Παιδιά και αθλητισμός

Γράφει η Μαρία Αντ. Βούλτσου
Οι περισσότεροι γονείς αναγνω¬ρίζουν την τεράστια σημασία της σωματικής άσκησης για τα παιδιά ακόμα και των πιο μικρών ηλικι¬ών, ενώ όλοι οι παιδίατροι συμφωνούν πως με την έλλειψη αυτής, τα παιδιά κινδυνεύουν για παιδική παχυσαρκία , υψηλότερη πίεση του αίματος, υψη¬λότερα επίπεδα της LDL (κακής χολη¬στερόλης) και χαμηλότερα επίπεδα της HDL(καλής χοληστερόλης). Επιπλέον ,πέρα απο την δημιουργία ισχυρών οστών και δυνατών μυών , η άσκηση βοηθά τα παιδιά στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης τους αλλά και στην κοι¬νωνικοποίηση τους με άλλα παιδιά.
Ωστόσο, δεν συμβαδίζουν όλες οι αθλητικές δραστηριότητες με όλες τις ηλικίες , ενώ υπάρχουν συγκεκριμένα είδη που πρέπει να μας προτείνουν τόσο οι παιδίατροι, όσο και οι γυμνα¬στές, για την καλύτερη σωματική ανά¬πτυξη των παιδιών!
Τα παιδιά πρέπει να έχουν συμπληρώ¬σει τουλάχιστον τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής τους προκειμένου να ασχο¬ληθούν με κάποιο άθλημα. Και πάλι όμως, επειδή τα περισσότερα απ’αυτά είναι ακόμη στα πρώτα αναπτυξιακά στάδια , δεν συνίσταται ένα συστημα¬τικό πρόγραμμα άσκησης. Σ’αυτή την ηλικία τα παιδιά πρέπει να συμμετέχουν σε δραστηριότητες και παιχνίδια με έμφαση την ανάπτυξη και εξάσκηση των βασικών δεξιοτήτων που δεν τις συνδυάζουν με περίπλοκο τρόπο και που δεν είναι ανταγωνιστικά. Επιπλέον το άθλημα πρέπει να έχει ψυχαγωγικό χαρακτήρα, να μην είναι υποχρεωτικό και να μην εφαρμόζεται αυστηρό ωρά¬ριο άθλησης.
Αρκετές φορές πάντως, η λάθος επιλογή αθλήματος και η πίεση των φιλόδοξων γονιών μπορεί να μετατρέψουν τη χαρά του μικρού αθλητή σε απογοήτευση. Τα παιδιά, και ειδικά αυτά της προσχολικής ηλικίας, μπορεί να μην είναι ακόμη αναπτυξιακά έτοιμα να ασχοληθούν με κάποιο άθλημα, ενώ άλλες φορές ίσως να πιεστούν να ακολουθήσουν κάτι που δεν τους ταιριάζει. Έτσι το ιδανικό είναι να φέρουμε τα παιδιά σε επαφή με διαφορετικά είδη άθλησης και να αφήσουμε τα ίδια να επιλέξουν αυτό που ταιριάζει στο χαρακτήρα τους, στην ιδιοσυγκρα¬σία τους και στις δεξιότητες τους. Το ζητούμενο άλλωστε είναι το παιδί μεγαλώνοντας να έχει αγαπήσει τον αθλητισμό και η σωματική άσκη¬ση να είναι τρόπος ζωής του.
Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποίησαν τα πανεπιστήμια Strathclyde και Dundee στο Ηνωμένο Βασίλειο και δημοσιεύθηκαν στο British Journal Of Sports Medicine τα παιδιά που έλαβαν μέρος και έκαναν διάφορα σπορ μπορούσαν να διαχειριστούν καλύτερα το χρόνο τους για τα μαθήματα τους, τον ύπνο τους και τη διασκέδαση τους, ενώ οι βαθμοί στο σχολείο είχαν σταθερά ανοδική πορεία σε αντίθεση με τα παιδιά που οι γονείς τους, τους στερούσαν αθλητικές δραστηριότητες με την πρόθεση να μην χάνουν χρόνο από τη μελέτη τους. Καταλήγοντας οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εντάσσοντας εξήντα λεπτά άσκησης στο καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών κατά την σχολική ηλικία, οι συνολικοί βαθμοί μπορεί να ανέβουν κατά μία ολόκληρη μονάδα!
Τέλος,κρίνεται αναγκαίο πριν την έναρξη οποιουδήποτε αθλήματος των παιδιών μας να ενημερώνουμε τον παιδίατρο μας για τη διεξαγωγή ιατρικών εξετάσεων και ειδικά καρδιολογικό έλεγχο που είναι απαραίτητος!
«Νους υγιής εν σώματι υγιεί» η αρχαία αυτή ρήση πρέπει να εφαρμόζεται από εμάς και τα παιδιά μας , δίνοντάς τους το σωστό παράδειγμα για μια καλύτερη ψυχικά και σωματικά, ζωή!!!

ΦΩΤΟ: newlifestyle.gr