Στοιχεία για την κρουαζιέρα | Η έλλειψη υποδομών άφησε μετεξεταστέα τη Ζάκυνθο

Αν κάτι αποτελεί τον καλύτερο τρόπο ανάδειξης και προβολής ενός τουριστικού προορισμού και μοχλό ανάπτυξης κάθε τοπικής κοινωνίας και οικονομίας αυτός είναι ο τομέας της κρουαζιέρας. Αν κάτι αφήνει μέχρι αυτή τη στιγμή μετεξεταστέο το νησί μας στον τομέα της κρουαζιέρας αυτό δεν είναι άλλο από την έλλειψη υποδομών για να μπορούμε να υποδεχόμαστε αξιοπρεπώς τους επισκέπτες μας, σε συνδυασμό με την χαμηλή “επένδυση” στον τομέα της ενημέρωσης και της διαφήμισης ως τέτοιου προορισμού.
Και αυτό δεν το λέμε εμείς αλλά τα στοιχεία που πριν από λίγες ημέρες δόθηκαν στη δημοσιότητα από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Στη σχετική λίστα για το 2017 η Ζάκυνθος καταλαμβάνει την 17η θέση υποδεχόμενη 13.104 επιβάτες από τα 17 συνολικά κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν το νησί μας. Και επειδή κάθε πέρσι και καλύτερα, η Ζάκυνθος το 2016 πήγε πολύ καλύτερα αφού υποδέχτηκε 25.175 τουρίστες και 29 κρουαζιερόπλοια, ενώ το 2015 το νησί μας βρέθηκε ξανά πολύ χαμηλά αφού υποδέχτηκε μόνο 5.742 τουρίστες και 8 κρουαζιερόπλοια.
Μέσα στα νησιά που είναι ψηλά στη λίστα των προτιμήσεων των κρουαζιερόπλοιων είναι και η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά, αλλά και το γειτονικό μας Κατάκολο. Μάλιστα η τελευταία περιοχή είναι φημισμένη όχι μόνο για το λιμάνι της, αλλά και τις μεγάλες δυνατότητες του. Από την αντίθετη πλευρά, τα κρουαζιερόπλοια στη Ζάκυνθο μένουν αρκετά ναυτικά μίλια μακριά από το λιμάνι και όσοι τουρίστες θέλουν να την επισκεφτούν πηγαίνουν με λάντζες και για λίγες μόνο ώρες.

Η γενική εικόνα
Τα συνολικότερα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν πτώση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και στις επισκέψεις επιβατών, (για το 2017 σε σχέση με το 2016) στη χώρα μας, λόγω της πολιτικής αστάθειας και των γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου και τα λιμάνια των χωρών αυτών.
Η πρώτη δεκάδα των προορισμών παραμένει η ίδια, όπως όλα τα προηγούμενα χρόνια, με σταθερά πρώτο σε αφίξεις το λιμάνι του Πειραιά και μόνη αξιοσημείωτη αλλαγή η δεύτερη θέση για το λιμάνι της Μυκόνου σε αντικατάσταση αυτού της Σαντορίνης, το οποίο μετατίθεται στην τέταρτη για πρώτη φορά. Στην τρίτη θέση είναι η Κέρκυρα με 410 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2017 και 679.681 επισκέψεις επιβατών στην τέταρτη η Σαντορίνη με 406 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2017 και 620.570 επισκέψεις επιβατών και ακολουθούν το Κατάκολο, η Ρόδος, το Ηράκλειο τα Χανιά, η Πάτμος και η Κεφαλονιά- Ιθάκη στη 10η θέση.

Τα προβλήματα
Η εικόνα έφερε και πάλι στην επιφάνεια τη μειονεκτική θέση στην οποία βρίσκεται το νησί μας στον τομέα της κρουαζιέρας, αφού η έλλειψη κατάλληλου προβλήτα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων προκαλεί καταστάσεις που καθιστούν τελείως αδύνατη την αποβίβαση ακόμη και με λάντζες, με αποτέλεσμα κρουαζιερόπλοια μικρότερου μεγέθους να αναγκάζονται να αποχωρήσουν από τη Ζάκυνθο, χωρίς αποβίβαση. Αν δεν ληφθεί άμεσα πρόνοια ή δεν προχωρήσουν οι εργασίες που προβλέπονται από το masterplan του λιμανιού οι οποίες θα δώσουν μια άλλη όψη και προοπτική ανάπτυξης αυτου του είδους εναλλακτικού τουρισμού.

Ενδείξεις…
Σύμφωνα με τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό του 2018 και υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας. Είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές μειώσεις τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών. Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας), όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών (Ανατολική Ασία, Αυστραλία κ.λπ.), που επηρεάζουν αρνητικά και τη χώρα μας.

Τόνωση…
Άλλωστε, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αποτελούν μια ισχυρή τονωτική ένεση στην τοπική αγορά και οικονομία. Οι επιχειρηματίες της πόλης όπως έπραξαν μέχρι σήμερα έτσι και τώρα θα πρέπει να σταθούν και με το παραπάνω στο ύψος των περιστάσεων. Αν και στο τέλος της σεζόν θα πρέπει όλα τα καταστήματα να είναι σε πλήρη ετοιμότητα και η υποδοχή των επιβατών-επισκεπτών, άψογη. Πανέτοιμα να εξυπηρετήσουν, ταβέρνες, σνακ-μπαρ, καφετέριες και εστιατόρια να ανταποκριθούν άριστα και να εξυπηρετήσουν με τον καλύτερο τρόπο τους επισκέπτες. Η εντύπωσή τους, δεν μπορεί παρά να είναι και πάλι απόλυτα θετική. Και αυτό μπορεί κανείς να το διαπιστώσει από μια συνομιλία που θα έχει μαζί τους όση ώρα κατακλύζουν στην κυριολεξία τις καφετέριες στο κέντρο της πόλης απολαμβάνοντας τον καφέ και τα γλυκίσματα τους.

Προβληματισμός…
Το νησί μας δεν αποτελεί δυστυχώς σταθερό προορισμό κρουαζιέρας, παρά τις αναμφισβήτητες ομορφιές που διαθέτει και τα πολλά αξιοθέατα που θα μπορούσε να θαυμάσει ένας επισκέπτης. Κι αυτό διότι απουσιάζει προβλήτα πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων, με αποτέλεσμα οι μεγάλες εταιρείες να μην το περιλαμβάνουν στις μεσογειακές τους διαδρομές.
Το παράδειγμα της γειτονικής μας Κεφαλονιάς ή του Κατάκολου πάντως δεν φαίνεται να άγγιξε τοπικούς άρχοντες και στελέχη του τουρισμού που δείχνουν να μην θέλουν να συμμετέχουν στο χορό της κρουαζιέρας. Ολες οι νεότερες εξελίξεις, οι νέες τάσεις για εκδρομικές και περιηγητικές δυνατότητες σε έναν προορισμό κρουαζιέρας και κάθε μορφής εναλλακτική δράση που αναζητά ο ψαγμένος επιβάτης ενός κρουαζιερόπλοιου (και πρωτίστως, ο tour operator) δεν φαίνεται να μας αγγίζει.

Στο ερώτημα “Έχουμε ή δεν έχουμε μαρίνα;”, η απάντηση είναι μια και τελεσίδικη “ούτε έχουμε, αλλά ούτε και θα αποκτήσουμε, με αποτέλεσμα ένα όνειρο που ήταν δεμένο στο μουράγιο, για είκοσι και πλέον χρόνια, να μην αποκτήσει τα δικά του πανιά και να μην υλοποιηθεί ποτέ, αφήνοντας το νησί μας χωρίς καινούργιες τουριστικές, επιχειρηματικές και οικονομικές προοπτικές”.
Πρόκειται για την περίφημη μαρίνα – “φάντασμα”, η οποία 30 χρόνια από τον αρχικό σχεδιασμό θα εξακολουθήσει να παραμένει στη σφαίρα της φαντασίας μας, μιας και μέχρι νεοτέρας δεν θα λάβει “σάρκα και οστά”, καμία προσπάθεια.
Η “χωματερή” της μαρίνας παραμένει, θλιβερό ενθύμιο μιας νοοτροπίας που δεν εννοεί να εκλείψει από όσους συμπολίτες μας βρίσκουν εκεί ένα βολικό σημείο για να ξεφορτωθούν άχρηστα αντικείμενα, ακόμη και παλιά, σκουριασμένα αυτοκίνητα. Στη δεξιά άκρη της υπό κατασκευή μαρίνας, ένας λόφος από μπάζα και απορρίμματα κάθε λογής ξεπροβοδίζει όσους συνωστίζονται στα ημερόπλοια, λίγα μέτρα κοντά, για να πραγματοποιήσουν το γύρο του νησιού και να επισκεφτούν τις διάσημες ακτές του. Στο μέρος αυτό, βλέπει κανείς εγκαταλειμμένα και σκουριασμένα παλιά οχήματα, σπασμένες ή χαλασμένες ηλεκτρικές συσκευές, διαλυμένες οθόνες υπολογιστών και τηλεοράσεις, κομματιασμένα είδη υγιεινής, ξύλα, στρώματα, σκισμένες μοκέτες, σωροί από ξερά κλαδέματα και ένα αξιοσημείωτο πλήθος από λευκά τελάρα φελιζόλ. Το σύνολο, συμπληρώνουν σκουπίδια κάθε είδους, σκορπισμένα σε μεγάλη ακτίνα γύρω από το μικρό λόφο των μπάζων και των τμημάτων της γέφυρας. Λίγα μέτρα πιο πίσω, στις εκβολές του Αγίου Χαραλάμπη, γεμάτες πυκνή βλάστηση που την «κοσμούν» πλαστικά μπουκάλια, σκουπίδια, χαρτιά και μπάζα.

Αντί του μάνα…
Κέρκυρα, Λευκάδα και Κεφαλονιά, έχουν καταφέρει να έχουν όχι μόνο μία μαρίνα, αλλά πάνω από δύο. Αντίθετα, σε χωματερή και μπαζότοπο κινδυνεύει να εξελιχθεί ο χώρος της υπό κατασκευή μαρίνας, στο λιμάνι του νησιού μας.
Η περιοχή του Ιονίου, διαθέτει οκτώ οργανωμένες μαρίνες που συνολικά διαθέτουν 3.600 θέσεις ελλιμενισμού και 2.800 θέσεις στη στεριά, επισημαίνοντας ότι παρατηρείται ένα έλλειμμα όσον αφορά στις υποδομές φιλοξενίας σκαφών άνω των 30 μέτρων.
Δυστυχώς, η πένα μιας εφημερίδας αποτυπώνει την πραγματικότητα. Δε σχεδιάζει, ούτε χρηματοδοτεί έργα υποδομής. Εάν ήταν στο χέρι μας, σας διαβεβαιώνουμε ότι θα είχαμε κάνει τη Ζάκυνθο, όχι Παρίσι, αλλά Κυλλήνη, Κατάκολο, Αργοστόλι, Λευκάδα και Κέρκυρα.
Για αυτό οι αρμόδιοι να μην το αμελήσουν, αφού το έργο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας για τη Ζάκυνθο και είναι κρίμα να μην παραδίδεται προς χρήση ενώ είναι σχεδόν ολοκληρωμένο. Που θα παρκάρουμε, όμως, εμείς, τις βάρκες, τα κότερα και τα υπερπολυτελή γιότ μας, αν η παράδοση του έργου, καθυστερήσει περαιτέρω;

ΑΠΟΨΗ
Ο τομέας της κρουαζιέρας αποτελεί τον καλύτερο τρόπο ανάδειξης και προβολής ενός τουριστικού προορισμού και μοχλό ανάπτυξης κάθε τοπικής κοινωνίας και οικονομίας.
Σε εκείνο που δεν θα διαφωνήσει κανείς, είναι στην άποψη πως το έργο για το master plan του λιμανιού από το οποίο εξαρτάται άμεσα η προβλήτα κρουαζιεροπλοίων, αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα για όλες τις δραστηριότητες σε λιμάνι και παραλιακή.
Αντί, λοιπόν, να μας απασχολεί πως θα ξεμπλοκάρει και δεν θα περιμένουμε κάθε Επιτροπή Σοφών Τεχνοκρατών να μας πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή, ασχολούμαστε με το ποιος το οραματίστηκε, ποιος το παρήγγειλε, ποιος το ξεκίνησε, ποιος έδωσε το πρώτο ευρώ, σε τι κόμμα ανήκει εκείνος που βοηθά, ποιος είναι λιγότερο ή περισσότερο “χωριάτης” και ου το καθεξής. Για αυτό και οι πολλές συσκέψεις!
Ε, λοιπόν, αυτά είναι τα τελευταία για τα οποία ο πολίτης θα αξιολογήσει κάποιον πολιτικά. Εκείνο που μετράει είναι ποιος θα έχει καταφέρει να κάνει λίγο καλύτερη την καθημερινότητά του. Όταν το αντιληφτείτε τα λέμε… χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν άνθρωποι που το “τρέχουν” και πασχίζουν.