«Γλυκόξινη» η τουριστική κίνηση του Ιουλίου

Συγκρατημένη ήταν η μείωση της κίνησης στο αεροδρόμιο της Ζακύνθου για τον Ιούλιο, σε ότι αφορά τις πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα.
Παρά τις άσχημες προβλέψεις που ήταν ιδιαίτερα έντονες στην έναρξη της θερινής περιόδου, ο προηγούμενος μήνας «έκλεισε» με μόλις -1,68% πτώση στους επιβάτες και -0,67% στις πτήσεις, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό Ιούλιο.
Παράλληλα, διαπιστώθηκε πως οι κυριότερες «αγορές», όπως η Αγγλία, όχι μόνο άντεξαν, αλλά είχαν και ορισμένη άνοδο στις αφίξεις, αν και παρατηρήθηκε μεγαλύτερη πτώση από άλλες χώρες όπως η Ιρλανδία (-53,35%), η Ελβετία (-48,40%), η Ιταλία (-38,19%) κ.α., με μικρότερο όμως «ποσοστό» τουριστών στα τοπικά δεδομένα.
Ωστόσο, τα πράγματα φαίνονται πολύ δύσκολα για τους Έλληνες, που παρουσιάζουν πολύ μεγάλη πτώση, που εκτιμάται ως και 50% σε πραγματικά νούμερα. Με βάση τα στοιχεία του Λιμεναρχείου, από το λιμάνι της Κυλλήνης ήρθαν στη Ζάκυνθο 7.946 λιγότερα άτομα τον φετινό Ιούλιο σε σχέση με πέρυσι, ενώ αυτό φάνηκε και στα Ι.Χ. που ήταν μειωμένα κατά 3.416 αυτοκίνητα.
Εκτιμάται μάλιστα, από τους επαγγελματίες του χώρου, ότι και ο τρέχον μήνας θα είναι αρκετά δύσκολος για τον εσωτερικό τουρισμό και αν δεν υπάρξει άμεση ανάκαμψη τις επόμενες μέρες, μετά τις 15 Αυγούστου η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει.

Ανεπαίσθητη μείωση στο αεροδρόμιο
Σε ότι αφορά το αεροδρόμιο, οι αφίξεις του Ιουλίου ήταν 589 αεροσκάφη με 98.781 επιβάτες, όταν τα περσινά νούμερα ήταν 593 αεροπλάνα και 100.468 άτομα, πτώση -1,68% και -0,67% αντίστοιχα.
Πρόκειται πάντως, για τον πρώτο Ιούλιο μετά το 2001 που «πέφτει» κάτω από τα 100.000 άτομα στις αφίξεις, αφού μέχρι σήμερα όλοι οι αντίστοιχοι μήνες ξεπερνούσαν αυτό το νούμερο, φτάνοντας στο «απόγειο» το 2007, με 111.799 επισκέπτες. Η μείωση, έρχεται να προστεθεί, στην πτωτική τάση που είχαν οι προηγούμενοι μήνες (Μάιος, Ιούνιος), αν και θεωρείται ότι η συνολική πτώση φέτος, δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 10% για τη Ζάκυνθο.
Θεωρείται επίσης σίγουρο, ότι η πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων από το «Γκάτγουικ» του Λονδίνου στο νησί, συνέβαλε σημαντικά όχι μόνο να συγκρατηθεί η διαφαινόμενη μείωση από την αγγλική αγορά, αλλά και να υπάρξει ορισμένη άνοδος, 1.752 ατόμων (+3,39%), που όμως δεν μπορεί με τίποτα να καλύψει τη «χασούρα» από τα άλλα κράτη.
Βεβαίως, διαφορετικά εκτιμάται η κατάσταση σε ό,τι έχει να κάνει με τα οικονομικά δεδομένα και τις διανυκτερεύσεις των τουριστών, όπου η μείωση είναι πολύ μεγαλύτερη, με βάση όσα αναφέρουν οι ξενοδόχοι. Εκεί τα προβλήματα φαίνεται πως είναι πολύ μεγαλύτερα, ακόμα και από όσα οι αριθμοί «αναφέρουν».
Στις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι τουρίστες, η Μεγάλη Βρετανία, με συντριπτική διαφορά, αποτελεί τον κυριότερο «αιμοδότη» της Ζακύνθου και ακολουθεί η Τσεχία με 7.499 επισκέπτες και μείωση 2,41% σε σχέση με πέρυσι. Ορισμένοι αύξηση παρουσιάζουν οι Ολλανδοί (5.152 από 4.680), αγγίζοντας το +10%, αλλά και οι Πολωνοί, Μαγυάροι, και Ρώσοι.
Αναλυτικά η κατάσταση έχει ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Στην εικόνα που διαμορφώνεται κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του αεροδρομίου, η πτώση στις αφίξεις του Ιουλίου είναι συνεχής από το 2007 και μετά. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία έχουν ως εξής:

ΠΙΝΑΚΑΣ 2
Μεγάλη «βουτιά» στο λιμάνι
Τα μεγαλύτερα προβλήματα, παρουσιάζονται στον εσωτερικό τουρισμό. Η κίνηση των Ελλήνων επισκεπτών έχει μειωθεί σημαντικά, κάτι που αποτυπώνεται και στα στοιχεία του Λιμεναρχείου.
Φέτος τον Ιούλιο από την Κυλλήνη έφτασαν στη Ζάκυνθο 87.568 άτομα, 18.765 Ι.Χ., 538 λεωφορεία, 2.380 φορτηγά και 948 δίκυκλα. Πέρυσι οι αφίξεις επιβατών ήταν 95.514, των Ι.Χ. 22.181, των λεωφορείων 519, των φορτηγών 2.845 και των δικύκλων 970.
Αντίστοιχα μεγάλη πτώση παρουσιάζουν και οι αναχωρήσεις από το νησί, όπου έφτασαν τα 80.649 άτομα τον Ιούλιο του 2009 και τα 70.216 φέτος, με ανάλογη «βουτιά» και σε όλους τους άλλους τομείς, εκτός από τα λεωφορεία. Παρατηρείται επίσης πολύ έντονα το φαινόμενο, αρκετά αυτοκίνητα να παραμένουν σταθμευμένα στην Κυλλήνη, για όσο διάστημα οι ιδιοκτήτες τους βρίσκονται στο νησί, προκειμένου να «γλιτώσουν» από τα εισιτήρια και τα επιπλέον έξοδα.
Όπως ανέφερε ο Λιμενάρχης, Γιάννης Στάθης, ειδικά η τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου κύλισε με πολύ μικρή κίνηση στη γραμμή και λόγω της απεργίας των ιδιοκτητών βυτιοφόρων οχημάτων. Τόνισε, πως αρκετά πλοία μετακινήθηκαν σχεδόν άδεια, αφού οι περισσότεροι περιόρισαν τις μετακινήσεις τους και επεσήμανε πως μέχρι σήμερα όλα τα δρομολόγια εκτελούνται χωρίς το παραμικρό πρόβλημα.
«Αν χρειαστούν ορισμένα έκτακτα τις επόμενες κρίσιμες μέρες, όπου βλέπουμε πως υπάρχει ορισμένη τόνωση της κίνησης στην Κυλλήνη, θα γίνουν. Μέχρι στιγμής είναι 8 τη μέρα και όλα κυλούν ομαλά», τόνισε.
Σχετικά με την κίνηση στη γραμμή με την Κυλλήνη, τα στοιχεία του Λιμεναρχείου έχουν ως εξής:

ΠΙΝΑΚΕΣ: 3 ΚΑΙ 4

Τα ιδιωτικά σκάφη
Σε ότι αφορά τα ιδιωτικά σκάφη, οι αφίξεις τους στο λιμάνι, όπως αναφέρθηκε και από τον κ. Στάθη σε δηλώσεις του στην «Ημέρα», ήταν για φέτος, περίπου ίδιες με τον περσινό Ιούλιο. Δεν παρατηρείται πτώση, ενώ τα σχόλια είναι αρκετά θετικά για την παροχή υπηρεσιών όπως ρεύματος και νερού, που λείπουν από άλλα νησιά.
Ωστόσο, δεν παρουσιάζεται η ίδια κίνηση με τα προηγούμενα χρόνια στην αγορά του λιμανιού, αφού οι περισσότεροι περιορίζονται στην παραμονή πάνω στα σκάφη τους, χωρίς να ξοδεύουν τόσα, όσα άλλες χρονιές, κάτι που έχει παρατηρηθεί πολύ έντονα φέτος.

Ν. Γιακουμέλος: «Δυσκολεύουν τα πράγματα με τους Άγγλους»
Σχολιάζοντας την κατάσταση που δημιουργείται, ο πρόεδρος της Νομαρχιακής Επιτροπής τουριστικής προβολής και του συλλόγου ξενοδόχων Δήμου Αρκαδίων, Νομαρχιακός Σύμβουλος, Νίκος Γιακουμέλος και η πρόεδρος του συλλόγου ξενοδόχων Λαγανά, μέλος της Διοίκησης του ξενοδοχειακού επιμελητηρίου, Χριστίνα Τετράδη, χαρακτήρισαν θετική την κατάσταση στο αεροδρόμιο, εξέφρασαν όμως τον προβληματισμό τους για μια σειρά άλλα θέματα.
Κύριο ζήτημα αποτελεί η οικονομική κατάσταση, οι διανυκτερεύσεις, αλλά και η διαφαινόμενη μείωση των Ελλήνων. Μεταξύ άλλων, ο κ. Γιακουμέλος τόνισε:
«Είναι πάρα πολύ θετικό ότι η μείωση του Ιουλίου στο αεροδρόμιο, ήταν ελάχιστη. Φαίνεται ότι δεν πάνε και τόσο άσχημα τα πράγματα για τη Ζάκυνθο, σε ότι αφορά τους ξένους επισκέπτες.
Αυτό οφείλεται στις μεγάλες προσφορές των πρακτόρων και των επιχειρηματιών, αλλά και στο γεγονός ότι οι πτήσεις της “easy-jet”, βοήθησαν να έρθουν περισσότερα άτομα από τη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης, έπιασε τόπο και για φέτος, η δουλειά της επιτροπής τουρισμού και της Νομαρχίας.
Από εκεί και πέρα, φοβάμαι ότι τα πράγματα θα δυσκολέψουν πάρα πολύ σε σχέση με την αγγλική αγορά τα επόμενα χρόνια. Οι τουρ οπερέιτορ μας γυρίζουν την «πλάτη». Είναι επίσης πολύ μεγάλο ζήτημα, πόσο θα μπορέσουν να αντέξουν οι επιχειρήσεις με τέτοιο βαθμό προσφορών.
Σε ότι αφορά την τουριστική προβολή, η δουλειά που έκανε η επιτροπή και η Νομαρχία, πρέπει να γίνει καλύτερη από τον ενιαίο Δήμο και όλοι γνωρίζουμε, πως η στάση των Δήμων μέχρι σήμερα, δεν ήταν η πρέπουσα απέναντι στον τουρισμό, ήταν πολύ κατώτεροι των περιστάσεων.
Ο ελληνικός τουρισμός, δυστυχώς φέτος αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα. Έχει πληγεί από την οικονομική κρίση, τις απεργίες και τελευταία τις ελλείψεις καυσίμων. Ο περσινός Ιούλιος και Αύγουστος έκλεισαν με αύξηση 20% στους Έλληνες και φέτος οδεύουμε σε πτώση ως και 50%.
Αν δεν αλλάξουν τα πράγματα άμεσα μέσα στις επόμενες μέρες, ξεφεύγοντας από τις ακυρώσεις των προηγούμενων ημερών, τότε η χρονιά θα χαθεί. Τα περιθώρια έχουν στενέψει και φαίνεται ότι είμαστε έρμαια των καταστάσεων.
Ήδη υπάρχουν εξευτελιστικές προσφορές των 5€ το άτομο ή των 10€ το βράδυ. Με τέτοιες τιμές δεν οδηγούμαστε πουθενά και δυστυχώς οι Έλληνες αναζητούν ό,τι πιο φθηνότερο υπάρχει».

Χ. Τετράδη: «Ως και -50% η πτώση στους Έλληνες»
Αντίστοιχη ήταν και η αναφορά της κ. Τετράδη, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα να εξεταστούν και άλλα στοιχεία, εκτός από τις αφίξεις, δηλώνοντας:
«Πρέπει να δούμε ποια είναι η διάρκεια παραμονής των επισκεπτών το και τι έξοδα κάνουν. Η πραγματική μείωση δεν είναι στο 1,68%, αλλά είναι πολύ μεγαλύτερη.
Επικρατούν τα τριήμερα και τα τετραήμερα και η πραγματική πτώση αγγίζει το 10%. Αξίζει να σημειωθεί, ότι με «οδηγό» την Αγγλία και με εφαρμογή και σε άλλες χώρες, τέτοια εποχή, ήταν υποχρεωτική η επταήμερη παραμονή, κάτι που έχει αλλάξει άρδην, αφού υπάρχουν πολύ μικρότερα «πακέτα».
Φαίνεται αυτό και από τη συχνότητα των πτήσεων που έχουν καθιερώσει οι μεγάλες εταιρίες, όπως η “TUI” και η “THOMAS COOK”, με αναχωρήσεις από και προς τη Ζάκυνθο τρεις και τέσσερις φορές την εβδομάδα. Σε αυτή την κατεύθυνση βοήθησαν και οι πτήσεις της “easy-jet”, που αν δεν υπήρχαν, σίγουρα η κατάσταση θα ήταν πολύ πιο δύσκολη.
Στο επίπεδο των εσόδων, η πτώση αγγίζει το 20%, κάτι που οφείλεται στη μειωμένη αγοραστική δύναμη των επισκεπτών και στις μεγάλες προσφορές ως και 20% στις τιμές.
Σχετικά με τους Έλληνες, η πτώση είναι πολύ μεγαλύτερη από το 10% που παρουσιάζεται στα στοιχεία του Λιμεναρχείου. Αν υπολογίσουμε τους Ζακυνθινούς που μετακινούνται και όσους έρχονται και μένουν σε σπίτια συγγενών και φίλων τους, τότε μιλάμε για μείωση ως και 50%.
Χάσαμε τα δύο τελευταία Σαββατοκύριακα και αν συνεχίσουμε έτσι, τότε δεν μπορούμε να περιμένουμε τίποτα καλύτερο από τα μέσα του μήνα και μετά».