Η Ζάκυνθος στις πρώτες θέσεις της ζήτησης των Ευρωπαίων

Ο τουρισμός είναι ευθύνη που συνεπάγεται συγκεκριμένες και σαφείς υποχρεώσεις, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, εάν επιθυμούμε την αναβάθμιση του νησιού.
Οι υποχρεώσεις έναντι των πελατών μας αυξάνονται ακόμα περισσότερο, από τη στιγμή που η Ζάκυνθος συμπεριλαμβάνεται στη λίστα με τα δημοφιλέστερα νησιά της trivago.gr, κατέχοντας την 21η θέση, γεγονός που προσδίδει στο Τζάντε ιδιαίτερη αξία, δεδομένου ότι ανταγωνίζεται εξωτικούς και πολυδιαφημισμένους προορισμούς, όπως η Μαγιόρκα, η Τενερίφη, η Σικελία και η Σαρδηνία.
Ωστόσο, η μεγάλη ζήτηση δημιουργεί και αυξημένες υποχρεώσεις από τους ενασχολούμενους με τον τουρισμό, δηλαδή από την Περιφέρεια και το Δήμο, τους ξενοδόχους και τους εστιάτορες, έως τον τελευταίο υπάλληλο, δοθέντος ότι ο τουρισμός δεν είναι υπόθεση ενός ατόμου ή φορέα, αλλά όλων, επειδή αποτελεί τον κινητήριο μοχλό της οικονομίας του νησιού, με ιδιαίτερη έμφαση στο σωστό σχεδιασμό της προβολής του νησιού σε παραδοσιακές και ξένες αγορές, προγραμματισμό των στόχων με όραμα και υπευθυνότητα, παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, βελτίωση των ξενοδοχειακών μονάδων, την υλοποίηση των απαιτούμενων έργων υποδομής που θα ενισχύσουν το «ρεύμα» προς το ωραίο Τζάντε.

Οι προτιμήσεις των τουριστών
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί επιλέγουν τη Ζάκυνθο οι Ευρωπαίοι για τις διακοπές τους ή τι είναι αυτό που τους μαγεύει και τους κρατά εδώ;
Στην ερώτηση αυτή μπορούν να απαντήσουν μόνο όσοι έρχονται σε στενή επαφή με τους επισκέπτες μας, δηλαδή, ξενοδόχοι τουριστικοί πράκτορες και ξεναγοί.
Μετά από μικρή έρευνα της εφημερίδας μας, διαπιστώσαμε ότι κάθε εθνικότητα έχει τη δική της φιλοσοφία και «θέλω».
Πρώτα από όλα μετρά η ίδια η Ζάκυνθος και οι κάτοικοί της, οι οποίοι με την ευγένεια, την καλοσύνη, την άριστη φιλοξενία και το χαμόγελό τους κερδίζουν την καρδιά των επισκεπτών, με αποτέλεσμα πολλοί να έρχονται σχεδόν κάθε χρόνο, γιατί, όπως ισχυρίζονται νιώθουν σαν να είναι στο σπίτι τους.
Εάν αναλύσουμε τις επιθτμίες, όλοι ανεξαιρέτως θέλουν να δουν, όπως είναι αναμενόμενο, τις θαλάσσιες χελώνες και το «Ναυάγιο».
Από εκεί και πέρα, τα γούστα ποικίλουν, γιατί οι προερχόμενοι από τις πρώην Ανατολικές Χώρες (Ρώσοι, Τσέχοι, Ούγγροι κ.λπ.) επισκέπτονται τις εκκλησίες και τα μοναστήρια, με ιδιαίτερη έφεση στην εκκλησία του Αγίου Διονυσίου και τη μονή της Αναφωνήτριας.
Επίσης, αγαπούν ό,τι έχει σχέση με την ιστορία και τον πολιτισμό μας, ενώ τους αρέσουν τα παραδοσιακά ελαιοτριβεία, το οινοποιεία και τα εργαστήρια κεραμικής.
Ακόμα, μια περιοχή που ζητούν να επισκεφθούν, είναι το πάρκο «Ασκός» στις Βολίμες, γιατί θέλουν να βλέπουν τα ζώα και, ιδιαίτερα, τα γαϊδουράκια!!!
Επιπροσθέτως, προτιμούν τις ήσυχες και απομονωμένες παραλίες, την παραδοσιακή ζακυνθινή κουζίνα, το πρωί κάνουν τη βόλτα τους στην πόλη, ενώ αγοράζουν, ελαιόλαδο, κρασί, μάντολες, κεραμικά και υφαντά.
Οι προερχόμενοι από τις χώρες της δυτικής Ευρώπης και τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αγορά, για τη Ζάκυνθο, προτιμούν τις πολυσύχναστες παραλίες και περιοχές, τα μπαράκια και τη δική τους κουζίνα. Λατρεμένο θέρετρο, για τους νεότερους, είναι ο Λαγανάς, τα μπαράκια και η παραλία του, καθώς και οι κοσμοπολίτικες – θα λέγαμε – παραλίες του Βασιλικού και του Τσιλιβή.
Όμως, αυτό δεν αποτελεί κανόνα, γιατί υπάρχουν και οι απαιτητικοί, οι οποίοι ζητούν υψηλό επίπεδο υπηρεσιών, καθαρές παραλίες, και πολιτιστικά δρώμενα. Αγαπημένη τους παραλία είναι ο Γέρακας, επισκέπτονται τα Μουσεία και ψάχνουν για μέρη του νησιού, που δεν είναι ευρέως γνωστά, όπως το παλιό χωριό των Λαγκαδακίων.
Τέλος, όλα τα τουριστικά γραφεία διοργανώνουν εκδρομές σε όλο το νησί, καθώς και ημερήσιους πλόες γύρω από το νησί, οπότε κάθε επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να αποπλεύσει όλες τις χάρες του μικρού μας παραδείσου.

Στη λίστα και με τους οικονομικούς προορισμούς
Το «Φιόρο του Λεβάντε» άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστό, ως ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της Ελλάδας, από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, οπότε άρχισε να δέχεται επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Τη δεκαετία του ’90, η παραλία του «Ναυαγίου» έγινε το τουριστικό σήμα κατατεθέν της Ελλάδας, αφού η φωτογραφία του κοσμούσε την επίσημη αφίσα του ΕΟΤ, ενώ έχει ψηφιστεί πολλές φορές από τουριστικούς φορείς του εξωτερικού, ως μία από τις ωραιότερες ακρογιαλιές του κόσμου.
Βέβαια, εκτός του πολυδιαφημισμένου και κοσμαγάπητου «Παναγιώτη», που από το 1982, αποτελεί το «must» του πανέμορφου όρμου των δυτικών ακτών μας, η σημαντικότερη «πρέσβειρα» του τουρισμού μας είναι η χελώνα Caretta – caretta, που αποτελεί τη μεγαλύτερη «ατραξιόν» μας.
Σήμερα, σχεδόν τριάντα χρόνια, μετά το τουριστικό «μπαμ» των δεκαετιών του ’80 και του ’90, η Ζάκυνθος άρχισε να κερδίζει έδαφος στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι και να φιγουράρει στις λίστες με τα ωραιότερα νησιά της Ευρώπης, αλλά και του κόσμου, παρά το γεγονός ότι αναπτύχθηκε πολύ αργότερα από τις «βασίλισσες» του Αιγαίου, Σαντορίνη και Μύκονο, την πανέμορφη Κρήτη, αλλά και την αρχόντισσα του Ιονίου, την πάντοτε γοητευτική Κέρκυρα.
Μάλιστα, στη φετινή μηχανή αναζήτησης και σύγκρισης ξενοδοχειακών τιμών από τις σαράντα επτά πλατφόρμες της trivago.gr, σχετικά με τα ωραιότερα νησιά της Ευρώπης, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, από την 1η Ιουλίου έως τις 31 Αυγούστου, η Ζάκυνθος καταλαμβάνει τη 16η θέση. Η διάκριση αυτή είναι σημαντική, γιατί το Τζάντε αρχίζει να ανταγωνίζεται, δυναμικά, δημοφιλείς τόπους διακοπών, όπως η Μαγιόρκα, η Σικελία, η Τενερίφη, η Σαρδηνία και η Ίμπιζα, χωρίς να διαθέτει τις απιτούμενες τουριστικές υποδομές (μαρίνα, προβλήτα για την πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων) ή τεράστιες πολυτελείς μονάδες.
Στη περίπτωση μας, παρά τις όποιες παραλήψεις και λάθη που ταλαιπωρούν τους ενασχολούμενους με τον τομέα του τουρισμού, το μεγαλύτερο «ατού» μας είναι η ίδια η Ζάκυνθος, που είναι ο πολυτιμότερος θησαυρός μας, τον οποίο πρέπει να αγαπήσουμε και να φροντίσουμε με αγάπη και όραμα, ώστε να αποκτήσει, επιτέλους, τη θέση που της αξίζει στις διεθνείς αγορές.