ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ | “Εύηχον” και Πύργος του Δομενεγίνη

Του Παναγιώτη Καμίλου

Με έκπληξη πληροφορήθηκα την ανακοίνωση που εξέδωσε η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ζακύνθου με αφορμή την πολιτιστική εκδήλωση που διοργάνωσε και ολοκλήρωσε το Καλλιτεχνικό Εργαστήρι “Εύηχον” στον ιδιωτικό χώρο του εστιατορίου “Domenicale” που γειτνιάζει με τον αναστηλωμένο και διατηρητέο ιστορικό “Πύργο Δομενεγίνη”.
Την έκπληξη μου αυτή την ενισχύει η άποψη που έχω σχηματίσει για πρωτοβουλίες και ενέργειες καθόλα θετικές της Προϊστάμενης της κ. Μερκούρη με παρεμβάσεις καίριες και ουσιαστικές σε πολλά θέματα και τομείς της αρμοδιότητας της.
Δεν γνωρίζω αν η κείμενη νομοθεσία καθορίζει όρους και προϋποθέσεις εκδηλώσεων ή δράσεων για τους χώρους ιδιωτών αν αυτοί γειτνιάζουν με διατηρητέα κτίρια όπως ο εν λόγω Πύργος και διατηρώ σε αυτό την επιφύλαξη μου αν και στον χώρο του ίδιου του μνημείου (και όχι παρακείμενου ιδιωτικού χώρου) της Φανερωμένης έχουν λάβει χώρα πληθώρα παρόμοιων εκδηλώσεων και μάλιστα χωρίς σχετική άδεια εξ’ όσων γνωρίζω.

Η εν λόγω εκδήλωση δεν χρησιμοποίησε (δεν έλαβε χώρα) ούτε τον ίδιο τον Πύργο αλλά ούτε και τον περιβάλλοντα χώρο του ίδιου του πύργου όπως καταφανώς αποδεικνύει και η πληθώρα του φωτογραφικού υλικού που σας παραθέτω. Παρόλα αυτά με εκπλήσσει η σφοδρότητα και η οξύτητα της ανακοίνωσης από την στιγμή κατά την οποία αφ’ ενός η εκδήλωσή έγινε σε ιδιωτικό χώρο, αφετέρου η εκδήλωση όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση της, ήταν καθαρά πολιτιστικού χαρακτήρα στην οποία συμμετείχαν μικρά παιδιά και το μικρό ρεπερτόριο τους αποτελείτο από μουσικά στοιχεία Χατζηδάκη, Θεοδωράκη, Δημήτρη Λάγιου και ποίηση Σεφέρη.
Μάλιστα σε απόλυτο σεβασμό στον παρακείμενο Πύργο – μνημείο δεν χρησιμοποιήθηκαν ούτε ηλεκτρικά στοιχεία (μικροφωνική εγκατάσταση ή πρόσθετος φωτισμός).
Για την όλη εικόνα και ύφος που είχε η εκδήλωση και το αποτέλεσμα της σας παραπέμπω σε κείμενο δημοσίευση του έγκριτου συμπατριώτη μας Νομικού και Ζακυνθινολάτρη Γεράσιμου (Μάκη) Μπετίνη αρχικώς δημοσιευθέν στο Φύλλο 5471 της Πέμπτης 29 Ιουνίου 2017 της Ημερήσιας Εφημερίδας “Ημέρα τση Ζάκυνθος”.
Θα ήταν ίσως κατανοητό σε μένα αν επρόκειτο για μια εμποροπανήγυρη ας πούμε ή οτιδήποτε δεν είχε σχέση με τον πολιτισμό και την παράδοση του νησιού μας κάποια αντίδραση της εφορείας από την στιγμή που είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο πολιτισμός παράγει και προάγει την παιδεία που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος και η χώρα.
Μάλιστα θα ήταν απολύτως λογικό και μόνο με τη γνώση του είδους της εκδήλωσης να επιδιωχθεί από μέρους της εφορείας να γίνει η εκδήλωση μέσα στον ίδιο χώρο μιας και οι σκοποί του μνημείου είναι κυρίως η φιλοξενία πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Δεν μπορώ να κατανοήσω ούτε στο ελάχιστο τις αναφορές για προσωπικές υποθέσεις και συμφέροντα στην αναφορά του δελτίου τύπου της Εφορείας καθόσον μάλιστα η είσοδος στην εκδήλωση ήταν ελεύθερη στο κοινό και θα παρακαλούσα και για την δική μου γνώση μια και στο σχήμα συμμετείχε και το δικό μου παιδί να κατονομαστούν ώστε να γνωρίζουμε που εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας.
Σαν δημόσιος φορέας έχει ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ η Εφορεία αυτά να τα κατονομάσει με σαφήνεια. Επίσης θα πρότεινα την ίδια σπουδή να δείξει η Εφορεία μας και για άλλα μνημεία όπως π.χ. η πολύ σημαντική εκκλησία της Φανερωμένης όπου χρήζει επειγόντων παρεμβάσεων στην παραδοσιακή τοιχοποιία καθώς και στην αντιμετώπιση των περιττωμάτων των πτηνών που έχουν κατακλύσει το χώρο και με την οξύτητα τους δημιουργούν τεράστια φθορά στο σημαντικό αυτό μνημείο και στον περιβάλλοντα χώρο του που ταλαιπωρείται από άλλα προβλήματα.
Επίσης θα μπορούσα να αναφερθώ και σε πληθώρα άλλων μνημείων που δεν βλέπω να επιδεικνύει την ίδια περίσσια σπουδή όπως έδειξε για την εν λόγω εκδήλωση.
Όσο δε για την ποιότητα καθώς και το αν η εκδήλωση προσβάλει το μνημείο του “Πύργου Δομενεγίνη” έχω στη διάθεση σας βίντεο από την εκδήλωση και καταλείπω στην κρίση των πολιτών το αν προσβάλει η όχι τον χώρο και το μνημείο ακόμα και αν έγινε σε ιδιωτικό χώρο.
Αντί να στηρίζουμε και να ενισχύουμε τέτοιες εκδηλώσεις πολύ φοβάμαι ότι τελικά τα κίνητρα των συμφερόντων και προσωπικών υποθέσεων αφορούν μάλλον την λάθος πληροφόρηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων και όχι τον φορέα και τους συμμετέχοντες στην εκδήλωση.