Γράφει ο Λογοθεραπευτής Αλέξανδρος Λυμούρης
Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ), ή Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), ονομάζεται μια νευροβιολογική διαταραχή της παιδικής ηλικίας (συνήθως ακολουθεί και την ενηλικιωση του ατόμου), η οποία φαίνεται να εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στα αγόρια (70% αγόρια – 30% κορίτσια). Αποτελεί την πλέον μελετημένη και τεκμηριωμένη παιδοψυχιατρική διαταραχή, τα κύρια συμπτώματα της οποίας είναι η διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν φυσιολογικό δείκτη νοημοσύνης.
Υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών τα οποία είναι πολύ ζωηρά, δραστήρια και ανυπάκουα. Αυτή η συμπεριφορά, αν και δυσκολεύει τη ζωή των γονέων και των δασκάλων, θεωρείται, μέχρι μία ηλικία, φυσιολογική.
-Τι γίνεται όμως όταν ένα παιδί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σχεδόν καθόλου για να κάνει τις εργασίες του;
-Τι γίνεται όταν δεν μπορεί να συγκεντρωθεί για πολύ ώρα ούτε μπροστά στην τηλεόραση;
-Όταν δεν κάθεται σε ένα σημείο σχεδόν ποτέ;
Τότε, είναι πιθανόν το παιδί να πάσχει από Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Τα χαρακτηριστικά της είναι τρία:
υπερκινητικότητα
•Είναι υπερβολικά δραστήριο σε σχέση με τα παιδιά της ηλικίας του
•Κάνει άσκοπες κινήσεις (π.χ. στριφογυρίζει ή ανοίγει ντουλάπια χωρίς λόγο)
•Σε συνθήκες που απαιτείται ησυχία είναι σχεδόν αδύνατο να παραμείνει ήρεμο (π.χ. στην τάξη, στο φαγητό)
διάσπαση προσοχής | ελλειματική προσοχή
oΕίναι αφηρημένο και χάνει τα πράγματά του
oΔεν έχει υπομονή να ακούσει οδηγίες
oΑπαντά πριν ολοκληρωθεί μια ερώτηση
oΌταν καταφέρνει να συγκεντρωθεί αποσπάται εύκολα από το τηλέφωνο, το κουδούνι, μια κόρνα κλπ και κάνει πολύ ώρα να επανέλθει
παρορμητικότητα
oΔεν μπορεί να περιμένει τη σειρά του για να παίξει ή να μιλήσει
oΔεν υπακούει σε κανόνες
oΔεν έχει την αίσθηση του κινδύνου
oΗ διάθεσή του αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη
Σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, πρέπει να προσθέσουμε το γεγονός ότι τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι συχνά έξυπνα, αξιαγάπητα και εκδηλωτικά. Έχουν πολλές δυνατότητες και θέλουν πραγματικά να είναι ήρεμα και υπάκουα. Απλά δεν μπορούν να το πετύχουν αυτό γιατί δεν μπορούν να ελέγξουν τον εαυτό τους.
Σε αυτό το σημείο, μπαίνει ο ρόλος των ειδικών επιστημόνων όπως λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός, εργοθεραπευτής, καθηγητής προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής, οι οποίοι μπορούν να αντιμετωπίσουν και να θεραπεύσουν παιδιά με ΔΕΠ-Υ.
Η διεπιστημονική ομάδα τοu Κέντρου Λογοθεραπείας ΛΟΓΟΣ μιλάω, επικοινωνώ, εκφράζομαι αναλαμβάνει να σχεδιάσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού. Η αποκατάσταση περιλαμβάνει μια ποικιλία διαφορετικών προσεγγίσεων όπως:
•Στοχευμένες ασκήσεις για την βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων (οπτικο-ακουστική επεξεργασία, μακροπρόθεσμη/βραχυπρόθεσμη μνήμη, λογική, προσοχή, ρυθμός και ταχύτητα επεξεργασίας)
•Ενημέρωση των γονέων και των δασκάλων για τη ΔΕΠ-Υ, ώστε να γνωρίζουν τον τρόπο προσέγγισης και αντιμετώπισης των παιδιών με ΔΕΠ-Υ
•Εκπαίδευση και συμβουλευτική των γονέων για το χειρισμό των παιδιών εντός κι εκτός σπιτιού
ΦΩΤΟ: www.altsantiri.gr