Τα ευεργετικά οφέλη του ύπνου

Γράφει η φαρμακοποιός Μαρία Αντ. Βούλτσου
Ο ύπνος είναι μια φυσιολογική, περιοδική κατάσταση ηρεμίας, κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώνεται προσωρινή μεταβολή της συνείδησης του εξωτερικού κόσμου και επακόλουθη μείωση της μυϊκής δραστηριότητας, του μεταβολισμού και της ανταπόκρισης σε ερεθίσματα. Ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται 6-8 ώρες ύπνου ημερησίως προκειμένου να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Ο ύπνος όμως είναι και απαραίτητος για τη διατήρηση της καλής σωματικής και ψυχικής υγείας. Ο καλός και ποιοτικός ύπνος περιλαμβάνει τη συμπλήρωση 6-8 ωρών, δίχως διακοπές αφύπνισης ενδιάμεσα, ενώ τα ευεργετικά οφέλη του στην υγεία είναι πολλά:
1) Ο ύπνος ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα: Η παρατεταμμένη έλλειψη ύπνου μπορεί να διαταράξει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και να μας κάνει περισσότερο ευάλωτους σε παθογόνους οργανισμούς, σε λοιμώξεις και σε διάφορες άλλες νόσους.
2) Ο ύπνος βελτιώνει την ψυχική μας υγεία: Τα άτομα που πάσχουν από στέρηση ύπνου είναι συχνά βλοσυρά, κατηφή και μακροπρόθεσμα παρουσιάζουν διαταραχές της διάθεσης, κατάθλιψη και άγχος ενώ απογοητεύονται εύκολα.
3) Ο ύπνος μας προστατεύει από καρδιακές παθήσεις: Η μακροχρόνια στέρηση ύπνου φαίνεται να συνδέεται με αύξηση της αρτηριακής πίεσης και υψηλότερα επίπεδα ορισμένων χημικών ουσιών που συνδέονται με τη χρόνια φλεγμονή, τα οποία δρουν επιβαρυντικά στην καρδιακή λειτουργία.
4) Ο ύπνος εμποδίζει τον Σακχαρώδη Διαβήτη: Μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερο από πέντε ώρες κάθε βράδυ έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 2, πιθανότατα λόγω διαταραχής στον τρόπο που ο οργανισμός επεξεργάζεται τη γλυκόζη.
5) Ο ύπνος μας αδυνατίζει: Η έλλειψη ύπνου μας προσθέτει κιλά καθώς έχει αποδειχθεί ότι οι άνθρωποι που κοιμούνται λιγότερο από 7 ώρες την ημέρα είναι περισσότερο παχύσαρκοι σε σχέση με αυτούς που κοιμούνται οκτώ ώρες ή περισσότερο.
6) Ο ύπνος αυξάνει τη λίμπιντο: Οι άνδρες και οι γυναίκες που δεν κοιμούνται αρκετά, έχουν μειωμένη λίμπιντο και λιγότερο ενδιαφέρον για το σύντροφό τους.
7) Ο ύπνος ωφελεί την επιδερμίδα μας: Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο διάσημος Αμερικανός δερματολόγος dr. Howard Murad: «η μέρα σας πρέπει να ξεκινά από το προηγούμενο βράδυ» και αυτό γιατί ενώ στη διάρκεια του ύπνου όλες οι λειτουργίες του οργανισμού επιβραδύνονται, η επιδερμίδα συνεχίζει να εργάζεται με εντατικούς ρυθμούς. Κατά τη διάρκεια της νύκτας η επιδερμίδα μας ενεργοποιεί τους μηχανισμούς αποτοξίνωσης, κυτταρικής αναπαραγωγής και κυτταρικής αναζωογόνησης.
8) Ο ύπνος ενισχύει τη μνήμη και τη μάθηση: Ο ύπνος έχει αποδειχθεί ότι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παγίωση της μνήμης, τη μάθηση και τη σκέψη. Η απόδοση ενός ατόμου σε γνωστικές δοκιμασίες είναι σημαντικά μειωμένη όταν υπάρχει στέρηση ύπνου, ενώ σε μεγάλο βαθμό επηρεάζεται και η συγκέντρωση. Ειδικά στα βρέφη και στα παιδιά ο ύπνος αποτελεί παράγοντα-κλειδί για την καλύτερη μνήμη τους. Σύμφωνα με μελέτες που δημοσιεύθηκαν στα «Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας επιστημών» (Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS) των ΗΠΑ, όπου μελετήθηκαν 216 μωρά ηλικίας 6 μηνών έως 1 έτους, έδειξαν ότι τα μωρά που δεν είχαν κοιμηθεί προηγουμένως για αρκετή ώρα, δεν μπορούσαν να θυμηθούν νέα πράγματα. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η καλύτερη ώρα για να μάθει κανείς κάτι το παιδί του, είναι λίγο πριν κοιμηθεί. Σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, ο καλός ύπνος στα πρώτα χρόνια της ζωής ενός ατόμου μπορεί να ενισχύσει την πνευματική υγεία και λειτουργία αργότερα στη ζωή του, καθώς και να καθυστερήσει ή ακόμη και να βοηθήσει στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ κατά της απώλειας μνήμης, λόγω ηλικίας…
Μετά λοιπόν από μια δύσκολη καθημερινότητα, απολαύστε ένα χαλαρωτικό ζεστό μπάνιο, φάτε ελαφρά, πιείτε ένα αρωματικό ρόφημα και καλό σας ύπνο!!!

ΦΩΤΟ: www.skai.gr