Διατροφή στο σχολείο

Ελένη Γελαδά
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Πτυχιούχος ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης

Ο Σεπτέμβριος πλέον έφτασε, και σε λίγες ημέρες πολλά παιδιά σε όλη τη χώρα θα ετοιμάσουν τις σχολικές τους τσάντες με όλα τα απαραίτητα σχολικά εφόδια και το τάπερ με το κολατσιό τους για τις ώρες που θα βρίσκονται στο σχολείο.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό το γεύμα στο σχολείο?
Οι ώρες που βρίσκονται τα παιδιά στο σχολείο είναι αρκετές. Κατά την διάρκεια των ωρών αυτών τα παιδιά πρέπει να ανταπεξέλθουν στα μαθήματα τους αλλά και σε σωματικές δραστηριότητες. Ο εγκέφαλος πρέπει να βρίσκεται σε εγρήγορση και να έχει συνεχώς την ικανότητα της απομνημόνευσης . Για την σωστή λειτουργία και συγκέντρωση του εγκεφάλου τους χρειάζονται ‘’καύσιμα’’ που θα τροφοδοτήσουν το εγκέφαλο και τους μυς τους με τα απαραίτητα ποσά ενέργειας και θρεπτικών συστατικών για την σωστή σωματική και πνευματική τους απόδοση.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό να λάβει την ενέργεια που χρειάζεται το παιδί από υγιεινά τρόφιμα?
Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τον εγκέφαλο μας με μια μηχανή και την τροφή μας με ‘’καύσιμα’’ που έχει ανάγκη ο εγκέφαλος και οι μυς μας για να λειτουργούν. Ένα υγιεινό τρόφιμο λειτουργεί για το σώμα σαν ένα καύσιμο υψηλής ποιότητας. Τρόφιμα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά βοηθούν τον εγκέφαλο να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του. Αντίθετα ενα ανθυγιεινό τρόφιμο μπορεί να αποδώσει μεγάλα ποσά ενέργειας αλλά θα είναι φτωχό σε θρεπτικά συστατικά ,δηλαδή θα είναι ένα καύσιμο χαμηλής ποιότητας που θα δυσχεραίνει την λειτουργία του σώματος και εγκεφάλου. Επίσης , η συχνή επιλογή ανθυγιεινών τρόφιμων μπορεί να οδηγήσει εύκολότερα σε αύξηση του σωματικού λίπους και σε παιδική παχυσαρκία

Τι να επιλέξει το παιδί μου από το κυλικείο του σχολείου ?
•Τοστ ή σάντουιτς με τυρί και λαχανικά
•Κουλούρι τύπου Θεσσαλονίκης ολικής αλέσεως, κριτσίνια ή κράκερ ολικής αλέσεως
•Φρούτα και φυσικούς χυμούς χωρίς προσθήκη ζάχαρης
•Ξηρούς καρπούς ανάλατους και αποξηραμένα φρούτα
•Μπάρες δημητριακών ολικής άλεσης
•Γιαούρτι ή γάλα ή smoothies με βάση το γάλα ή το γιαούρτι και φρούτα μέσα
•Για γλυκό θα μπορούσε να επιλέξει ατομική μερίδα σταφιδόψωμο, σοκολάτα υγείας (των 30γρ), ρυζόγαλο αν υπάρχει ή παστέλι

Υγιεινές σπιτικές επιλογές για το διάλειμμα
Τις μέρες που έχετε την δυνατότητα να ετοιμάσετε εσείς το κολατσιό του παιδιού σας μπορείτε να επιλέξετε :
•Φρούτα με παστέλι
•Γλυκό τοστ με ταχίνι , μέλι και μπανάνα
•Κρέπα με αραβική πίτα με λίγο φυστικοβούτυρο και μπανάνα
•Σπιτικά μπισκότα βρώμης με ξερά φρούτα ή σπιτικό κέικ ολικής αλέσεως με πορτοκάλι
•Σάντουιτς με τυρί ,αυγό , κοτόπουλο και λαχανικά
•Γεμιστές ριζογκοφρέτες με ταίνι και κακάο
•Σπιτικές πίτες με τυρί και λαχανικά (σπανακόπιτα , τυρόπιτα)

Πως είμαι σίγουρος ότι το παιδί μου θα επλέξει ένα υγιεινό τρόφιμο ?
Μιλήστε και αφιερώστε χρόνο στο να εξηγήσετε τα παιδιά σας τα οφέλη της υγιεινής διατροφής για το σώμα τους καθώς και την υιοθέτηση υγιεινού τρόπου διατροφής από όλη την οικογένεια. Έτσι, υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες το παιδί σας να στραφεί σε μια υγιεινή επιλογή. Η παιδική ηλικία είναι η πλέον κατάλληλη ώστε το παιδί να ‘’διδαχτεί΄΄ να τρέφεται υγιεινά και να ‘’γίνει μια καλή συνήθεια’’ που θα το ακολουθεί και στην ενήλικη ζωή του. Η υιοθετήση σωστών διατροφικών συνήθειών μειώνει σημαντικά κίνδυνο εμφάνισης παχυσαρκίας καθώς και διάφορων νοσημάτων που οφείλονται σε αυτή.
Προσέξτε τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών σας ‘’σήμερα’’ , για να έχουν ένα υγιές’’ αύριο’’.