Μελομακάρονο Vs κουραμπιές : σημειώσατε 1

koyrabies_melomakarono

Γράφει η Λήδα Γιατρά
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας

Οι γιορτές φτάσανε και κανείς δεν θέλει να στερηθεί τις γευστικές απολαύσεις, όμως καλό είναι να γνωρίζουμε τι βάζουμε στο πιάτο μας και από εκεί και πέρα να πράξουμε κατάλληλα. Έτσι λοιπόν, οι δύο μεγάλοι αντίπαλοι πριν από τον μεγάλο χριστουγεννιάτικο αγώνα τους πάνω στο ‘ρινγκ’ του εορταστικού μας τραπεζιού, περνούν από τον απαραίτητο προαγωνιστικό διατροφικό έλεγχο.
Όσον αφορά στη θερμιδική τους αξία και τα δύο γλυκίσματα έχουν περίπου τις ίδιες θερμίδες. Αν και το ενεργειακό τους περιεχόμενο διαφοροποιείται αρκετά ανάλογα με τη συνταγή, κατά μέσο όρο αποδίδουν 150 θερμίδες το καθένα. Αυτό όμως που ισχυροποιεί τη θρεπτική αξία του μελομακάρονου είναι το ελαιόλαδο, τα καρύδια και το μέλι, συγκριτικά με το βούτυρο και τη ζάχαρη του κουραμπιέ. Το ελαιόλαδο αποτελεί πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών βιταμινών (κυρίως βιταμίνης Ε) και μονοακόρεστων λιπαρών, ενώ τα καρύδια προσφέρουν απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και αξιόλογη ποσότητα αντιοξειδωτικών συστατικών προεξάρχοντος του ελλαγικού οξέος. Με άλλα λόγια, τα λιπαρά του μελομακάρονου είναι ωφέλιμα, καθώς πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει την καρδιοπροστατευτική τους δράση. Επίσης περιέχουν πορτοκάλι που είναι πλούσιο σε βιταμίνη C. Ταυτόχρονα τα έλαια της κανέλας (στα οποία οφείλεται και η χαρακτηριστική οσμή και γεύση της) παρουσιάζουν υποχοληστερολαιμική δράση και μάλιστα η κανέλα ως καλή πηγή σιδήρου συνδυαζόμενη με το πορτοκάλι μεγιστοποιεί την
απορρόφησή του. Τέλος, το μέλι περιέχει πολλές από τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ιχνοστοιχεία που σχετίζονται με την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο σε πολλές μεταβολικές λειτουργίες του οργανισμού.
Ο κουραμπιές από την άλλη, αποτελείται από βούτυρο, το οποίο είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, και, άρα βλαβερό για το κυκλοφορικό μας σύστημα. Επίσης, η ζάχαρη που περιέχει, αποτελεί ένα απλό, καθαρό υδατάνθρακα που όμως δεν έχει καμία παραπέρα θρεπτική αξία, μας προσφέρει δηλαδή μόνο θερμίδες. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να αναφέρουμε, πως, τα αμύγδαλα που συνήθως βάζουμε στον κουραμπιέ, είναι πλούσια σε απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά, βιταμίνες και σίδηρο.
Συμπερασματικά, το μελομακάρονο υπερτερεί του κουραμπιέ όχι όσον αφορά στην θερμιδική του αξία, αλλά κυρίως στη θρεπτική!
Στο σημείο αυτό, πολλοί θα αναρωτιούνται μέχρι πόσα μπορούν να τρώνε καθημερινά, ώστε να μην αυξήσουν το σωματικό τους βάρος στις γιορτές.
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι η εξής : το πόσο θα παχύνουμε εξαρτάται από το ποσό των θερμίδων που θα λάβουμε συνολικά από τα γεύματά μας. Δηλαδή, αν όλη την ημέρα προσλαμβάνουμε θερμίδες από φαγητά που είναι πλούσια σε λιπαρά θα αυξήσουμε το βάρος μας, ακόμα και αν η ποσότητα που θα καταναλώσουμε δεν είναι πολύ μεγάλη. Επομένως, αν θέλουμε να κλείσουμε το γεύμα μας με ένα γλυκό, ας φροντίσουμε να μη φάμε τόσο βαρύ κύριο γεύμα. Την έννοια του μέτρου δεν θα πρέπει να την ξεχνούμε ακόμα κι αυτές τις μέρες.
Τα πάντα έχουν χώρο στο πιάτο μας και καμιά τροφή δεν είναι παχυντική, αν εμείς την
καταναλώσουμε σωστά!

φωτο: huffington-post-greece