Χάνονται 6.000.000€ για νέα στέγη σε σχολεία της Ζακύνθου

Εκπλήξεις φαίνεται πως έκρυβε η χθεσινή επίσκεψη του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων στο Δήμαρχο Ζακύνθου προκειμένου να ενημερωθεί για τις υλικοτεχνικές ανάγκες που υπάρχουν. Επίσης, για τις ενέργειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα προκειμένου να αξιοποιηθεί πλήρως το πρόγραμμα ΙΟΝ 50 που “τρέχει” η Περιφέρεια ύψους 11.500.000 για την συμπλήρωση και βελτίωση υποδομών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένων νέων έργων.
Εκείνο που μας μετέφερε ο κ. Γκούσης είναι η πρόθεση του Δήμου να συμμετάσχει στο εν λόγω πρόγραμμα υποβάλλοντας φάκελο μόνο για την ανέγερση νέου δημοτικού σχολείου στη Δερματούσα ύψους 2.5000.000€ από τα διαθέσιμα 8.500.00€. Ωστόσο, παρά την προτροπή του προς το Δήμαρχο να απορροφηθεί και το υπόλοιπο ποσό των 6.000.000€ με μελέτες και για άλλα σχολεία του νησιού ή παρεμβάσεις εκείνο που διαπίστωσε ήταν ότι δεν υπάρχει κάτι έτοιμο και συνεπώς σε λίγες ημέρες που κλείνουν οι αιτήσεις τα χρήματα δεν θα είναι πλέον διαθέσιμα, δηλαδή θα χαθούν.
Ανοίγουν δυνατότητες για νέες υποδομές στην εκπαίδευση που απαιτούν αγώνα δρόμου και υπεύθυνη αντιμετώπιση για να προλάβουμε την τελευταία ίσως ευκαιρία. Όλοι βρίσκονται κάθε χρόνο στο ίδιο έργο θεατές με τη μια πλευρά να παραπονιέται και την άλλη να υπόσχεται ότι σύντομα όλα θα τακτοποιηθούν. Όσο για την κατάσταση των σχολικών κτιρίων, το μεν πνεύμα πρόθυμο αφού παρά τις προσπάθειες του Δήμου και των ειδικών τεχνικών συνεργείων, οι εργασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί. Η παλαιότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων των σχολείων της Ζακύνθου προκαλεί διαρκώς σημαντικά προβλήματα. Οι ανάγκες επισκευών σχεδόν στα περισσότερα σχολεία, είναι τεράστιες, ωστόσο η έλλειψη κονδυλίων και προσωπικού στα τεχνικά συνεργεία είχε παγώσει τις όποιες επισκευαστικές και άλλες εργασίες.

Αυτοψίες και συναντήσεις
Ευρισκόμενος στο νησί μας για τηο προσυνέδριο της τοπικής ανάπτυξης ο κ. Γκούσης, συνοδευόμενος από τους Προϊσταμένους Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επισκέφθηκε αρκετά σχολεία μέσα στην πόλη, προκειμένου να έχει ιδίαν άποψη όσον αφορά τις κτηριακές υποδομές και την σχολική στέγη, αναφορικά με τα προγράμματα που “τρέχουν” για αναβάθμιση, βελτιώσεις κλπ.
Ακολούθως επισκέφτηκε στο γραφείο του το Δήμαρχο προκειμένου να ενημερωθεί για το τι προτίθεται να πράξει αναφορικά με τα χρήματα που υπάρχουν διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ. Αμέσως μετά ο περιφερειακός Διευθυντής δήλωσε στην εφημερίδα μας πως “υπάρχουν πολλές ανάγκες σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας, ιδιαίτερα στο 1ο Γυμνάσιο και Λύκειο και σε πολλά σχολεία της πρωτοβάθμιας. Σκοπός είναι να χρησιμοποιηθούν χρήματα που υπάρχουν διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ στο πρόγραμμα που λήγει η υποβολή προτάσεων στις 30 του μήνα και στο οποίο υπάρχουν διαθέσιμα 8.500.000 ευρώ. Σε αυτό έχουμε καλέσει τους Δημάρχους να καταθέσουν προτάσεις, μελέτες. Η πληροφόρηση που είχαμε επισκεπτόμενοι το γραφείο του Δημάρχου, είναι ότι προτίθεται να καταθέσει πρόταση για το δημοτικό σχολείο της Δερματούσσας. Αυτό αγγίζει το ποσό των 2.500.000 ευρω, όμως υπάρχει ένα διαθέσιμο ποσό ακόμα. Εμείς επιχειρήσαμε, τον προτρέψαμε να έχει μελέτες για όλα τα κτίρια. Αυτό δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή, δεν πρόκειται να γίνει τις επόμενες ημέρες γιατί θέλει προετοιμασία και χρόνο. Ανάλογα αιτήματα δεν υπάρχουν και είναι κρίμα διότι τα υπόλοιπα χρήματα δεν θα είναι διαθέσιμα, θα χαθούν. Δυστυχώς ένα ποσό σοβαρό, που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει προβλήματα στέγασης των σχολείων μας θα πάει χαμένο”

Στο περίμενε η ενεργειακή αναβάθμιση
Ο κ. Γκούσης δεν έμμεινε μόνο σε αυτό αφού εξέφρασε τον προβληματισμό του και για το γεγονός ότι θα ήθελε να ανταποκριθεί ο Δήμος είναι σε θέματα ενεργειακής αναβάθμισης για την οποία υπάρχουν δυο προγράμματα και από την Περιφέρεια αλλά και από το Υπουργείο Παιδείας που έχει χρήματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και μπορούν να ενταχθούν σχολεία. “Εδώ δεν υπάρχει όριο σε αυτό αλλά κάποια σχολεία έχουν ανταποκριθεί από μόνα τους ενώ ο Δήμος που πρέπει να ανταποκριθεί και να έχει έστω μια προμελέτη και μια πρόταση προς το υπουργείο δεν υπάρχει μέχρι τώρα καμία ενώ περιμέναμε να έχουμε προτάσεις από το καλοκαίρι” δηλώνει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης και πρόσθεσε “θεωρώ ότι είναι μια αλληγορία από πλευράς δημοτικής αρχής που δεν έχει γίνει καμία τέτοια πρόταση μέχρι σήμερα.
Παρόλα αυτά το προσπαθούμε γιατί είναι χρήματα πέρα από το ποσόν που είπαμε προηγουμένως και μπορούν να αξιοποιηθούν για να λύσουμε πολλά προβλήματα”.

Έκκληση στις Σχολικές Επιτροπές
Παράλληλα κάλεσε τις σχολικές επιτροπές να ανταποκριθούν στο θέμα της πρόσβασης ΑΜΕΑ στα σχολεία. “Είναι τραγική η κατάσταση να μην μπορούν παιδιά να έχουν πρόσβαση στο σχολείο επειδή δεν υπάρχει απλά μια ράμπα. Θεωρώ ότι μπορεί να υλοποιηθεί με την συνδρομή όλων και κυρίως της εθνικής υπηρεσίας του Δήμου” προθέτει.

“Χρειάζεται σοβαρή δουλειά”
Ενόψει του αναπτυξιακού συνεδρίου που πρόκειται να γίνει ανακοίνωσε πως υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθεί πρόγραμμα σχολικής στέγης για όλη την περιφέρεια που θα έχει πραγματικά αναπτυξιακό χαρακτήρα. “Με την έννοια ότι ο σχεδιασμός και η χωροθέτηση των σχολείων σε ένα νησί και έναν νομό δίνει και προοπτικές ανάπτυξης και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Δηλαδή όχι μόνο να επισκευάσουμε κάτι αλλά να δούμε τι θα φτιάξουμε, σε ποια περιοχή θα προωθήσουμε και μια σωστή κατανομή με την έννοια του να είναι βιώσιμη ανάπτυξη. Υπάρχει μια υπέρ συγκέντρωση μέσα στην πόλη και εδώ στην Ζάκυνθο, υπάρχουν προτάσεις να αποσυμφορηθεί το κέντρο της πόλης με έναν σχεδιασμό, πιο σοβαρό. Μια πρόταση να φτιαχτεί σχολική στέγη εκεί που υπάρχει πραγματικά ανάγκη και προοπτική ανάπτυξης. Χρειάζεται μια πιο σοβαρή δουλειά και νομίζω ότι οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να το δουν πιο σοβαρά. Εμείς το έχουμε ζητήσει, είναι ζητήματα τοπικά όπου υπάρχουν πολλές φορές διαθέσιμοι πόροι έστω και λίγοι αλλά σε τοπικό επίπεδο δεν υπάρχει η δραστηριότητα εκείνη από τους αρμόδιους φορείς για να υπάρχουν κατάλληλες προτάσεις” καταλήγει ο κ. Γκούσης.

Οι προτάσεις
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα και η αξιοποίηση του είχε τεθεί ως θέμα διαβούλευσης σε συνεδρίαση της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου, ο πρόεδρος της οποίας με τη συνδρομή του Συλλόγου Μηχανικών και της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΤΕΕ πραγματοποίησε αυτοψία σε αρκετά σχολεία. Αρκετά από αυτά καταγράφηκαν προκειμένου να γίνουν είτε παρεμβάσεις, είτε επεκτάσεις όπως αυτό του 1ου Λυκείου αλλά και της Λιθακιάς, είτε ανεγέρσεις για να στεγαστούν πχ το 5ο Δημοτικό, της Δερματούσας κ.α.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ελήφθησαν μια σειρά αποφάσεις για τον προγραμματισμό των ενεργειών που έχουν γίνει, σχετικά με την εκπόνηση μελετών που αφορούν: Α) Την ενεργειακή αναβάθμιση των Σχολικών Μονάδων. Β) Τις μελέτες για έργα υποδομής των σχολείων και Γ) τις προτάσεις για δημιουργία καινούριων διδακτηρίων. Τα προβλήματα στις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων όπως βανδαλισμοί, σπασμένες πόρτες, κακοτεχνίες σε εγκαταστάσεις, αίθουσες «κλουβιά» είναι μερικά μόνο από τα κομμάτια του πάζλ τα οποία έχουν σπάσει, στην κυριολεξία, τα νεύρα των γονιών.
Μεταξύ των προτάσεων που αξιολογήθηκαν και από την Δημοτική Επιτροπή Παιδείας για την κατασκευή του 5ου δημοτικού σχολείου θα μπορούσε να αξιοποιηθεί οικόπεδο στην Παναγούλα κάτι που μάλλον δεν θα γίνει.

Εκτός το ΕΠΑΛ
Παρόλο που το ΕΠΑΛ αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν την κοινωνία μας, με τα κτηριακά του προβλήματα να μεγαλώνουν μέρα με τη μέρα και οι μαθητές να κινδυνεύουν, κανείς δεν ενδιαφέρεται να βοηθήσει την κατάσταση και να ενταχθεί το συγκεκριμένο σχολείο σε κάποιο πρόγραμμα.
Οι μόνες παρεμβάσεις που έγιναν -και αυτές όχι σε πλήρη κλίμακα-, μέχρι σήμερα ήταν στις προκατασκευασμένες αίθουσες διδασκαλίας, στην είσοδο του σχολείου, των οποίων η κατάσταση ήταν ντροπιαστική για σύγχρονο σχολικό συγκρότημα και τα μαθήματα γίνονταν υπό συνθήκες απερίγραπτες.
Οι τουαλέτες παραμένουν δίχως πόρτες, με πεσμένους σοβάδες και κατεστραμμένα υδραυλικά. Το υπόστεγο του Γυμναστηρίου παραμένει ένα ερείπιο, με κομματιασμένους σοβάδες, σαθρή στήριξη και φαγωμένους τοίχους. Στέγαστρο, έστω και υποτυπώδες, για την αναμονή των μαθητών που περιμένουν τα λεωφορεία για να επιστρέψουν στα σπίτια τους, δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί, ενώ η είσοδος παραμένει «καρμανιόλα», με άμεση πρόσβαση στο οδόστρωμα της Εθνικής Οδού, δίχως κιγκλίδωμα και δίχως κάποια προστατευτική κατασκευή.
Οι διαμαρτυρίες μαθητών είναι συνεχείς και άκρως πολιτισμένες για το μέγεθος των προβλημάτων του κτιρίου. Ωστόσο, τα έργα ακόμη παραμένουν στα χαρτιά και το ΕΠΑΛ, συνεχίζει να θυμίζει μισογκρεμισμένο κτίριο και οι μαθητές του παιδιά ενός κατώτερου Θεού με τα οποία ορισμένοι δεν χρειάζεται να ασχολούνται και να δίνουν λύσεις.