Μείωση των εσόδων κατά 30 – 40% στο νησί μας

Το τελευταίο χρονικό διάστημα είδαν το φως της δημοσιότητας πολλές έρευνες και μελέτες σχετικά με το παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, το οποίο φαίνεται εξαιρετικά δυσοίωνο.
Στην «Ελευθεροτυπία» της περασμένης Κυριακής δημοσιεύθηκε ένα άρθρο του Παναγιώτη Υφαντή, σύμφωνα με το οποίο έχει χρεοκοπήσει το μοντέλο του θερινού προορισμού, διότι η βουτιά στις εισπράξεις κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 10 δισ. ευρώ, αποδεικνύει ότι πρέπει να επανεξεταστεί η λογική της λειτουργίας ενός ξενοδοχείου μόνο για τρεις μήνες την καλοκαιρινή περίοδο.
Υπολογίζεται ότι οι απώλειες των εσόδων των τουριστικών επιχειρήσεων κυμαίνεται από 15 έως και 50%, ανάλογα με την επιχείρηση, ενώ κάθε μία από τις εταιρείες του κλάδου θεωρείται ότι έχει χάσει, την τελευταία διετία, το 30% του τζίρου της.
Χιλιάδες επιχειρήσεις επιβιώνουν οριακά, καθώς υπολογίζεται ότι το 60% των ξενοδοχειακών μονάδων βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο» και τα περισσότερα από αυτά αντιμετωπίζουν και τρίτη κακή χρονιά, απειλούνται με «λουκέτο» και θα αφήσουν στον «αέρα» χιλιάδες εργαζόμενους.
Οι επιχειρηματίες, σημειώνει ο κ. Υφαντής, από την πλευρά τους θεωρούν ότι πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα ένα σχέδιο που θα «τρέξει» την επόμενη πενταετία, ώστε να δημιουργηθούν σοβαρές προϋποθέσεις για σταθερή ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια.
Όπως προκύπτει από τα διαχρονικά στατιστικά στοιχεία, ο ελληνικός τουρισμός ζει ουσιαστικά από το 1950 μέχρι και σήμερα από την πελατεία που προσελκύει το τρίμηνο του καλοκαιριού. Αυτό οδήγησε να διαμορφωθεί η εντύπωση στους περισσότερους επιχειρηματίες ότι μπορούν δουλεύοντας τρεις μήνες να εξασφαλίζουν υψηλά έσοδα για όλο τον χρόνο. Έτσι, τώρα που εντάθηκε ο διεθνής ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες (Τουρκία, Αίγυπτος, Κροατία), οι περισσότεροι βρέθηκαν απροετοίμαστοι.
Σε ό,τι αφορά τα Ιόνια Νησιά η τουριστική κίνηση και τα έσοδα ανά περιοχή καταγράφονται ως εξής:

Λευκάδα:
Η κίνηση μειώθηκε 15% και οι τιμές 10% σε σχέση με πέρυσι. Αυτή την περίοδο το νησί είναι γεμάτο. Η παρτίδα, όμως, χάθηκε, λένε οι ξενοδόχοι, τον Ιούλιο, όταν η πτώση της κίνησης ήταν 20%.

Κεφαλονιά
Τον… σταυρό τους κάνουν στο νησί οι ξενοδόχοι, καθώς η χρονιά αναμένεται να κλείσει στα περσινά επίπεδα ή και με ελαφρά αύξηση αφίξεων σε σχέση με πέρυσι. Οι επισκέπτες ήταν αυξημένοι 6,5% τον Ιούλιο και ακόμα περισσότερο τον Αύγουστο, ενώ αυτή την περίοδο τα ξενοδοχεία είναι γεμάτα σε ποσοστό 90%. Τη διαφορά έκαναν οι Βορειοελλαδίτες, για τους οποίους είναι εύκολη και φθηνή η πρόσβαση. Πολλοί οι Ιταλοί ακόμα και τώρα στο νησί. «Κλειδί» τα έντεκα απευθείας δρομολόγια την εβδομάδα από Μπάρι και Μπρίντιζι. Τα έσοδα των επιχειρήσεων, ωστόσο, είναι μειωμένα 10 – 15% λόγω των επιπτώσεων που έγιναν.

Κέρκυρα
Στο 10 – 15% η μείωση των διανυκτερεύσεων, στο 20% η μείωση των εσόδων των ξενοδοχείων. Πολύ κακή χρονιά μέχρι τον Ιούνιο. Αυξήθηκαν τον Ιούλιο οι Γερμανοί και οι Άγγλοι. Τον Αύγουστο έχουν ανέβει σημαντικά οι πληρότητες των ξενοδοχείων. Έκανε ζημιά η κρίση με τα καύσιμα στις αρχές Αυγούστου.

Ζάκυνθος
Μεγάλη πτώση (50%) των ελλήνων επισκεπτών. Στο 10-15% η μείωση διανυκτερεύσεων από τους ξένους, φόβοι για μείωση έως και 30% των εσόδων των επιχειρήσεων λόγω μεγάλων εκπτώσεων. Πρώτη φορά ήρθαν στο νησί τόσο πολλοί ξένοι με πακέτα τριών ή τεσσάρων ημερών. Αυτό συνέβη επειδή οι τουρ οπερέιτορς «έσπασαν» τα πακέτα της μιας εβδομάδας στα δύο κι έκαναν προσφορές ώστε να μην τους μείνουν άδειες οι θέσεις στα αεροπλάνα.

Γιάννης Ξένος: “Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία των τουρ οπερέιτορς”
Κληθείς από την «Η.τ.Ζ.» να σχολιάσει τα παραπάνω, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων του Δήμου Ζακυνθίων Γιάννης Ξένος ανέφερε τα ακόλουθα:
“Το τουριστικό μοντέλο ευθύνεται για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, καθώς και στην απραξία και ολιγωρία του κράτους, γιατί δεν υπάρχει μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη πολιτική ανάπτυξης και συγκεκριμένου σχεδίου για τον τουρισμό.
Όλοι ισχυρίζονται ότι ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, αλλά η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για τη βαριά βιομηχανία των τουρ οπερέιτορς και των ξένων συμφερόντων, δεδομένου ότι από τα 500 ή 700 ευρώ, που κοστίζει ένα πακέτο διακοπών στο νησί μας, μόνο το 10% παίρνουν οι επιχειρηματίες και το υπόλοιπο το ωφελούνται οι ξένες εταιρίες.
Γνωρίζοντας, λοιπόν, οι εταιρίες αυτές ότι οι τουρίστες, κατά την παραμονή τους στο νησί μας, δαπανούν 300 ευρώ για φαγητό και ποτό, εφηύραν τα all inclusive, ώστε να προπληρώνεται η σίτιση και να στερούνται οι ιδιοκτήτες εστιατορίων και μπαρ αυτό το μερίδιο.
Η ανάπτυξη του τουρισμού ωφέλησε τη Ζάκυνθο, γιατί έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο, αλλά αντί να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία και το παγκόσμιο ενδιαφέρον για το νησί μας και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να πείσουμε τους επισκέπτες μας να ξανάρθουν, εμείς, δυστυχώς, κάνουμε το αντίθετο, γιατί δεν έχουμε υποδομές, σωστό σέρβις, άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό και γι’ αυτό το λόγο θεωρείται απαραίτητη η ίδρυση σχολής τουριστικών επαγγελμάτων στο νησί μας, προκειμένου να προσφέρουμε επαγγελματική εξυπηρέτηση και υποχρέωση όλων των ενασχολούμενων στον τομέα αυτό να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, έστω για δύο μήνες, ώστε να βελτιωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο.
Μάλιστα, θα ήταν καλό η υποχρέωση αυτή να συνοδεύεται με απαγόρευση εγγραφής στο ταμείο ανεργίας των υπαλλήλων που θα αρνηθούν να παρακολουθήσουν τη σχολή.
Βέβαια, όλα αυτά ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας, γιατί ποιο ελληνικό κράτος φρόντισε τον τουρισμό στο παρελθόν, για να φροντίσει το παρόν και το μέλλον;
Η πραγματικότητα είναι σκληρή και έγκειται στο γεγονός ότι το νησί μας δεν έχει χρώμα. Η Ζάκυνθος δεν είναι μόνο το «Ναυάγιο» ούτε το «Club 18-30», το οποίο γνωρίζουν στο εξωτερικό πολύ καλά. Ίσως το Club αυτό να μας βοήθησε μεσοπρόθεσμα, αλλά όπου εμφανίστηκε, διέλυσε τις περιοχές αυτές και τις εξαφάνισε από τον τουριστικό χάρτη.
Όταν αυτά τα άτομα έρχονται στη Ζάκυνθο και στο ίδιο αεροπλάνο είναι και τουρίστες άλλης ιδιοσυγκρασίας ή οικογενειάρχες και βλέπουν τη συμπεριφορά των νέων αυτών στο αεροπλάνο και το «χουλιγκανισμό» τους, τότε είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να ξαναπατήσουν στο νησί μας, γιατί το συνδέουν με αυτή την κατηγορία τουρισμού.
Σε ό,τι αφορά τη μείωση των εισπράξεων, θεωρώ ότι στη Ζάκυνθο κυμαίνεται στο 30 με 40%. Αυτό σημαίνει καταστροφή για τις επιχειρήσεις, διότι αντιμετωπίζουμε τη μείωση της τουριστικής περιόδου από τους έξι στους τρεις μήνες, καθώς και την πτώση του αριθμού των διανυκτερεύσεων και των πελατών.
Τα πάγια έσοδα των ξενοδοχείων είναι μειωμένα, γι’ αυτό πολλές μονάδες οδηγούνται στην πώληση ή το κλείσιμο.
Ένα άλλο εξοντωτικό μέτρο για τους επιχειρηματίες είναι η απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει το ΦΠΑ στο 23%, οδηγώντας τις επιχειρήσεις διαμονής και σίτισης στο κλείσιμο.
Σημειωτέον ότι ο ξενοδόχος είναι ο λιγότερος ωφελημένος από όλες τις επιχειρήσεις που λειτουργούν πέριξ αυτού, δηλαδή οι εστιάτορες, οι καταστηματάρχες, τα ταξί, τα πλοία της γραμμής κτλ.
Οι μόνοι που συνέβαλλαν εφέτος στην τόνωση του τουρισμού ήταν οι ξενοδόχοι, με τις προσφορές τους και τη μείωση των τιμών. Εμείς μειώσαμε τις τιμές, ενώ όλοι οι άλλοι τις αύξησαν. Είναι η λογική της αρπαχτής και του ό,τι θέλει ας γίνει. Όμως, έτσι δεν πάμε μπροστά και βλάπτουμε τον τόπο.
Θεωρώ θετικό γεγονός τις απ’ ευθείας πτήσεις της Easy Jet, αλλά όσο και να πέτυχε αυτό το εγχείρημα, δυστυχώς, το εξουδετέρωσαν η αταξία που επικρατεί, η βρωμιά, η ακαλαισθησία και τα σκουπίδια που κυριαρχούν παντού.
Είναι δυνατόν να υπολειτουργεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενός νησιού; Είναι δυνατόν να είναι κλειστός ο μητροπολιτικός Δήμος του νησιού, επειδή δεν πληρώνονται οι υπάλληλοί του;
Είναι δυνατόν να διανέμεται το νερό με υδροφόρες και τα απορριμματοφόρα του Συνδέσμου Καθαριότητας να ξεμένουν από βενζίνη και να σταματά η αποκομιδή των απορριμμάτων και να είναι οι κάδοι ξέχειλοι από σκουπίδια, ενώ οι Οργανισμοί Ύδρευσης και Καθαριότητας είναι έτοιμοι για κλείσιμο;
Πώς θα επιβιώσει ο τουρισμός μ’ αυτές τις συνθήκες; Ό,τι και να κάνει η ιδιωτική πρωτοβουλία, δυστυχώς, θα υπονομεύεται από το κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Πριν από δύο εβδομάδες, στείλαμε επιστολή στον αρμόδιο Υπουργό, με την οποία εκφράζαμε την έντονη διαμαρτυρία, ανησυχία και αγανάκτηση των κατοίκων και των επιχειρηματιών για το κλείσιμο του Δήμου Ζακυνθίων και μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση.
Το παρόν του νησιού μας είναι δύσκολο και το μέλλον του αβέβαιο, αφού δε συγκινείται κανείς από την κατρακύλα του νησιού μας. Είτε τα λες είτε δεν τα λες, δεν έχει καμία σημασία, γιατί κοντεύουμε να γίνουμε γραφικοί”.

Κινητικότητα στην τουριστική αγορά
Αύγουστος και Σεπτέμβριος υπολογίζεται ότι θα «ισοφαρίσουν» την πτώση των προηγούμενων μηνών
Ικανοποιητικά αποτελέσματα στην τουριστική κίνηση στην Ελλάδα διαπιστώνουν οι εμπλεκόμενοι, με τον τουρισμό, φορείς, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία. Η προσέλευση επισκεπτών το τρέχον καλοκαίρι εμφανίζεται ελαφρώς πεσμένη, σε σχέση με πέρσι, και ο τζίρος αρκετά μειωμένος, αλλά διατυπώνεται αισιοδοξία ότι η τελική τουριστική εικόνα, που θα προκύψει με το κλείσιμο του Αυγούστου, μήνα κατά τον οποίο διακινούνται περίπου οι μισοί από το σύνολο των τουριστών του έτους, θα είναι εντέλει ενθαρρυντική. Ως χαρακτηριστικά της φετινής κινητικότητας στους τουριστικούς προορισμούς της χώρας, καταγράφονται η προτίμηση των επισκεπτών στα νησιά και η αλλαγή των χωρών προέλευσής τους, δεδομένου ότι το τουριστικό ρεύμα κυρίως από δημοκρατίες της πρώην σοβιετικής ένωσης εμφανίζεται ενισχυμένο.
Με επιστολή, που απέστειλαν, την προηγούμενη εβδομάδα, στον πρωθυπουργό και με αφορμή τα σενάρια περί επικείμενου ανασχηματισμού, τα μέλη του Συνδέσμου Τουριστικών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων ζητούν να μην υπάρξουν αλλαγές τουλάχιστον στα υπουργεία, που έχουν να κάνουν με τον Τουρισμό, την Παραγωγή και την Ανάπτυξη, εξηγώντας, μεταξύ άλλων, πως «δεν υπάρχει η πολυτέλεια να χαθεί ούτε ημέρα. Με όσα «τράβηξε» φέτος ο τουρισμός, τα αποτελέσματα είναι θεαματικά, γεγονός που αποδεικνύει την ποιότητα του προϊόντος μας. Το προϊόν είναι εξαιρετικό και επάνω σε αυτό πρέπει να επενδύσουμε, πρέπει να βελτιωθούμε και να μην καθυστερήσουμε άλλο».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, Γιώργος Τελώνης, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «ερχόμαστε πάρα πολύ κοντά στα περσινά νούμερα. Βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο, ή παρατηρούμε μία ελαφρά πτώση της τάξης των δύο τριών μονάδων». Συμπληρώνει πως «σε ό,τι αφορά τα έσοδα, είναι λιγότερα κατά 7-9%» και εξηγεί πως «οι διανυκτερεύσεις είναι λιγότερες ανά τουρίστα και προφανώς αντίστοιχες είναι και οι εκταμιεύσεις».
Ο γενικός γραμματέας Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής, Αλέξανδρος Βασιλικός, επισημαίνει ότι «αυτό που παρατηρείται στην Αθήνα είναι μία πτώση του τζίρου, ίδια με την περσινή, της τάξης του 14 με 15%». Η μείωση των εσόδων από τον τουρισμό «δεν είναι απόρροια μόνον της πτώσης των τιμών στα καταλύματα, αλλά και της οικονομικής κατάστασης των χωρών προέλευσης των τουριστών, οι περισσότερες εκ των οποίων βρίσκονται σε οικονομική ύφεση, άλλες σε μεγαλύτερο και άλλες σε μικρότερο βαθμό σε σχέση με την Ελλάδα», επισημαίνει ο κ. Τελώνης.
Ο κ. Βασιλικός, από την πλευρά του, κάνει λόγο για «έλλειψη κεντρικού τουριστικού σχεδιασμού» και διευκρινίζει πως «οι χώρες της Μεσογείου, που είναι άμεσα συγκρίσιμες με εμάς, έχουν μια συγκεκριμένη στρατηγική στον τουρισμό, βάζουν στόχους και ξέρουν που πάνε. Εμείς, δεν έχουμε προσδιορίσει τι ακριβώς θέλουμε».
Η τουριστική κίνηση, έτσι όπως την κατέγραψαν οι συνεργάτες του ΑΠΕ – ΜΠΕ απ’ άκρου σ’ άκρον της χώρας έχει ως εξής:

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Με εντυπωσιακούς ρυθμούς εξελίσσεται η τουριστική κίνηση στα Δωδεκάνησα, όπου καταγράφεται αξιοσημείωτη αύξηση στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών. Το ποσοστό της αύξησης στις αφίξεις σε Ρόδο και Κω υπερβαίνει το 10%, ενώ σε πολύ καλά επίπεδα και με ανάλογα ποσοστά εξελίσσεται η κίνηση και στα υπόλοιπα νησιά του νομού. Το θετικό αποτέλεσμα αποδίδεται στη συστηματική προσπάθεια προβολής και διαφήμισης του τουρισμού, που καταβάλλουν από κοινού Τοπική Αυτοδιοίκηση και επιχειρηματίες της περιοχής, κυρίως στη Ρόδο, όπου δραστηριοποιείται ο Οργανισμός Προώθησης του Ροδιακού Τουρισμού. Ο Ιούλιος έκλεισε με αύξηση 11,45% για τη Ρόδο και σε ανάλογο ποσοστό για την Κω. Σε εξίσου καλούς ρυθμούς κινείται για την ώρα και ο Αύγουστος. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Αερολιμένα «Διαγόρας» της Ρόδου, το πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα η κίνηση σημείωσε αύξηση 10,5%. Ο αριθμός των αλλοδαπών έφτασε τα 170.500 άτομα, ενώ το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου του 2009 ήταν 154.000. Αντίθετα, η κίνηση με πτήσεις εσωτερικού σημείωσε πτώση της τάξης του 17%. Από την αρχή του έτους έως και τον Ιούλιο, στη Ρόδο, καταγράφηκε αύξηση αφίξεων 7,52%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 53.366 άτομα περισσότερα από το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ειδικότερα, έφτασαν στο νησί, με πτήσεις τσάρτερ, 762.602 άτομα, ενώ πέρσι 709.236 άτομα. Η γερμανική αγορά φαίνεται να ανακάμπτει από τη «βουτιά» που είχε σημειώσει πριν μερικούς μήνες. Παρά τις βολές που δέχθηκε η Ελλάδα από το επίσημο κράτος τους, οι Γερμανοί απέδειξαν ότι παραμένουν πιστοί πελάτες των ελληνικών νησιών και κυρίως της Ρόδου. Ως σημαντικό αξιολογείται για την ελληνική τουριστική κίνηση το ότι ανέκαμψε και η ιταλική αγορά, που τα τελευταία δύο χρόνια είχε παρουσιάσει καθίζηση. Οι Άγγλοι απέδειξαν γι άλλη μια χρονιά ότι …ψηφίζουν Ρόδο, με τα ποσοστά τους να είναι ικανοποιητικά, ενώ αντίστοιχη και καλύτερη είναι και η εικόνα από την αγορά του Ισραήλ, που καταγράφει ποσοστό αύξησης 34%. Εντυπωσιακότερο είναι το ποσοστό των Γάλλων επισκεπτών, που καταγράφουν αύξηση 55%. Ακόμα μεγαλύτερο είναι το ποσοστό της αύξησης για τη ρωσική αγορά, καθώς έφτασε το 77%, ενώ αναμφίβολα το ρεκόρ έσπασε το τουριστικό ρεύμα από την Ουκρανία (428%). Σημειώνεται ότι, απολογιστικά, οι αγορές με τη μεγαλύτερη πτώση στο επτάμηνο ήταν η Σλοβενία, η Λιθουανία, η Ουγγαρία και η Κύπρος. Παρά την αύξηση στον αριθμό τουριστών που έχουν έρθει έως τώρα στη Ρόδο και στα άλλα νησιά του νομού, υπάρχει υστέρηση εσόδων, όπως υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες, κυρίως λόγω των μειωμένων τιμών, που αναγκάστηκαν να δώσουν τα ξενοδοχεία για την προσέλκυση πελατών, αλλά και της ευρείας έκτασης που έχει πάρει το σύστημα «all inclusive», το οποίο αποτρέπει τους τουρίστες από το να ξοδεύουν χρήματα έξω από τις ξενοδοχειακές μονάδες, στις οποίες φιλοξενούνται.

ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Ανάσα για τον τουρισμό της Ανατολικής Κρήτης αλλά και όλου του νησιού γενικότερα αποτέλεσε ο Δεκαπενταύγουστος, αφού οι πληρότητες στα ξενοδοχεία άγγιξαν το 95%. Ο Αύγουστος ξεκίνησε θετικά για τις αφίξεις τουριστών στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και ενισχύθηκε τις ημέρες, που συνδυάστηκαν με την αργία. Οι τουριστικοί φορείς εκτιμούν πως αν υπολογίσει κανείς τη μικρή αύξηση του Ιουλίου και εκείνη με την οποία αναμένεται να κλείσουν Αύγουστος και Σεπτέμβριος, στο τέλος της τουριστικής περιόδου τα ποσοστά αφίξεων θα είναι αντίστοιχα με τα περσινά. Σημειώνεται πως τον προηγούμενο μήνα, στο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», καταγράφηκαν 49.305 αφίξεις εσωτερικού έναντι 54.770 τον περσινό Ιούλιο και 414.163 αφίξεις με πτήσεις τσάρτερ έναντι 405.155 πέρσι. Συνολικά το διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου μετρήθηκαν 308.342 αφίξεις εσωτερικού έναντι 317.973 πέρυσι το ίδιο διάστημα (πτώση 3,02%) και 1.051.954 αφίξεις με τσάρτερ έναντι 1.064.103 το 2009. Οι τουριστικοί φορείς αναφέρουν ότι ο αριθμός των φετινών αφίξεων ενδέχεται να προσεγγίσει τα περσινά επίπεδα, αλλά ο τζίρος τους έχει περιοριστεί αισθητά, αφού Έλληνες και αλλοδαποί επισκέπτες έχουν πλέον συρρικνώσει τις δαπάνες τους στη διάρκεια των διακοπών τους. Προβληματισμός, πάντως, στην αγορά έχει προκαλέσει η κατάρρευση του βρετανικού πρακτορείου «Flight options», που συνεργαζόταν με διάφορους προορισμούς σε Ελλάδα, Τουρκία, Αίγυπτο και Κανάρια νησιά.

ΧΑΝΙΑ
Και στα Χάνια, οι εμπλεκόμενοι με τον τουρισμό, εκτιμούν πως παρά την πτωτική κίνηση των δύο προηγούμενων μηνών, αυτή του τρέχοντος και η αναμενόμενη για τον Σεπτέμβριο, θα ισοφαρίσει τα ποσοστά με τα περσινά. Αγωνία, ωστόσο, αντίστοιχη με εκείνη των άλλων ελληνικών προορισμών, διατυπώνεται και εδώ για τη συρρίκνωση του τζίρου των επιχειρήσεων, η οποία υπολογίζεται σε 20%. Τον Αύγουστο, που παραδοσιακά συνδυάζεται με τις διακοπές των Ελλήνων, οι πληρότητες στις ξενοδοχειακές μονάδες του νομού άγγιξαν το 100%. Στο ίδιο ποσοστό κινήθηκαν και οι πληρότητες στα πλοία της γραμμής, αλλά και στις προγραμματισμένες πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης». Από τις αρχές Αυγούστου στον βόρειο άξονα των Χανίων -από την πρωτεύουσα μέχρι και το Μάλεμε- οι ξενοδοχειακές μονάδες δεν διέθεταν κλίνες, ενώ και για τα διαθέσιμα δωμάτια χρειαζόταν συστηματική έρευνα. Ειδικά για το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου, οι πληρότητες ήταν της τάξεως του 100% σε περιοχές όπως η Παλαιόχωρα, το Λουτρό, η Αγία Ρούμελη, η Σουγιά, τα Φαλάσαρνα και το Φραγκοκάστελο. Την ίδια πληρότητα άγγιξαν και οι περιοχές του άξονα από Καλύβες, Αλμυρίδα έως και Γεωργιούπολη. Στο 90% κινήθηκαν οι πληρότητες σε Κίσσαμο και Κολυμπάρι, ενώ δεν υπήρχαν διαθέσιμα δωμάτια σε ξενοδοχεία της περιοχής του Ακρωτηρίου. Υπολογίζεται ότι μόνο στην πόλη των Χανίων βρέθηκαν 20.000 επισκέπτες περισσότεροι από πέρσι και η κυκλοφοριακή επιβάρυνση ήταν περί τα 4.000 ΙΧ επιπλέον. Μόνο την τελευταία εβδομάδα πριν τον Δεκαπενταύγουστο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στο λιμάνι της Σούδας με τα δύο πλοία της γραμμής κατέφθασαν 15.000 επιβάτες και 4.500 οχήματα. Στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης», από τη Δευτέρα 8 Αυγούστου έως και το πρωί της Παρασκευής 13 του μήνα πραγματοποιήθηκαν 128 πτήσεις τσάρτερ και 60 τακτικές με τις οποίες έφθασαν στα Χανιά 12.000 επισκέπτες. Από την 1η Αυγούστου έως την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, μόνο με τα πλοία της γραμμής έφθασαν στα Χανιά 57.700 επισκέπτες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων του νομού Χανίων, Νίκο Κόρακα, έως και τις 20 Αυγούστου οι πληρότητες κινήθηκαν σε υψηλά ποσοστά, ενώ από τις 25 Αυγούστου και μετά θα υπάρχουν διαθέσιμα δωμάτια ακόμα και στις πλέον τουριστικές περιοχές, μάλιστα με μειωμένες τιμές. Όπως ο ίδιος σημειώνει, τα ποσοστά των αφίξεων θα είναι στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Εκεί όπου αναμένεται πτώση είναι τα έσοδα, δεδομένης και της οικονομικής κρίσης. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του φετινού καλοκαιριού για τον νομό Χανίων είναι ότι πολλοί από τους επισκέπτες φιλοξενήθηκαν σε συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα, ενώ πολλοί άλλοι προτίμησαν τα χωριά του νομού, όπου παρατηρήθηκε αυξημένη κίνηση. Πλήγμα το φετινό καλοκαίρι υπέστη η Γαύδος που από την 1η Ιουλίου έμεινε ουσιαστικά χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση, καθώς με κοινοτική οδηγία, τα πλοία ανοικτού τύπου, που πραγματοποιούσαν τα δρομολόγια στο ακριτικό νησί, δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν σε απόσταση πέραν των 17 ναυτικών μιλίων. Η σύνδεση με το νησί γινόταν με μικρά πλοία, τα οποία ωστόσο δεν είχαν τη δυνατότητα μεταφοράς πολλών επιβατών, ενώ και η διάρκεια του ταξιδιού ήταν μεγαλύτερη.

ΖΑΚΥΝΘΟΣ
Μικρή μείωση, περίπου 1,5% στις αφίξεις στο αεροδρόμιο και το λιμάνι της Ζακύνθου, δείχνουν τα επίσημα στοιχεία. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Διεθνές Αεροδρόμιο του νησιού για τις πτήσεις τσάρτερ, τον Ιούλιο καταγράφηκαν 11.000 λιγότεροι τουρίστες από τον αντίστοιχο μήνα του 2009. Το ίδιο χρονικό διάστημα, στο λιμάνι της Ζακύνθου έφτασαν με τα πλοία της γραμμής 70.216 επιβάτες και πέρσι 80.649. Όσο για τα ΙΧ, από την έναρξη της τουριστικής σεζόν και έως τις αρχές του Αυγούστου, έφτασαν στο νησί λιγότερα από 15.000 αυτοκίνητα, ενώ πέρσι την ίδια περίοδο περισσότερα από 18.200.