ΙΟΝΙΑΝ… BERLIN | Aναζητούνται περισσότερες κλίνες και υποδομές

Με τις καλύτερες προοπτικές για το νησί μας ολοκληρώθηκε η μεγαλύτερη τουριστική Εκθεση του πλανήτη, η ΙΤΒ Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin) με τη Ζάκυνθο μάλιστα να εμφανίζει “επιθετική” παρουσία με πολυπληθή αντιπροσωπεία επαγγελματιών του τουρισμού. Τα πρώτα μηνύματα για το Ιόνιο γενικότερα και το νησί μας ειδικότερα είναι πολύ θετικά: Η Ευρώπη επιλέγει Ζάκυνθος για το 2018 και, μάλιστα, σε βαθμό τέτοιο ώστε να αναζητούνται περισσότερες ξενοδοχειακές κλίνες για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση.
Αυτό μπορεί σε μια πρώτη ανάγνωση να αποτελεί ανέλπιστα θετική εξέλιξη, φέρνει ωστόσο το νησί μας απέναντι σε μια τεράστια πρόκληση: είναι έτοιμο να αντεπεξέλθει σε αυτή την εκτίναξη ζήτησης; Κατά πόσο οι επιχειρηματίες του τουρισμού και η τοπική αυτοδιοίκηση είχαν διαβλέψει αυτή την εξέλιξη και σε ποιο βαθμό είναι όλοι προετοιμασμένοι να ανταποκριθούν; Το σίγουρο είναι ότι, οι παρούσες παροχές και υποδομές μπορούν, εν μέρει, να σταθούν στο ύψος της περίστασης και εκεί άλλωστε πρόκειται να δοθεί το μεγαλύτερο βάρος. Χρειάζεται όμως ακόμη πολλή δουλειά ώστε η φετινή εκρηκτική ζήτηση να μην αποτελέσει απλά ένα πυροτέχνημα αλλά να παγιωθεί, έχοντας, μάλιστα, ως έμμεσο αποτέλεσμα, το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας, με γενικότερο όφελος για την τοπική κοινωνία.

Επαφές-κλειδιά
Η Εκθεση ITB Berlin αποτελεί και χρονικά ένα σημαντικό ορόσημο για την εικόνα που αναμένει το Ιόνιο και η Ζάκυνθος, την ερχόμενη τουριστική περίοδο. Δεν πρόκειται μόνο για τη μεγαλύτερη αλλά και για την τελευταία Έκθεση της περιόδου του έτους, όταν πλέον ολοκληρώνονται οι προκρατήσεις και οι κρατήσεις τουριστικών πακέτων. Οι επαφές με τους μεγάλους και μικρότερους tour operators και τα όσα θα αποκομίσει η τουριστική βιομηχανία της Ζακύνθου είναι καθοριστικές. Οι συναντήσεις ήταν συνεχείς και είχαν σαν κύριο στόχο την αναζωπύρωση και σταθεροποίηση του ενδιαφέροντος της αγοράς της βόρειας Ευρώπης για το νησί μας και τα Επτάνησα.

Η μεγάλη πρόκληση
Είναι γνωστό ότι η έλλειψη αμιγώς ξενοδοχειακών κλινών στη Ζάκυνθο αποτελεί ζήτημα. Οσοι διέβλεψαν την ανάγκη για αύξησή τους, ανεξαρτήτως αιτίας, δικαιώνονται, καθώς η πληρότητα των ήδη υπαρχόντων θεωρείται δεδομένη και ορισμένοι επιχειρηματίες έχουν ήδη προχωρήσει σε μέτριας ή μικρής κλίμακας επεκτάσεις. Το γενικό συμπέρασμα όμως είναι ότι η Ζάκυνθος, τουλάχιστον φέτος, δεν θα καταφέρει να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση, αφού οι υπάρχουσες κλίνες είναι ήδη δεσμευμένες για την ερχόμενη τουριστική σεζόν. Με άλλα λόγια, τα καλής ποιότητας καταλύματα που αναζητούν οι αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, είναι πεπερασμένα σε αριθμό και δεν προβλέπεται να βρεθούν περισσότερα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα -μόλις 3 μήνες πριν την επίσημη έναρξη της περιόδου. Η ανάγκη, εν μέρει, θα καλυφθεί από self-catering accommodation αλλά και πάλι δεν θα λυθεί συνολικά το ζήτημα.

Με διπλό περίπτερο
Όπως κάθε χρόνο με διπλό περίπτερο εντός του χώρου του Ε.Ο.Τ. συμμετείχε και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων στο πλαίσιο της συνεργασίας της με το Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων «Above & Beyond Consalting». Πραγματοποιήθηκαν δώδεκα συναντήσεις με δημοσιογράφους μεγάλων μέσων μαζικής επικοινωνίας, εξειδικευμένους στον τουριστικό χώρο, καθώς και μια συνέντευξη τύπου.
Πλήθος τουριστικών επιχειρηματιών από το νησί, αλλά και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και φορέων βρέθηκαν εκεί, όπως κάθε χρόνο για να συναντηθούν με τους συνεργάτες τους και να σχηματίσουν εικόνα της φετινής κίνησης. Από το νησί μας μεταξύ εκείνων που συμμετείχαν ήταν οι κ.κ. Γιάννης Φιλιπποπολίτης, Παναγιώτης Μαμφρέδας, Μάρκος Δαμανακης, Νίκος Μυλωνάς (Καρμανιόλος), Μάνθος Μπολίδης, Γιάννης Λουκκίσας, Βασίλης Τσάμης, και οι κ.κ. Κατερίνα Χριστοφόρου, Νικολέτα Κλάδη και Ναταλία Μποτώνη.
Κύρια επιδίωξη ήταν να αξιοποιηθεί στο έπακρο η ιδιαίτερα θετική προτίμηση των Γερμανών για τα ελληνικά νησιά και ιδιαίτερα τα Επτάνησα, που αποτελούν για αυτούς πιο κοντινούς προορισμούς. Η Ζάκυνθος παραμένει δυναμικά στο ευρωπαϊκό τουριστικό λόμπυ. Αυτό οφείλεται αδιαμφισβήτητα στην συντονισμένη προσπάθεια των επιχειρηματιών. Οι εκπρόσωποι τους κατέβαλλαν κάθε δυνατή προσπάθεια να πείσουν τους τουριστικούς παράγοντες και επισκέπτες της Έκθεσης να αυξήσουν την προτίμησή τους για το Ιόνιο και φαίνεται ότι τα κατάφεραν.

Νωρίτερα
ο προγραμματισμός

Οι μεγάλοι tour operators του εξωτερικού ξεκίνησαν λίγο νωρίτερα τον προγραμματισμό τους για την επόμενη σεζόν, με προοπτική να την επεκτείνουν κι άλλο. Η επιμήκυνση της σεζόν παραμένει πάντα ζητούμενο, αν και στη Ζάκυνθο έχει ανοίξει θεαματικά η αγορά της Άπω Ανατολής.
Ένα ακόμα χρήσιμο στοιχείο είναι ότι στη Ζάκυνθο αναμένεται να αυξηθούν τα καταλύματα και ειδικά αυτά των πέντε αστέρων, όμως αυτό είναι κάτι που προβληματίζει γιατί πρέπει να γίνουν και ανάλογα έργα που θα επιτρέψουν καλή παροχή υπηρεσιών στους επισκέπτες σε όλους τομείς. Οι τιμές στις οποίες δίνονται τα καταλύματα είναι καλές και οι ξενοδόχοι εκτιμούν πως μπορούν να αυξηθούν αν έχει ανοδική πορεία και η ζήτηση.

Σε υψηλό επίπεδο
Η Ζάκυνθος αποτελεί έναν προορισμό που έχει να προσφέρει υψηλής ποιότητας τουριστικές υπηρεσίες στους επισκέπτες της. Αλλεπάλληλες οι ανακοινώσεις ότι πολυτελέστατα resort στο νησί μας αποσπούν πανευρωπαϊκές πρωτιές, και μάλιστα σε ιδιαίτερα απαιτητικές κατηγορίες, γεγονός που δείχνει τη σταθερή άνοδο του νησιού σε ποιοτικές παροχές. Στον τομέα ποιότητας καταλυμάτων, η Ζάκυνθος έχει να προσφέρει πολύ καλές υπηρεσίες και οι ξενοδόχοι του νησιού κάνουν εξαιρετική δουλειά. Αυτό ωστόσο δεν φτάνει. Μάλιστα αυτό μπορεί να στραφεί και μπούμερανγκ για το νησί, αφού ο πολύ απαιτητικός πελάτης που επιλέγει τόσο υψηλής ποιότητας κατάλυμα, απαιτεί ανάλογα υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και παροχές εκτός ξενοδοχείου. Δεν έρχεται μονάχα για να μείνει σε ένα δωμάτιο γεμάτο χλιδή. Τις προσπάθειες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας πρέπει να στηρίξουν και να συνδράμουν οι κρατικές δομές. Η Ζάκυνθος χρειάζεται αλματώδη βελτίωση σε ό,τι αφορά τις παροχές από τις τοπικές αρχές και φορείς.

Υπόθεση όλων μας…
Γίνεται πλέον αντιληπτό ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα πραγματικότητα. Και παρόλο που δεν οφείλεται αυτή τη φορά στην έλλειψη υποδομών, αναμφίβολα είναι υπόθεση όλων μας και μπορούμε να την ανατρέψουμε.
Να επιχειρήσουμε να αξιοποιήσουμε, με την καλή πάντα έννοια, τον έστω και χαμηλής οικονομικής δυνατότητας τουρισμό που, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έρχεται στο νησί. Ανεξαρτήτου ηλικίας ο τουρίστας ενδιαφέρεται για διακοπές και εκείνο που θα κοιτάξει είναι πού θα βρει φτηνά να φάει, να πιει, να διασκεδάσει, να κάνει τις αγορές του. Όταν, λοιπόν, στη δικιά του έρευνα αγοράς διαπιστώσει ότι οι τιμές πιάνουν “κόκκινο” σαφώς και δεν θα ενδιαφερθεί εάν ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας έχει να πληρώσει φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, ενοίκιο, να ζήσει την οικογένειά του και εκείνες των υπαλλήλων του, να επιβιώσει.

ΜΑΣ ΔΗΛΩΣΑΝ…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ

“Δώσαμε και φέτος το παρόν στη μεγαλύτερη τουριστική έκθεση της Ευρώπης, αυτή στο Βερολίνο, με τα αποτελέσματα να είναι θετικά για την Ελλάδα και τη Ζάκυνθο ειδικότερα. Οι κρατήσεις πηγαίνουν καλά. Βεβαίως υπάρχει το θέμα της Τουρκίας όπου υπάρχει ραγδαία ανάπτυξη, δηλαδή έχουν ανέβει πολύ οι κρατήσεις, σε αντίθεση με την Ισπανία η οποία έχει πέσει λίγο. Βλέπουμε ότι θα έχουμε ένα καλό καλοκαίρι από πλευράς αφίξεων και θα αυξηθούν τα ποσοστά μας. Οι πωλήσεις για το 2019 έχουν ξεκινήσει από την 1η Μαρτίου αντί για 1η Απριλίου που ήταν έως πέρυσι. Αυτό είναι ένα θετικό σημάδι. Χρειάζεται αυτοσυγκράτηση, λογική και στις τιμές μας και ελπίζω να συνεχιστεί η ανοδική αύξηση στον τουρισμό μας. Για να γίνει αυτό όμως θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα σε ότι αφορά τις υποδομές μας γιατί κακά τα ψέματα αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα όπως με την υδροδότηση, την αποχέτευση και το οδικό δίκτυο. καλό στοιχείο ότι έχει δρομολογηθεί το θέμα με τα σκουπίδια. Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα δυστυχώς είμαστε πολύ μακριά από το να θεωρούμαστε ένα πολιτισμένο σύγχρονο νησί”

ΜΑΝΘΟΣ ΜΠΟΛΙΔΗΣ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ

“Τα πήγαμε πάρα πολύ καλά ως νησί στην έκθεση του Βερολίνου. Οι Tour Operators που μας επισκέφτηκαν έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και μας έδειξαν ότι έχουν τη θέληση να επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο, αρκεί εμείς να κάνουμε καλύτερες τιμές. Μην ξεχνάτε ότι δεν μας βοηθούν οι συγκυρίες αφού ανοίγουν οι αγορές σε Τουρκία και Αίγυπτο, οι οποίες έχουν ρίξει τις τιμές στην low season. Αυτό που μας ζήτησαν είναι να υπάρχουν τα κατάλληλα καταλύματα, γενικές παροχές και σωστές υποδομές γιατί πλέον έχει δημιουργηθεί μεγάλος όγκος κλινών. Θα πρέπει λοιπόν να λύσουμε άμεσα σημαντικά προβλήματα όπως η ύδρευση, η αποχέτευση, η ηλεκτροδότηση κ.α. Όλοι μαζί θα πρέπει να βελτιωθούμε. Δεν πρέπει να επαναπαυθούμε γιατί αν τα αφήσουμε όλα στον αυτόματο πιλότο το ενδιαφέρον των τουριστών μπορεί να στραφεί αλλού. Στην έκθεση, επίσης, υπήρξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το 2019 από τους Tour Operators οι οποίοι μας ρωτούσαν διάφορα και σημαντικά πράγματα, έτσι ώστε να έρθουν κάποια στιγμή στο νησί μας και να κάνουμε τα συμβόλαια . Η αύξηση της ζήτησης για το Ιόνιο είναι δεδομένη, αρκεί, όμως, να υπάρχουν και διαθέσιμες κλίνες για να αντεπεξέλθουν στη ζήτηση”