Νότης Μαριάς: “Η ανάπτυξη του νησιού έρχεται μέσω Ευρώπης”

Ένας χρόνος θητείας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και έχει καταφέρει να κατακτήσει τη δεύτερη θέση σε κοινοβουλευτικό χρόνο ομιλίας σε σύνολο 751 Ευρωβουλευτών βομβαρδίζοντας με πάνω από 500 παρεμβάσεις το σώμα.
Πρόκειται για τον ανεξάρτητο ευρωβουλευτή και αντιπρόεδρο των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών Νότη Μαριά, ένα πολιτικό που δεν αρκείται στο να αποδοκιμάζει απόψεις, αλλά, προχωρά σε προτάσεις και τεκμηριωμένες αντιμνημονιακές θέσεις.
Καταθέτοντας τις απόψεις του στην εφημερίδα μας αναφέρθηκε στις ευρωπαϊκές εξελίξεις και την ελληνική κρίση.
Ευαισθητοποιημένος ιδιαίτερα στο ζήτημα των πολεμικών αποζημιώσεων προσκαλεί ξένους συναδέλφους του, σε εκδηλώσεις που διοργανώνει στις Βρυξέλλες για το εν λόγω ζήτημα, και έχει βρει ανταπόκριση.
Με συνεχείς παρεμβάσεις, με σκληρές αντιπαραθέσεις- ιδίως με τον Κεντρικό Τραπεζίτη, Μάριο Ντράγκι- και αξιοποιώντας μια διαδικτυακή πλατφόρμα διαλόγου με τους πολίτες, την οποία έχει δημιουργήσει, στηρίζει τη δυναμική παρουσία της Ελλάδας στην Ευρωβουλή. Ο κ. Μαριάς τους παρουσίασε τις δυνατότητες που υπάρχουν για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, εκτός ΕΣΠΑ και συμπλήρωσε πως το γραφείο Ευρωπαϊκής Διασύνδεσης έχει επαφή με αυτό των Δήμων.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ Δ. ΔΕΜΕΤΗ

ΕΡ.: Πως αξιολογείται η πρώτη επαφή σας με το χώρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου;
ΑΠ.:
Κάθε άλλο, αφού αποτελεί ένα γνώριμο χώρο εξαιτίας της ιδιότητάς μου ως Καθηγητής των Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της προηγούμενης εμπειρίας μου ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Ευρωκοινοβούλιο. Δεν σας κρύβω πως η πρόκληση που δημιουργείται για κάθε Ευρωβουλευτή είναι διαφορετική, διότι πρέπει να αγωνιστείς για την πατρίδα σου και να προωθήσεις σε επίπεδο Ευρώπης τα θέματα που απασχολούν τους πολίτες.

Ερ: Πώς βλέπετε το μέλλον της Ευρώπης ή αλλιώς “Quo vadis Europa – Που πηγαίνει η Ευρώπη”;
ΑΠ.:
Ιδίως μετά την οικονομική κρίση η Ευρώπη έχει μετεξελιχθεί σε μια “Ευρώπη των δανειστών” που διαιρείται σε κράτη – δανειστές και σε κράτη – οφειλέτες. Αυτή η μετάλλαξη έχει αλλοιώσει τη λειτουργία των Ευρωπαϊκών Θεσμών. Είμαστε σε ένα ιστορικό σταυροδρόμι: Θα επικρατήσει η Ευρώπη των δανειστών, της λιτότητας, μια Γερμανική Ευρώπη ή θα επανέλθουμε σε μια ισορροπία ισότιμων κρατών μελών; Μόνο μια ρύθμιση ή διαγραφή χρεών θα αποκαταστήσει την ισορροπία.

Ερ: Το τελευταίο διάστημα βιώσαμε μια περίοδο ιδιαίτερα δραματικών πολιτικών εξελίξεων που έθεσαν υπό αμφισβήτηση την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας μας. Λέτε «όχι» στο Μνημόνιο του Τσίπρα. Θεωρείται ότι υπήρχαν εναλλακτικές για να ακολουθήσει η κυβέρνηση;
ΑΠ.:
Η ελληνική κυβέρνηση έκανε λάθη τακτικής. Δεν αξιοποίησε θεσμικά εργαλεία που διέθετε. Δεν έβαλε κανένα βέτο ο κ. Τσίπρας για να πιέσει τους δανειστές. Για παράδειγμα, συμφώνησε να δοθεί 1,8 δις € δάνειο στην Ουκρανία, να δοθεί παράταση μη λήψης μέτρων λιτότητας στη Γαλλία, να προχωρήσει η διαπραγμάτευση για τη μεγάλη εμπορική συμφωνία ΤΤΙP. Από τις 25 Ιανουαρίου η νέα Κυβέρνηση θα έπρεπε: να ασκήσει το δικαίωμα βέτο στα διάφορα θεσμικά όργανα, να αιτηθεί δικαστικής προστασίας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και να κάνει σοβαρό και εμπεριστατωμένο λογιστικό έλεγχο του χρέους.

ΕΡ.: Είναι πολλοί αυτοί οι οποίοι υποστηρίζουν ότι μια ρήξη με την Ευρώπη θα είχε δυσμενέστατες συνέπειες για την εξωτερική ασφάλεια της Ελλάδας. Ποια είναι η άποψη σας;
ΑΠ.:
Πιστεύω στη συμμετοχή της χώρας μας στην ΕΕ και την ευρωζώνη μεταξύ άλλων και για το λόγο της εξωτερικής ασφάλειας. Επικαλούμαι, όμως, τα δικαιώματα που μας δίνουν οι Συνθήκες και δεν τα ασκούμε. Η συμμετοχή μας στην ΕΕ δημιουργεί ένα «περιορισμένο» πλαίσιο ασφάλειας προς το εξωτερικό και στο παράδειγμα της Τουρκικής ΝΟΤΑΜ η ΕΕ έκανε παρέμβαση υπέρ μας.

ΕΡ.: Σε άρθρο σας διευκρινίσατε ότι το Πακέτο των 35 δις για την Ελλάδα δεν είναι μέρος του Σχεδίου Γιούνκερ. Η Ελλάδα έχει να λαμβάνει 315 δις και τι θα σχολιάζατε για το πακέτο των 35 δις;
ΑΠ.:
Η Ελλάδα θα έπαιρνε 35 δις ούτως ή άλλως την προγραμματική περίοδο 2014-2020 λόγω του ΕΣΠΑ (20 δις) και των αγροτικών ενισχύσεων (15 δις). Αυτό το πακέτο δεν είναι «δώρο». Για το σχέδιο Γιούνκερ ισχύει ότι «όποιος κάνει πρώτος αίτηση, προηγείται» και αφορά κυρίως ιδιωτικές επενδύσεις. Τίποτα δεν είναι εξασφαλισμένο για καμία χώρα.

ΕΡ.: Έχετε κάνει παρεμβάσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις Γερμανικές Αποζημιώσεις. Πόσο πιθανό θεωρείται να ικανοποιηθούν;
ΑΠ.:
Πρέπει να διεκδικήσουμε τις γερμανικές αποζημιώσεις επιδιώκοντας καταρχάς να ανοίξει η συζήτηση. Μια πρόταση μου ήταν να τιτλοποιήσουμε το κατοχικό δάνειο και να το εισάγουμε σε διεθνή χρηματιστήρια για να πιέσουμε τους Γερμανούς να προσέλθουν στο διάλογο. Αξίζει να αναφέρω ότι οι οφειλές της προς την Ελλάδα προέρχονται κυρίως από τις πολεμικές επανορθώσεις για την καταστροφή της ελληνικής οικονομίας από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής, από το αναγκαστικό κατοχικό δάνειο και από τις οφειλές για την αποζημίωση των συγγενών των χιλιάδων θυμάτων που προκάλεσαν οι θηριωδίες των γερμανικών στρατευμάτων κατοχής.

ΕΡ.: Η άμεση εκλογή των μελών του Ευρωκοινοβουλίου θεωρείται το σημαντικότερο επιχείρημα για τη Δημοκρατία εντός της ΕΕ. Στην πράξη λειτουργεί δημοκρατικά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο;
ΑΠ.:
Το Κοινοβούλιο λειτούργει δημοκρατικά από την άποψη ότι προβλέπει πλειοψηφίες και μειοψηφίες. Σε σύνολο 751 Ευρωβουλευτών είμαστε 21 Έλληνες. Ωστόσο μπορεί κανείς να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που μας δίνει το ΕΚ. Έχω δημιουργήσει μια διαδικτυακή πλατφόρμα διαβούλευσης και άμεσου διαλόγου με τους πολίτες (consultation.notismarias.gr) η οποία προσφέρει δυνατότητες ενημέρωσης, καταγγελιών, συμμετοχής σε φόρουμ ακόμη και σε ψηφοφορίες.

ΕΡ.: Υπάρχουν δυνατότητες αξιοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων;
ΑΠ.:
Ασφαλώς και υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων, εκτός ΕΣΠΑ. Σε ότι αφορά το Δήμο δεσμεύτηκα πως θα βοηθήσω και στα θέματα της νησιωτικής πολιτικής, ενώ συμφωνήθηκε να γίνει μια διημερίδα τέλη Σεπτεμβρίου ή αρχές Οκτωβρίου με ευρωπαίους αξιωματούχους από την Κροατία και την Ιταλία, με στόχο να απορροφηθούν κονδύλια από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα της Αδριατικής.



Τελευταία άρθρα