Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ θα εισπράξει την τουριστική αύξηση

– «Η νέα γενιά των επιχειρηματιών αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να επιβιώσει και να εξελιχθεί, χωρίς εξωστρέφεια, αποκομμένη από τη διεθνή πραγματικότητα», τονίζει εμφατικά στην «Ημέρα» ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «δεν πρέπει να σταματήσουμε λεπτό να οραματιζόμαστε τη σύγχρονη Ελλάδα, δηλαδή να αναπτύσσουμε επιχειρηματικότητα, να δημιουργούμε αξία, να σχεδιάζουμε καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, να ηγούμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο».
Στην συνέντευξη που ακολουθεί, την οποία παρεχώρησε αποκλειστικά στην εφημερίδα μας, ο κ. Ανδρεάδης αναφέρει ότι ο τουρισμός αποδείχθηκε ιδιαίτερα ανθεκτικός στην κρίση, δεδομένου ότι το παρόν χρονικό διάστημα καταγράφεται αύξηση των προκρατήσεων από τη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γερμανία, τις Βαλκανικές χώρες και την Τουρκία, ενώ ο βασικός στόχος που έχουν τεθεί έως το 2020 είναι να συγκαταλέγεται η Ελλάδα μέσα στους δέκα πρώτους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο.

ΕΡ.: Η πρωτοφανής κρίση που βιώνουμε σε ποιους τομείς έχει πλήξει τον τουρισμό μας;
ΑΠ.:
Ο ελληνικός τουρισμός έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ανθεκτικός. Το 2011, κατέγραψε ρεκόρ διεθνών αφίξεων, με 16,5 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ το 2012, αν και ξεκινήσαμε τη χρονιά με τεράστια εμπόδια – ιδιαίτερα σε επίπεδο εικόνας και φήμης της χώρας – καταφέραμε να επιτύχουμε τον στόχο των 16 εκατομμυρίων. Επίσης, ο τουρισμός ήταν η μοναδική οικονομική δραστηριότητα στη χώρα μας, η οποία διατήρησε τον αριθμό θέσεων εργασίας, όταν η ανεργία στους άλλους τομείς έχει φτάσει σε πρωτόγνωρα, για τη χώρα μας, επίπεδα. Σαφώς και υπάρχουν προβλήματα, ιδίως αν δούμε τμηματικά τις περιοχές της Ελλάδας. Για παράδειγμα, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη πραγματικά έχουν πληγεί πολύ βαριά.


ΕΡ.: Πολλοί επιχειρηματίες του κλάδου βρίσκονται στα πρόθυρα του αφανισμού. Πώς μπορεί να τους βοηθήσει ο ΣΕΤΕ;
ΑΠ.:
Ο ΣΕΤΕ είναι η επίσημη και ενιαία φωνή του ιδιωτικού τομέα του ελληνικού τουρισμού και Σύνδεσμος, στον οποίο μέλη του είναι όλες ανεξαιρέτως οι κλαδικές ενώσεις του τουρισμού. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι εργαζόμαστε, με μια ενιαία και δυνατή φωνή, για την επίλυση όλων των χρόνιων αγκυλώσεων που υπάρχουν στη χώρα μας και την υλοποίηση μιας στοχευμένης στρατηγικής για την περαιτέρω ανάπτυξη και επίτευξη των στόχων μας, μέχρι το 2020 να είμαστε μέσα στους δέκα καλύτερους προορισμούς του κόσμου. Εργαζόμαστε, καθημερινά, με όλες τις αρμόδιες αρχές σε θέματα, όπως:
• Δημιουργία απλού, ελκυστικού και μακροπρόθεσμα σταθερού φορολογικού συστήματος και νέου αναπτυξιακού νόμου.
• Ανταγωνιστικός συντελεστής ΦΠΑ στις υπηρεσίες τουρισμού.
• Ανταγωνιστικό τιμολογιακό καθεστώς, τόσο στα περιφερειακά αεροδρόμια, όσο και στον ΔΑΑ.
• Διαρκής απλοποίηση της γραφειοκρατίας (απλοποίηση διαδικασιών χωροθέτησης – αδειοδότησης, διαδικασία fast track νέων επενδύσεων).
• Mείωση του μη μισθολογικού κόστους.
• Επιτάχυνση του χρόνου απονομής δικαιοσύνης και θεσμοθέτησης προέγκρισης των επενδύσεων από το ΣΤΕ.
• Να δημιουργηθούν σύγχρονες και ανταγωνιστικές δομές τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
• Να αναθεωρηθεί το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό και να ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο.
• Να αναπτυχθεί υποστηρικτικό – κανονιστικό πλαίσιο για τις ειδικές μορφές τουρισμού.
• Να στελεχωθεί και να ξεκινήσει να λειτουργεί η εταιρεία Μάρκετινγκ Greece, η οποία θα αναλάβει συγκεκριμένες επικοινωνιακές δράσεις σε συνεργασία και συμπληρωματικά με τις αντίστοιχες δράσεις του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ.
• Να εφαρμοστεί ένα ολοκληρωμένο πρότυπο τυποποίησης ποιότητας για προορισμούς και καταλύματα, εστιάζοντας σε κριτήρια ιδιαίτερα σημαντικά για τους υψηλότερης δαπάνης επισκέπτες (π.χ. αισθητική, τοπική κουλτούρα, γαστρονομία).
• Να μειωθεί ο χρόνος έκδοσης Visa στις 24 ώρες και να αυξηθεί θεαματικά η χορήγηση πολλαπλής βίζας.

Η κυβέρνηση επενδύει στην τουριστική ανάπτυξη
ΕΡ.: Θεωρείτε ότι η κυβέρνηση βοηθά πραγματικά τον τουρισμό μας;
ΑΠ.:
Βεβαίως. Ο τουρισμός σήμερα συνεισφέρει, άμεσα και έμμεσα, περίπου στο 16% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί, πάλι άμεσα και έμμεσα, σχεδόν το 18% του συνόλου των απασχολουμένων στη χώρα μας. Τα ποσοστά αυτά, εκφραζόμενα σε απόλυτους αριθμούς, δίνουν περί τα 34 δισ. συνολικής συνεισφοράς στο ΑΕΠ και 750.000 απασχολούμενους, ή -με άλλα λόγια – 1 στους 5 κατοίκους της Ελλάδας απασχολείται, άμεσα και έμμεσα, στον τουρισμό. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμβολή του τουρισμού στην κάλυψη του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου (38,6%). Υπολογίζεται ότι η τουριστική κατανάλωση επηρεάζει το 60% των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, ενώ ο τουριστικός πολλαπλασιαστής εκτιμάται σε 2,184 ή, με άλλα λόγια, κάθε ευρώ που καταναλώνεται στον τουρισμό δημιουργεί υπερδιπλάσια δευτερογενή κατανάλωση στην υπόλοιπη οικονομία. Ακόμη, είναι αξιοσημείωτο ότι για κάθε μία άμεση θέση απασχόλησης στον τουρισμό δημιουργείται σχεδόν ακόμα μία θέση στην ευρύτερη οικονομία.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι η ελληνική κυβέρνηση επενδύει πολλά στην περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Είναι ενεργός συνομιλητής μας που έχει τη διάθεση να ακούσει τη γνώμη του ιδιωτικού τομέα και να προσπαθήσει να λύσει τις χρόνιες αγκυλώσεις, οι οποίες το μόνο που κάνουν είναι να στερούν επιπλέον έσοδα στην ελληνική οικονομία. Δεν έχει περάσει μάλιστα και μεγάλο χρονικό διάστημα από την επίσημη αναβάθμιση του ΣΕΤΕ και σε Κοινωνικό Εταίρο. Θεωρώ ότι δε χρειάζεται άλλη απόδειξη για το γεγονός ότι η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο έχει τη διάθεση για ανάπτυξη στον τουρισμό αλλά επιθυμεί την άμεση συμβουλή του ιδιωτικού τομέα σε καίρια ζητήματα.

Η ποιότητα κάνει τη διαφορά!
ΕΡ.: Πώς θα αντιμετωπίσουμε τις εταιρείες που διακινούν τους πελάτες του σε διάφορους προορισμούς της χώρας μας και πιέζουν τους επιχειρηματίες για όλο και χαμηλότερες τιμές;
ΑΠ.:
Στη χώρα μας έχουμε όλα τα προσόντα για να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, προσφέροντας εξαιρετική σχέση ποιότητας – τιμής. Όταν το καταλάβουν αυτό οι επιχειρηματίες και είναι σίγουροι για το επίπεδο ποιότητας που προσφέρουν αλλά και για το επίπεδο ποιότητας των επισκεπτών που επιθυμούν να προσελκύσουν, τότε το πρόβλημα αυτό θα σταματήσει να υπάρχει. Από την άλλη μεριά, η σύσταση και η άμεση λειτουργία της εταιρείας Marketing θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις εκείνες, οι οποίες θα κρατήσουν την πίεση αυτή σε υποφερτά επίπεδα. Μέσω του website της εταιρείας Marketing, οι υποψήφιοι επισκέπτες της χώρας μας θα είναι σε θέση να ενημερωθούν για όλα ανεξαρτήτως τα τουριστικά πακέτα και τις προσφορές, είτε προκύπτουν από μεγάλο γραφείο του εξωτερικού, είτε προκύπτουν από το ίδιο το κατάλυμα, είτε προκύπτουν από εγχώρια εξειδικευμένα γραφεία. Το εργαλείο αυτό θα τονώσει, ουσιαστικά, την αγορά και θα ενισχύσει τη φήμη του τουριστικού μας προϊόντος. Θα είναι με άλλα λόγια και ένα εργαλείο διαπραγμάτευσης με τις μεγάλες εταιρείες που αναφέρετε.

“Αύξηση πρεοκρατήσεων από Βρετανία, Γερμανία, Ρωσία, Ουκρανία, Βαλκάνια και Τουρκία”!
ΕΡ.: Πώς βλέπετε να κινείται η αγορά το 2013 και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της;
ΑΠ.:
Ιδιαίτερα αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που λαμβάνουμε για το 2013. Ήδη, οι παραδοσιακές αγορές της Βρετανίας και της Γερμανίας έχουν δείξει σαφή θετική μεταστροφή.
Η Βρετανική αγορά είναι παραδοσιακά η πρώτη από τις βασικές αγορές που ξεκινά από νωρίς τον προγραμματισμό και τις προκρατήσεις. Στην αγορά αυτή καταγράφεται αύξηση, της τάξης του 20%, σε ένα δείγμα 400.000 επισκεπτών, οι οποίοι, ήδη, έχουν κλείσει τις διακοπές τους, για το 2013, στη χώρα μας.
Στη Γερμανική αγορά υπάρχει αναθέρμανση και εκεί της ζήτησης και προγραμματισμός 10% περισσότερων αεροπορικών θέσεων από Γερμανία προς Ελλάδα.
Τα πρώτα αυτά στοιχεία, σε συνδυασμό με τη σημαντική περαιτέρω δυναμική των νέων αγορών, όπως της Ρωσίας, Ουκρανίας, Βαλκανικών χωρών, Τουρκίας κ.λπ., αλλά και το αυξημένο ενδιαφέρον όπως της Ρωσίας, Ουκρανίας, Βαλκανικών χωρών, Τουρκίας και για την κρουαζιέρα, μας κάνει αισιόδοξους για την επίτευξη των στόχων του 2013 για 1.000.000 επιπλέον αφίξεις, δηλαδή 17 εκατομμύρια επισκέπτες και για 11 δισ. σε άμεσα έσοδα.

ΕΡ.: Ποιο το μέλλον του τουρισμού μας; Θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης τη οικονομίας μας ή θα «σφάξουμε την κότα που γεννά τα χρυσά αυγά»;
ΑΠ.:
Οι στόχοι που έχουν τεθεί προς το 2020 είναι η Ελλάδα να συγκαταλέγεται μέσα στους δέκα πρώτους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Επίσης, βασικός στόχος, για το 2020, είναι η άμεση και έμμεση τουριστική Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία να ανέλθει σε 50 δισ. ευρώ, με επιπλέον 220.000 θέσεις εργασίας, που θα προσφέρει ο κλάδος του τουρισμού.
Με συγκεκριμένα, στοχευμένα μέτρα, που η Κυβέρνηση συνεργασίας έχει ξεκινήσει να λαμβάνει – πρέπει όμως να επιταχύνει – είναι βέβαιο ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί σε ορίζοντα δύο -τριών ετών, να φτάσει στα 20 εκατ. διεθνείς αφίξεις, προσφέροντας, συνολικά, επιπλέον τρεις μονάδες, κάθε χρόνο, στο ΑΕΠ της χώρας και δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

“Η Ζάκυνθος παραμένει ένα από τα στολίδια του Ιονίου και της χώρας μας”!
ΕΡ.: Ποια η γνώμη σας για τη Ζάκυνθο ως τουριστικό προορισμό;
ΑΠ.:
Η Ζάκυνθος παραμένει ένα από τα στολίδια του Ιονίου και της χώρας. Είναι ένας προορισμός, ο οποίος είναι ολοκληρωμένος σε επίπεδο υποδομών. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να μελετηθεί κατά πόσο η σχέση ποιότητας υπηρεσιών και ποιότητας επισκεπτών είναι η καλύτερη δυνατή. Θεωρώ ότι το νησί μπορεί να έχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα σε αυτό το επίπεδο. Πρέπει πάντα να πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε ποτέ.

ΕΡ.: Μια ευχή για το 2013;
ΑΠ.:
Η χώρα μας ζει μια εποχή έντονων δυσκολιών. Ο ελληνικός λαός έχει κάνει τεράστιες θυσίες και η κυβέρνηση συνεργασίας προσπαθεί να ισορροπήσει την ανάπτυξη και τη σταθερότητα. Η πρόσφατη έκθεση της Τρόικα κάνει λόγο για ένα 2013 εξίσου δύσκολο, αφού η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε περίοδο ύφεσης. Η νέα γενιά των επιχειρηματιών, η νέα γενιά των εργαζομένων, αντιλαμβάνεται ότι δεν μπορεί να επιβιώσει και να εξελιχθεί, χωρίς εξωστρέφεια, αποκομμένη από τη διεθνή πραγματικότητα. Όλοι μας δεν πρέπει λεπτό να σταματήσουμε να οραματιζόμαστε τη σύγχρονη Ελλάδα. Την Ελλάδα που θέλουμε όχι μόνο να δουλεύουμε σε αυτή, αλλά να εργαζόμαστε, να αναπτύσσουμε επιχειρηματικότητα, να δημιουργούμε αξία, να σχεδιάζουμε καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, να ηγούμαστε σε παγκόσμιο επίπεδο και φυσικά να χαιρόμαστε την κάθε στιγμή της ζωής μας σε αυτό το πανέμορφο μέρος της Γης, το καλύτερο οικόπεδο του κόσμου.