ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ | Θετικά τα μηνύματα απο τη Βρετανία στην WTM

Λαμπρή είναι η προοπτική που δίνουν στο τουριστικό γίγνεσθαι του νησιού μας, οι δεκάδες χιλιάδες τουριστικοί πράκτορες και επισκέπτες της μεγαλύτερης έκθεση παγκοσμίως, της World Travel Market.
Ένας πραγματικός πόλος έλξης μεγάλου αριθμού επισκεπτών, αφού συγκέντρωσε διακεκριμένους επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας από όλον τον κόσμο και άσκησε ιδιαίτερη επιρροή στην τουριστική αγορά των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Μια διοργάνωση όπου μαζί με την έκθεση του Βερολίνου αποτελούν το βασικότερο δείκτη για την πορεία του τουρισμού στην επερχόμενη σεζόν. Ταυτόχρονα δίνουν μια πρώτη “γεύση” από τις τάσεις της ζήτησης και των κρατήσεων που θα υπάρξουν. Πέρα, δε, από τα νεότερα για την πορεία των προκρατήσεων κυρίως από τη Βρετανική αγορά για το 2018, η παρουσία μας κρίθηκε ιδιαίτερα σημαντική.
Σε αυτό το “ζωντανό” τετραήμερο γεγονός για τουριστικές επιχειρήσεις, το οποίο παρουσίασε ένα ευρύ φάσμα των προορισμών και των τομέων της βιομηχανίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και στους διεθνείς επαγγελματίες ταξιδιού συμμετείχε δυναμικά και η Ζάκυνθος.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, αφου σε ότι, δε, αφορά το νησί μας, το ενδιαφέρον των Βρετανών είναι ιδιαίτερα αυξημένο, αν λάβει κανείς υπόψη του πως μόνο το φετινό καλοκαίρι ξεπέρασαν τις 500.000 οι Άγγλοι τουρίστες που έφθασαν με πτήσεις τσάρτερς στη Ζάκυνθο.
Τα μηνύματα που έρχονται φέτος από τη διοργάνωση (όπου συμμετέχουν κορυφαίοι ταξιδιωτικοί οργανισμοί, αλλά και οι μεγαλύτεροι τουριστικοί προορισμοί) για τον ελληνικό Τουρισμό επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις πως και το 2018 θα είναι εξίσου θετικό από πλευράς ζήτησης.

Προκρατήσεις
Με την επίγνωση, λοιπόν, πως “όλα ξεκινούν από το Λονδίνο”, στη Βρετανική πρωτεύουσα βρέθηκαν αρκετοί τουριστικοί επιχειρηματίες του νησιού μας προκειμένου να παρακολουθήσουν τις εργασίες της. Αν και το μεγαλύτερο μέρος των συμφωνιών και συμβολαίων με τους βρετανούς τουρ οπερέιτορς έχει ήδη συναφθεί, πολλοί επιχειρηματίες και επαγγελματίες ταξίδεψαν στο Λονδίνο για να παρακολουθήσουν ή να συμμετέχουν στην έκθεση. Και τούτο αφού παραδοσιακά στο περιθώριό της γίνονται σημαντικές συναντήσεις, αλλά και ανταλλαγές απόψεων για τις διεθνείς τουριστικές τάσεις.
Εξαιρετικά ενθαρρυντικά είναι τα πρώτα μηνύματα των προκρατήσεων, που δίνουν όλοι οι tour operators, στις επαφές τους με τους τουριστικούς παράγοντες, στο περιθώριο της World Travel Mαrket που δηλώνουν απερίφραστα ότι το 2018 θα είναι μια καλή χρονιά για τον τουρισμό.
Σύμφωνα πάντως με την πρώτη ενημέρωση που υπάρχει από όσους βρέθηκαν ήδη στο Λονδίνο, το κλίμα είναι ιδιαίτερα θετικό, αφού και φέτος ως προορισμός κρατήσαμε υψηλά τον πήχη της ζήτησης, διατηρήσαμε τις τιμές σταθερές και να βελτιώσαμε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Προκρατήσεις και Brexit
Επιφυλακτικοί μεν, αισιόδοξοι δε, προσήλθαν ξενοδόχοι και πράκτορες στα ραντεβού τους με τους μεγάλους tour operators, ταξιδιωτικά γραφεία και τις αεροπορικές εταιρείες που συμμετείχαν στην έκθεση και που σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν τις διεθνείς τουριστικές εξελίξεις της χρονιάς που έρχεται. Η επιφυλακτικότητα των επιχειρηματιών του κλάδου έχει κυρίως να κάνει με το brexit, ωστόσο είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπορέσει κανείς να προβλέψει στα αλήθεια ποιες θα είναι οι προεκτάσεις του, στην ευρύτερη οικονομική αγορά της Ευρώπης. Οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν ότι, όχι μόνο δεν έχει επηρεάσει, αλλά και οι κρατήσεις, από τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα, από τη Βρετανία παραμένουν εξίσου ισχυρές με τα προηγούμενα χρόνια και πιθανότατα και ισχυρότερες. Άλλωστε, πάντα ήταν ένα στοιχείο που αυξομειωνόταν και έχει να κάνει με την συναλλαγματική ισοτιμία της Λίρας απέναντι στο Ευρώ. Και πριν το Βrexit, η Βρετανία διατηρούσε το δικό της νόμισμα, και το νόμισμα αυτό ήταν πάντοτε αντικείμενο αυξομειώσεων από χρονιά σε χρονιά, ένας παράγοντας που κανείς δε μπορούσε να προβλέψει. Οι tour operators αγοράζουν από την προηγούμενη χρονιά το συνάλλαγμα και κλείνουν τις τιμές για την επόμενη χρονιά, με αποτέλεσμα να έχουν μια σταθερή φόρμουλα υπολογισμού για τον τρόπο που τιμολογούν τις διακοπές. Αρα κάποια αλλαγή στην ισοτιμία δεν θα επηρεάσει τα πακέτα, παρά μόνο ίσως την κατανάλωση επιτόπου. Παρόλα αυτά υπάρχει ικανοποίηση από τους επιχειρηματίες του χώρου, καθώς όλα δείχνουν πως και ο αριθμός των αφίξεων ενισχύεται σημαντικά (λόγω και της διεύρυνσης των πτήσεων από τις αεροπορικές εταιρείες με την προσθήκη νέων προορισμών) και πως η τουριστική περίοδος διευρύνεται, κάτι που αποτελούσε το αδύναμο σημείο του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια.

Το περίπτερο
Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, συμμετείχε με δικό της αυτόνομο περίπτερο, ώστε να δώσει τη δυνατότητα στους φορείς και επαγγελματίες της, να συναντηθούν με τους συνεργάτες τους και λοιπούς παράγοντες στη σημαντική αυτή έκθεση. Αυτός άλλωστε είναι και ο κύριος σκοπός της συμμετοχής, δηλαδή να συναντώνται οι παράγοντες της προσφοράς με τους παράγοντες της ζήτησης (tour-operators, πράκτορες, δημοσιογράφους, bloggers κ.λ.π).
Πέραν από το πλούσιο διαφημιστικό υλικό, τις αντιπροσωπευτικές αφίσες με ονοματολογία των νησιών μας, υπήρξε και QR code, ώστε όποιος ήθελε ελάμβανε διαφημιστικό περιεχόμενο μέσω κινητού τηλεφώνου και tablet, καθώς και ιστοσελίδες της ΠΙΝ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (site, facebook, twitter) αλλά και άλλες παραπομπές (links), που οδηγούσαν σε βίντεο και φωτογραφικό υλικό.

ΜΑΣ ΔΗΛΩΣΑΝ…
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΛΠΟΝΔΙΝΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΑΡΚΑΔΙΩΝ

“Τα μηνύματα εδώ στο Λονδίνο, ακούγονται θετικά, εντούτοις είναι άξιες μελέτης, οι τάσεις που διαμορφώνονται στην τουριστική βιομηχανία με τη νέα εποχή του brexit και τις καθόλου αμελητέες, αλλά αντίθετα δυσάρεστες συνέπειες της, στο τουρισμό μας. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι και η πτώση της στερλίνας είναι ένας από τους παράγοντες που θα επηρεάσει σημαντικά. Από την άλλη δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι ένας ευάλωτος τομέας και ένα ασταθές περιβάλλον που δημιουργεί ανασφάλεια, σύγχυση και αβεβαιότητα στους ταξιδιώτες τον επηρεάζει. Είναι πολλά τα θέματα που τον επηρεάζουν, αλλά που μπορούμε να τα διαχειριστούμε με κοινή σύμπραξη. Οι εκτιμήσεις, κάνουν λόγο για αύξηση στις προκρατήσεις”.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΛΙΤΗΣ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ

“Η παρουσία της Ζακύνθου ήταν αρκετά καλή, ήταν καλό το περίπτερο των Ιονίων, ήταν αρκετοί Ζακυνθινοί επιχειρηματίες και τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι. Οι προκρατήσεις είναι αρκετά καλές, δείχνουν ότι θα έχουμε ακόμα μια καλή χρονιά, όπως δείχνουν τα στοιχεία χωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένες στατιστικές, αλλά γενικά ξέρουμε συζητώντας και με τους συνεργάτες πως πάει καλά η Ζάκυνθος, πουλάει καλά. Το Brexit τους ανησυχεί πάρα πολύ, η ελεύθερη διακίνηση των τουριστών και αν θα μπουν διάφοροι περιορισμοί θα δημιουργήσουν πρόβλημα, προς το παρόν δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, αλλά μας ανησυχεί αυτό. Και φυσικά η λίρα η οποία κάνει πιο ακριβούς τους προορισμούς. Οπότε γενικά καλά αλλά με συγκρατημένη αισιοδοξία’’

ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΥΔΑΚΗΣ
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

“Η Ζάκυνθος ήταν παρούσα, μέσω των επιχειρηματιών που ήταν εκεί και μέσω της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Οι προκρατήσεις, κυρίως από την βρετανική αγορά, που είναι και η χώρα που κάνει την έκθεση, είναι εξαιρετικές αυτή τη στιγμή και μάλιστα, τα ποσοστά προκρατήσεων που έχουμε τώρα είναι ακόμα υψηλότερα από τα περσινά ποσοστά αυτή την εποχή. Όλα δείχνουν ότι η βρετανική αγορά θα έχει μια εξαιρετική παρουσία. Υπάρχουν κάποιοι tour operator, οι οποίοι ακόμα και τώρα που έχουν ολοκληρωθεί τα συμβόλαιά τους για τι 2018, ζητούν συμπληρωματικά δωμάτια από ξενοδοχεία της Ζακύνθου. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπορέσει κανείς να προβλέψει στα αλήθεια ποιες θα είναι οι προεκτάσεις του Βrexit, στην ευρύτερη οικονομική αγορά της Ευρώπης”.