ΖΑΚΥΝΘΟΣ: ΙΣΧΥΡΟ BRAND NAME | Μεμονωμένα γεγονότα δεν αλλάζουν τον κανόνα

Το τραγικό περιστατικό της άγριας δολοφονίας του νεαρού Αμερικανού στο Λαγανά, αν και μεμονωμένο, όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι αρχών και φορέων, κινδύνεψε να χαντακώσει τη Ζάκυνθο ως προορισμό. Το θέμα έλαβε έκταση στα εγχώρια και κυρίως τα διεθνή ΜΜΕ και όχι άδικα, λόγω της βιαιότητάς του και του παραλογισμού που το συνόδευε. Ωστόσο η Ζάκυνθος κατάφερε να επιβιώσει και από αυτό το “χτύπημα” και να διατηρήσει τη θέση της στην κορυφή των τουριστικών προορισμών στην Ελλάδα και στον υπόλοιπο πλανήτη. Το δυνατό brand name του νησιού υπερίσχυσε των αρνητικών σχολίων που περιορίστηκαν στην αναρχία και μάλιστα μίας μερίδας επιχειρηματιών αλλά και θαμώνων που φαίνεται να αδιαφορούν όχι μόνο για το παρόν και το μέλλον του νησιού αλλά και για την ίδια την ανθρώπινη ζωή -και όχι μόνο λόγω του συγκεκριμένου περιστατικού. Αυτό που αποτελεί επομένως επιτακτική ανάγκη είναι να σταματήσουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, να λάβουμε μέτρα σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο εξουσίας ώστε να μπει φρένο στις έξωθεν κραυγές (συχνά δικαιολογημένες), για το κράτος εν κράτει στο Λαγανά. Το στοίχημα είναι μεγάλο αλλά παραμένει στο χέρι μας να το κερδίσουμε.

Μαζί με τα ξερά…
Λίγα μόλις εικοσιτετράωρα από τον αποτρόπαιο χαμό του νεαρού τουρίστα στο Λαγανά, η Ζάκυνθος προσπαθεί να συνέλθει από το “μούδιασμα” και να επανέλθει στους κανονικούς καλοκαιρινούς της ρυθμούς. Τα νούμερα παραμένουν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, οι αφίξεις δεν επηρεάστηκαν στο παραμικρό και οι φωνές που μιλούν για μεμονωμένο περιστατικό ακούγονται ολοένα πιο δυνατά. Για να μην καούν ωστόσο και τα χλωρά μαζί με τα ξερά, απαιτούνται θαρραλέες αποφάσεις, πρωτοβουλίες και ενέργειες από όλες τις πλευρές.
Οι πρώτοι που αντέδρασαν ήταν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες του τουρισμού στο Λαγανά, εκείνοι που διατηρούν τις επιχειρήσεις τους λίγο πιο μακριά από ένα συγκεκριμένο τμήμα του κεντρικού δρόμου όπου έχει χαθεί κάθε μέτρο και κάθε έλεγχος. “Η Ζάκυνθος είναι πραγματικά ένα νησί φιλόξενο και αγαπητό και για δεκαετίες φιλοξενεί εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο», λέει η πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά, Χριστίνα Τετράδη. «Εδώ μιλάμε για ένα πολύ συγκεκριμένο πρόβλημα, σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο του κεντρικού δρόμου του Λαγανά που γι’ αυτό κινδυνεύει ολόκληρη η Ζάκυνθος και περισσότερο ο ίδιος ο Λαγανάς», προσθέτει.

Το τουριστικό μοντέλο
Οπως εξηγεί η κα Τετράδη, το συγκεκριμένο μοντέλο τουρισμού που χαρακτηρίζει το Λαγανά, αυτό που αμαυρώνει θλιβερά τη φήμη της περιοχής και ολόκληρου του νησιού αφορά το 1/3 της έκτασης του κεντρικού δρόμου του Λαγανά. «Στο δικό μου κατάλυμα έχουμε οικογένειες με μικρά παιδιά αλλά και ζευγάρια. Επομένως το μοντέλο του Λαγανά δεν ισχύει σε όλη του την έκταση, αλλά σε ένα μικρό χώρο του».
Διευκρινίζει ωστόσο κάτι πολύ σημαντικό: “δεν είναι απαραίτητα σκοπός να αλλάξει το μοντέλο αυτό, δηλαδή της ξέφρενης διασκέδασης με νέους, απεναντίας είναι ένα πολύ πετυχημένο μοντέλο, μοντέρνο, θετικό, δίνει άλλη ώθηση σε μία περιοχή που μπορεί μάλιστα μέχρι και κοσμοπολίτικη να χαρακτηριστεί. Αρκεί οι επισκέπτες της περιοχής αυτής να μην ξεφεύγουν και κυρίως να μην παροτρύνονται, από ορισμένους, να ξεφύγουν. Αν λοιπόν τηρούνται αυστηρά οι κανόνες από όλους μας, δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο ή δραστικότερο, του τύπου να καταργηθεί το μοντέλο του Λαγανά“, τονίζει η κα Τετράδη.

Δεν αλλοιώνεται η καλή φήμη
Ανάλογου ύφους και περιεχομένου δηλώσεις έκανε πρόσφατα ο Θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, Σπύρος Γαλιατσάτος. Τόνισε δε πως το όνομα και η καλή φήμη της Ζακύνθου, ως οικογενειακού προορισμού, δεν μπορεί να καταστραφεί έτσι εύκολα, από μεμονωμένα περιστατικά. Οσο για τον ίδιο τον Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, Θοδωρή Γαλιατσάτο δηλώνει: “Είναι αναμφίβολα ένα τραγικό γεγονός που μας συγκλονίζει ως κοινωνία, ως αυτοδιοίκηση και Περιφερειακή αρχή, και να είστε βέβαιοι ότι όποια μέτρα ή τρόποι υπάρχουν για περαιτέρω ενεργοποίησή μας, τα εξετάζουμε ήδη καθώς η προτεραιότητά μας είναι οι επισκέπτες του νησιού μας να απολαμβάνουν την φιλοξενία μας, τις ομορφιές του τόπου μας, τις ήσυχες και ασφαλείς διακοπές τους, εξαλείφοντας ακόμη και τα ελάχιστα περιστατικά που δεν χαρακτηρίζουν το νησί”.
Ακόμη γλαφυρότερα εκφράστηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Ζακύνθου, Λ. Νιοτόπουλος, λέγοντας χαρακτηριστικά: “Το να καταδικάζεται ολόκληρο το νησί για ορισμένα μεμονωμένα περιστατικά στο Λαγανά, είναι σαν να καταδικάζει κανείς τις σπουδές στις Ηνωμένες Πολιτείες, επειδή κατά καιρούς σημειώνονται μεμονωμένα περιστατικά μαθητών ή φοιτητών που εισβάλλουν σε σχολικούς χώρους με όπλα και σκοτώνουν ή τραυματίζουν συμμαθητές τους”. Και πρόσθεσε: “Οι γενικεύσεις είναι λανθασμένες και επικίνδυνες και σε καμία περίπτωση δεν βοηθούν στην αλλαγή του κλίματος”.

“Απογείωση” στις αφίξεις για το Αεροδρόμιο
Ωραία και μόνη η Ζάκυνθος όχι απλά εξακολουθεί να κυριεύει καθένα αλλά και να απογειώνεται ως προορισμός από τους πρώτους κιόλας μήνες της φετινής σεζόν σύμφωνα με τη δημοσιοποίηση των στατιστικών στοιχείων της κίνησης των τουριστών το μήνα Μάιο, στον κρατικό Αερολιμένα Ζακύνθου. Σύμφωνα με τα με τα στοιχεία που έδωσε η Fraport για το διεθνές αεροδρόμιο Ζακύνθου για το Ιούλιο, η αύξηση που καταγράφεται είναι 21,4% .
Υπενθυμίζουμε πως ο Μάης μπήκε και αυτός με το “δεξί” καταγράφοντας αύξηση 27,4% (προσεγγίζει το Μάιο του 2013 που θεωρείται ο καλύτερος της τελευταίας 15ετίας με ποσοστό 33,92%), μετά τον Απρίλη που είχε καταγράψει άνοδο 56,9%.

Ανοδικά…
Η γεύση που εξακολουθούν να αφήνουν στην τουριστική οικογένεια του νησιού τα στοιχεία είναι πως η κίνηση των πτήσεων τσάρτερς ακολουθεί ανοδική πορεία.
Τριάντα τρις χιλιάδες επτακόσιοι εξήντα πέντε, περισσότεροι, επιβάτες εξωτερικού και εσωτερικού σε σύγκριση με πέρυσι έφθασαν φέτος στο αεροδρόμιο μας. Έτσι, λοιπόν, το φετινό Ιούνιο είχαμε συνολικά 2.037 πτήσεις (πέρυσι 1.728) που μετέφεραν 293.466 άτομα (πέρυσι 241.747 άτομα). Από αυτές 1.789 εξωτερικού (πέρυσι 1.528) που μετέφεραν 282.586 ταξιδιώτες (233.719 πέρυσι), ενώ προσγειώθηκαν 248 αεροσκάφη εσωτερικού που μετέφεραν 10.860 επιβάτες, έναντι 200 αεροσκάφη και 7.830 επιβάτες πέρυσι. Αντίστοιχα ο περυσινός Ιούνιος έκλεισε με 763 πτήσεις και 122.802 επιβάτες σε σχέση με το περυσινό όπου είχαμε 722 αεροσκάφη και 119.093 επιβάτες. Επίσης, προσγειώθηκαν 89 αεροσκάφη εσωτερικού που μετέφεραν 3.865 επιβάτες, έναντι 3.740 πέρυσι.

Οι χώρες προέλευσης
Αναλυτικότερα, η κίνηση, ανά χώρα, διαμορφώθηκε ως εξής: Αίγυπτος: 10, Αυστρία: 3.627, Βέλγιο: 1.390, Γαλλία: 2, Γερμανία: 2.577, Δανία: 3.045, Ελβετία: 1.436, Εσθονια: 347, Ιρλανδία: 749, Ισραήλ: 724, Ιταλία: 3.949, Κροατία: 2, Λευκορωσία: 706, Μεγάλη Βρετανία: 66.860, Μολδαβία: 166, Νορβηγία: 1.466, Ολλανδία: 10.405, Ουγγαρία: 2.680, Ουκρανία: 2, Πολωνία: 24.504, Ρουμανία: 3.023, Ρωσία: 1.940, Σερβία: 848, Σλοβακία: 1.415, Σλοβενία: 507, Σουηδία: 4.800, Τσεχία: 9.167, και Φινλανδία: 1.235 επιβάτες.
Αντίστοιχα για το 2016, η κίνηση, ανά χώρα, διαμορφώθηκε ως εξής: Αυστρία: 3.349, Βέλγιο: 1.592, Βουλγαρία: 0, Γαλλία: 510, Γερμανία: 1.407, Δανία: 2.683, Ελβετία: 1.080, Ιρλανδία: 732, Ισραήλ: 844, Ιταλία: 2.973, Λευκορωσία: 789, Μεγάλη Βρετανία: 59.093, Νορβηγία: 1.549, Ολλανδία: 8.388, Ουγγαρία: 1.871, Πολωνία: 17.283, Ρουμανία: 2.282, Ρωσία: 2.135, Σερβία: 747, Σλοβακία: 535, Σλοβενία: 438, Σουηδία: 3.899, Τσεχία: 7.319, και Φινλανδία: 1.304 επιβάτες.
Αντίστοιχα για το 2015 η κίνηση, ανά χώρα, διαμορφώθηκε ως εξής: Αυστρία: 4.274, Βέλγιο: 2.229, Βουλγαρία: 291, Γαλλία: 606, Γερμανία: 985, Δανία: 1.984, Ελβετία: 1.698, Ιρλανδία: 895, Ισραήλ: 801, Ιταλία: 1.672, Λευκορωσία: 1.226, Μεγάλη Βρετανία: 56.378, Νορβηγία: 1.022, Ολλανδία:7.381, Ουγγαρία: 1.920, Πολωνία:16.613, Ρουμανία: 3.003, Ρωσία: 1.599, Σερβία: 803, Σλοβακία: 343, Σλοβενία: 728, Σουηδία: 3.870, Τσεχία: 7.990, και Φινλανδία: 661 επιβάτες.