Παιδική παχυσαρκία

Ελένη Γελαδά
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Ευγενίδου 4, 2ος όροφος
Τηλ.: 26951 01611

Τις τελευταίες δεκαετίες η παιδική παχυσαρκία έχει χαρακτηριστεί ως επιδημία.
Η χώρα μας, δυστυχώς κατέχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας μεταξύ των υπόλοιπων Ευρωπαικών χωρών.
Σχεδόν 1 στα 3 παιδιά στην Ελλάδα είναι υπέρβαρα, ενώ 4 στα 10 παιδιά είναι παχύσαρκα.
Το συγκεκριμένο ζήτημα φαίνεται να έχει πια την απαραίτητη προσοχή όλων μας .

Πως ορίζεται η παιδική παχυσαρκία
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ως «υπέρβαρο» και «παχυσαρκία» ορίζεται η μη φυσιολογική ή υπερβολική συσσώρευση σωματικού λίπους που μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την υγεία ενός ατόμου.
Στα παιδιά υπάρχουν ειδικές καμπύλες ανάπτυξης που εκτιμούν τον Δείκτη Μάζας Σώματος των παιδιών ανά ηλικία.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις παιδικής παχυσαρκίας
Οι επιπτώσεις της παιδικής παχυσαρκίας διακρίνονται σε σωματικές αλλά και ψυχολογικές
Σωματικές επιπτώσεις
•Καρδιαγγειακά νοσήματα
•Σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ,
• Μυοσκελετικά προβλήματα
•Μεταβολικά νοσήματα
•Αναπνευστικά προβλήματα (Άσθμα , άπνοια ύπνου, κ.α)
•Αυξημένη χοληστερόλη

Μερικές, μάλιστα, από αυτές τις ασθένειες αναπτύσσονται σταδιακά και αμετάκλητα κατά την παιδική ηλικία αλλά εκδηλώνονται πολύ αργότερα, στην ενήλικη πλέον ζωή.
Ψυχολογικές επιπτώσεις
•Χαμηλή αυτοεκτίμηση
• Αρνητική εικόνα σώματος
• Πειράγματα και εκφοβισμός
•Κοινωνικός αποκλεισμός
•Κατάθλιψη

10 βοηθητικές συμβουλές για γονείς:
• Προσπαθήστε πρώτα να βελτιώσετε τις δικές σας διατροφικές συνήθειες.
Τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται όλες τις συμπεριφορές των γονέων τους , συμπεριλαμβανομένων και των διατροφικών . Για αυτό σημαντικό είναι η υιοθέτηση της υγιεινής διατροφής να γίνεται καθημερινά από όλο το οικογενειακό περιβάλλον.
•Εστιάστε στην καθιέρωση ενός υγιεινού τρόπου ζωής, και όχι στην εμφάνιση του παιδιού σας ή στο νούμερο της ζυγαριάς.
•Φτιάξτε υγιεινές παραλαγές των αγαπημένων τους junk food . Για παράδειγμα, φτιάξτε εσείς στο παιδί σας, πίτσα με τυρί χαμηλό σε λιπαρά και φέτες βραστής γαλοπούλας ή μπέργκερ με σπιτικό μπιφτέκι. Ακόμα μπορείτε να φτιάξετε τις αγαπημένες τους πατάτες σε λαδόκολλα στο γκρίλ , απογευγοντας το τηγάνισμα.
•Στηρίζετε πάντοτε ψυχολογικά το παιδί σας. Η εικόνα που έχουν τα παιδιά για τον εαυτό τους διαμορφώνεται μέσα από τα αισθήματα που εκδηλώνουν οι γονείς τους γι’αυτά. Αποδεχθείτε το παχύσαρκο παιδί με το οποιοδήποτε υπερβάλλον βάρος και βοηθήστε το, πριν από όλα, να νιώσει καλά το ίδιο. Τονίστε τα «δυνατά» και θετικά σημεία του παιδιού, ώστε να κτιστεί η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή του σε θέματα άσχετα με το βάρος.
•Φροντίστε το παιδί σας να καταναλώνει καθημερινά πρωινό. Το πρωινό αποτελεί ένα κύριο γεύμα που δεν πρέπει να παραλείπεται. Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα. Επίσης, έρευνες δείχνουν πως το πρωινό γεύμα συνδέεται και με καλύτερη απόδοση στο σχολείο.
•Βοηθήστε το παιδί να βρει μια δραστηριότητα που να του αρέσει ώστε να ασκείται ευχάριστα και όχι αναγκαστικά.
•Να αποφεύγεται η κατανάλωση φαγητού και snacks βλέποντας τηλεόραση, γιατί είναι πολύ πιθανό να καθηστερίσει το αίσθημα κορεσμού και να φάνε παραπάνω απ’ όσο έχουν πραγματικά ανάγκη.
•Σιγουρευτείτε ότι τα παιδιά έχουν μια ισορροπημένη διατροφή και εκτός σπιτιού. Ετοιμάστε εσείς το κολατσιό για το σχολείο ή ακόμα καλύτερα παρέα με το παιδί σας.
•Γιορτάστε την επιτυχία σας. Όταν το παιδί σας επιτυγχάνει κάποιο στόχο, π.χ. να ζητά φρούτα αντί για μπισκότα μετά το σχολείο- είναι σημαντικό εκτός από την προσοχή σας, να του προσφέρετε μια επιβράβευση.Σκεφτείτε υγιεινούς τρόπους για να γιορτάσετε την επιτυχία σας π.χ. να δείτε μια ταινία όλοι μαζί ή να πάτε μια βόλτα. Είναι σημαντικό να αισθανθείτε ότι ο υγιεινός τρόπος ζωής είναι διασκεδαστικός.
•Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε κάποιες τροφές ως επιβράβευση των παιδιών (πχ “αν είσαι καλό παιδί θα σου πάρω σοκολάτα”). Αυτή η τακτική, θα κάνει το παγωτό ή την σοκολάτα ακόμα πιο επιθυμητά.Έτσι ,από μικρή ηλικία συνηθίζουν ότι κυρίως η γλυκιά γεύση αποτελεί ‘’βραβείο΄΄όταν καταφέρνουν κάτι και αυτή η συνήθεια είναι πιθανό να υπάρχει και στην ζωή τους ως ενήλικες.

Γενικά, στα παιδιά δεν πρέπει να εφαρμόζονται σκληρές και εξαντλητικές δίαιτες , οι οποίες μπορούν να γίνουν ακόμα και επικίνδυνες. Το κάθε παιδί έχει ξεχωριστές ενεργειακές ανάγκες και είναι πολύ σημαντική η κάλυψη των θρεπτικών και ενεργειακών του αναγκών για την σωστή σωματική και πνευματική τους ανάπτυξη.
Προσέξτε τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών σας ‘’σήμερα’’ , για να έχουν ένα υγιές’’ αύριο’’.

φωτο: in2life