Σκουπίδια και δρόμοι τα κύρια παράπονα που κάνουν οι τουρίστες

Ρεπορτάζ: Χ. ΚΑΝΔΗΛΑ

Παρά τα προβλήματα που το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζει το “Φιόρο”, οι τουρίστες επιλέγουν και φέτος τη Ζάκυνθο για τις διακοπές και τις εκδρομές τους. Κλασικές παραμένουν και φέτος οι επιλογές με το “Ναυάγιο”, τις “Γαλάζιες Σπηλιές” και το “Μαραθονήσι” να χτυπούν “κόκκινο”. Το νησί μας, επομένως, παραμένει υψηλά στις επιλογές των επισκεπτών, οι οποίοι ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία, την οικονομική δυνατότητα και το σκοπό των διακοπών τους. Άλλοι ανήκουν στην κατηγορία του ποιοτικού τουρισμού και άλλοι επισκέπτονται το νησί για πιο “fun” λόγους.
Σε γενικές γραμμές, οι εντυπώσεις είναι θετικές με μόνα κύρια παράπονα που εκφράζουν την αποκομιδή των απορριμμάτων που σε ορισμένα σημεία του νησιού γίνεται αισθητή και την οδική ασφάλεια. Για το πρώτο, υπήρχαν και οι περιπτώσεις που χαρακτήρισαν τη Ζάκυνθο ως ένα όχι και τοσο καθαρό νησί με τα σκουπίδια να βρίσκονται σε παραλίες και σε δρόμους. Αναφορικά με το οδικό δίκτυο παραμένουν τα παράπονα για τη συμπεριφορά των οδηγών, τις μη κατάλληλες υποδομές και τις συνθήκες που προκαλούν αύξηση της επικινδυνότητας όπως γουρούνες και μηχανάκια που τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα. Σίγουρα τα προβλήματα ποτέ δεν εγκαταλείπουν έναν τόπο. Πάντα θα υπάρχουν και θα μας απασχολούν. Όμως στο ξακουστό νησί μας υπάρχουν και πολλά θετικά που μπορούν να μας κάνουν υπερήφανους και ξεχωριστούς.
Ανεξαρτήτου ηλικίας ο τουρίστας ενδιαφέρεται για διακοπές και εκείνο που θα κοιτάξει είναι πού θα βρει φτηνά να φάει, να πιει, να διασκεδάσει, να κάνει τις αγορές του. Όταν, λοιπόν, στη δικιά του έρευνα αγοράς διαπιστώσει ότι οι τιμές πιάνουν “κόκκινο” σαφώς και δεν θα ενδιαφερθεί εάν ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας έχει να πληρώσει φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, ενοίκιο, να ζήσει την οικογένειά του και εκείνες των υπαλλήλων του, να επιβιώσει.
Το θέμα είναι εκτός από την ικανοποίησή τους που παίζει πρωταρχικό ρόλο για κάθε τουριστική επιχείρηση και προορισμό, ο τζίρος ανεβαίνει; Η ανάπτυξη είναι φανερή, πράγματι, με επιχειρήσεις καινοτόμες και ποιοτικές, ωστόσο, το νησί θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στους συγκεκριμένους ρυθμούς; Αν ναι γιατί συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε προβλήματα υποδομών; Αν όχι, ποιες θα πρέπει να είναι οι επόμενες κινήσεις μας;

Οι υποχρεώσεις μας
Να απογειώνεται ως προορισμός εξακολουθεί και φέτος το νησί. Η γεύση που άφησε στην τουριστική οικογένεια του νησιού και ο Ιούνιος είναι πως η κίνηση των πτήσεων τσάρτερς που καταγράφηκε είναι καλή με αύξηση περίπου 9%. Το ίδιο είχαν αφήσει ο Μάρτης, ο Απρίλης και ο Μάιος που μπήκαν με το “δεξί”.
Δεν υπάρχει λίστα που καταρτίζεται από μεγάλες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες ή από τις ηλεκτρονικές εκδόσεις ταξιδιωτικών και όχι μόνοι περιοδικών που να μην περιλαμβάνουν τη Ζάκυνθο στους καταλόγους τους. Πέρα από αυτά, ο τουρισμός και η νυχτερινή διασκέδαση είναι ασφαλώς πιο ποιοτικά, ενώ τόσο η ξεκούραση όσο και η απόλαυση των διακοπών είναι μεγαλύτερες, λόγω του μειωμένου αριθμού των ταξιδιωτών. Από την πλευρά μας ωστόσο μένει να δράσουμε άμεσα στα ζητήματα υποδομών: δρόμοι, απορρίμματα, ανάδειξη μνημείων και χώρων αναψυχής, η γενική εικόνα του αεροδρομίου και οι υπόλοιπες υποδομές του νησιού απαιτούν ταχεία αποκατάσταση ώστε μια θετική χρονιά να μην αποτελέσει απλά ένα «πυροτέχνημα», αλλά μια πάγια κατάσταση. Η πρόκληση για την τοπική αυτοδιοίκηση είναι μεγάλη και, παρά τα θετικά βήματα που φαίνονται προς τους τομείς υποδομών, ο δρόμος είναι μακρύς και πολλά πρέπει ακόμη να γίνουν.

Και όσα δεν αντιλαμβάνονται
Τελευταία ο δήμος ανακάλυψε την έλλειψη προσωπικού σε συνδυασμό με την απουσία κάδων αλλά και την πραγματικά ανεξέλεγκτη εκ μέρους των πολιτών, ρίψη σκουπιδιών και ογκωδών αντικειμένων. Ο γερασμένος και με συγκεκριμένη φέρουσα ικανότητα λειτουργίας βιολογικός, βρίσκεται στα όριά του. Προβληματικό οδικό δίκτυο που δεν αφορά μόνο στις κλασικές λακκούβες αλλά και την καταστροφή του οδοστρώματος από ΔΕΗ, ΟΤΕ, ιδιώτες, υδρεύσεις, αποχετεύσεις, βλάβες και ότι άλλο βάλει το μυαλό μας. Εγκληματική ανυπαρξία σήμανσης, κλαδιά στους δρόμους, επικίνδυνες στροφές, κακή ορατότητα, και ότι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς, ολοκληρώνουν το οδικό δίκτυο. Στα παραπάνω, η κακή οδική παιδεία, και η κακή συντήρηση οχημάτων, είναι η απάντηση στα θανατηφόρα τροχαία. Η εκτόξευση του αριθμού των ανθρώπων πάνω στο νησί, συν τοις άλλοις, προκαλεί ανεπάρκεια εξυπηρέτησης παντού. Η υποστελέχωση με προσωπικό της Αστυνομίας, του Λιμεναρχείου αλλά και του Νοσοκομείου – ΕΚΑΒ είναι για βιβλίο Γκίνες!

ΜΑΣ ΔΗΛΩΣΑΝ…
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΛΠΟΝΔΙΝΟΣ

“Το νησί μας είναι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς στην Ελλάδα. Οι επισκέπτες ερχόμενοι στη Ζάκυνθο έχουν κάποιες σταθερές επιλογές που αποτελούν αξίες και για εμάς, όπως το Ναυάγιο, το Μαραθονήσι, την πόλη και την πλατεία μας, τη θαλάσσια εμπειρία με την Caretta – Caretta, καθώς, επίσης, αναζητούν και την παραδοσιακή γαστρονομία. Πολλοί είναι και εκείνοι οι επισκέπτες που επιλέγουν με δικό τους μέσο να ανακαλύψουν μόνοι τους τη Ζακύνθο. Τα προβλήματα είναι γνωστά. Οδικό δίκτυο και ασφάλεια. Το σημαντικότερο είναι ότι τα σκουπίδια γίνονται αντιληπτά στο νησί και γενικότερα η έλλειψη περιβαλλοντικής νοοτροπίας. Το γεγονός για παράδειγμα ότι δεν ανακυκλώνουμε. Επίσης, υπάρχουν παράπονα για τη μη δυνατότητα επισκεψημότητας στο φάρο του Κεριού. Όσον αφορά τα λύματα είναι ένα πρόβλημα που δεν γίνεται αντιληπτό από τους τουρίστες. Ακόμα, καλό θα ήταν οι τουρίστες να είχαν και περισσότερες επιλογές σε δραστηριότητες όπως πεζοπορίες και δράσεις σε σχέση με το περιβάλλον”

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΛΙΤΗΣ
“Οι κλασικές επιλογές παραμένουν και φέτος το Ναυάγιο, οι γαλάζιες σπηλιές, όπως και ο κόλπος του Λαγανά και το Μαραθονήσι με την Caretta – Caretta. Επισκέπτονται, επίσης, και το Κερί. Οι επιλογές αυτές είναι και οι κορυφαίες για τους επισκέπτες. Η επιλογή της πόλης παραμένει και αυτή σταθερή ειδικά τις ημέρες που δεν προτιμώνται οι παραλίες λόγω καιρού. Βέβαια, οι επιλογές εξαρτώνται και από την ηλικία και τις προσδοκίες κάθε επισκέπτη. Σε γενικό πλαίσιο, οι υπηρεσίες που προσφέρονται είναι κατάλληλες, οπότε και δεν έχουμε αρνητικά σχόλια πελατών. Στην αρχή της σεζόν είχαμε κάποιες κριτικές για τα σκουπίδια αλλά τώρα που η κατάσταση έχει βελτιωθεί, δεν συναντάμε. Ζήτημα, αποτελεί, μερικές φορές και η μετακίνηση με την κίνηση να είναι ιδιαίτερα αυξημένη, να χάνεται χρόνος και γενικά να μας λένε ότι δεν υπάρχει οδική παιδεία στο νησί αφού εκείνα που οι ίδιοι συναντούν στην καθημερινή πρακτική δεν τα συναντούν στην πατρίδα τους”

ΜΑΝΘΟΣ ΜΠΟΛΙΔΗΣ
“Ανάμεσα στις επιλογές των τουριστών ανήκει οπωσδήποτε το Ναυάγιο, η επίσκεψη στην Caretta-Caretta, ενώ εθνικότητες όπως Πολωνοί και Τσέχοι προτιμούν την εσωχώρα και τα χωριά μας και την επαφή με την φύση. Από πλευρά μας έχουμε πετύχει και έντονη κινητικότητα στην Χώρα, από τον Άγιο μέχρι και την πλατεία. Φυσικά, νούμερο 1 αποτελούν και οι παραλίες του νησιού οι οποίες είναι βατές και ρηχές, ένα προσόν που τις καθιστά φιλικές και προσβάσιμες για τις οικογένειες αλλά και για όσους αναζητούν την χαλάρωση. Τα προβλήματα αφορούν κυρίως τις υποδομές, δηλαδή για το οδικό δίκτυο ακούμε συχνά ότι η μετακίνηση είναι επικίνδυνη αλλά και για την αποκομιδή των σκουπιδιών ότι το νησί δεν είναι καθαρό. Ορισμένοι επισκέπτες δεν μένουν ευχαριστημένοι με τα παραπάνω. Προβλήματα αποτελούν και η έλλειψη οργάνωσης, όπως, επίσης, και η έλλειψη αστυνόμευσης αλλά αυτά σε μικρότερο βαθμό”

ΒΙΚΗ ΒΙΤΣΟΥ
“Το νησί έχει να προσφέρει κάτι σε όλους. Για παράδειγμα, στον Λαγανά πηγαίνουν όσοι αναζητούν την νυχτερινή ζωή και την διασκέδαση, ενώ στο Βασιλικό πηγαίνουν περισσότερο οικογένειες. Το σημαντικό είναι ο πελάτης να ξέρει τι ζητάει. Όσοι δεν θέλουν την θάλασσα, πηγαίνουν στα ορεινά. Όσοι έχουν την δυνατότητα διαμένουν σε βίλες και όσοι όχι κάνουν φθηνότερες επιλογές. Το νησί μας έχει επιλογές για όλα τα γούστα. Αρκεί ο τρόπος προώθησης να γίνετε σωστά από τις εκάστοτε τουριστικές εταιρίες. Ο πελάτης που δεν θα πάρει αυτό που αναζητούσε και πλήρωσε, θα είναι δυσαρεστημένος. Τα μεγαλύτερα ποσοστά των τουριστών φεύγουν ευχαριστημένα και με τις καλύτερες εντυπώσεις. Δεν ακούμε συχνά παράπονα. Άλλωστε, με τις online κριτικές είμαστε όλοι εκτεθειμένοι και δεν υπάρχει περιθώριο για την παροχή μη ποιοτικών υπηρεσιών. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε καθημερινά πολύ προσεκτικοί σε όλα”