Σχολικός Εκφοβισμός || Περιορισμένα και ελεγχόμενα τα περιστατικά στο νησί

Σχολικός εκφοβισμός -ή bullying όπως έχει καθιερωθεί- είναι ένα φαινόμενο των καιρών που σίγουρα θα πρέπει να μας προβληματίζει όχι μόνο ως προς τα αποτελέσματα που μπορεί να επιφέρει, αλλά κυρίως ως προς τα αίτια που θα μπορούσαν να το προκαλέσουν. Ένα φαινόμενο, δυστυχώς, πολύ συχνό όχι μόνο στα σχολεία αλλά και στην κοινωνία ολόκληρη. Αξίζει να αναφέρουμε ότι τόσο στο νησί μας όσο και στην υπόλοιπη χώρα δεν καταγράφονται με ακρίβεια τα περιστατικά βίας στα σχολεία, και οι σχολικές κοινότητες προτιμούν να διαχειριστούν το κάθε περιστατικό ως «εσωτερική υπόθεση», κυρίως για να μην αλλοιωθεί η «καλή εικόνα» και το «καλό όνομα» που ενδεχομένως διατηρεί ένα σχολείο. Στο νησί μας έχουν σημειωθεί αρκετά περιστατικά, ωστόσο λίγα βγαίνουν έξω από την κοινότητα του εκάστοτε σχολείου. Ωστόσο δεν παύει να απασχολεί γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είναι ευαισθητοποιημένοι για το ζήτημα και ψάχνουν άμεσες λύσεις για να το εξαλείψουν.

Από το σχολείο
Για τον εκφοβισμό στα σχολεία μας μίλησαν εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας του νησιού. Ο Προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Κώστας Τζίμας μας δήλωσε ότι “Ως πρωτοβάθμια εκπαίδευση αντιμετωπίζουμε τέτοια προβλήματα άλλοτε σε μεγάλο βαθμό και άλλοτε σε λιγότερο. Οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευμένοι να μπορούν να διαχειριστούν τέτοια περιστατικά. Υπάρχουν, βέβαια, και τα περιστατικά εκτός τάξης ή σχολείου, όπου τα παιδιά χρησιμοποιούν διάφορα επίθετα, τα οποία επηρεάζουν τον κάθε μαθητή ανάλογα με την ευαισθησία και την πρωσοπικότητά του. Οι χαρακτηρισμοί μας “βασανίζουν” όλους”.

Εντοπισμός και αντιμετώπιση
Τέτοια θέματα χρειάζονται ειδικούς χειρισμούς και ανθρώπους που να γνωρίζουν. Πρωταρχικό ρόλο παίζουν οι γονείς “Απαραίτητη είναι η συνεργασία του σχολείου με τους γονείς, οι οποίοι άλλες φορές συνεργάζονται και άλλες όχι, δείχνοντας κάποια δυσπιστία. Κάνουμε έκκληση στους γονείς να μιλούν με τους δασκάλους και το σχολείο, να μην βλέπουν το bullying ως “δαίμονα”, μας είπε ο κ. Τζίμας, ενώ ο κ. Κώστας Γκούσκος, Προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, πρόσθεσε ότι “Το σημαντικότερο είναι οι γονείς να είναι παρόντες σε όλη τη διαδικασία, να είναι συνεργάτες του σχολείου γιατί χωρίς αυτούς δεν μπορεί να αλλάξει η κατάσταση προς το καλύτερο”.

Απαραίτητη η συνεργασία
Γονείς, σχολείο και εκπαιδευτικοί πρέπει να συνεργαστούν με σκοπό πάντα να βοηθήσουν το παιδί. Ο ψυχολόγος κ. Λευτέρης Λιόνας μας επεσήμανε πως “για την πιο έγκαιρη αντιμετώπιση των περιστατικών αυτών, μεγάλο ρόλο παίζουν οι γονείς οι οποίοι είναι πιο κοντά στο παιδί. Δευτερευόντως το σχολείο σε συνεργασία φυσικά με τους γονείς προς αντιμετώπιση σε περίπτωση που κάποιος από τους δύο ανιχνεύσει παράξενες συμπεριφορές. Σε μία τρίτη περίπτωση υπάρχουν και οι ειδικοί αλλά εξαρτάται και από την περίπτωση. Εάν μέσα στα σχολεία υπήρχε κάποιος ψυχολόγος θα μπορούσε να εντοπίσει τέτοια περιστατικά. Δυστυχώς, όταν το παιδί φτάσει σε εμάς, είναι τέτοια τα σημάδια που παίρνει κάποιο χρόνο για να ανακάμψει η αυτοεικόνα και ο αυτοσεβασμός του. Οι γονείς πρέπει να παρατηρούν πότε το παιδί αρχίζει και αλλάζει ή αισθάνεται διαφορετικά γιατί όσο πιο νωρίτερα γίνει αντιληπτό, τόσο το καλύτερο”.

Η λύση είμαστε… εμείς
Αντίστοιχα, η επιστημονική ομάδα του Κέντρου Κοινότητας Ζακύνθου μας εξήγησε ότι “Ο σχολικός εκφοβισμός είναι γέννημα πολλών παραγόντων και υποδεικνύει την ύπαρξη σημαντικών προβλημάτων στη ζωή του παιδιού. Έχει εξαιρετικά επώδυνες συνέπειες στην ψυχολογία τόσο του παιδιού που τη βιώνει όσο και του παιδιού που τον διαπράττει και με συνέπειες οι οποίες ακολουθούν το θύτη και το θύμα σε κάθε στάδιο της ζωής του. Από πλευράς μας υποστηρίζουμε παιδιά, ενήλικες και τις οικογένειες τους μέσα από την απαιτούμενη Συμβουλευτική και Ψυχοκοινωνική στήριξη. Το επιστημονικό προσωπικό του Κέντρου επιχειρεί να ενεργοποιήσει τους πολίτες μπροστά σε τέτοια περιστατικά που χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης και καλεί τους συμπολίτες μας να ελευθερωθούν από έναν πιθανό φόβο και να μιλήσουν”.

Χ.Κ.

φωτο: biscotto