“ΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗ”: Ένα βιβλίο “χάρτης περιπλάνησης”

“Αυτό που ονομάζουμε καλλιτεχνική δημιουργία δεν είναι παρά ένα κρυφοκοίταγμα πίσω από τις κουρτίνες των παρασκηνίων του μυστηρίου της ύπαρξης των όντων. Ένα βλέμμα που φλερτάρει με την αιωνιότητα”, είχε αναφέρει σε μιά από τις σπάνιες συνεντεύξεις του ο Διονύσης Kταντόπουλος. Όπως φλερτάρουν τα έργα του που παρουσιάζονται στο βιβλίο “ΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗ” των εκδόσεων “Φανταστικός Κόσμος”, το οποίο ο ζακυνθινός δημιουργός συνυπογράφει με το συγγραφέα Δημήτρη Βανέλλη, βιβλιοθηκάριο της Σχολής Καλών Τεχνών.
Και παρουσιάζεται για πρώτη φορά πανελλαδικά αύριο, παραμονή της Εθνικής Εορτής στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου μας, μαζί με την τελική εκδοχή χαρακτηριστικών πρωτότυπων έργων που εκτίθενται για πρώτη φορά με την αρωγή του βιβλιοπωλείου “Π. Πλαίσιο” που συνδιοργανώνει την εκδήλωση.
Ένα σκληρόδετο βιβλίο, υψηλής αισθητικής, προϊόν τολμηρού εκδοτικού εγχειρήματος, αφού αποτελεί ένα πείραμα οπτικής επικοινωνίας που επιδέχεται πολλαπλές αναγνώσεις.
Ένα βιβλίο “χάρτης περιπλάνησης” στα καταστρεμμένα σκηνικά, τοπία ενός θνήσκοντoς Πολιτισμού που περιφέρονται τα πλάσματα της Νεομυθολογίας που εντυπώνεται στο βιβλίο της “ΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗΣ”: Άγγελοι, Νίκες, Ερωτιδείς, αυτοκαταστροφικά ανθρώπινα πλάσματα, ζώα υπό εξαφάνιση, αγάλματα που ζωντανεύουν δραπετεύοντας από τα Μουσεία που φυλάσσονται ως ανάμνηση του γεγονότος πως “οι άνθρωποι είναι ικανοί και για την ομορφιά”.
Ένα βιβλίο κατ’ ουσία Ψυχ-αγωγικό και (ταυτόχρονα) πολιτικό, αφού όπως αναφέρει η αρχαιολόγος, Διευθύντρια του Μουσείου Σολωμού, που προλογίζει την έκδοση, Κατερίνα Δεμέτη : “…τα έργα του Κωνσταντόπουλου θα μπορούσαν να μπουν σε ένα μουσείο και όχι μόνο για την πρωτοτυπία της τεχνικής τους. Θα έμπαιναν γιατί εμπεριέχουν διαχρονικούς συμβολισμούς και φιλοσοφικές ενορχηστρώσεις, που ξεπερνάνε χρονικούς περιορισμούς, αφού μάς διδάσκουν ότι η πολυπλοκότητα της ιστορικής μας διαδρομής σαν λαού, δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να κλείσει τόσο άδοξα όσο φαίνεται ότι γίνεται σήμερα”.

ΕΡ.: Η “Ανθρωποποίηση” αποτελεί ένα βιβλίο ή ένα δημιούργημα φαντασίας που παίρνει σάρκα και οστά;
ΑΠ.:
Η “Ανθρωποποίηση” ξεκίνησε ως εικαστικό δρώμενο. Δημιουργήθηκε μια σειρά πινάκων ζωγραφικής μέρος των οποίων παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του ’13 στο “Irida Art Studio” στο νησί μας. Τα έργα που επιλέχθηκαν είχαν αναρτηθεί έτσι ώστε να δημιουργείται η αίσθηση στον θεατή πως κινείται μέσα στα σκηνικά ενός κόμικς φυσικής κλίμακας. Ανάμεσα σ’ αυτούς που την επισκέφθηκαν ήταν και ο εκδότης Αντώνης Νικολουδάκης, ο οποίος μου πρότεινε να τα εκδώσει, αφού τα έργα διέθεταν έναν αφηγηματικό ρυθμό που οδηγούσε σε ιστορίες πολλαπλών αναγνώσεων.

ΕΡ.: Και πότε νιώσατε την ανάγκη της ύπαρξης του λόγου;
ΑΠ.:
Ωστόσο κατά τη μεταφορά τους από το φυσικό χώρο σ’ αυτόν της κλίμακας της σελίδας νιώσαμε την ανάγκη της ύπαρξης του λόγου, ενός κειμένου που θα λειτουργούσε αφενός ως συνεκτική ύλη και αφετέρου ως “ερμηνευτικός κώδικας”-“χάρτης” περιπλάνησης στους τόπους και τις κυοφορούμενες ιστορίες των εικόνων. Έτσι απευθυνθήκαμε στον καλό φίλο, συγγραφέα Δημήτρη Βανέλλη, η προσέγγιση του οποίου στο όλο εγχείρημα προκάλεσε τη δημιουργία επιπλέων εικόνων/επεισοδίων, μέχρι να καταλήξουμε, ένα χρόνο μετά, σ’ αυτό που τελικά εντυπώθηκε: το χρονικό ενός πειράματος οπτικής επικοινωνίας.

ΕΡ.: Τι επιχειρείτε να εκφράσετε μέσα από αυτό; Με το περιεχόμενό του αποκρυσταλλώνονται οι αλλεπάλληλες κρίσεις που βιώνει ο άνθρωπος στις μέρες μας;
ΑΠ.:
Θα το τοποθετούσα κάπως διαφορετικά: Το βιβλίο μας, μέρος του οποίου είναι τα έργα μου -αφού πρόκειται για συλλογική δουλειά, περισσοτέρων των αρχικών συντελεστών του- αποτυπώνει την Κρίση του θνήσκοντος Πολιτισμού μας, αυτού που αποκαλούμε “Δυτικό Πολιτισμό”, είναι ένα είδος αποδελτίωσης ημερολογίων από τις τελευταίες μέρες του κόσμου μας, όπως μας παραδόθηκε και τον βιώσαμε και από τις πρώτες μέρες του κόσμου που ετοιμάζεται να τον διαδεχτεί.

ΕΡ.: Πολλοί λένε πως τα περισσότερα έργα σου έχουν πολιτικά χαρακτηριστικά. Η παρουσίασή τους από τον Υφυπουργό Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Σταύρο Κοντονή ενισχύει αυτή την άποψη;
ΑΠ.:
Ο Σταύρος είναι φίλος μου. Πριν εκλεγεί για πρώτη φορά βουλευτής, λόγω (και) της συστράτευσής μας στο χώρο της ριζοσπαστικής Αριστεράς βρισκόμασταν συχνά για να συζητήσουμε για πολιτική, τέχνη και λογοτεχνία, μετά τον επαναπατρισμό και τη μόνιμη εγκατάστασή μου στο Νησί, το 2005.
Παρενθετικά θα πω πως ο Σταύρος, εκτός της αφοσίωσής του στην πολιτική είναι θιασώτης και κοινωνός της Τέχνης, ακόμα και των εναλλακτικών της εκφράσεων, όπως είναι τα κόμικς. Θυμάσαι άλλωστε – αφού και εσύ συμμετείχες σ’ εκείνο το “φιλόδοξο”, βραχύβιο εγχείρημα- πως είχαμε συνεργαστεί για την έκδοση του περιοδικού “ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ”, στο οποίο εκτός του πολιτικού άρθρου του είχε πάρει μιά -αντικειμενικά εξαιρετική- φανταστική συνέντευξη από τον αγαπημένο μας κόμικς χαρακτήρα, τον Κόρτο Μαλτέζε. Έτσι, και με δεδομένη τη ρητορική του δεινότητα, ήταν ο πλέον κατάλληλος για να παρουσιάσει μια τέτοια, ριζοσπαστική στο μέτρο που το καταφέρνει, εικαστική πρόταση. Επιπλέον ο Σταύρος μαζί με τη Κατερίνα παρουσίασαν το καλοκαίρι του ’13 την πρώτη εκδοχή της “ΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗΣ” και αποδείχθηκαν “γούρικοι’. Οπότε ως φίλοι μου όφειλαν -και πιστεύω πως είναι οι πλέον κατάλληλοι-για να παρουσιάσουν την ολοκληρωμένη, τελική εκδοχή.

ΕΡ.: Επόμενα σχέδια;
ΑΠ.:
Θα γίνουν μιά σειρά παρουσιάσεις του βιβλίου με ταυτόχρονες εκθέσεις των πρωτότυπων έργων ανά την Ελλάδα μέσα στο 2015. Ενδεικτικά αναφέρω μέσα στον Απρίλιο και ταυτόχρονα έχω ξεκινήσει να δουλεύω πάνω στο (αρχικό) σενάριο μιάς μεγάλης Ιστορίας που ξεκινά από την Ιαπωνία, φτάνει από τους δρόμους του Μεταξιού στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί στη Ζάκυνθο του χωροχρονικού πλαισίου της “ΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗΣ”, σε μια μέλλουσα πιθανή εκδοχή του Νησιού μας, όπου λαμβάνει χώρα το μεγαλύτερο μέρος της Μυθοπλασίας και φίνεται η λύση της.

ΕΡ.: Μιλάμε υποθέτω για ένα εικονογραφημένο Μυθιστόρημα…
ΑΠ.:
Μιλάμε για μιά φουτουριστική περιπέτεια μυστηρίου, με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας και noir λογοτεχνίας που σχεδιάζεται για να αναπτυχθεί με τη μορφή «κλασικού» κόμικς σε τρία άλμπουμ, για την οποία, καλά να είμαστε, ευελπιστώ πως θα μιλήσουμε μιάν επόμενη φορά…