ΝΑΡΚΗ ΣΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ | Αναστέλλεται μέχρι νεωτέρας κάθε παρέμβαση

dikastirio_navagio

Ραντεβού στην αίθουσα του Ειρηνοδικείου είχαν δώσει προχθές ένας εκ των τριών από τους φερόμενους ως συνιδιοκτήτες του πλοίου «Παναγιώτης», στην παραλία Ναυάγιο, με το Δήμο προκειμένου να συζητηθεί το αίτημα προσωρινής διαταγής εναντίον κάθε παρέμβασης. Ο ιδιοκτήτης-φάντασμα, αν τελικά αποδειχθεί ότι του ανήκει ποσοστό του πλοίου, αξιώνει να «παγώσει» οποιαδήποτε παρέμβαση στο πλοίο χωρίς την άδειά του, αξίωση που έθεσε για πρώτη φορά με εξώδικο προς το Δήμο, πριν από περίπου ενάμιση μήνα. Το αίτημά του εξετάστηκε ενώ η απόφαση αναμένεται να εκδοθεί σήμερα, οπότε και θα οριστεί τακτική δικάσιμος για την υπόθεση. Το αίτημα για ασφαλιστικά μέτρα, αν κατατεθεί, αναμένεται περί τα μέσα του φθινοπώρου. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ομοφωνία από το Δήμο αλλά και νομικούς, πώς πρόκειται για πρωτοβουλία εκ του πονηρού, από την πλευρά του φερόμενου ως ιδιοκτήτη, η υπόθεση δεν παύει να απασχολεί τις τοπικές αρχές που βλέπουν ότι εκ του μη όντος ανέκυψε ένα πρόβλημα που, δυνητικά θα μπορούσε να φέρει μεγάλο πονοκέφαλο στο δήμο και να βάλει νάρκη το νούμερο ένα αξιοθέατο της χώρας και σήμα κατατεθέν του νησιού μας.

Το εξώδικο και η προσωρινή διαταγή
Η εξέλιξη αυτή προέκυψε όταν δημοσιεύτηκαν ρεπορτάζ από τον τοπικό Τύπο -που κίνησαν το ενδιαφέρον και των πανελλαδικής κυκλοφορίας ΜΜΕ- σχετικά με το πρότζεκτ που έχει αναθέσει η Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων για την αποκατάσταση και συντήρηση του ναυαγίου «Παναγιώτης». Τότε, ο ένας εκ των φερόμενων ως συνιδιοκτητών του ναυαγίου, Αλ. Σουλάνης, με ποσοστό ιδιοκτησίας 30% επί του εγκαταλειμμένου για 36 χρόνια ναυαγίου, κατέθεσε αίτημα προσωρινής διαταγής στο Ειρηνοδικείο Ζακύνθου κατά του Δήμου Ζακύνθου και του Τμήματος Τεχνολόγων Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων. Ο κ. Σουλάνης αιτείται την απαγόρευση κάθε πράξης και επέμβασης στο προαναφερθέν ναυαγισμένο πλοίο, από τους παραπάνω φορείς και αρχές προκειμένου να μην θιγεί, καθ’ οιοδήποτε τρόπο η κυριότητά του επί του ναυαγισμένου πλοίου.
Περίπου δύο μήνες νωρίτερα, ο κ. Σουλάνης έχει αποστείλει εξώδικο στο Δήμο και στο ΤΕΙ, για το οποίο έχει ενημερωθεί παράλληλα το Λιμεναρχείο και το Γραφείο Δημόσιας Περιουσίας. Το εξώδικο αφορούσε όλες τις πιθανές εργασίες συντήρησης του πλοίου καθώς και τις εργασίες περίφραξης του πλοίου, για την προστασία των επισκεπτών, από πιθανούς τραυματισμούς -άλλωστε ανάλογα περιστατικά έχουν καταγραφεί και οι τραυματισμένοι έχουν νοσηλευτεί στο Νοσοκομείο του νησιού. Οι εργασίες επομένως έχουν ως απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια των επισκεπτών αλλά και τη συντήρηση του ίδιου του πλοίου.
Ο Δήμος βέβαια δε έμεινε με σταυρωμένα χέρια και ανέθεσε σε νομικούς την υπόθεση. «Υπερασπιζόμαστε το χώρο και τους χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο, που το επισκέπτονται καθημερινά», εξηγεί ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Νίκος Τσίπηρας. «Η ασφάλειά τους μας ενδιαφέρει, καθώς έχουν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα με τραυματισμούς. Αυτός είναι και ο λόγος που σε συνεννόηση με την Κτηματική Υπηρεσία αναλαμβάνουμε την περίφραξή του ναυαγίου με σχοινί. Αυτό δεν αφορά κανέναν άλλο, παρά μόνο το Δήμο και την Κτηματική Υπηρεσία και σε καμία περίπτωση όσους εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες».

Ψάχνοντας τη δικογραφία
Αυτή τη στιγμή αναζητείται η ποινική δικογραφία που είχε σχηματιστεί το 1980, όταν είχε γίνει η προσάραξη του φορτηγού πλοίου και είχε διαπιστωθεί ότι μετέφερε προϊόν λαθραίου εμπορίου. Όταν η δικογραφία εντοπιστεί, θα προκύψουν πολλά στοιχεία τόσο για τους ιδιοκτήτες του «Παναγιώτη» αλλά και απαντηθούν ερωτήματα όπως αν οι υπόλοιποι φερόμενοι ως συνιδιοκτήτες βρίσκονται σε ζωή και αν αυτοί ή οι κληρονόμοι τους αξιώνουν, με τη σειρά τους, δικαιώματα επί του ναυαγίου: μαρτυρίες αναφέρουν πως ενώ καταδικάστηκαν πρωτόδικα αλλά ότι σε δεύτερο βαθμό αθωώθηκαν. Με τη βοήθεια του Λιμεναρχείου εντοπίστηκε ο αριθμός πρωτοκόλλου της επίμαχης δικογραφίας, ενώ αναζητείται η ίδια, στα αρχεία των δικαστηρίων, καθώς δεν είναι ακόμη διαπιστωμένο σε ποια πόλη εκδικάστηκε η υπόθεση (Αθήνα, Πάτρα ή αλλού). Πρέπει εξάλλου να γίνει έλεγχος στο Νηολόγιο Πειραιά για να διαπιστωθεί αν, όπως προβλέπεται από το νόμο, το πλοίο διαγράφηκε από τους καταλόγους, μετά το ναυάγιό του.

Πλοίο ή Ναυάγιο;
Σύμφωνα με τους νομικούς που χειρίζονται την υπόθεση για λογαριασμό του Δήμου, το σκάφος θεωρείται, κατά νόμο, «ναυάγιο», επομένως αποτελεί ρύπο και μάλιστα σε παραλία του Δημοσίου. Η ευθύνη λοιπόν βαραίνει τους ιδιοκτήτες του. Αλλωστε γα τις περιπτώσεις ναυαγίων η νομοθεσία προβλέπει ειδικούς χειρισμούς και ενέργειες. Πιο συγκεκριμένα, τα ναυάγια δεν θεωρούνται πλοία, επομένως δεν μπορεί κάποιος να επικαλεστεί ιδιοκτησία επ’ αυτών.

Εκ του πονηρού
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Νίκος Τσίπηρας, κάθε αξίωση διεκδίκησης του «Παναγιώτη» γίνεται με πονηρά κίνητρα καθώς φαίνεται πως αποσκοπούν σε κάποια οφέλη, κυρίως οικονομικά. Αλλωστε θα πρέπει να αναζητηθεί η δικογραφία της υπόθεσης όπου περιγράφεται τι ακριβώς συνέβη, ωστόσο ο περισσότερος κόσμος γνωρίζει, τουλάχιστον από τα δημοσιεύματα της εποχής, πως η προσάραξη του «Παναγιώτη» δεν ήταν μια απλή υπόθεση –αντιθέτως επρόκειτο για υπόθεση λαθρεμπορίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εμπλεκόμενους. Πολύ δε για τους ιδιοκτήτες του πλοίου.

Ο ρόλος της Κτηματικής
Βασικός μάρτυρας υπεράσπισης στην υπόθεση του Δήμου αποτελεί το Αυτοτελές Γραφείο (πρώην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου). Επί 36 χρόνια, όσα δηλαδή βρίσκεται ο «Παναγιώτης» στη παραλία Ναυάγιο, η Κτηματική Υπηρεσία δεν ανακίνησε την υπόθεση, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις ευθύνες των ιδιοκτητών για τη ρύπανση που προκαλεί το ναυαγισμένο σκαρί σε δημόσια παραλία. Ωστόσο, από τώρα και στο εξής, θα γίνει πλήρης έρευνα από την προϊστάμενη του Αυτοτελούς Γραφείου, εγείροντας τα δικαιώματα του ελληνικού δημοσίου, επί της παραλίας και επί του ναυαγίου. Οι επιπτώσεις για τον φερόμενο ως ιδιοκτήτη εξάλλου μπορεί να είναι πολλές αφού έχει εγκαταλείψει εδώ και 36 χρόνια ρύπο ε παραλία του δημοσίου.

Το ιστορικό της ιδιοκτησίας
Ο φερόμενος ως συνιδιοκτήτης του 30% του ναυαγίου, είναι ο Αλέξανδρος Σουλάνης ενώ οι υπόλοιποι φερόμενοι ως συνιδιοκτήτες είναι οι Παναγιώτης-Γεράσιμο Λυσικάτος με ποσοστό ιδιοκτησίας 50%, και ο Ευστράτιος-Λαμπρινός Σταυράκης, με ποσοστό 20%.

Περίεργα κίνητρα
Κανείς δεν γνωρίζει τα κίνητρα της ενέργειας αυτής, με πολλές φωνές να μιλούν για ύποπτη εμπλοκή, υποκινούμενη από άτομα που απλώς δεν θέλουν να βλέπουν θετικά βήματα και αλλαγές στον τόπο. Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ιδιοκτήτη (αν τελικώς αποδειχθεί κάτι τέτοιο), πλοίου που διενεργούσε λαθρεμπόριο, με όλους τους εμπλεκόμενους να έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με τη δικαιοσύνη και να καθίστανται υπόδικοι. Αλλωστε σύμφωνα με το Νόμο, το ναυαγισμένο πλοίο θεωρείται ρύπος και, επισήμως, είναι δυνητικός κίνδυνος για το περιβάλλον.