, την παραλία του Ναυαγίου, τους μήνες αιχμής (pick), φθάνουν να την επισκέπτονται ακόμη και 10.000 τουρίστες ημερησίως!!!
Γύρω από αυτή τη ζήτηση, έχει στηθεί ένα απύθμενος χορός κέρδους, ο οποίος δυστυχώς (όπως όλα σε αυτή τη χώρα) δεν έχει όρους, κανόνες, ασφάλεια και κυρίως ηθική.
Χρειάζεται ένας ανοιχτός διάλογος χωρίς αποκλεισμούς.
Τα μεγάλα ημερόπλοια, δηλώνουν χρόνια τώρα, υποστηρικτές της θέσπισης όρων και ανταποδοτικής παροχής των αυτονόητων, τηρώντας αυστηρούς κανόνες, ώστε ο επιβάτης – περιηγητής, να χαίρει κάποιων ποιοτικών και ασφαλών κριτηρίων. Οι σοβαρές εταιρίες προσπαθούν να τηρούν οργανόγραμμα, όμως σε πολλές περιπτώσεις, λόγω ανταγωνισμού και αυτές καταστρατηγούν τα δεδομένα. Το τοπίο έχει δημιουργήσει σοβαρές επενδύσεις στην θαλάσσια ημερήσια κρουαζιέρα και είναι πολλές οι φορές που οι επιχειρηματίες έχουν προσφερθεί να αναλάβουν πρωτοβουλίες,να συμβάλουν σε λύσεις και να συμμετέχουν ενεργά σε οποιαδήποτε δομημένη οργάνωση της κατάστασης.
Εκείνοι που αγαπούν την περιοχή, αλλά – λίγο πολύ – λειτουργούν από ανεξέλεγκτα μέχρι εντελώς αυθόρμητα, είναι σε πλειοψηφία (δεν αφορά όλους) οι ιδιοκτήτες μικρών σκαφών που πηγαινοέρχονται στο Ναυάγιο. Με το καθημερινό «άγχος» για να προλάβουν επιβάτες και κέρδη, από διάφορα σημεία του νησιού… Όμως και αυτοί θα ευεργετηθούν και θα νοιώσουν ασφαλείς σε κάθε επένδυση τους, αν ο τόπος λειτουργήσει με κανόνες και έλεγχο.
Είναι θαύμα, που μέχρι σήμερα δεν έχουμε θρηνήσει ανθρώπινες ζωές. Τα καταγεγραμμένα συμβάντα, είναι εκδορές και τραυματισμοί.
Και να φανταστεί κανείς, πως οι προπέλες που γυρίζουν δίπλα από τους λουόμενους είναι εκατοντάδες σε καθημερινή βάση…

Λίγο μετά το μεσημέρι στην παραλία του «Ναυαγίου» φτάνουν τα κλιμάκια της ΕΜΑΚ

Αστυνόμευση ώρα μηδέν
Το Λιμεναρχείο Ζακύνθου, φθάνει στην περιοχή, μόνο όταν υπάρχουν καταγγελίες λουομένων ή επαγγελματιών (οι τελευταίοι συνήθως καταγγέλλουν ο ένας τον άλλον), εφόσον δεν υπάρχουν θεσπισμένοι κανόνες φύλαξης και καταστολής της παραβατικότητας στην πιο πολυσύχναστη παραλία της Μεσογείου!!!
Αντίθετα, η νομοθεσία, επιβάλει σχεδόν μόνιμη περιπολία του Λιμεναρχείου στον κόλπο του Λαγανά, για την παραβατικότητα και την διάσωση του προστατευόμενου είδους της θαλάσσιας χελώνας Caretta – caretta!

Τι θα έπρεπε να έχει γίνει
Τουλάχιστον, μέχρι σήμερα, σε κάθε ευνομούμενο κράτος, περιφέρεια, δήμο (εκτός από περιοχές στην Αφρική ή την Ασία) θα έπρεπε να έχουν θεσπιστεί κανόνες ή αν θέλετε, να εφαρμοστεί ένα δομημένο οργανόγραμμα λειτουργίας – προφύλαξης, με εξασφάλιση λειτουργικών δαπανών, αλλά και σοβαρού κέρδους για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
1. Η περιοχή έπρεπε να διατηρεί ναυαγοσώστες και να έχει σημεία πρώτων βοηθειών.
2. Η παραλία έπρεπε να έχει δομημένη συλλογή απορριμμάτων και χημικές τουαλέτες.
3. Επρεπε να υπάρχουν τοποθετημένα όρια (σχοινιά και σημαδούρες) σε συγκεκριμένη επιστημονικά χαραγμένη απόσταση από τους βράχους.
4. Να μπουν συρματόσχοινα και 24ωρη φύλαξη στην ξηρά, στο πάνω μέρος του βράχου (χερσαία περιοχή) που πλησιάζουν επισκέπτες για φωτογραφίες από ψηλά.
5. Μόνιμη συντήρηση και προφύλαξη με οριοθέτηση, του πλοίου στην παραλία.
6. Οριοθετημένα σημεία αγκυροβολίου και αφιξοαναχωρήσεων σε ασφαλή απόσταση από λουόμενους.
7. Μικρό αντίτιμο επί της τιμής των εισιτηρίων, προς την τοπική αυτοδιοίκηση ή ακόμη και προς φορέα διαχείρισης της παραλίας, με ανταποδοτικό σκοπό αυτοχρηματοδότησης των παραπάνω (ίσως και άλλων) αναγκών.

Είναι βέβαιο, πως η περιοχή χρειάζεται μια σοβαρή μελέτη ως προς την διαχείριση, ποιότητα, ασφάλεια και συντήρησης της.

Ο έντονος κυμματισμός από την πτώση των βράχων αναποδογύρισε τα βαρκάκια

Η «φαγωμάρα», μέχρι σήμερα, έχει οδηγήσει μόνο σε σενάρια:
…Θα έρθει ο Εμίρης να διαχειριστεί το Ναυάγιο….
…Θέλει η εκκλησία να το νοικιάσει γιατί έχει οφέλη και είναι δικό της…
…Θέλουν οι ντόπιοι, να κάνουν τα δικά τους για να πουλάνε μέλι και κινέζικα σουβενίρ…
…Θέλουν οι βαρκάρηδες και τα ημερόπλοια να κάνουν κουμάντο επενδύοντας και ρυθμίζοντας τηις θαλάσσιες προσεγγίσεις…
Και όλα αυτά, σε ένα ακαθόριστο μέλλον με ριχό βάθος χρόνου….

Ηρθε η ώρα;
Τέτοιες στιγμές και ώρες, όλα αυτά, αναμοχλεύονται στην προσπάθεια να αλλάξει κάτι.
Να «σπάσουν αυγά» και να βρεθεί ένας αποφασιστικός τρόπος, που θα βάλει στη θέση τους αυτονόητα πράγματα…
Είναι «ηλίθιο», αναχρονιστικό και αδόκιμο, να μην αναγνωρίζουμε και να μην θέλουμε να μπουν ακόμη και ιδιώτες στην περιοχή, με την νόμιμη λογική ΣΔΙΤ (συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα). Σήμερα ο έλληνας πολίτης απολαμβάνει π.χ. την γέφυρα του Ρίο, που φτιάχτηκε από τέτοιες συνεργασίες, με μια μακροχρόνια εκμετάλλευση για την απόσβεσή της… Κι εμείς συνεχίσουμε απωθούμε τέτοιες λογικές… Μόνο έτσι, θα λειτουργήσει τέτοιο έργο.
Ο Δήμος και η Περιφέρεια ή ακόμη και ο ΕΟΤ, αν αναλάβουν να λειτουργήσουν την παραλία… θα επιφέρουν περισσότερα πλήγματα, μοιράζοντας χάρες, ρουσφέτια και κάνοντας στραβά μάτια στη λογική της ψηφοθηρίας… και των συμπεθέρων… Δεν πρόκειται να ελεγχθεί τίποτα αξιοκρατικά και με σεβασμό στην οργάνωση και τον επισκέπτη.

Ας μπει σήμερα ένα τέλος
και να γίνει μια αρχή

Με «τη βοήθεια του Αγίου Διονυσίου», σωθήκαμε πάλι και δεν θρηνήσαμε ζωές. Δεν κλάψαμε ανθρώπους που ήρθαν να διασκεδάσουν, να χαρούν, να περάσουν ανέμελα και όμορφα και να αφήσουν τα χρήματά τους σε εταιρίες και ιδιώτες, στο ελληνικό δημόσιο, συμβάλλοντας στην οικονομική άνθιση της Ζακύνθου και της χώρας μας.
Αν είχαμε θύματα, η παραλία θα έκλεινε για φέτος και του χρόνου… βλέπαμε…
Ας το λάβουμε υπόψη και αυτή τη φορά να πάρουμε αποφάσεις!

Σπ. Καμπιώτης

Η πτώση των βράχων άγγιξε κυριολεκτικά τα σκάφη που βρίσκονταν στο σημείο

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ – ΦΩΤΟ: Β.ΜΟΥΤΣΙΟΣ – Δ. ΜΠΙΝΙΩΡΗΣ

Μια ανάσα από το θάνατο βρέθηκαν οι λουόμενοι που χθες το πρωί επισκέφθηκαν την παραλία του Ναυαγίου. Ήταν λίγο μετά τις 11 το πρωί όταν ένας όγκος από βράχια αποκολλήθηκε από τα απότομα πρανή. Την ώρα που έπεσαν οι βράχοι, στο συγκεκριμένο κομμάτι της παραλίας είχαν αγκυροβολήσει τρία σκάφη αναψυχής με επιβάτες. Αυτό που φαίνεται ότι έσωσε όσους απολάμβαναν το μπάνιο τους ήταν το γεγονός ότι η κατολίσθηση έγινε σταδιακά, σε τρεις φάσεις. Στην αρχή έπεσαν κάποιες πέτρες, ακούστηκε θόρυβος, ακολούθησε μια δεύτερη μικρή κατολίσθηση μικρών πετρών και στη συνέχεια, σε τρίτη φάση, η μεγάλη κατολίσθηση. Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, όλοι οι ιδιοκτήτες αλλά και εργαζόμενοι στα τουριστικά – εκδρομικά σκάφη, έδειξαν ψυχραιμία, διασώζοντας ανθρώπους με υποδειγματικό τρόπο.

Σοκ και πανικός
Πέτρες εκτοξεύτηκαν προς πάσα κατεύθυνση, ενώ τα μεγάλα κύματα που προκάλεσε η κατολίσθηση αναποδογύρισαν βάρκες, προκαλώντας αναστάτωση. Άνθρωποι έτρεχαν έντρομοι να σωθούν φωνάζοντας “Θεέ μου” και ξένοι τουρίστες έλεγαν “είναι κόσμος εκεί” δείχνοντας το σημείο της παραλίας. Ειδικά τρία άτομα, σώθηκαν κυριολεκτικά από θαύμα, καθώς τα βράχια έπεσαν μπροστά στα πόδια τους και ένα σύννεφο σκόνης τους εξαφάνισε προσωρινά.

Η μεταφορά των τραυματιών στο νοσοκομείο

Επτά οι τραυματίες
Από το σοκαριστικό περιστατικό υπήρξαν 7 τραυματίες οι οποίοι διακομίσθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Ζακύνθου. Μεταξύ τους μια γυναίκα 34 ετών, τσεχικής υπηκοότητας, η οποία νοσηλεύεται με κάταγμα στον σπόνδυλο. Ο σύζυγός της και τα δύο της παιδιά, φέρουν ελαφρά τραύματα και νοσηλεύονται για προληπτικούς λόγους.
Τα άλλα τρία άτομα που διακομίσθηκαν, με ελαφρά τραύματα, έλαβαν εξιτήριο.

Διασταύρωση στοιχείων
Όσοι βρίσκονταν στην παραλία μπόρεσαν, ευτυχώς, να απομακρυνθούν εγκαίρως από το σημείο και να γλιτώσουν τα χειρότερα. Έντονες, ωστόσο, υπήρξαν οι φήμες πως υπάρχουν αγνοούμενοι οι οποίοι πιθανόν να είχαν εγκλωβιστεί κάτω από τους όγκους των βράχων. Μετά τη διασταύρωση των στοιχείων των τουριστών που είχαν μεταφερθεί με βάρκες στην παραλία διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει κάποιος αγνοούμενος.

Οι διασώστες της ΕΜΑΚ σχεδιάζουν το πλάνο των ερευνών στους όγκους των βράχων

Οι έρευνες
Σημειώνεται πως η παραλία έχει εκκενωθεί, ενώ έχει απαγορευθεί η προσέγγιση σκαφών μέχρι νεωτέρας. Οι έρευνες των αντρών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και του Λιμενικού Σώματος για τον εντοπισμό αγνοούμενων ήταν άμεσες. Λίγο μετά το μεσημέρι κλιμάκιο της ΕΜΑΚ από την Ελευσίνα έφτασε με Super Puma που προσγειώθηκε στη Βολίμα και της 6ης ΕΜΑΚ από την Πάτρα με το πλοίο της γραμμής και ακολούθως με εκείνο της εταιρειας Voutirakos Cavo Grosso «Αθανάσιος Β.» στην παραλια του Ναυαγιου, ενώ την επιχείρηση συντονίζει ο Ταξίαρχος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, υπεύθυνος για τα Ιόνια Νησιά, κ. Κυριακόπουλος.
Εκπαιδευμένο σκυλί της ΕΜΑΚ ερεύνησε δύο φορές τα συντρίμμια των βράχων, δίχως να βρει κάτι, ενώ υπεύθυνοι της Πυροσβεστικής με θερμικές κάμερες έστειλαν, στο εργαστήριό στη Αθήνα, υλικό για εξέταση. Την ίδια στιγμή δύτες σκανάρισαν το βυθό δυο φορές καθόσον την πρώτη δεν μπορούσαν να ερευνήσουν εξαιτίας του ότι το νερό ήταν θολό. Το απόγευμα επεχείρησαν ξανά χωρίς να έχουν εντοπίσει κάτι.

Δεν πίστευαν στα μάτια τους οι λουόμενοι
που βρέθηκαν στην παραλία χθες το πρωί

Αντιπεριφέρεια και Δήμος
Άμεση υπήρξε η ανταπόκριση της Αντιπεριφέρεια η οποία έστειλε με το πλοίο “ΒΑΣΟΣ Κ” που ευγενικά προσφέρθηκε εκσκαφείς και JCV προκειμένου να συνδράμουν στο έργο των ερευνών και την απομάκρυνση των βράχων. Ωστόσο, αναμένεται γνωμοδότηση προκειμένου να προχωρήσουν υπό τον κίνδυνο νέο κατολισθήσεων. Στο σημείο βρέθηκαν επίσης, ο Δήμαρχος και Αντιδήμαρχος Ζακύνθου προκειμένου να ενημερωθούν για το γεγονός.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΕΥΘ. ΛΕΚΚΑΣ: “Είχαμε επισημάνει τον κίνδυνο”
Γεωδυναμικό φαινόμενο σε μια σεισμογενή περιοχή, χαρακτηρίζει ο καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας την κατολίσθηση στο Ναυάγιο. Μάλιστα, σημειώνει ότι ο ίδιος και η ομάδα του έχουν ήδη επισημάνει τον κίνδυνο εκδήλωσης κατολισθήσεων – καταπτώσεων σε ανάλογες περιοχές των Ιονίων Νήσων και του ελληνικού χώρου.
Ο κ. Λέκκας σε δήλωσή του εξηγεί πως “η κατολίσθηση στην περιοχή αποτελεί ένα ακόμα γεωδυναμικό φαινόμενο σε μία τεκτονικά ενεργή ζώνη, όπως και η έντονη σεισμικότητα που εκδηλώνεται τοπικά και στην ευρύτερη περιοχή των Ιονίων Νήσων. Η κατολίσθηση έχει τη μορφή κατάρρευσης βραχομάζας και κατάπτωσης βράχων όγκου περίπου 5000 κυβικών μέτρων και εκδηλώθηκε στα απότομα πρανή της περιοχής, τα οποία δομούνται από λευκούς ασβεστόλιθους, έντονα κατακερματισμένους. Έχουμε ήδη επισημάνει τον κίνδυνο εκδήλωσης κατολισθήσεων – καταπτώσεων σε ανάλογες περιοχές των Ιονίων Νήσων και του ελληνικού χώρου. Σχετικά με τη συγκεκριμένη περιοχή, μετά από πρόταση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και την πρόσφατη ένταξή της στο ΕΣΠΑ Ιονίων Νήσων από τον Περιφερειάρχη κ. Θεόδωρο Γιαλιατσάτο, έχουμε ήδη ξεκινήσει τη διερεύνηση όλων των παραμέτρων που συνθέτουν το φαινόμενο με στόχο την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων και την αποφυγή ανθρώπινων απωλειών”.

Με το πλοίο «Βάσος Κ» μεταφέρθηκαν εκσκαφείς και JCB