Έρχονται τα υδροπλάνα στα Ιόνια Νησιά

Η ίδρυση, κατασκευή και λειτουργία υδατοδρομίων στη χώρα μας θα απασχολήσει σύντομα το Υπουργικό Συμβούλιο. Έπειτα από πολλά χρόνια καθυστέρησης στη διαμόρφωση του κατάλληλου νομικού πλαισίου, που οδήγησε επενδυτές σε απίστευτη ταλαιπωρία και οικονομική εξόντωση, το υπουργείο Υποδομών εκπόνησε το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια, ενσωματώνοντας απόψεις που συγκεντρώθηκαν από τη δημόσια διαβούλευση.

Ενόψει, μάλιστα, της συζήτησης που θα γίνει στο Υπουργικό Συμβούλιο και λίγο πριν την κατάθεση σχεδίου νόμου στη Βουλή, το θέμα θα απασχολήσει την επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, όπου σύμφωνα με τους εισηγητές περιφερειακούς συμβούλους, Κώστα Γιαννακούρη και Γιώργο Κάφυρη, τα υδροπλάνα, ιδιαίτερα για τα μικρά νησιά του Ιονίου, είναι αξιόπιστη λύση ως μια επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή αφού έχουν ευρεία απήχηση και βαρύνουσα σημασία στην οικονομική και κοινωνική διαβίωση των κατοίκων των νησιών της Περιφέρειας και στην ποιότητα ζωής τους.
Οι εισηγητές κ.κ. Γιαννακούρης και Κάφυρης, μεταξύ άλλων, επισημαίνουν ότι “τα Υδροπλάνα μπορούν να αποτελέσουν για την Περιφέρεια μας αξιόπιστη λύση ως μια επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή, άλλα να αποτελέσουν και το συνδετικό μέσο των νησιών μας που έχουν ιδιαίτερα γεωγραφικά, κοινωνιολογικά και οικονομικά δεδομένα.
Σε κάποιες δε περιπτώσεις ίσως και την μοναδική διέξοδο ιδίως τους χειμερινούς μήνες καθώς δύνανται να εκτελούν διάφορα είδη πτήσεων (Επιβατικές, Νοσοκομειακές, Έρευνας και Διάσωσης, Φορτίου κ.λ.π)
Οι θετικότατες συνέπειες της λειτουργίας των υδροπλάνων στην Περιφέρεια είναι τόσο αυταπόδεικτες ώστε να παρέλκει η περαιτέρω παράθεση επιχειρημάτων για την χρησιμότητά τους.
Η αξία και ο σημαντικός ρόλος είναι καθολικά αποδεκτά από όλους. Το ζητούμενο είναι πως εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα τους.
Αν δεν υπάρξει πλήρες, λειτουργικό και βιώσιμο νομοθετικό πλαίσιο είναι ουτοπικό να περιμένουμε νέες εταιρείες Υδροπλάνων να δραστηριοποιηθούν.
Θα πρέπει να συντονιστούν και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες επαναδειοδότησης των υδατοδρομίων όπου αυτές υπήρχαν στο παρελθόν και να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία αδειοδότησης νέων υδατοδρομίων προκειμένου και τα συγκεκριμένα νησιά μας να επωφεληθούν από την λειτουργία των Υδροπλάνων”.

Άλλωστε, έχει καταγραφεί σημαντικό ενδιαφέρον για τα υδατοδρόμια από τους φορείς του τουρισμού και του νησιωτικού χώρου, ενώ ισχυρά ονόματα της αγοράς έχουν εκδηλώσει την επιθυμία τους για συμμετοχή στο εγχείρημα.

Με γνωμοδότηση της Περιφέρειας
Το νομοσχέδιο θα επιτρέπει την ίδρυση υδατοδρομίων από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, αλλά και από μεικτά σχήματα δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ενώ θα προβλέπει γρήγορες διαδικασίες αδειοδότησης, με την πλέον κρίσιμη, αυτή της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να περνάει πλέον από την Καλλικρατική περιφέρεια. Κεντρικός φορέας διεκπεραίωσης θα είναι η αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών. Μέσα από την δημιουργία υδατοδρομίων, στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι η προώθηση του τουρισμού και η τοπική ανάπτυξη πρωτίστως του “πονεμένου” νησιωτικού χώρου, αλλά και η παροχή εναλλακτικής μεταξύ πλοίου και αεροπλάνου στους επιβάτες.
Οι χώροι δημιουργίας υδατοδρομίων θα είναι πλησίον ή εντός λιμένων και οι απαιτούμενες επενδύσεις θα είναι μικρού οικονομικού μεγέθους, δηλαδή, δεν θα απαιτείται η συγκέντρωση μεγάλων κεφαλαίων, όπως στις “βαριές” υποδομές.
Μέχρι τώρα έχει καταγραφεί σημαντικό ενδιαφέρον για τα υδατοδρόμια από τους φορείς του τουρισμού και του νησιωτικού χώρου, ενώ ισχυρά ονόματα της αγοράς έχουν εκδηλώσει την επιθυμία τους για συμμετοχή στο εγχείρημα.
Απώτερος στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι μετά την εφαρμογή του νόμου να εισέλθουν τα υδροπλάνα στην μεταφορική δραστηριότητα, όπου θα μπορούν να αξιοποιηθούν αντί πλοίων ή αεροπλάνων στην άγονη γραμμή ή στις διανησιωτικές συνδέσεις, όπως τα Ιόνια Νησιά

Μια αεροπορική εταιρεία θα ξεκινήσει πολύ πιο γρήγορα και εύκολα τον προγραμματισμό των πτήσεών της σε μια περιοχή, όπου θα υπάρχει ικανός αριθμός νησιών με αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ώστε να εξασφαλίζεται ένας αξιόλογος όγκος πτητικού έργου, ενώ αντίθετα θα καθυστερήσει και θα προβληματισθεί αρκετά αν θα πρέπει να εμπλακεί η ίδια και στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων.

Δύσκολη η συνέχεια
Ενδεικτική της υπάρχουσας κατάστασης είναι η ταλαιπωρία που υπέστησαν η Air Sea Lines και η Argo Airways, δηλαδή οι δύο αεροπορικές εταιρίες που είχαν αποφασίσει να δραστηριοποιηθούν με υδροπλάνα στη χώρα μας και τελικώς ανέστειλαν τη λειτουργία τους.
Να θυμίσουμε ότι η πρώτη εταιρία είχε εκφράσει το ενδιαφέρον να συνδέσει τόσο τα Ιόνια Νησιά μεταξύ τους όσο και το νησί μας με την Πάτρα. Μάλιστα, το Λιμενικό Ταμείο είχε δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες και είχε πραγματοποιηθεί δοκιμαστική πτήση ούτως ώστε να εξεταστεί στην πράξη ο χώρος και οι συνθήκες επιβίβασης και αποβίβασης των ταξιδιωτών.
Ωστόσο, λόγο τοπικών συμφερόντων και αντιδράσεων, καθώς και διακοπής της χρηματοδότησης τους από ευρωπαϊκά πρόγραμμα και εθνικούς πόρους, το σχέδιο για τη διανησιωτική σύνδεση απέβη άκαρπο.

“Και τουτο διότι δεν λαμβάνουμε υπόψη ότι οι μεταφορικές ανάγκες των μικρών και απομακρυσμένων νησιών μεγιστοποιούνται τους χειμερινούς μήνες και τα υδροπλάνα μπορούν να καλύπτουν τις ανάγκες αυτές, μέσω επιδοτούμενων πτήσεων, ώστε να παρέχουν τις υπηρεσίες τους με χαμηλό κόστος.
Παράλληλα επεκτείνοντας την διάρκεια λειτουργίας τους σε δωδεκάμηνη
βάση, οι εταιρείες των Υδροπλάνων θα “ξεφεύγουν” από την επιχειρησιακή εποχικότητα της τουριστικής περιόδου, δεδομένου ότι θα εκτελούν πτήσεις και τους χειμερινούς μήνες, με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται από τον αυξημένο κύκλο εργασιών τους και τις λοιπές οικονομίες κλίμακας, ώστε εν τέλει να εξασφαλίζουν και την
βιωσιμότητά τους.
Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει ένας διερευνητικός έλεγχος από τις αρμόδιες Κρατικές υπηρεσίες για την παροχή επιδοτήσεων σε γραμμές, που δύνανται να εξυπηρετούνται με Υδροπλάνα, και με το μεταφορικό ισοδύναμο στα νησιά και στη στεριά να ορίζετε με βάση το χιλιομετρικό κόστος παράλληλα και με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της υπηρεσίας που
αυτά παρέχουν, όπως η συχνότητα, η ταχύτητα, η μεταφορική ικανότητα, η
περιβαλλοντική φιλικότητα κ.ά.
Η δημόσια επιδότηση της διαφοράς κόστους που προκύπτει από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στον επιβατικό ακτοπλοϊκό ναύλο στη βάση του επιβατικού κομίστρου χερσαίας μεταφοράς ίσης απόστασης, είναι ήδη αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελεί Ευρωπαϊκό κεκτημένο καθώς εδώ και τρεις δεκαετίες η Γαλλία εφαρμόζει το μεταφορικό ισοδύναμο στην Κορσική, με ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα”
, αναφέρουν οι εισηγητές.