Το αβοκάντο στο μικροσκόπιο του διαιτολόγου

Γράφει η Λήδα Γιατρά
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας

Το αβοκάντο είναι αείφυλλο, ιθαγενές δέντρο γνωστό και με την ονομασία βουτυρόδεντρο. Καθόλου τυχαία ονομασία, αν σκεφτεί κανείς ότι η περιεκτικότητα του σε λιπαρά ανέρχεται σε ποσοστό 88%, καθιστώντας το έναν ιδιαίτερο καρπό, καθότι, σε αντίθεση με όλα τα υπόλοιπα φρούτα, είναι το μοναδικό που έχει λίπος . Πρόκειται, ωστόσο, για ωφέλιμα μονοακόρεστα και πολύακόρεστα λιπαρά οξέα, με κυριότερο εκπρόσωπο το ελαϊκό οξύ. Επιπλέον, αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης Ε, καλίου και φυτικών ινών. Το γεγονός , όμως, ότι το αβοκάντο είναι πλουσιότατο σε λίπος το καθιστά και ιδιαίτερα θερμιδογόνο. Ένα μέτριο αβοκάντο έχει σχεδόν εξαπλάσιες θερμίδες σε σύγκριση με ένα οποιοδήποτε άλλο φρούτο του ίδιου μεγέθους.

Ποια είναι τα σημαντικά του οφέλη;
1.Τα λιπαρά που περιέχει βοηθούν στην καταπολέμηση της χοληστερόλης και είναι ευεργετικά για την καρδιαγγειακή λειτουργία.
2. Περιέχει 20 βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
3.Αποτελεί καλή πηγή καλίου, χάρη στο οποίο ρυθμίζεται η πίεση.
5.Περιέχει λουτεΐνη, η οποία είναι πολύ σημαντική για την υγεία των ματιών.
6.Στο αβοκάντο βρίσκουμε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στην καταπολέμηση φλεγμονών.
7.Το φυλλικό οξύ που βρίσκουμε στο αβοκάντο βοηθά την απορρόφηση του σιδήρου και είναι σημαντικό για τη γονιμότητα και τη σύνθεση του DNA κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
8.Περιέχει βιταμίνες Α, Ε, Κ και C που έχουν αντιοξειδωτική και αντικαρκινική δράση. Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε πριν από τρία χρόνια στο επιστημονικό περιοδικό «Journal of Nutritional Biochemistry», το εκχύλισμα του αβοκάντο, που περιέχει όλα τα συστατικά που αναφέρθηκαν, φάνηκε ότι εμποδίζει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων του προστάτη .
9.Περιέχει αρκετές φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στον κορεσμό και σύμφωνα με έρευνες, τα άτομα που πρόσθεσαν αβοκάντο στο μεσημεριανό τους γεύμα δήλωσαν χορτάτα για τουλάχιστον 3 ώρες μετά.
10.Αποτελεί πηγή σιδήρου, χαλκού, μαγνησίου και μαγγανίου.
Extra bonus : Τα καλά λιπαρά που περιέχει βοηθούν στη σωστή λειτουργία του μεταβολισμού και ειδικά στη μείωση του ενδοκοιλιακού λίπους.

Ποια είναι η ιδανική ποσότητα;
Τα 100 γραμμάρια αβοκάντο περιέχουν περίπου 150 θερμίδες. Αν έπρεπε να ορίσουμε μια ιδανική ποσότητα, θα λέγαμε ότι καλό είναι να καταναλώνουμε το μισό του μέρος και να αντικαθιστούμε με αυτό το ελαιόλαδο στη σαλάτα. Αν από την άλλη δεν θέλουμε να στερηθούμε ούτε το αβοκάντο ούτε το ελαιόλαδο, καταναλώνουμε το 1/3 από το αβοκάντο και προσθέτουμε 1/2 κουταλιά της σούπας λάδι. Με αυτόν τον τρόπο παίρνούμε περίπου 180-200 θερμίδες. Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε οτι ακόμα και που έχει πολλά καλά πρέπει πάλι να καταναλώνεται με μέτρο , διότι υπάρχει ο κίνδυνος να διαταραχθεί η αναλογία ω-3 και ω-6 λιπαρών που είναι σημαντική για την καρδιά μας.

φωτο: Clickatlife