Λάδι καρύδας

Γράφει η Λήδα Γιατρά
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας

Τους τελευταίους μήνες πολύς ντόρος γίνεται με το survivor με 2 εκατομμύρια και βάλε Έλληνες να το παρακολουθούν και και τις πωλήσεις καρυδών να έχουν φτάσει τα ύψη. Για όσους δεν γνωρίζετε, η βασική τροφή που δίνουν ελεύθερα στους παίκτες είναι καρύδες.
Τι περιέχει όμως αυτός ο εξωτικός καρπός που το κάνει τόσο ιδιαίτερο;
H καρύδα είναι σημαντική πηγή αντιοξειδωτικών στοιχείων, βιταμινών και μετάλλων. Tο ανθρώπινο δέρμα αντιδρά πολύ θετικά στα ευεργετικά συστατικά της καρύδας, τα μεταλλικά άλατα και τα ιχνοστοιχεία, που βοηθούν στην αποτοξίνωσή του. Tο παρθένο λάδι καρύδας είναι πολύ πλούσιο σε αντιοξειδωτικά στοιχεία, που διεισδύουν στις βαθύτερες στιβάδες της επιδερμίδας, προστατεύοντας το δέρμα από τη δημιουργία ελεύθερων ριζών. Eπίσης, το λάδι από καρύδα, χάρη στη μικρή μοριακή δομή του, επιτρέπει τη γρήγορη απορρόφησή του από το δέρμα, χαρίζοντας βαθιά ενυδάτωση στην επιδερμίδα, απομακρύνοντας τα επιφανειακά νεκρά κύτταρα και αφήνοντας το δέρμα λείο, απαλό και φωτεινό. Στην κοσμητολογία, το λάδι καρύδας είναι πασίγνωστο για την αντιγηραντική και αντιοξειδωτική του δράση, καθώς έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη E και φυσικά καροτένια.

Το έλαιο καρύδας περιέχει μηδενική ποσότητα πρωτεΐνης, υδατανθράκων και ανόργανων αλάτων. Πρόκειται για καθαρό λίπος με αρκετή βιταμίνη Ε και πλούσιο σε αντιοξειδωτικά στοιχεία .
Μία κουταλιά της σούπας των 15 περίπου γραμμαρίων περιέχει 120 θερμίδες.
Το λίπος της καρύδας περιέχει σχεδόν εξ ολοκλήρου κορεσμένα λιπαρά οξέα. Ωστόσο, σε αντίθεση με τα ζωικά λίπη ―εξίσου πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά οξέα― περιέχει μια ασυνήθιστη ποσότητα λιπαρών οξέων μέσης αλύσου ή τριγλυκερίδια μέσης αλύσου (ΤΜΑ). Οι έρευνες σήμερα δείχνουν ότι η κατανάλωση αυτών των λιπαρών δεν απαιτεί για την χώνεψη και το μεταβολισμό τους το ήπαρ και την χοληδόχο κύστη. Έτσι αυτά δεν αποθηκεύονται υπό τη μορφή λίπους, αλλά μετατρέπονται άμεσα σε πηγή ενέργειας. Δηλαδή, το σώμα δύσκολα αποθηκεύει τα ΤΜΑ στις λιποαποθήκες του (μηρούς, γλουτούς, κοιλιά, μπράτσα, στήθος).Μπορείτε ακόμη και να χάσετε βάρος αντικαθιστώντας το βούτυρο ή άλλα κορεσμένα λιπαρά με το λάδι της καρύδας. Σύμφωνα με το πόρισμα μιας έρευνας, 15 με 30 γραμμάρια ΤΜΑ την ημέρα αυξάνουν την κατανάλωση ενέργειας κατά 5%. Τα λιπαρά του παρθένου λαδιού καρύδας έχουν επίσης ισχυρές αντιμικροβιακές και αντιμυκητιακές ιδιότητες, χάρη στο καπρυλικό οξύ που περιέχουν.
Επίσης, η κατανάλωση κοκοφοινικέλαιου βοηθά την ενίσχυση του ανοσοποιητικού και καρδιαγγειακού συστήματος ενώ βοηθά και ανθρώπους με υποθυρεοειδισμό να αυξήσουν το ρυθμό του μεταβολισμού τους. Επειδή είναι εύκολο στην πέψη μπορεί να χρησιμοποιείται από άτομα με δυσκολία στην πέψη λιπαρών ή από άτομα που έχουν προβεί σε αφαίρεση χολής.

Συγκεντρωτικά, η κατανάλωση λαδιού καρύδας μπορεί να βοηθήσει σε:
• Δίαιτες αδυνατίσματος και απώλειας βάρους
• Δερματολογικές ασθένειες (ψωρίαση, έκζεμα)
• Διαβήτη
• Σύνδρομο χρόνιας κοπώσεως
• Προβλήματα θυρεοειδή
• Αυξημένη χοληστερόλη
• Πεπτικά προβλήματα
• Απώλεια μνήμης
• Μυκητιακές ασθένειες
• Ενίσχυση ανοσοποιητικού συστήματος
Ακόμα, το λάδι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για :
•ντεμακιγιαζ προσώπου
•ενυδάτωση προσώπου , σώματος και μαλλιών
•πρόληψη των ρυτίδων
•αντιμετώπιση καψίματος

φωτο: dynamikhgynaika