Λόγος και γονείς (παρατήρηση – πρόληψη)

Γράφει ο Αλέξανδρος Λυμούρης
Λογοθεραπευτής

Σαν γονείς είμαστε τυχεροί που ζούμε σε μια εποχή όπου η ενημέρωση είναι απλόχερη και προσβάσιμη μεσω των “ έξυπνων” συσκευών και του Internet. Είναι εύκολο πλέον να ενημερωθούμε με το τι πραγματεύεται καθένας από τους νέους κλάδους της επιστήμης όπως η λογοθεραπεία.η ειδική διαπαιδαγώγηση, η εργοθεραπεία κ.α., καθώς και για τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού.
Πρίν όμως απ’όλα αυτά προέχει να αφιερώνουμε χρόνο στο παιδί μας και στην παρατήρηση της ανάπτυξής του. Είναι αναμφισβήτητο ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής “ τρέχει” με τεράστια ταχύτητα και ο φόρτος εργασίας μας είναι μεγάλος. Η άσχημη οικονομική κατάσταση που βιώνουμε και παράλληλα η υποτίμηση των πολιτισμικών αξιών είναι πασιφανής. Ωστόσο έχουμε υποχρέωση απέναντι στα πλάσματα που φέραμε στον κόσμο να είμαστε δίπλα τους και να τα βοηθήσουμε να αποκτήσουν όλα εκείνα τα εφόδια ώστε να πορευτούν στη ζωή.
Όσον αφορά λοιπόν την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού μας θα πρέπει να είμαστε σε μια διαρκής επικοινωνία με τον παιδίατρο και τον παιδαγωγό του. Αυτοί είναι οι πρώτοι επιστήμονες που θα μας εφιστήσουν την προσοχή για μια επίσκεψη στον αναπτυξιολόγο όπου είναι ο αρμόδιος να κρίνει την αναπτυξη του παιδιού. Πράλληλα και εμείς οι ίδιοι μέσω της παρατήρησης ειτε στο σπίτι, είτε στον παιδότοπο, ειτε σε μια εξωσχολική δραστηριότητα θα πρέπει να είμαστε υποψιασμένοι (χωρις αυτό να περιέχει εναν αρνητισμό ). Έτσι μονο θα μπορέσουμε να προλάβουμε προβλήματα στο λόγο και την ομιλία και γενικότερα σε όλους τους τομείς που σχετίζονται με την ανάπτυξη του παιδιού μας (γνωστικό,κοινωνικό, συναισθηματικό, λειτουργικό κ.α.).
Τέλος, όπως στις περισσότερες επιστήμες έτσι και στην λογοθεραπεία η πρόληψη είναι αρκετά σημαντική. Είναι εύλογο ότι όσο νωρίτερα παρατηρήσουμε κατι στην επικοινωνία του παιδιού τόσο η αντιμετώπιση θα ειναι πιο άμεση και ενμέρη πιο αποτελεσματική.
Ο λογοθεραπευτης δεν είναι “μάγος” ώστε τα αποτελεσματα της παρέμβασης του να είναι αμέσως θεαματικά. Αξιολογεί και μελετά το λόγο του παιδιού , ενημερώνει τη διεπιστημονική ομάδα (παιδίατρο, παιδαγωγό, αναπτυξιολόγο,κ.α.) καθώς και τους γονείς και τέλος διαμορφώνει το πρόγραμμα θεραπείας ώστε το παιδί να βελτιώσει το λόγο και την ομιλία του και να συμβαδίσει με την χρονολογική του ηλικία.
Γι’ αυτό λοιπόν, χρόνο με τα παιδιά μας, ενεργητικό παιχνίδι, ελεγχόμενη χρήση της τεχνολογίας, παρατήρηση, πλούσια ερεθίσματα, πρόληψη και απεριόριστη αγάπη.

ΦΩΤΟ: www.cretalive.gr



Τελευταία άρθρα